[Diskussion] Nominering/Val av Team Leader och Team Contact

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: [Diskussion] Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av Lao Tzu »

vulfgar skrev:
Lao Tzu skrev:Något jag har reflekterat över är att det inte är särskilt tydligt hur "ledningen" ser ut för det här stället. Högst upp har vi TL, sen nånstans bredvid har vi TC. Det finns också portaladmin, serveradmin, admin och moderatorer men sen då?
Problemet är att vi hade ett par stycken olika, väl genomtänkta, förslag till omorganisation. Eftersom det blev ett dödläge vid omröstningarna så blev det ett provisoriskt förslag istället. Iofs så kan ju det fungera lika bra ändå, men det kräver kanske lite mer av dom som blivit valda. Det provisoriska förslaget, det som alltså gäller idag är
En ledning vald av medlemmarna med en TL och en TC som väljs varje halvår.

TL tillsätter sen de befattningar i en ledningsgrupp som behövs kompetensmässigt för att driva ett LoCo, dvs ansvariga för vår kärnverksamhet, tex:
- support
- marknadföring
- administration av webbplats

Vid oenighet i ledningsgruppen har TL utslagsröst och är ytterst ansvarig.
Vad jag kan se verkar det ändå vara en bra struktur. Jag citerar Hund, nedan:
Hund skrev:Låt mig dubbelkolla en sak.

Ubuntu Sverige har en portal med info om Ubuntu etc, vi har en Wiki där vi samlar dokumentation om Ubuntu och vi har även ett forum för support. Vi har en eller flera som ansvarar var för sig över portalen, wikin och forumet.

Personerna är vald av administrationen och moderatorerna.

Ett väldigt traditionellt och enkelt upplägg enligt mig. Hur kan man då misslyckas så fatalt? Finns det ingen som hört talas om uttrycket "Keep it simple stupid"?

Varför vill man hela tiden komplicera ett så enkelt och annars bra fungerande koncept? Varför körde man inte vidare på det konceptet som fanns förut och fungerade så bra?
Jag håller med. Sen vågar jag vara lite dum: Vad är det som inte fungerar? Vi har en portal, som nyligen blev uppfräschad (inte min smak förvisso men ändå en förbättring). Vi har en Wiki (som kanske behöver mer omsorg men ändå). Vi har ett hjälpforum som fungerar mycket bra. Vad är det vi saknar? En bra ledning, skriver många. Som ska göra vad? Det är möjligen på marknadsföringsdelen det finns stora problem. Får vi igång den blir det roligare att jobba med det övriga (en bra wiki ger cred till författaren/författarna enbart om folk faktiskt läser den).

Jag tror att inte det spelar så stor roll hur mycket vi (ni) beslutar och driver igenom här så länge det inte når media. Som läget är nu tror jag att en TL:s enskilt viktigaste uppgift är att få igång marknadsföringen. Antingen genom att själv jaga eventuella marknadsförare eller genom att tillsätta "huvudjagare" som kan få fatt på marknadsförare. Nu är jag tyvärr själv inte särskilt engagerad i LoCo:t eller nåt annat som rör Ubuntu, annat än att jag använder det själv och pratar om det med människor omkring mig. Urban Anjar, tror jag det var, hade en bra idé om att skapa lokala LoCo-grupper som inom sitt eget område skulle försöka marknadsföra Ubuntu. Om det är möjligt skulle varje lokal avdelning kunna ha en chef som rapporterade upp till TL som håller en nationell överblick.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag har just läst igenom de tre sista sidorna i den här tråden och kan endast konstatera att det är upprepningar och diskussion om saker som redan är beslutade om åt ena eller andra hållet - alltså hyfsat meningslöst att debattera.

Jag ställde en enkel fråga, varför fungerar inte arbetsgrupperna bättre - en fråga som fortfarande inte fått ett vettigt svar.

Hund skriver "Keep it simple stupid" och utöver grundstrukturen så är det precis det som skall göras - samt då INTE förändra det som gemenskapen är nöjd med och/eller kan konstateras fungera.

RuneK undrar vad som inte fungerar och jag svarar arbetsgrupperna. Min uppfattning är att gemenskapen har stabiliserats men att utvecklingen avstannat och att det är just det som måste tas tag i.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Lao Tzu skrev:...
Jag håller med. Sen vågar jag vara lite dum: Vad är det som inte fungerar? Vi har en portal, som nyligen blev uppfräschad (inte min smak förvisso men ändå en förbättring). Vi har en Wiki (som kanske behöver mer omsorg men ändå). Vi har ett hjälpforum som fungerar mycket bra. Vad är det vi saknar? En bra ledning, skriver många. Som ska göra vad? Det är möjligen på marknadsföringsdelen det finns stora problem. Får vi igång den blir det roligare att jobba med det övriga (en bra wiki ger cred till författaren/författarna enbart om folk faktiskt läser den).
...
Vad är det som inte fungerar? skriver Lao Tzu
Jag har ställt mej själv den frågan också.
Numera (de senaste 5 månaderna) fungerar supportavdelningen mycket bra, det är inga nybörjare som blir påhoppade av fundamentalisterna att de enbart ska använd fri mjukvara.
Portalen fungerar bra.
Wikin kan alltid bli bättre, speciellt som det kommer en ny Ubuntu-testing varje halvår. Det skrivs en del i wikin, men det är väl ingen debattör som ids titta efter.
Som det verkar så är det några som skapat en höna av en fjäder, för att de tycker det är roligt att argumentera.

