Talsyntes:____"För Folk I Tiden"

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Hans Linde »

Kul.....tråkigt att det inte fick en upplösning.....det kommer väll ett tillfälle, så sista spiken i raden blir på plats.

Ang allt det andra så får jag sova på saken.
Det är troligen mera än man tänkt , som vanligt....

....inte hade jag tänkt sitta här flera veckor. Då jag skrev första inlägget.
Det här kommer att bli ett ämne för "beroende & avvänjnings -vetenskapen". :-[
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Email-problemet är troligen det som får störst betydelse för användare.
Det är ganska enkelt att ordna, antar jag... det beror lite på exakt vad du vill klippa bort. Finns det någon enkel regel? T.ex. alla rader som börjar med ">" ?
Tror du inte att genom att ha ett för deffinierat "material" (tex email), kan sätta begränsningar som är praktiska för just det.
Isf skulle jag istället för att utesluta vissa tecken, göra det omvända. (Det är möjligt att det programmeringsmässigt blir det samma). Dvs raden börjar med siffra eller bokstav, annars ignoreras raden.

Vad tror du om det?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:Tror du inte att genom att ha ett för deffinierat "material" (tex email), kan sätta begränsningar som är praktiska för just det.
Vad jag vet så kan "email" innehålla precis vilka tecken som helst, i precis vilken ordning som helst. Därför behöver jag en något mer detaljerad beskrivning av vilka begränsningar du tycker är praktiska i det här fallet.
Hans Linde skrev:Isf skulle jag istället för att utesluta vissa tecken, göra det omvända. (Det är möjligt att det programmeringsmässigt blir det samma). Dvs raden börjar med siffra eller bokstav, annars ignoreras raden.
Det är inga problem att göra "tvärt om". Men när du säger "börjar med siffra eller bokstav", menar du då att raden verkligen måste börja med just det? Eller tillåter du t.ex. inledande mellanrum?
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Vad jag vet så kan "email" innehålla precis vilka tecken som helst, i precis vilken ordning som helst. Därför behöver jag en något mer detaljerad beskrivning av vilka begränsningar du tycker är praktiska i det här fallet.
Jag kan inte komma på något tecken som "måste" uttalas efter radbrytning.
"måste" : Med det menar jag något som kräver att uttalas för behålla förståelsen. Eventuellt följer "läsaren" texten iaf.
Det är ju möjligt att vi finner en anledning framöver, men.......
Men går det att "avkoda" om det radbrytning pga programmet som visar texten och inte av det skrivna?

...måste börja med just det? Eller tillåter du t.ex. inledande mellanrum?
Jag menad just endast siffra eller bokstav. inledande mellanrum ska ju inte uttalas ???

Aaah.....jag menade att raden börjar läsas med första siffra eller bokstav. Inte att raden skulle uteslutas.

Har jag förbisett något avgörande?
Det kanske kan halta någon gång, men det gör talsyntes.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Jo å så var det här praktiska F2, F3, F4.
Jag tror att du har lagt "start"-funktionen tillsammans med den valda hastigheten.
Jag föreslår "restart" tillsammans med den valda hastigheten.
Eftersom jag annars får det här gamla felet med att röster börjar, en eller flera meningar in på markerad text.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:Men går det att "avkoda" om det radbrytning pga programmet som visar texten och inte av det skrivna?
Fusk-radbrytningar syns inte alls, bara riktiga radbrytningar.
Hans Linde skrev:
...måste börja med just det? Eller tillåter du t.ex. inledande mellanrum?
Hans Linde skrev:Jag menad just endast siffra eller bokstav. inledande mellanrum ska ju inte uttalas ???

Aaah.....jag menade att raden börjar läsas med första siffra eller bokstav. Inte att raden skulle uteslutas.
OK, nu tror jag att jag förstår vad du är ute efter... t.ex. om en rad ser ut så här: "> > > hejsan" så ska bara "hejsan" läsas upp.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:Jo å så var det här praktiska F2, F3, F4.
Jag tror att du har lagt "start"-funktionen tillsammans med den valda hastigheten.
Jag föreslår "restart" tillsammans med den valda hastigheten.
Eftersom jag annars får det här gamla felet med att röster börjar, en eller flera meningar in på markerad text.
Tanken var att den nuvarande meningen ska startas om med den nya uppläsningshastigheten så att man slipper höra allting igen. Men nu verkar ju det som att den tror att du redan har hört meningar som faktiskt inte lästs upp... så jag antar att vi har en bugg någonstans :P
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

OK, nu tror jag att jag förstår vad du är ute efter... t.ex. om en rad ser ut så här: "> > > hejsan" så ska bara "hejsan" läsas upp.
Japp.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Tanken var att den nuvarande meningen ska startas om med den nya uppläsningshastigheten så att man slipper höra allting igen. Men nu verkar ju det som att den tror att du redan har hört meningar som faktiskt inte lästs upp... så jag antar att vi har en bugg någonstans :P
Allt eftersom jag har använt Talsyntes-en, har jag börjat med lösningar som inte planerat.

