Unity-tråden

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Unity-tråden

Inlägg av pun »

Jo nu funkar det för första gången på länge..... :D

Hårt arbete bakom det här och det bådar gott för framtiden !

Bild

Bild
Swedish Berserk

Inlägg av Swedish Berserk »

pun skrev:Jo nu funkar det för första gången på länge..... :D

Hårt arbete bakom det här och det bådar gott för framtiden !

Bild

Bild
Det är så otroligt vackert pun! :) Jag tycker Unity ser fantastiskt fint ut. Även om jag själv inte testat det än! ;)
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Unity börjar sakta men säkert forma sig väl. Trevligt ;) !
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Svento »

Hur har det gått för den där GlobalMenu eller vad den kallar sig i Unity? Den gamla Gnome GlobalMenu som jag prövade i 10.04 ville ju inte fungera med främmande program som Firefox, Thunderbird och OpenOffice. Är dom problemen lösta i Unity?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Svento skrev:Hur har det gått för den där GlobalMenu eller vad den kallar sig i Unity? Den gamla Gnome GlobalMenu som jag prövade i 10.04 ville ju inte fungera med främmande program som Firefox, Thunderbird och OpenOffice. Är dom problemen lösta i Unity?
Det funkar inte felfritt och för FF,TB så är det fortfarande på en alpha-nivå.

Själv kör jag till 99,9% sedan alla appar i fönster så jag blir mest irriterad på den globala menyn, men smaken är ju som baken.... ;)
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Så det fungerar typ lite grann även i Thunderbird nu. OpenOffice då?

Jag antar att andra såna där diverse program som inte alls har med Linux att göra, aldrig nånsin kommer att fungera med den globala menyn - förutsatt att det inte blir standard som i Mac. Jag gillar idén, men så länge det inte fungerar rakt över är jag inte riktigt intresserad. Dessutom har jag lyckats ransonera utrymmet så bra i både Firefox och Thunderbird så att jag får plats med allt i en enda rad, så jag skulle inte spara nåt utrymme om jag började använda funktionen.

Vad kallas den där dockan i vänsterkanten. För att vara en docka tycker jag den ser bra ut. Med dagens skärmformat gör den ju mindre skada där än om man har den i nederkanten. Nästan lika bra som att inte ha nån docka alls!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Svento skrev:Så det fungerar typ lite grann även i Thunderbird nu. OpenOffice då?
Om TB vet jag inte. Däremot ligger menylisten fortfarande kvar i fönstret för FF, OO och FO.
Svento skrev:Vad kallas den där dockan i vänsterkanten. För att vara en docka tycker jag den ser bra ut. Med dagens skärmformat gör den ju mindre skada där än om man har den i nederkanten. Nästan lika bra som att inte ha nån docka alls!
Launcher
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Launchern samt auto-hide fick frossa efter dagens uppstart, extremt "hoppig" om man enbart kör med fönster för alla appar som jag gör.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Unity är iofs snyggt, men jag hittar inte något bra sätt att ställa in grejorna som jag vill ha dom. Tex så är flera av dom öppnade mfönstren inte alls ordnade som jag vill ha dom och då hjälper det inte hur snyggt det än ser ut, jag kör på med classic.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Nope... forfarande Classic som gäller.....

mha CCSM så kan man iaf ställa om mer numera. Borde komma mycket mer !

Ändrade till "Dodge Active Window" så slutade launchern att "fladdra".
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Unity är iofs snyggt, men jag hittar inte något bra sätt att ställa in grejorna som jag vill ha dom. Tex så är flera av dom öppnade mfönstren inte alls ordnade som jag vill ha dom och då hjälper det inte hur snyggt det än ser ut, jag kör på med classic.
Om du menar ordning i launchern så kan de flesta ikoner där flyttas om med drag & drop.

