hur programmerar man egentligen slump?!?
- Buggen
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
SV: hur programmerar man egentligen slump?!?
linux: amd 3800+, 2048mb ddr2, geforce 9500gt 512mb
windowz: intel c2d e8400, 2048mb ddr2, radeon hd3870 512mb
windowz: intel c2d e8400, 2048mb ddr2, radeon hd3870 512mb
Total slump är i praktiken omöjlig. Långt klockslag in i en algoritm och diverse binära fuktioner som ger ett tal är egentligen också data, inte slump. ;Pscrav skrev:myrornas krig är väl data? inte slump!Louie skrev: Eller så löser du ut slumtal från myrornas krig på tv eller tar in bakgrundsstrålning från rymden. Bara några av de saker jag brukar göra när jag har tråkigt![]()
exakt, total slump går nog inte att få till i praktiken
En fråga som jag kom att undra över nu... Om man programmerade i python nått liknande:
Skulle man då få ett bättre slumpoat tal om man gjorde såhär:
?!?!
Kod: Markera allt
import random
a = random.randint(1, 6)
print a
Kod: Markera allt
import random
a = random.randint(1, 6)
b = random.randint(1, 6)
print (a + b) / 2
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Nej det skulle du inte få. Går att visa matematiskt men jag har glömt detta, du får ta mitt ord för det.Chippen skrev: En fråga som jag kom att undra över nu... Om man programmerade i python nått liknande:
Skulle man då få ett bättre slumpoat tal om man gjorde såhär:Kod: Markera allt
import random a = random.randint(1, 6) print a
?!?!Kod: Markera allt
import random a = random.randint(1, 6) b = random.randint(1, 6) print (a + b) / 2
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Tja, du behåller ju begränsningarna från första fallet, så det är rätt logiskt.Bossieman skrev:Nej det skulle du inte få. Går att visa matematiskt men jag har glömt detta, du får ta mitt ord för det.Chippen skrev: En fråga som jag kom att undra över nu... Om man programmerade i python nått liknande:
Skulle man då få ett bättre slumpoat tal om man gjorde såhär:Kod: Markera allt
import random a = random.randint(1, 6) print a
?!?!Kod: Markera allt
import random a = random.randint(1, 6) b = random.randint(1, 6) print (a + b) / 2
Du gör bara uträkningen i fler steg...
ja.. än så länge har vi människor inte lyckats att skapa slump.
Vi har däremot lyckats skapa saker som är väldigt svåra att förutse, det är detta som vi brukar kalla slump
Det finns också de matimatiker/filosofer som anser att det inte finns slump överhuvudtaget. De anser att om man hade alla förustättningar för en given situation kan man räkna ut slutresultatet.
ex. Om vi vetat molnets mättnadsgrad, luftens föroreningar, lufttryck, vindförhållanden, solvindens styrka... o.s.v. kan man räkna ut exakt vart varenda vattendroppe skulle landa vid regn...
Vi har däremot lyckats skapa saker som är väldigt svåra att förutse, det är detta som vi brukar kalla slump

Det finns också de matimatiker/filosofer som anser att det inte finns slump överhuvudtaget. De anser att om man hade alla förustättningar för en given situation kan man räkna ut slutresultatet.
ex. Om vi vetat molnets mättnadsgrad, luftens föroreningar, lufttryck, vindförhållanden, solvindens styrka... o.s.v. kan man räkna ut exakt vart varenda vattendroppe skulle landa vid regn...
blogg @ Gargamel.NU
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Om man utvecklar exemplet och summerar flera variabler så blir resultatet normalfördelat så småningom. Det kan dock ta ett tag att beräkna summan eftersom det behövs oändligt många slumptal (se centrala gränsvärdessatsen). Med en mindre mängd så får du ett slumptal som "nästan" är normalfördelat.
Men normalfördelat är inte nödvändigtvis bättre, det beror på vad man vill göra.
Men normalfördelat är inte nödvändigtvis bättre, det beror på vad man vill göra.
-
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
rancor skrev: Lika så borde vara att sätta upp en kamera över en hårt trafikerad väg samt mäta buller, vindhastighet och luftfuktighet och göra någon smart beräkning av dessa värden.
pers 1. "hjälp vad många bottar det kommer!"
pers 2. "Jo det är ju trafikrusning i stan"
- Bossieman
- Kontakt:
En hårt trafikerad väg är inte slumpmässig, inte ens i närheten.jabbadoo skrev:rancor skrev: Lika så borde vara att sätta upp en kamera över en hårt trafikerad väg samt mäta buller, vindhastighet och luftfuktighet och göra någon smart beräkning av dessa värden.
-
- Kontakt:
indeedBossieman skrev:En hårt trafikerad väg är inte slumpmässig, inte ens i närheten.jabbadoo skrev:rancor skrev: Lika så borde vara att sätta upp en kamera över en hårt trafikerad väg samt mäta buller, vindhastighet och luftfuktighet och göra någon smart beräkning av dessa värden.
Om jag inte minns fel så är decimalerna på PI rätt så fint fördelade...
Men dock kändagasol skrev: Om jag inte minns fel så är decimalerna på PI rätt så fint fördelade...

blogg @ Gargamel.NU
man kunde typ blanda tal med olika baser, använda + - * / samt % på dom och blanda in svaret med en random-funktion. Efter det tar man antalet innvånare på jorden och delar med svret(se ovan), för att slutligen gånga med 5000 
Trots alla ansträngnigar blir det ändå ett tal, som kan förutsägas. Detär dock väldigt svårt

Trots alla ansträngnigar blir det ändå ett tal, som kan förutsägas. Detär dock väldigt svårt

- Bossieman
- Kontakt:
Det är skillnad på en matematikers synsätt på slump och en fysikers.
För en fysiker så finns slump (om vi borträknar, Einstein, jag
och ett gäng andra fysiker) men för matematiker så tror jag inte slump existerar riktigt. Matematiker är ett gäng skumma typer btw.
För en fysiker är det lätt att hävda att en atoms sönderfall är bestämt av slumpen men jag är nog beredd att hålla med Einstein här, det uppfattas som slump för att vi inte vet om den bakomliggande mekanismen.
För en fysiker så finns slump (om vi borträknar, Einstein, jag

För en fysiker är det lätt att hävda att en atoms sönderfall är bestämt av slumpen men jag är nog beredd att hålla med Einstein här, det uppfattas som slump för att vi inte vet om den bakomliggande mekanismen.
Senast redigerad av 1 Bossieman, redigerad totalt 16 gånger.
låter vettigt 

-
- Kontakt:
jag fattar inte hur man kan göra en slumpmotor av sönderfallande atomer... blir det ett booleskt resultat eller (den faller sönder eller den faller inte sönder)? annars borde väl KOL-14 metoden gå på slump i så fall... jag kanske bara är en logisk nolla, jag vet inte
Borde inte dessutom takten på sönderfallet minska med tiden?