Det tar för långt tid att justera om hastigheten för olika "pass" i en text. Därför använder jag F2-F4 för att "hoppa" till en "känd" hastighet. Det har varit praktiskt, även om tangetnerna är på 2a sidan.

"next, previos, -, +" lyckas jag inte få till i praktiken. Det tror jag beror på att "du inte stod på dig" (ditt fel alltså ;D ). Tangenterna bör nog vara så som Texten/Tanken går. Men det känns inte akut.
(Men med tanke på att andra testar, så gäller " man få aldrig en 2a chans att göra ett 1a intryck". )

Så eftersom jag nu tog upp det så......(får komma ihåg var det skrevs)...
Endera överger vi Fn helt, för att en barn/dam hand är kortare än min. Å tom jag tycker det är anstängande. Å då får det bli "snabb i o ur-kopplings-funktion-tangent-grepp". För att kunna ha "start" mfl bokstäverna. Antingen läser man eller skriver......eller hur?
....mindre omvälvande är då att (läge-left) shtF10 o F10 byter, F8 o F9 byter samt Shift-motsvarande. Eventuellt bör start o stop för både right o left befinna sig som på "bandspelaren". Dvs start till vänster (så var det väll ::) )
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Å så var det dä där med pdf.

Ofta så är pdf-filer mera layout mässigt genom tänkta och gärna i två eller olika kolumerna (heter något annat tror jag....inte tabeller..nja) Hur som, så kan man inte markera annat än "hela" bredden och ner. Det gör det svårt. För de program som görs för XP, väljer man i pdf-läsaren market "fält" (har ingen PC att titta i nu). Jag är osäker på hur r31, beter sig här.

Något som måste undersökas.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:....mindre omvälvande är då att (läge-left) shtF10 o F10 byter, F8 o F9 byter samt Shift-motsvarande. Eventuellt bör start o stop för både right o left befinna sig som på "bandspelaren". Dvs start till vänster (så var det väll ::) )
Det finns alltså en bandspelarstandard? Det har jag inte ens funderat över. Har tyvärr ingen bandspelare kvar, så jag kan inte kolla hur play/stop/pause/record faktiskt sitter.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:Ofta så är pdf-filer mera layout mässigt genom tänkta och gärna i två eller olika kolumerna (heter något annat tror jag....inte tabeller..nja)
Spalter?
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Spalter?
Spalter heter det....du kan nog anta hur många (få) spalter jag läst...

Jag har iaf letat runt nu och endast funnit sådana som låtit sig markeras en spalt i taget.

Kan det vara så att det problem jag talar om, gäller de pdf som är kopierings skyddade?
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

det där med pdf kanske var ett "icke-problem".

Så bra då. :)
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Då har vi det här med presentationer.
Det är frågan vad vi kan göra åt dem.

Här behöver vi tycka några varv tror jag.
2 saker tänker jag på. Varierande textflöde och "störande" tecken och bilder.

Textflöde talade vi om i början.
-löpande text
-Överskrifter
-fakta och funktioner som räknas i punkt form
-mm
Även om hastigheten är satt, så bör den anpassas om det är "brödtext" eller hårdsmält data i punkt form.

"Störande" tecken
Det är mest punkteringar före "feature"-uppräkning, som är svårt. Eftersom det inte lika uppenbart som
för email går att ta bort.

Bilder
Idagens presentationer kan man ibland tror att de lagt all sin budget på just detta.
För tillfälle har jag ingen bättre ide än att då presentationen innehåller flera "bildsidor" så är det vad rösten säger, brist på text.
(Personligen föredrar jag att använda dessa, men inte att göra dem. :) )
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Vill du ha med "musen" med den eventuella dynamiska regleringen i samma utgåva?

Nix, det orkar jag inte tänka fram något "klokt" i kväll.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Kanske "musfunktionen" bör vara mycket begränsad.

Förfarande som följer:
-marker text med Vänster tryckt.
-Hjul trycks för aktivering av Talsyntes (kanske "install")
-Höger trycks "restart".
-Justera hastighet genom att rulla Hjulet.
-Stanna läsningen när Höger trycks en 2a gång, "Pause". (eller Hjulet en 2a gång)

När Talsyntes är aktivt är Musen av sedd för det samma.
Tyvärr inträffar en del begränsningar i det allmäna handhavandet. Ss Kroll med Hjul,
men jag tror att det är okay i "läs-mode", eftersom det lätt kopplas ur med Hjul tryck.

Övrigt på tangenterna.

Vad har jag missat?

Jo vi har inga "dialog-fönster"......Hmm, det är mest ivägen.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Jag har inte fått till mitt "pling" än.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=34233
Men det kommer nog.

Hur går det?
Tror du på mina inlägg håller en rätt linje, och siktar på ett rimligt mål? :-\
Hans Linde