Stoffepojken has left the building

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Stoffepojken has left the building

Inlägg av vulfgar »

Gunne Steen skrev: Hans direkta motsats som person är väl han Ballmer som aldrig verkar tänka efter innan han yttrar sig.  ;)
http://www.youtube.com/watch?v=0MuZDlVWh8I
;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Punkt nr. 1 måste ju vara att ta marknadsandelar av Microsoft för dom är alldeles för stora för min smak.
För att uppnå detta så misstänker jag att man måste sälja sin själ, dvs. köra både öppen källkod och kommersiella program parallellt i linuxdistributionerna, för att uppnå detta. Jag kan ha fel, men jag tror verkligheten ser ut så.

Apropå Microsoft så är filmen "Conspiracy dotcom" väldigt undervisande när det gäller öppen källkod vs kommersiella program.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Gunne
Kontakt:

Inlägg av Gunne »

He he, inte ens Madonna omger sig med sådana typer  :D
Bästa hälsningar,
Gunne
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Ubuntu är ibland en turbulent plats, med massor av åsikter om saker och ting.
Nu har vi som forumansvariga kanske inte det privilegiet att helt följa våra hjärtefrågor utan måste se till allas bästa. I och med vårt engagemang i att värva nya medlemmar till Linuxvärlden blir man tyvärr tvungen att rekommendera slutna drivrutiner.

Jag tycker det är synd att stoffe lämnat oss och hoppas få se honom tillbaka. Det är lite beklagligt att han kännt sig tvungen att radera sitt konto, men också att det postats en del olämpligt från samma person. Hur de än ligger till så har vi i alla fall blivit påminnda om Ubuntus ursprung, och vikten av öppen källkod. Detta är viktigt att ta till sig, och man får hoppas att denna påminnelse (vilket jag tror) bidragit något till vårt forum. På samma sätt som vi arbetar med att värva medlemmar till Linux-världen, så har andra distros andra mål som likväl bidrar lika mkt fast på andra sätt.

Sist vill jag bara påpeka att det inte är lämpligt, och är väldigt ouppfostrat att fälla dumma kommentarer till en användare som tar farväl, oavsett vad denne gjort eller inte gjort.
Jag kommer inte dela ut någon varning för detta men kommer inte att acceptera något liknande i framtiden.

mvh. Zero

ps. Tror en del inlägg börjat bli lite OT ;)
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

k_jermeus skrev:
För att uppnå detta så misstänker jag att man måste sälja sin själ, dvs. köra både öppen källkod och kommersiella program parallellt i linuxdistributionerna, för att uppnå detta. Jag kan ha fel, men jag tror verkligheten ser ut så.
Man behöver inte sälja sin själ utan mer acceptera  att verkligheten ser ut som den gör.

Grundbulten i det här är att vi måste bli många fler.  När vi är många så lyssnar industrin.
Matt Zimmermann har jobbat hårt med Intel och bärbara prylar och det ser ju
ut att ge resultat.

De som vill dra oss tillbaka till den renläriga sanna läran borde ju inse hur usel utvecklingen varit.

Det är ju viktigare med långsiktiga målsättningar precis som Mark S satt upp.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

zero gravity skrev:
ps. Tror en del inlägg börjat bli lite OT ;)
Ställer mej i skamvrån.  :-[
Gunne
Kontakt:

Inlägg av Gunne »

Jag med.
Bästa hälsningar,
Gunne
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Om vi alla skulle kunna försöka tänka och yttra oss ungefär som såhär:

"Jag har försökt sätta mig in i dina åsikter och jag kan väl säga att jag tror att jag förstår dem/inte förstår dem. Jag tror att du menar ungefär såhär:........... Du får gärna rätta mig ok jag har fel.
Tyvärr kan jag väl säga att jag inte fullt ut delar dina åsikter, eftersom jag tänker på ett annat sätt och kanske har andra prioriteringar. Däremot skall du veta att jag respekterar din rätt till åsikterna och dig som människa. En meningsskiljaktighet är inget som skall dela oss som dock strävar mot, i grunden, samma mål."

