Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
serafim

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Liten uppdatering efter att ha läst lite mer. Iceweasel är endast en omdöpt Firefox med ändrad logo. Varför man gjort så vet jag inte eftersom allt i övrigt ska vara "detsamma". Man har gjort likadant med Thunderbird som döpt om till Icedove men där har man använt en katalog med namnet .icedove. I övrigt verkar det vara samma sak, omdöpt och annan logo men mina grejor från .thunderbird fungerar rakt av.
世良比無
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

Har skrivit till debian.org och frågat om saken, återkommer med deras svar.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

FOSS-puritaner i farten verkar det som.

Eftersom du trots "rebrandingen" har katalogen ~/.mozilla/firefox, så är det absolut värt ett försök. Jag har just gjort justeringen av beroendet. Ändrade bara i wily än så länge, men jag såg att det var wily du hade aktiverat.

Icedove kommer då inte att påverkas. Å andra sidan vet jag inte hur och varför man skulle använda Net iD från en epostklient.
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

Jag vet inte heller varför man skulle använda NetID från en postklient men här kommer svaret från Debian:
Det skall bara vara namnet och loggan som skiljer.
Debian fick inte använda Mozilla och Thunderbird om de inte uppdaterade som Mozilla ville. Eftersom det är OSS, så forkade Debian dem, och bytte ut det som inte var öppet, dvs loggan och namnet.

Så det skall vara precis samma. Annars är det en bugg.
En annan effekt av detta är naturligtvis att man som debiananvändare har möjligheten att kasta Iceweasel och Icedove och istället använda Firefox och Thunderbird. Så om det inte fungerar som tänkt kan den enskilde användaren i alla fall lyckas.

Men, ... med min strategi lyckades det. Har testat med att "bara" installera, fungerar. Har städat systemet från allt som inte nödvändigtvis behövs och sedan installerat via synaptic, fungerar. Har testat med apt-get install netid (efter att först ha tagit bort med apt-get purge libccid netid pcscd och kontrollerat att inget finns kvar), fungerar.
Med "fungerar" menar jag att netid och alla beroenden installeras OCH att programmet NetID kan anropas från Iceweasel (syns i Iceweasel). Ytterligare check visar att status för NetID efter installation är "fråga om aktivering", men kan naturligtvis ändras till "aktivera alltid". Kollade också att filerna du nämnde, npiidplg.* finns där de ska. Koll med ls -l /usr/bin/iid* gav:
lrwxrwxrwx 1 root root 12 maj 01:27 /usr/bin/iid -> iid.6.1.1.21
-rwxr-xr-x 1 root root 10320 maj 27 01:27 /usr/bin/iid.6.1.1.21
-rwxr-xr-x 1 root root 2124 sep 1 2014 /usr/bin/iid-userdir-install
-rwxr-xr-x 1 root root 1450 aug 28 2014 /usr/bin/iid-userdir-uninstall

Så gången blir:
sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys F0511E06
sudo echo "deb http://ppa.launchpad.net/ubuntu-se/netid/ubuntu/ wily main" >> /etc/apt/sources.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install netid

och sen får vi se hur det till slut går när jag skaffar mitt eget kort och min egen kortläsare...
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Låter lovande, serafim, men...
serafim skrev:Ytterligare check visar att status för NetID efter installation är "fråga om aktivering", men kan naturligtvis ändras till "aktivera alltid".
Den detaljen får mig att tro att du gjorde observationerna utan att ha loggat ut och loggat in igen. Skulle du kunna göra det, och sedan kolla om statusen ändrats till "aktivera alltid"?

Det vore också bra om du därefter kunde köra kommandot

iid-userdir-install

i ett terminalfönster och låta oss veta vad svaret blir.

Och en sak till: Kan du (på det sätt man gör i Debian) söka efter programmet Net iD i den grafiska miljön, se om en trevlig ikon dyker upp, och testa att Telias administrationssida för Net iD startas om om du klickar på ikonen.
serafim skrev:Så gången blir:
sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys F0511E06
sudo echo "deb http://ppa.launchpad.net/ubuntu-se/netid/ubuntu/ wily main" >> /etc/apt/sources.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install netid
Till den listan vill jag lägga:
Logga ut och logga in igen.

Det är därigenom som skriptet /usr/bin/iid-userdir-install körs första gången, vilket modifierar profilen under ~/.mozilla/firefox.
serafim skrev:och sen får vi se hur det till slut går när jag skaffar mitt eget kort och min egen kortläsare...
Att skaffa kort tar lite tid. I Göteborg fick jag besöka Skatteverket både för att beställa och för att hämta kortet, och det gick några veckor emellan. Förmodar att rutinen är likadan i Stockholm.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Nu har jag också testat i Debian 8.0. Funkade hela vägen. :)

Här är en något modifierad punktlista:
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

På min Debian 8 fungerar det inte att dubbelklicka på iid-binären menjag tror det bror på att jag inte har något kort och ingen kortläsare. Datorn står bara och nöter och startar aldrig Iceweasel. Startar jag i terminal får jag en meny där jag hoppar ur programmet med val 0 (noll) medan alla andra val resulterar i meddelandet ERROR - No tokens available

Testar igen senare men är övertygad att det går om det fungerade för dig.

