Peppermint OS, "Built for Speed".

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Xcore

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av Xcore »

Peppermint, är det ett okommersiellt OS, som Puppy Linux? Dvs det skrivs inte att ett stort vinstdrivande företag, som Canonical? Och inga krav (coc och liknande) när man använder det heller, som Puppy Linux? Ett helt fritt OS i så fall. Då kanske jag skall ge Peppermint en chans, jag gillar snabba och små distar. Kan man köra Peppermint från USB sticka som Puppy? :)

Kör de med lättviktsvarianter av programmen som de gör i Puppy?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

du har all information du behöver och till och med mer än du vill veta i om läser hela tråden. Ja, bygger bygger lubuntu ett fritt operativsystem...Ja, Canonicals finansiella bas garanterar att vi får öppna och fria programvaror och OS som Peppermint, Lubuntu och Ubuntu utan kostnad.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Ulsak skrev:du har all information du behöver och till och med mer än du vill veta i om läser hela tråden. Ja, bygger bygger lubuntu ett fritt operativsystem...Ja, Canonicals finansiella bas garanterar att vi får öppna och fria programvaror och OS som Peppermint, Lubuntu och Ubuntu utan kostnad.
Jag menade kanske inte fritt i pengar, utan fritt i "krav på användaren", dvs att användaren skall utföra arbete och tycka saker. Det är en bra sak med Puppy, en helt egen dist som inte är det minsta beroende av andra distar.

Men det verkar värt att ge Peppermint en chans i alla fall eftersom jag gillar små och snabba distar, är den bara kravfri så hoppar jag på. :)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

tvärtemot vad du påstår så är Puppy Linux bunden av ett flertal olika licensen både fria och ofria...
Xcore

Inlägg av Xcore »

Ulsak skrev:tvärtemot vad du påstår så är Puppy Linux bunden av ett flertal olika licensen både fria och ofria...
Vad jag menade var bara att Puppy är en helt egen dist och inte byggd på en annan, som Ubuntu, som är byggd på Debian till exempel. Sen om Puppy använder liknande program eller drivisar är en annan femma förstås.

Men visst kan det vara värt att ge Peppermint en chans.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Jag vet att vi har ett antal medlemmar som är duktiga när det gäller den grafiska biten. En del har gjort väldigt finna grafiska utsmyckningar till Ubuntu. Det är uppskattat, men det är så många som gör liknande saker till Ubuntu. Det är synd att just du inte får synas mer. Om intresse finns och du tycker det är roligt att skapa "wallpapers and themes" ideellt finns Peppermint OS. Att just dina verk och kunskaper kommer att synas i en nystartad distribution är för mig inte främmande.

Where do I get more wallpapers and themes for the peppermint.

Källa: http://peppermintos.net/viewtopic.php?f ... 08&start=0

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Last 7 days http://distrowatch.com

1. Ubuntu ;D ;D
2. openSUSE
3. Fedora
4. Mint ;D ;D
5. Peppermint OS ;D ;D

Den här statistiken är vad den är. Det är jag medveten om. Men viss glädje är befogad. Med tanke på att alla som arbetar med Peppermint OS har vanliga arbete och familjer.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Distrowatch's statistik visar väl bara vilka sidor hos dom som besöks mest, eller? Men kul att PepperMint genererar sånt intresse iaf... :)

Rätt värdelöst att det inte finns statistik på distarnas utbredning faktiskt - och utan sådan undrar man hur dom kan avgöra hur stort GNU/Linux är dessutom... (Är sån statistik bara baserad på besök på hemsidor ihop med vilket OS webläsaren säger att den kör på?)

...och jag vet att jag är OT, hehe, men frågan om statistik kom upp i tråden ju... ::) ;)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

ja, men samtidigt ger statistiken ger en fingervisning om ubuntus, och därtill baserade distros, överlägsenhet .

Än en gång vill jag bara påminna att LDXE ( som Lubuntu och Peppermint OS) är ett helt annat skrivbordssystem en Gnome och KDE, det är lättviktigare, inte särskilt svårt att använda men långt ifrån lika populärt och därmed också lite snålare med supportutbudet.
Men det finns dock en hel del jätteduktiga här hos oss.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Överlägsenhet i marknadsföring då kanske? Som bekant har inte små distros ett stort vinstdrivande företags möjligheter till marknadsföring. Det får man nog också räkna med i "popularitetssiffrorna". ;)

Roligt att se att små distar som Peppermint blir uppmärksammade i alla fall och det tycks vara välförtjänt också. :)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Överlägsenhet i marknadsföring då kanske?
Canonical har gjort mycket gott för fri och öppen mjukvara. Det är bara att tacka och ta emot!