Ungefär sådär..... :-\

Sen är det en gammal och väl etablerad sanning att man kan inte älska alla här i världen, men det får man baske mig ta öga mot öga och inte via bokstavspussel som här på nätet.
Senast redigerad av 1 Grön Göling, redigerad totalt 28 gånger.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev: Om vi alla skulle kunna försöka tänka och yttra oss ungefär som såhär:

"Jag har försökt sätta mig in i dina åsikter och jag kan väl säga att jag tror att jag förstår dem/inte förstår dem. Jag tror att du menar ungefär såhär:........... Du får gärna rätta mig ok jag har fel.
Tyvärr kan jag väl säga att jag inte fullt ut delar dina åsikter, eftersom jag tänker på ett annat sätt och kanske har andra prioriteringar. Däremot skall du veta att jag respekterar din rätt till åsikterna och dig som människa. En meningsskiljaktighet är inget som skall dela oss som dock strävar mot, i grunden, samma mål."

Ungefär sådär..... :-\

Sen är det en gammal och väl etablerad sanning att man kan inte älska alla här i världen, men det får man baske mig ta öga mot öga och inte via bokstavspussel som här på nätet.
Ingen har rätt att gå in i problemlösningstrådar och ifrågasätta funktioner som finns inbyggda i
Ubuntu och då konkret i Feisty Fawn.

Gör man det ska man snarast överväga att byta distribution.

Däremot finns det då delforum där man kan debattera samt framföra sina åsikter men den debatten har sina gränser eftersom man enbart kan påverka via Ubuntu centralt.

Visst är det jobbigt nu för en liten andel användare som ser att sina surt förvärvade kunskaper
inte behövs längre för mycket av funktionerna samt att man tummat på för en del heliga principer.

Ubuntu är värt mycket mer än fundamentalismkäbbel och rena hycklerier.

;)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

plun skrev: Ingen har rätt att gå in i problemlösningstrådar och ifrågasätta funktioner som finns inbyggda i
Ubuntu och då konkret i Feisty Fawn.

Gör man det ska man snarast överväga att byta distribution.

Däremot finns det då delforum där man kan debattera samt framföra sina åsikter men den debatten har sina gränser eftersom man enbart kan påverka via Ubuntu centralt.

Visst är det jobbigt nu för en liten andel användare som ser att sina surt förvärvade kunskaper
inte behövs längre för mycket av funktionerna samt att man tummat på för en del heliga principer.

Ubuntu är värt mycket mer än fundamentalismkäbbel och rena hycklerier.

;)
Men visst har vi väl rätt att ifrågasätta, om vi anser det motiverat? Annars vore ju det här en diktatur.
Och visst har väl alla vi som är här rätt att uttrycka våra åsikter? Inte behöver de gillas av och sanktioneras av alla för att få hamna i forumet?
Fundamentalist kan vem som helst kallas, beroende på vem som yttrar det och på vilket ben denne står.
Sant är att man kanske inte bör gå in i en ren rookie-tråd och börja diskutera på en hart när obegriplig nivå för en gröning. Nyttigt är dock att inse att väldigt sällan  har någon 100% rätt och en annan 100% fel.
Senast redigerad av 1 Grön Göling, redigerad totalt 28 gånger.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Okänd

Inlägg av Okänd »

Nu när jag kom tillbaka efter helgen blev jag mycket förvånat över att
Stoffepojken lämnade forumet.
Jag hade just instruerat honom hur man skriver nya inlägg på hemsidan
eftersom han tänkte skriver om Debian där, som jag tyckte var en bra
idé. Han var mycket engagerat.
Men jag kunde inte fastställa vad som fick honom att avregistrera sig.

Vad hände ?