Installationen är lite speciell men det ska inte ha någon betydelse eftersom det går att installera...
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Hmm.. Ja, jag tror att kortläsaren var ansluten när jag (framgångsrikt) testade det.

Jag var mest orolig för att .desktop-filen (som anropar firefox) skulle ställa till det, men det visade sig att de har sett till att kommandot firefox öppnar iceweasel.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

serafim skrev:Installationen är lite speciell men det ska inte ha någon betydelse eftersom det går att installera...
Är installationen så speciell sett med Debian-ögon? Hur går man normalt tillväga i Debian för att installera från andra förråd än Debian-förrådet?
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

Nej, inte speciell ur debiansynpunkt men knappast en vanlig installation. Speciell eftersom säkerhetskraven är höga och eftersom den är inriktad på kompilering och inte vanliga användares behov. Massor av vanliga saker fatta ochprogramutvecklingssaker är installerade i överflöds. Men det gick utmärkt att installera iid... efter att först ha installerat Iceweasel.
Testar just nu ett standard debian på extra hårddisk på annan maskin. Återkommer.
世良比無
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Hur går man normalt tillväga i Debian för att installera från andra förråd än Debian-förrådet?
Man lägger till i /etc/apt/sources.list alternativt lägger till filer i /etc/apt/sources.list.d/.
Min sources.list ser ut så (och sedan har jag lagt till en massa paket manuellt som jag inte vill ska uppdateras automatiskt):
# deb cdrom:[Debian GNU/Linux 8 _Jessie_ - Official Snapshot amd64 LIVE/INSTALL Binary 20150425-13:55]/ jessie main

# deb cdrom:[Debian GNU/Linux 8 _Jessie_ - Official Snapshot amd64 LIVE/INSTALL Binary 20150425-13:55]/ jessie main

deb http://ftp.se.debian.org/debian/ jessie main contrib non-free
deb-src http://ftp.se.debian.org/debian/ jessie main contrib non-free

deb http://security.debian.org/ jessie/updates main contrib non-free
deb-src http://security.debian.org/ jessie/updates main contrib non-free

# jessie-updates, previously known as 'volatile'
deb http://ftp.se.debian.org/debian/ jessie-updates main contrib non-free
deb-src http://ftp.se.debian.org/debian/ jessie-updates main contrib non-free

deb http://ppa.launchpad.net/ubuntu-se/netid/ubuntu/ wily main
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

serafim skrev:På min Debian 8 fungerar det inte att dubbelklicka på iid-binären menjag tror det bror på att jag inte har något kort och ingen kortläsare. Datorn står bara och nöter och startar aldrig Iceweasel. Startar jag i terminal får jag en meny där jag hoppar ur programmet med val 0 (noll) medan alla andra val resulterar i meddelandet ERROR - No tokens available
Vänta nu... plötsligt fattar jag vad det var du skrev.

/usr/bin/iid är inte en grafisk applikation, och inget man skall klicka på. Jag kallar inte programmet direkt i något sammanhang.

När jag bad dig söka efter programmet Net iD, menade jag i Debians grafiska skrivbordsmiljö. Exempelvis (har jag sett nu) kan man där lista alla program som är tillgängliga för vanliga användare, eller använda sökrutan - ungefär som "Dash" i Ubuntu. På det sättet borde du hitta en Net iD-ikon med texten "Net iD för Telia e-leg.". Den bör starta Telias administrationssida i Iceweasel även om du (ännu) inte har någon legitimation. "Hemligheten" är filen /usr/share/applications/netid.desktop.
Senast redigerad av 1 Gunnar Hjalmarsson, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

serafim skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Hur går man normalt tillväga i Debian för att installera från andra förråd än Debian-förrådet?
Man lägger till i /etc/apt/sources.list alternativt lägger till filer i /etc/apt/sources.list.d/.
Ja, och? Det förra är ju precis vad både du och jag gjorde för att installera paketet netid. Gör det oss speciella? ;)
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
serafim skrev:
Ja, och? Det förra är ju precis vad både du och jag gjorde för att installera paketet netid. Gör det oss speciella? ;)
Nja, ...
det är inte vi som är speciella utan min installation som inte är mainstream.
Men, mitt test på ny "vanilla" debian 8 går lite trögt. Mitt grafikkort Geforce GTX 960 stöds inte av några debian-arkiv utan jag har kopierat ner och installerat nvidia-binärer. Det här är första start från nyinstallationen med nvidiabinärer för grafikkortet och det verkar fungera utan problem. Det blev lite gissningslek för att hitta rätt bland de binärarkiv som alla sade sig stödja kortet och det här är test 3 (som, som sagt verkar funka). Nästa steg blir ditt slutliga recept för iid... Återkommer
世良比無
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

Läste igenom det du skrev och "hittade"
Gunnar Hjalmarsson skrev:"Hemligheten" är filen /usr/share/applications/netid.desktop.
Ha, språkförbistring (inget nytt). Fungerar som förväntat. Får upp ett Iceweaselfönster med en Telia-sida som bara har en Telia-banner högst upp och under den en ruta med en ruta som har rubriken Tjänster och i ruutan en liten gubbe/gumma med ett headset och bedvid hen texten "Support" och längst till höger en pil till höger. Man kan klicka var som helst i rutan och då får man upp en likadan sida men med fyra boxar ... och nu ser jag att det är filer på min egen dator som visas upp och att man kan klicka sig vidare till supportsidorna på Telia.

