Ang allt det andra så får jag sova på saken.
Det är troligen mera än man tänkt , som vanligt....
....inte hade jag tänkt sitta här flera veckor. Då jag skrev första inlägget.
Det här kommer att bli ett ämne för "beroende & avvänjnings -vetenskapen".

Tror du inte att genom att ha ett för deffinierat "material" (tex email), kan sätta begränsningar som är praktiska för just det.Det är ganska enkelt att ordna, antar jag... det beror lite på exakt vad du vill klippa bort. Finns det någon enkel regel? T.ex. alla rader som börjar med ">" ?
Vad jag vet så kan "email" innehålla precis vilka tecken som helst, i precis vilken ordning som helst. Därför behöver jag en något mer detaljerad beskrivning av vilka begränsningar du tycker är praktiska i det här fallet.Hans Linde skrev:Tror du inte att genom att ha ett för deffinierat "material" (tex email), kan sätta begränsningar som är praktiska för just det.
Det är inga problem att göra "tvärt om". Men när du säger "börjar med siffra eller bokstav", menar du då att raden verkligen måste börja med just det? Eller tillåter du t.ex. inledande mellanrum?Hans Linde skrev:Isf skulle jag istället för att utesluta vissa tecken, göra det omvända. (Det är möjligt att det programmeringsmässigt blir det samma). Dvs raden börjar med siffra eller bokstav, annars ignoreras raden.
Jag kan inte komma på något tecken som "måste" uttalas efter radbrytning.Vad jag vet så kan "email" innehålla precis vilka tecken som helst, i precis vilken ordning som helst. Därför behöver jag en något mer detaljerad beskrivning av vilka begränsningar du tycker är praktiska i det här fallet.
Jag menad just endast siffra eller bokstav. inledande mellanrum ska ju inte uttalas...måste börja med just det? Eller tillåter du t.ex. inledande mellanrum?
Fusk-radbrytningar syns inte alls, bara riktiga radbrytningar.Hans Linde skrev:Men går det att "avkoda" om det radbrytning pga programmet som visar texten och inte av det skrivna?
OK, nu tror jag att jag förstår vad du är ute efter... t.ex. om en rad ser ut så här: "> > > hejsan" så ska bara "hejsan" läsas upp.Hans Linde skrev:...måste börja med just det? Eller tillåter du t.ex. inledande mellanrum?Hans Linde skrev:Jag menad just endast siffra eller bokstav. inledande mellanrum ska ju inte uttalas![]()
Aaah.....jag menade att raden börjar läsas med första siffra eller bokstav. Inte att raden skulle uteslutas.
Tanken var att den nuvarande meningen ska startas om med den nya uppläsningshastigheten så att man slipper höra allting igen. Men nu verkar ju det som att den tror att du redan har hört meningar som faktiskt inte lästs upp... så jag antar att vi har en bugg någonstansHans Linde skrev:Jo å så var det här praktiska F2, F3, F4.
Jag tror att du har lagt "start"-funktionen tillsammans med den valda hastigheten.
Jag föreslår "restart" tillsammans med den valda hastigheten.
Eftersom jag annars får det här gamla felet med att röster börjar, en eller flera meningar in på markerad text.
Japp.OK, nu tror jag att jag förstår vad du är ute efter... t.ex. om en rad ser ut så här: "> > > hejsan" så ska bara "hejsan" läsas upp.
Allt eftersom jag har använt Talsyntes-en, har jag börjat med lösningar som inte planerat.Tanken var att den nuvarande meningen ska startas om med den nya uppläsningshastigheten så att man slipper höra allting igen. Men nu verkar ju det som att den tror att du redan har hört meningar som faktiskt inte lästs upp... så jag antar att vi har en bugg någonstans
Det finns alltså en bandspelarstandard? Det har jag inte ens funderat över. Har tyvärr ingen bandspelare kvar, så jag kan inte kolla hur play/stop/pause/record faktiskt sitter.Hans Linde skrev:....mindre omvälvande är då att (läge-left) shtF10 o F10 byter, F8 o F9 byter samt Shift-motsvarande. Eventuellt bör start o stop för både right o left befinna sig som på "bandspelaren". Dvs start till vänster (så var det väll)
Spalter?Hans Linde skrev:Ofta så är pdf-filer mera layout mässigt genom tänkta och gärna i två eller olika kolumerna (heter något annat tror jag....inte tabeller..nja)
Spalter heter det....du kan nog anta hur många (få) spalter jag läst...Spalter?