<ironi>Färgerna är ju naturligtvis helt fel... </ironi>
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

farmfield skrev:Jag har just läst igenom de tre sista sidorna i den här tråden och kan endast konstatera att det är upprepningar och diskussion om saker som redan är beslutade om åt ena eller andra hållet - alltså hyfsat meningslöst att debattera.

Jag ställde en enkel fråga, varför fungerar inte arbetsgrupperna bättre - en fråga som fortfarande inte fått ett vettigt svar.

Hund skriver "Keep it simple stupid" och utöver grundstrukturen så är det precis det som skall göras - samt då INTE förändra det som gemenskapen är nöjd med och/eller kan konstateras fungera.

RuneK undrar vad som inte fungerar och jag svarar arbetsgrupperna. Min uppfattning är att gemenskapen har stabiliserats men att utvecklingen avstannat och att det är just det som måste tas tag i.
Det finns väl ingen som är intresserad av jobba i en arbetsgrupp numera, tänk även på att det finns ett fåtal aktiva medlemmar.
Och jag kan tänka mej att många också har tröttnat pga av alla synpunkter och klagomål som dyker upp i efterhand, portalen är ful säger någon, en annan gillar inte det bruna. osv.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Lao Tzu skrev: Jag håller med. Sen vågar jag vara lite dum: Vad är det som inte fungerar? Vi har en portal, som nyligen blev uppfräschad (inte min smak förvisso men ändå en förbättring). Vi har en Wiki (som kanske behöver mer omsorg men ändå). Vi har ett hjälpforum som fungerar mycket bra. Vad är det vi saknar? En bra ledning, skriver många. Som ska göra vad? Det är möjligen på marknadsföringsdelen det finns stora problem. Får vi igång den blir det roligare att jobba med det övriga (en bra wiki ger cred till författaren/författarna enbart om folk faktiskt läser den).

Jag tror att inte det spelar så stor roll hur mycket vi (ni) beslutar och driver igenom här så länge det inte når media. Som läget är nu tror jag att en TL:s enskilt viktigaste uppgift är att få igång marknadsföringen. Antingen genom att själv jaga eventuella marknadsförare eller genom att tillsätta "huvudjagare" som kan få fatt på marknadsförare. Nu är jag tyvärr själv inte särskilt engagerad i LoCo:t eller nåt annat som rör Ubuntu, annat än att jag använder det själv och pratar om det med människor omkring mig. Urban Anjar, tror jag det var, hade en bra idé om att skapa lokala LoCo-grupper som inom sitt eget område skulle försöka marknadsföra Ubuntu. Om det är möjligt skulle varje lokal avdelning kunna ha en chef som rapporterade upp till TL som håller en nationell överblick.
Det hör till här att folk, som oftast inte till vardags gör ett skvatt för att göra saker bättre här, då och då kommer och river upp himmel och jord över att ingenting fungerar och att ledningen är usel. De ordinarie medlemmarna, som är här tillvardags, brukar sällan lida av samma svartsyn. Tittar man på forumstatistik brukar man heller inte hitta något oroväckande.

Själv blir jag mycket betänksam när folk börjar gapa efter en stark ledare med enkla lösningar och hårda nypor. Sånt brukar inte göra världen till en trevligare plats utan bara leda till till ineffektivitet, ja-sägeri, murar och fångläger. Öppenhet och samarbete verkar vara det som håller i längden. Det gäller i världen utanför och det gäller nog härinne också.

