Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubuntu!

Diskussion gällande forumet
Emil.s
Kontakt:

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av Emil.s »

Till admins:
Finns det något test-forum igång? Eller någon spegel på siten någonstans?

Vi hade ju ett testforum under övergång till phpBB (från SMF), men det antar jag är borta. (vi hade väl ett när vi höll på att fixa temat också?)

Är ju hur som hellst inte så mycket jobb att sätta upp en virtuell server med forumet.
Kan ju vara värt ett försök.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fd.svensson »

Pontus Öhman skrev:Fick själv nyss problem med att det tog ca 5-10 minuter att få fram mitt inlägg till forumet :-\

Sitter via 3G och Phelia och har trots läget där jag sitter stabilt nät så det är inget problem... :) Frågan är bara vad det är för fel =/

Edit: Detta inlägg tog 5 min för forumet att uppfatta och regga ::)
Jag sitter som sagt också med Telia och FF men absolut inga problem men det var ju någon som skrev om problem i STHLM. Det är ju så att det strömmar ju olika, ni ska se att det är löst om en vecka eller nåt.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

För mej går det snabbt att posta, det tar inga 5 minuter. Under hela tiden som dessa problem har varit kända så har jag inte haft några som helst problem med seghet i forumet.

Skriver detta bara som info ifall det skulle hjälpa admins att förstå vad som kan vara fel. Om det bara vore fel på server/forum så borde ju alla drabbas, gissar jag.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
m!rage

Inlägg av m!rage »

Tästar jättelång täxt med många åäö med Firefox 4.0 Beta och Telia 3G (egentligen Halebop) och det verkar ju funka!
m!rage

Inlägg av m!rage »

Kan dock tillägga (nu när jag bytt tillbaka till Telenor 3G) att det tog cirka två minuter innan det kom upp. Under den tiden stod sidan bara och tuggade, utan att data överfördes.
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

farmfield skrev:Hehe, fast x'et sitter i FF på Vista och det går inte att posta... ::)

Så det är inte endast i Ubuntu iaf...
Nej, det verkar så här långt inte finnas någon logik i att problemen uppstår för vissa. För min egen personliga del verkar problemet med att posta än så länge bara uppstå på min fysiska maskin som kör Ubuntu 10.04. Det fungerar korrekt i mina virtuella maskiner som kör 10.04 och 10.10.

Om felet ligger på serversidan verkar det för mig underligt att det inte fungerar i en Ubuntu 10.04 medan det fungerar korrekt i en annan 10.04 installation.

Är felet hos Internetoperatören borde det vara problem på fler ställen än just i detta forum samt att problemet borde inte försvinna bara för att jag byter maskin, men kör samma version av OS.

Nåväl, uppenbarligen är det något som strular och det är tydligen inte enbart relaterat till Ubuntu 10.04

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Börjar bli omåttligt trött på detta problemet nu. :(
Det kanske bara är att acceptera att man får använda win7 när man ska posta något?
m!rage skrev:Kan dock tillägga (nu när jag bytt tillbaka till Telenor 3G) att det tog cirka två minuter innan det kom upp. Under den tiden stod sidan bara och tuggade, utan att data överfördes.
Alltså är det inte bara comhem-modemet som är felet.
När jag har ork så ska jag installera om ubuntu och se om det hjälper.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag är nog ganska övertygad om att problemet ligger i er server.

En anledning till det är att det hittills endast är inlägg här som skapar problem. På alla andra phpBB-sajter som testas så fungerar det. En annan är att jag surfat runt på internet ett tag och inte hittat något sånär liknande fall förutom detta där verance i kommentarerna nämner
Within IE7 this user reports the webmail page - buttons (such as Send, new message, etc). will gray out.
Firefox does seem to operate more successfully - without the reported errors.
Problemet hos oss är isf troligen något som legat latent under en längre period men som avslöjades nu iom uppgraderingarna av Comhem-modemen. Jag har dock inte skapat ett trial-konto där för att se om den slutliga lösningen i detta fall kan ge nån ledtråd.

Tankar som finns (av en novis på området) är just detta med varför det går att posta inlägg upp till ett viss antal tecken.
- kan det vara så att så fort en request kräver mer än ett ip-paket så spårar det ur?
- kan det ha att göra med php/apache köhantering av requests?
Felmeddelandet "Handler for (null) returned invalid result code 70007" är ju kryptiskt men är som jag förstått resultatet av en timeout, men på vad?

