Ja då verkar alla mellanversioner från och med 13.04 stödjas 9 månader. Detta bör som sagt minska på bördan för utvecklarna och Communityn. Vilket är välkomnande. Något jag däremot är kritisk mot är att jag känner någon form av "flummighet". Vad exakt innebär det att användare som vill följa utvecklingsversioner kommer kunna göra det enklare? Metasymlink som själv pekar hela tiden mot utvecklingsversionen än tidigare man fick göra det manuellt? Så ligger stora vinsten just där?
Utvecklarna säger öppet att det tar några månader innan flesta kritiska buggar fixas efter att det har släppts. Därför anser dem 9 månader med 3 månaders buffertid är optimal. Kommer dessa mellanversioner få tex "rolling release" av program som Firefox? Det jag vill veta är det enbart längden dem kortar ner eller finns det andra bakomliggande tekniska förklaringar/vinster.
Återigen tycker jag man bör vara tydligare med LTS. Marks bloggartikel om hans tankar när det kommer till LTS och icke-LTS var uppfriskande. Något jag stödjer fullt ut. Hittills har inte allt Mark skrivit som berör framför allt LTS förverkligats. Jag menar ej att LTS ska bli rullande utgåva eller semi rullande utgåva. Däremot bör en del program kunna ha "rullande modell". Det blir ohållbart om vi ska rekommendera LTS framför allt till våra användare när merparten av program är föråldrat. För föråldrade paket har också sina klara nackdelar.
Jag hoppas Mark återigen skriver ett nytt bloggartikel och säger sitt. Då hans ord väger tungt/tyngst. Det är långt ifrån så att jag alltid hållit med Mark och Canonical val i början när de har presenterats. Ibland har dem gjort mig förvirrad, förbannade men oftast mot slutet har jag förstått deras val. Vilket i slutändan oftast resulterat något bra. Just nu råder det stor förvirring (kanske kan tala för mig själv än er andra som kanske har bättre koll) och klarhet om diverse saker är inte fel.