Lite mer krut på marknadsföringen skulle nog inte skada. Det kan jag nog hålla med om, men samtidigt blir det säkert svårare och svårare. Ubuntu är ingen nyhet längre. Jag vet att CF har en del bra saker på gång där och det vore stor skada om han inte fick chans att fullfölja det.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

farmfield skrev:...
"måste tas tag i" skriver du. Vem ska tag i det, oftast är det ju någon annan ;)
Varför startar du inte själv en arbetsgrupp i något du är intresserad av och föregår med gott exempel.
Det är betydligt effektivare än att bara prata om det.
(Hade jag varit lite rörligare i ena benet så hade jag gärna sprungit runt i datoraffärerna och frågat efter Linuxdatorer...)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:
"måste tas tag i" skriver du. Vem ska tag i det, oftast är det ju någon annan ;)
Varför startar du inte själv en arbetsgrupp i något du är intresserad av och föregår med gott exempel.
Det är betydligt effektivare än att bara prata om det.
(Hade jag varit lite rörligare i ena benet så hade jag gärna sprungit runt i datoraffärerna och frågat efter Linuxdatorer...)
Eh, snygg försök till 'påhopp' men jag är med i gruppen om enhetlig grafisk profil och har försökt driva på där men inte fått någon respons. Ta tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=246&t=44077 t.ex. där mitt sista inlägg är från oktober och ingen annan har svarat efter det... I övriga trådar i gruppen är de sista inläggen från november. Gruppledare är HakanS och även om jag tycker han gjort ett kanonbra jobb med portalen så har han inte gjort det som gruppledare där - sett till att gruppen varit inaktiv i typ 3 månader alltså.

Jag är i övrigt väldigt undrande vad du bidrar med, Rune, förutom din arrogans i debattrådarna då... Du verkar väldigt emot förändringar här alls...
Malou

Inlägg av Malou »

Little John skrev:Vem startar omröstnings-tråden och när ?

LJ
Bumpar och ställer samma fråga även jag ?

//Malou
Acer Aspire One D250 Windows XP X-86 / Acer eMachines E525 Windows 7 X-64.
Copyright © 2009 Dator&IT-Säkerhet:
Member Of ASAP Alliance of Security Analysis Professionals
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

pun skrev:
Jo vad hjälper det att skriva en blogartikel som utpekar Ubuntu som rent skit ???
Är väl enbart korkat !
Tycker jag inte alls. Varför skulle inte Ubuntu kunna få befogad kritik? Ska det vara rättning i ledet och undansopade fel under mattan och all hail Mark S. bara för att man har en position inom Ubuntu? Det här må vara första gången du och Urban Anjar tycker lika men personligen tycker jag att det är en rätt rutten attityd att hänföra detta till "nästa-versionssjukan". Jag utmålar inte Ubuntu som ren skit, möjligtvis den senaste versionen. Fler med mig har gjort det, bugtrackern har gått i taket i och med den versionen och din egen husgud Niklas Andersson har skrivit åtminstone en blogg och en artikel om det.

http://blogg.idg.se/openforce/entry.jsp?messid=13344
http://opensource.idg.se/2.1014/1.27445 ... ker-ubuntu

Hjälper knappast "Kalle Karlsson" som sitter på sin kammare och kliar sig i skallen.
Det hjälper den "Kalle Karlsson" som kliar sig i skallen och funderar på om han ska uppgradera, eller om han ska vänta ett tag. Men du kanske tycker att det är bättre att de kör in huvudet stenhårt i väggen och formaterar om hela hårddisken till NTFS? Om det finns problem som erfarna Ubuntu/Linux-användare har svårigheter att lösa, vad för hopp ger du då en komplett nybörjare?

Jag ser hellre att de stannar kvar en version längre ner, än att ge sig in i en uppgraderingsprocess som kommer att få deras dator helt oanvändbar. Du kanske skulle ha läst kommentarerna till blogginlägget du hänvisade till också? Men jag förstår att du vill att alla ska göra som du gör, jag återkommer till det lite längre ner. Jag har stjärnmarkerat (*) och fetstilat det åt dig, så att du kan identifiera den viktiga passagen.

Däremot är det ju full insyn i hela Ubuntus arbete inkl alla buggar.

Sedan med facit i hand så fixades det mesta inom några veckor med gemesamma kreativa krafter inom Ubuntu-communityn.

Nu var du ju inte ensam som ramlade ner i det här "Debianhålet" dvs att kasta skit på Ubuntu isf att göra något..... >:D
Jag har fortfarande inte fått någon lösning på flera av de buggar jag registrerade. Jag kan fortfarande inte boota de fem senaste kernel-uppdateringarna och mitt jack-sense funkar inte, till exempel.

Så med facit i hand, för mig funkar Ubuntu 9.10 fortfarande jävligt kasst, men jag går inte runt och basunerar ut det i tid och otid för det. Jag jobbar fortfarande för Ubuntu och spridningen och supporten av detsamma. Vi gör det bara på olika sätt, men du har uppenbarligen svårt att se världen ur så många andra perspektiv än ditt eget*. Men det är okej.