Själv har jag problemet med att alla partitioner visas som ikoner i launchern oberoende av om de är monterade eller inte och eftersom jag har ett trettiotal partitioner så ser inte lauchern speciellt kul ut just nu :P Men en av snubbarna på ayatana håller på att titta på det för att åtminstone få bort de omonterade från launchern.
pun skrev:Ändrade till "Dodge Active Window" så slutade launchern att "fladdra".
Har själv inte sett till några "fladdrande" problem med launchern för de olika inställningarna men jag kör ju ati ;D .
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:Unity är iofs snyggt, men jag hittar inte något bra sätt att ställa in grejorna som jag vill ha dom. Tex så är flera av dom öppnade mfönstren inte alls ordnade som jag vill ha dom och då hjälper det inte hur snyggt det än ser ut, jag kör på med classic.
Om du menar ordning i launchern så kan de flesta ikoner där flyttas om med drag & drop.
Nja, inte bara ordningen, utan vilka som visas öht, vad som visas i fönstren när man klickar på resp ikon osv. Som det är nu blir det oerhört rörigt och applikationerna ligger inte under dom "rubriker" där jag vill ha dom, dom finns däremot där dom inte ska vara.
Jag hittar inte heller någonstans att ställa in hur jag vill att launchern ska visas, det är egentligen inget som funkar på ett bra sätt just nu. Classic funkar däremot i stort sett bra så det är den varianten som gäller för mej tills vidare. Unity är dock väldigt snyggt så jag hoppas att dom lyckas fixa till olägenheterna så småningom.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Vad är det alltså som är snyggt - alternativt inte snyggt - med Unity? På vilket sätt skiljer det sig visuellt från Gnome? Är det launcher-panelen? Det ser klumpigt ut i och med att man dessutom har den vanliga panelen. Till råga på allt verkar det användas dockor utöver det... Det blir tre grejer med samma funktion liksom. Det verkar oekonomiskt med tanke på att jag i Gnome har fått med allt jag över huvud taget behöver i en enda panel.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Svento skrev:Vad är det alltså som är snyggt - alternativt inte snyggt - med Unity? På vilket sätt skiljer det sig visuellt från Gnome? Är det launcher-panelen? Det ser klumpigt ut i och med att man dessutom har den vanliga panelen. Till råga på allt verkar det användas dockor utöver det... Det blir tre grejer med samma funktion liksom. Det verkar oekonomiskt med tanke på att jag i Gnome har fått med allt jag över huvud taget behöver i en enda panel.
Jovisst är den tämligen ful men blir allt snyggare. Nu behövs det bara att man själv kan ställa in storleken.

Jo om du följt tråden så kör jag Ubuntu Klassisk och har då docky som docka.

Att knäppa på Ubunty är då enkelt men jag knäpper inte av dockan eftersom Unitys app-hanterare är under utveckling.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Nja, inte bara ordningen, utan vilka som visas öht, vad som visas i fönstren när man klickar på resp ikon osv. Som det är nu blir det oerhört rörigt och applikationerna ligger inte under dom "rubriker" där jag vill ha dom, dom finns däremot där dom inte ska vara.
Jag hittar inte heller någonstans att ställa in hur jag vill att launchern ska visas, det är egentligen inget som funkar på ett bra sätt just nu. Classic funkar däremot i stort sett bra så det är den varianten som gäller för mej tills vidare. Unity är dock väldigt snyggt så jag hoppas att dom lyckas fixa till olägenheterna så småningom.
Jag tror vi pratar om olika saker.

Launchern är dockan till vänster på skärmen
Dash är det "menyfönster" du får upp genom att klicka på loggan längst upp till vänster
Program är det "menyfönster" du får upp genom att klicka på ikonen med en vinkelhake i launchern

Dash är ju långt ifrån klart än men är tänkt att ha en viss uppdelning, t.ex Find Media Apps och Find Internet Apps. Här har man möjligheten att göra det lite mer strukturerat som gjorts för gnomes menyer och det bör ju vara tanken med den.

Program verkar mer vara åt hållet att visa t.ex Mest använda och Installerade.

Sen har jag inte varit vän med översättningsgruppens namngivning i t.ex gnome-menyerna och apparna blir ju inte enklare att hitta t.ex under Program > Installerade.

Exempel
Pakethanteraren Synaptic
Pidgin Meddelandeklient
Sociala klienten Gwibber

En salig röra? Ibland så står programnamnet först, ibland sist. Själv anser jag att programnamnet ska stå först, blir så mycket enklare att hitta då.
_ZoutH

Inlägg av _ZoutH »

Launchern kommer tydligen att bli inställningsbar vad gäller storlek.
http://www.webupd8.org/2011/02/unity-la ... -icon.html
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

_ZoutH skrev:Launchern kommer tydligen att bli inställningsbar vad gäller storlek.
http://www.webupd8.org/2011/02/unity-la ... -icon.html
Jo, det har varit många diskussioner kring detta bl.a i ayatana och mött mycket motstånd men skönt att Mark nu satt ner foten för det är en efterlängtad feature ;)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Yep..... en måste funktion.

Här är buggtråden där sabdfl ger sin "blessing" för funktionen.

https://bugs.launchpad.net/ayatana-design/+bug/713087

---------------------------------

Nu tror jag det är ett allvarligt stabilitetsproblem med nuvarande Unity-bygge och jag undrar om det beror på Glib-mainloop spåret ???

Aktiviteten har nästan helt avstannat i Compiz Git..... inte någon av de tidigare tunga knådarna gör något längre... :-\

http://gitweb.compiz.org/?o=age

Intressant hur man får rätsida på det här......
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jorge Castro som gästredaktör hos OmgUbuntu med veckans rapport.

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/02/unit ... -february/
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Sparkade igång Unity igen idag..... ;) GS eller Unity eller Classic ;D

Tangentbords-genvägar:
http://www.webupd8.org/2011/02/unity-ub ... .html#more

Up and running:
Bild
Låst