Som sagt, det fungerar ju mot 'alla' andra phpBB-sajter!
Användarvisningsbild
northface

Inlägg av northface »

Kolla upp om webbhotellet (eller den som är värd för servern) har gjort nå'n uppgradering av sin brandvägg nyligen och eventuell reverse proxy.
Started out with nothing and have most of it left
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Massor med frågot som har dykt upp, skall försöka besvara några:
  • @ Emil.s; Nej, jag har inte hunnit sätta upp ett testforum. Jag har jobbat fram till nu.
  • @northface: ubuntu-se.org står inte på ett webbhotell. Den råkar faktiskt stå i samma datorhall som Canonicals servrar står i (om jag inte missminner mig)
  • @Bowmore: slutsatsen att det skulle vara ett serverfel är inte jag övertygad om. Mot det argumentet kan jag ställa det faktum att detta problem inte drabbar alla. Rent generellt borde ett serverfel slå mot alla.
  • Modem problemet har ju uppenbarligen drabbat några i var fall; har ni möjlighet att nedgradera / backa tillbaks en mjukvaruversion?
  • Att modemproblemet ger den effekten vid NAT är intressant. Jag får en känsla av att det kan vara relaterat till routingen när det händer - även om jag inte heller kan släppa känslan av att routing problem i kombination med vägen traffiken tar till servern har något med det hela att göra.
  • @ZX Spectrum: förstår att du tröttnar på detta, men, nej, du skall inte behöva köra Win 7 och inte heller installera om din dator. Börja i så fall hellre med att köra från en live-cd och se hur beteendet är då.
  • @Nemo : precis! Vi har fortfarande inte hittat mönstret!
Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det sista som Johan skriver ovan är intressant - det finns inget klart mönster... Satt som sagt hos x'et igår och inte en chans att posta från hennes burk med Vista/Firefox/Comhem... Kollade dock inte vad hopn har för modem men hon hade tidigare berättat att hon i veckan fått telefonsamtal från Comhem om att dom höll på att lägga om systemet och att hon med det var tvungen att ändra abonnemangsform...

Och det där med systemomläggning kändes imo rätt suspekt sett till timingen med strulet här då, men även om dom flesta verkar köra Comhem så gör inte alla det och dessutom så verkar det fungera att posta från Windows hos vissa - vilket det ju då inte gjorde hos x'et...

Beyond udda... ::)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det var inga problem hos min mamma, var där på lördagkvällen. Hon har comhem och kör fortfarande hardy. Hann tyvärr inte kolla något annat än att posta ett inlägg.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Förresten; glömde nämna det i mitt föregående inlägg: vi måste även tänka på att vi _kanske_ jagar flera *olika* problem med liknande symptom...
StefanB

Inlägg av StefanB »

ZX Spectrum skrev: När jag har ork så ska jag installera om ubuntu och se om det hjälper.
Det har jag testat och det hjälpte i alla fall inte mig.
hankeey

Inlägg av hankeey »

Test Test Test Test Test Test Test Test Test Test Test Test Test Test Test Test.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Var snack om MTU tidigare och jag kan ha missat några poster där detta redan är svarat men vad har ni för MTU satt? Kolla med ifconfig.
StefanB

Inlägg av StefanB »

KiviE skrev:Var snack om MTU tidigare och jag kan ha missat några poster där detta redan är svarat men vad har ni för MTU satt? Kolla med ifconfig.
1500
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

eth0 1500
lo 16436
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Har fortfarande problem till och från med att posta på forumet idag =/
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
m!rage

Inlägg av m!rage »

Hej!
Nu har jag varit i kontakt med Comhem och försökt förklara mystiken.
Tyvärr inga klara besked men den jag talade vid provpostade här (hankeey) utan problem.
Han tog även reda på att det inte är möjligt att backa mjukvaruversion på modemen (Netgear och Cisco).

Vidare lovade han att provposta i tråden hemifrån i kväll och att eventuellt återkomma till mig efteråt (beroende på resultat).
Han hade inte hört om andra med liknande problem.

/Anders (ajja)
Skriv svar

Återgå till "Forum"