/Peter
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev:
Men visst har vi väl rätt att ifrågasätta, om vi anser det motiverat? Annars vore ju det här en diktatur.
Jo i rätt delforum..... man går ALDRIG in i en problemlösningstråd och
framför sina personliga åsikter över en funktion i en Ubuntu distribution.

Tycker man att funktionen att aktivera tex Skrivbordeffekter är vulgär
så får man framföra det i rätt delforum

Tycker man att funktionen med Lägg Till/Ta bort program likaså är vulgär
så hör det inte hemma i en problemlösningstråd.

Sen går INTE det här att göra så mycket åt i våran lilla värld utan har man åsikter
så måste man då endera själv klara engelskan eller be någon annan
framföra sina åsikter till Ubuntus centrala gemenskap.

Det här är en ren trovärdighetsfråga för Ubuntu som distribution att
det inte söndertrasas av motståndare.

Eller som alla som gjort svensk militärtjänst lärt sig att "Gilla läget".... hur surt det
än kan vara.

;)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

plun skrev:
Grön Göling skrev:

Jag är för enkla lösningar och skulle därför ha gjort såhär:
Kontaktat ett mods för att få en delning och flytt av tråden och en notering om varför.

Men det är jag det.... :-\ ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev:
plun skrev:
Grön Göling skrev:

Jag är för enkla lösningar och skulle därför ha gjort såhär:
Kontaktat ett mods för att få en delning och flytt av tråden och en notering om varför.

Men det är jag det.... :-\ ;)
Jo men nu finns det ingen enkel lösning på det här.

Han drev en hård debatt över Debian vilket alla vet är en
infekterad fråga mellan Canonical/Ubuntu samt Debian.

Han fortsatte med ett "kidnappa" diverse trådar med sina teorier
bla "hatet" mot grafikkortstillverkare samt att alla som använder
deras drivrutiner måste vara bakom flötet.

Syftet med Ubuntu Sverige är att sprida just Ubuntudistributionen samt
var en samlingpunkt just för det spridandet.

;)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Uj, vilken nytta vi skulle ha haft av LoCo-rådet i ett fall som detta.....
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev: Uj, vilken nytta vi skulle ha haft av LoCo-rådet i ett fall som detta.....
Snarare att det behövs ett socialt forum där man kan få uttryck för sin ilska
och frustration, se Ubuntuforums där man flyttat ut debatterna för
att slippa ha det i själva forumet.

Ubuntu kan lyckas om man slipper alla som går motströms, historiskt måste alla
inse att historia boken för Linux är förskräcklig, usel samt bedrövlig. 

Sen måste de som kan lite mer och tycker utvecklingen är förskräcklig försöka inse att blir vi många fler så blir det nya mycket roligare utmaningar med nya projekt och rejäl utveckling
där det behövs kunskap.

Vad hjälper det att ställa sig på barrikaderna när grundbulten är att vi
måste bli många, många fler. Enkel ekvation iaf för mig.

:)
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

plun skrev: Ubuntu kan lyckas om man slipper alla som går motströms, historiskt måste alla
Linux bygger vidare på Unix-traditionen och har inte varit annat än en stor framgång sedan starten 1991. Ideerna bakom systemet utvecklades visserligen på 60-talet, men det faktum att det fortfarande fungerar mycket bra är i sig ett tecken på att Ritchie och grabbarna hade rätt i mycket av det de gjorde. Men visst finns det en del som börjar bli omodernt (t.ex. SysV init som Ubuntu nu har ersatt med upstart).

Det jag vill ha sagt är att Ubuntu vilar på en mycket stabil grund som har utvecklats under 40 år eller så. Att säga att Linux historia är bedrövlig tycker jag är helt orättvist, det har lyckats konkurera ut många traditionella Unixar och samtidigt ingjutit nytt friskt blod i Unix-familjen (den absolut mest framgångsrika operativsystemsfamiljen någonsin).