Roligt att se att små distar som Peppermint blir uppmärksammade i alla fall och det tycks vara välförtjänt också. :)
och det blir inte sämre av att det är ubuntubaserat! :)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"Daredevil.Modz have recently announced that they will be bench testing Peppermint OS, today (assuming they get those fans)".

Av: Rich_Roast

Källa: http://peppermintos.net/viewtopic.php?p=2872#p2872

"On the Bench"

"This is a quick post to let you know that Peppermint OS is on our review bench starting today. This is the first OS we will review so we are putting it through it's paces. This is also the first step to break in our Zero Point Rig for benchmarking."

Källa: http://daredevil-modz.blogspot.com/

Jag har aldrig hört talas om "Daredevil.Modz" men tydligen är det något speciellt om man får deras uppmärksamhet.

//PP :)
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Xcore skrev:Roligt att se att små distar som Peppermint blir uppmärksammade i alla fall och det tycks vara välförtjänt också. :)
Det är ju ytterligare en sak som är väldigt bra med Ubuntu, att den är en himla bra plattform att bygga vidare ifrån - vilket ju ökar utvecklingstakten för GNU/Linux ytterligare.

...för det verkar som om Ubuntu 'spawnar' fler remixer och vidareutvecklingsbyggen än RHEL, SLED m.fl. av dom andra större distarna... :)

Sen skall vi inte glömma att remixer o.s.v. också sätter tryck på Canonical/Ubuntu att ta tag i det som dom då tydligen missat (som t.ex. det grafiska som ju fick vänta till 10.04) m.m... Så det här är bra för alla parter - och också en av anledningarna till att jag tycker det inte bara är ok utan t.o.m. viktigt att vi hänger med gällande Debian (som pre-ubuntu) och LinuxMint, PepperMint m.fl. som post-Ubuntu-distar... :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Xcore skrev:Överlägsenhet i marknadsföring då kanske? Som bekant har inte små distros ett stort vinstdrivande företags möjligheter till marknadsföring. Det får man nog också räkna med i "popularitetssiffrorna". ;)

Debian och Arch utvecklas av ideela nördar. Dom tillhör ju toppen av dom mest populära distributionerna. Och Debian består av mer och hårdare ideal än Ubuntu. Ubuntu skeppar ju t.o.m. en brandad version av Firefox. Det gör varken Debian eller Arch. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Elias laurell

Inlägg av Elias laurell »

Låter mycket lovande hoppas det håller måttet vad gäller program stöd :)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Elias laurell skrev:Låter mycket lovande hoppas det håller måttet vad gäller program stöd :)
Det var lätt att svara på. Det är Ubuntu/Lubuntu i grunden så de program stöd du har i Ubuntu har du också Peppermint OS. Men om det av någon anledning saknas något på grund av den snabba utvecklingstakten som är planerad av Peppermint OS lär det inte vara några svårigheter att hitta stödet på annat vis och installera vad som saknas i beroenden. ;) :)

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Elias laurell

Inlägg av Elias laurell »

Fan vad arg jag blir vist att det är fri data och information >:(
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Elias laurell skrev:Fan vad arg jag blir vist att det är fri data och information >:(
Elias nu förstår jag inte vad du menar. Men om jag då gissar är det ganska många du skall vara arg på Mint, Ubuntu.se remix med flera.......... Men om jag skall återgå till program. Så skriver "Kendall" följande. "GNOME-program är alltid ett bättre val i LXDE". Men naturligtvis kan du installera KDE program. Men problemet är att det är en helt annan utvecklingsmiljö. KDE kräver mycket mer beroende. Om du installerar ett KDE-program får du en massa extra filer som du absolut inte har någon nytta av som bara tar upp plats. LXDE och GNOME är inte samma utvecklingsmiljöer men de kan samsas bra. Miljöerna är ganska/inte helt kompatibla. Även om där är skillnader. ;) :)

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"THE PEPPERMINT PUB IS OPEN FOR BUSINESS!" ;D ;D ;D

http://peppermintos.net/viewtopic.php?p=2888#p2888

Det här var faktiskt trevligt och roligt skrivet. Om det finns en pub eller ej det får läsaren själv avgöra.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"Peppermint, a web-centric Linux OS".

Av: Spencer Dalziel för "the INQUIRER"

"Interview Lead developers talk brewing for the cloud".

http://www.theinquirer.net/inquirer/fea ... tric-linux

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"