Funkar alltså! Men återkommer med mera om en stund
世良比無
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

Japp, följde ditt slutrecept och allt fungerar på min "vanilla" debian-8.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Okej, då har vi rett ut vad det är som är speciellt. :)
serafim skrev:Får upp ett Iceweaselfönster med en Telia-sida som bara har en Telia-banner högst upp och under den en ruta med en ruta som har rubriken Tjänster och i ruutan en liten gubbe/gumma med ett headset och bedvid hen texten "Support" och längst till höger en pil till höger. Man kan klicka var som helst i rutan och då får man upp en likadan sida men med fyra boxar ... och nu ser jag att det är filer på min egen dator som visas upp och att man kan klicka sig vidare till supportsidorna på Telia.
Just det. Och när man har en e-legitimation ansluten kan man till exempel studera detaljerna i den och ändra säkerhetskod.
serafim skrev:Japp, följde ditt slutrecept och allt fungerar på min "vanilla" debian-8.
Härligt! Då var det alltså precis så enkelt att anpassa paketet till Debian som du först trodde.
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Härligt! Då var det alltså så enkelt att anpassa paketet till Debian som du först trodde.
Ja, men jag tror att man ska byta punkt 1 och 2 så att man börjar med att inkludera arkivet och sedan importerar nyckeln. Det är ju gången då man gör det i ubuntu och ubuntubaserade system som ppa är gjorda för och alla recept jag använt gör så. Jag har ett svagt minne av att vissa system kollar i sources.list innan nyckeln accepteras men kan inte minnas vilket. Det är bara en vag känsla av déjà vu. Kan inte peka på något konkret exempel eller någon artikel som reder ut det. Alla ställen jag tittat på gör så men ingen förklarar. Dessutom undrar jag om man inte skulle göra så:
sudo sh -c 'echo "deb http://ppa.launchpad.net/ubuntu-se/netid/ubuntu/ wily main" > /etc/apt/sources.list.d/netid.list
eftersom man då inte kladdar ner sources.list med tredjepartsarkiv. Jag har ändrat i min installation. Det skulle göra receptet till:
  • sudo sh -c 'echo "deb http://ppa.launchpad.net/ubuntu-se/netid/ubuntu/ wily main" > /etc/apt/sources.list.d/netid.list'
  • sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys F0511E06
  • sudo apt-get update
  • sudo apt-get install netid
  • Starta om.
Det skulle också ha effekten att netid.list byts ut vid ändring av någonting, t.ex. ubuntuversion,vid nyinstallation, medan det i ursprungsreceptet läggs till en ny rad sist i /etc/apt/sources.list

Receptet har testats med framgång i min nyinstallation av "vanilla" debian-8. Installerade om hela debian på ny hårddisk och testade.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

serafim skrev:
  • sudo sh -c 'echo "deb http://ppa.launchpad.net/ubuntu-se/netid/ubuntu/ wily main" > /etc/apt/sources.list.d/netid.list'
  • sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys F0511E06
  • sudo apt-get update
  • sudo apt-get install netid
  • Starta om.
Instämmer - bra förbättringar. Det är ju där som ett extra förråd läggs om man använder något GUI.

Jag vill passa på och nämna en detalj: I instruktionen på sidan E-legitimation, som ju är fokuserad på Ubuntu, står det att installationen fullbordas vid nästa inloggning. Anledningen till att jag skrev "Starta om" för Debian är paketet pcscd.

När pcscd är installerat, så körs en liten process som gör att datorn hittar en kortläsare som ansluts:

$ ps -A | grep pcscd
25549 ? 00:00:00 pcscd
$

I Ubuntu startas den processen direkt när pcscd installeras, men när jag testade i Debian, behövde jag starta om datorn för att pcscd-processen skulle komma igång. Har du någon teori om varför?
gusnan
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av gusnan »

Gunnar Hjalmarsson skrev:I Ubuntu startas den processen direkt när pcscd installeras, men när jag testade i Debian, behövde jag starta om datorn för att pcscd-processen skulle komma igång. Har du någon teori om varför?
Jag har ingen koll på det där, men följande länk kan ha med det att göra:
http://ludovicrousseau.blogspot.fr/2011 ... stemd.html
In pcsc-lite version 1.6.0 (5 May 2010) I introduced a mechanism to start the pcscd daemon only when an application called SCardstablishContext() to get a PC/SC context.
Men, som sagt, jag vet inte varför det är på ett sätt i Debian, och ett annat i Ubuntu...
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Skriv svar

Återgå till "Internet"