Visst har skrivbordssidan traditionellt varit sämre på Linux, men utan en stabil grund så fungerar inte det grafiska användagränssnittet heller (se bara på Windows 9x som byggde på DOS).

Linux-världen är full att traditionalister som varit med längre än vad både du och jag har varit, de sitter inne med mycket värdefull kunskap och det tycker jag vi ska respektera. Vi ska också respektera och vara tacksamma för vad Debian-gänget har gjort, där håller jag med Stoffepojken, även om hans sätt att framföra det kanske inte alltid var det bästa.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Men... det är lätt att fixa om någon "kidnappar" en tråd. Anmäl inlägget till moderatorerna. När man anmäler ett inlägg så måste man skriva vad det är man vill ska ändras, dvs det måste inte alltid vara något negativt. man kan tex anmäla ett inlägg och påpeka att det behöver klistras. ;) Det är iaf ett bra sätt att uppmärksamma ett inlägg på, det är nämligen helt omöjligt att hinna läsa alla trådar i forumet, så det är lätt att missa något.

Om någon kidnappar en supporttråd med åsikter på det sättet så skicka en anmälan så flyttar vi inlägget och kontaktar den som skrev det. Det finns ju flera tavlor i forumet där man kan lufta diverse åsikter, jag håller helt och hållet med om att supporttrådarna är helt fel ställe för det.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Lars skrev:
plun skrev: Ubuntu kan lyckas om man slipper alla som går motströms, historiskt måste alla
Linux bygger vidare på Unix-traditionen och har inte varit annat än en stor framgång sedan starten 1991. Ideerna bakom systemet utvecklades visserligen på 60-talet, men det faktum att det fortfarande fungerar mycket bra är i sig ett tecken på att Ritchie och grabbarna hade rätt i mycket av det de gjorde. Men visst finns det en del som börjar bli omodernt (t.ex. SysV init som Ubuntu nu har ersatt med upstart).

Det jag vill ha sagt är att Ubuntu vilar på en mycket stabil grund som har utvecklats under 40 år eller så. Att säga att Linux historia är bedrövlig tycker jag är helt orättvist, det har lyckats konkurera ut många traditionella Unixar och samtidigt ingjutit nytt friskt blod i Unix-familjen (den absolut mest framgångsrika operativsystemsfamiljen någonsin).

Visst har skrivbordssidan traditionellt varit sämre på Linux, men utan en stabil grund så fungerar inte det grafiska användagränssnittet heller (se bara på Windows 9x som byggde på DOS).

Linux-världen är full att traditionalister som varit med längre än vad både du och jag har varit, de sitter inne med mycket värdefull kunskap och det tycker jag vi ska respektera. Vi ska också respektera och vara tacksamma för vad Debian-gänget har gjort, där håller jag med Stoffepojken, även om hans sätt att framföra det kanske inte alltid var det bästa.
Nej Linux historia är enbart en dyster läsning förutom då för servrar och Apache.

Problemet nu är att det finns svenska forum som kan liknas med "spökstäder" som någon
skrev i ett inlägg. Det finns ett mycket litet intresse för det traditonella, gemene man besöker inte dessa "spökstäder".

Om det nu kommer användare från dessa spökstäder så ska de banne mig inte förstöra
för Ubuntu som distribution och måhända funktioner som kan ses som anstötliga.

Alla är väl "Välkommen hit" men de ska banne mig inte försöka pracka på nybörjare
en massa "grekiska" samt göra världen ännu mer tillkrånglad än vad den redan är.

Köper man inte Ubuntus ideer så får man sköta sin mission på annat ställe.

:)
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

jag håller med, oavsett om man kan få ut mycket mer av ubuntu om man lär sig de komplicerade vägarna så är inte det tanken med ubuntu, ubuntu ska vara lätt för vem som hällst att lära sig och hantera. Vill man sedan få ut mer av sitt os så är det inte svårt att lära sig de andra vägarna senare. Att lära sig det svåra i början gör bara att man bränner ut sig och tröttnar.
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"