Jag kör vidare på 9.04 och Lucid alpha 2.
Debian_331

Inlägg av Debian_331 »

Enligt denna "pun" så handlar inte Ubuntu om att man får kritisera operativsystemet överhuvudtaget. Rent nonsensprat, precis som ditt idisslande om Debian. Väx upp. Och enligt "Urban Anjar" så måste man kritisera väldigt försiktigt, hur mycket buggar som än finns. Ren idioti. Ubuntu tål att kritiseras precis som allt annat. Därför går jag på samma linje som föregående postare.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Jag skulle vilja påpeka ett par saker.
1. återigen, jag har svårt att peka ut vare sig CF eller Andol som särskilt dåliga TL resp TC. Men nåt har hänt...
2. Jag har en idé om arbetssätt för en ledningsgrupp på två, och då funkar det bara om jag blir vald i samma konstellation som Farmfield.
3. Jag delar många idéer med Farmfield och har egna idéer. En tanke är att man skall ha levande projekt med levande människor, blogg och forum i all ära.
4. Att installera ubuntu är väl ingen konst numera. Att operativsystemet stannar kvar i en användares burk är däremot en annan femma. Då måste vi, oavsett vad vi övrigt anser om puns sociala förmågor ta till oss stora delar av vad han säger...Det måste funka att se på youtube, göra bankärende och titta på SVT Play..
Debian_331

Inlägg av Debian_331 »

Ulsak skrev:Jag skulle vilja påpeka ett par saker.
1. återigen, jag har svårt att peka ut vare sig CF eller Andol som särskilt dåliga TL resp TC. Men nåt har hänt...
2. Jag har en idé om arbetssätt för en ledningsgrupp på två, och då funkar det bara om jag blir vald i samma konstellation som Farmfield.
3. Jag delar många idéer med Farmfield och har egna idéer. En tanke är att man skall ha levande projekt med levande människor, blogg och forum i all ära.
4. Att installera ubuntu är väl ingen konst numera. Att operativsystemet stannar kvar i en användares burk är däremot en annan femma. Då måste vi, oavsett vad vi övrigt anser om puns sociala förmågor ta till oss stora delar av vad han säger...Det måste funka att se på youtube, göra bankärende och titta på SVT Play..
Jag har läst en del av dina inlägg i detta forum. Och ännu viktigare är att såna som du slutar upp med att kritisera allt annat och intar en ödmjuk attityd mot alla som använder andra OS än Ubuntu. Jag ser inte ned på eller kritiserar andra för att de inte kör Debian, vill de köra MS eller Apples OS så är detta helt okey för mig. Sånt gör ännu mer att medlemmar trivs och vill försöka sig på Ubuntu. Att sitta och döma ut annat är bara till fördärv. Behandla alla som kommer hit med lika värde och sitt inte och döm ut det de använder. "pun" behövde också lära sig ett och annat. Ubuntu handlar inte om fanatism utan att prova ett nytt OS.
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Ulsak skrev:4. Att installera ubuntu är väl ingen konst numera. Att operativsystemet stannar kvar i en användares burk är däremot en annan femma. Då måste vi, oavsett vad vi övrigt anser om puns sociala förmågor ta till oss stora delar av vad han säger...Det måste funka att se på youtube, göra bankärende och titta på SVT Play..
Det ligger ju lite hos oss/er som användare utav operativet att göra dom som är bakom programmen du/vi vill använda uppmärksamma på att ni finns och vill ta del utav deras tjänster.
Här ser jag väldigt sällan frågor i supportforum från linuxanvändare då vänder man sig till sådana här forum istället för en lösning.

Tycker mer folk skall våga fråga supporten för programmet direkt för att göra dom uppmärksamma på vi/ni finns

Tyvärr möts man ofta av stenåldersattityden att ingen support för linux finns ....
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Malou skrev:

LJ

//Malou
Dom startas när vi är redo. Så fort som möjligt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Stort smajl från mig. Det är kul att jag och Ulsak faktiskt inte pratat direkt med varandra om vår nominering - vi gick om varandra i helgen verkar det - och trots att vi inte snackat ledarskapsstrategier sedan det förra valet så är vi rätt trygga med var vi har varandra (åsiktsmässigt såväl som lokalt här på H'sing Island). ;D

Jag ser fram emot att kunna presentera mig samt mina och Ulsaks idéer i en kommande valtråd.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Debian_331 skrev:
Jag har läst en del av dina inlägg i detta forum. Och ännu viktigare är att såna som du slutar upp med att kritisera allt annat och intar en ödmjuk attityd mot alla som använder andra OS än Ubuntu. Jag ser inte ned på eller kritiserar andra för att de inte kör Debian, vill de köra MS eller Apples OS så är detta helt okey för mig. Sånt gör ännu mer att medlemmar trivs och vill försöka sig på Ubuntu. Att sitta och döma ut annat är bara till fördärv. Behandla alla som kommer hit med lika värde och sitt inte och döm ut det de använder. "pun" behövde också lära sig ett och annat. Ubuntu handlar inte om fanatism utan att prova ett nytt OS.
Jag anser att kärnan i att använda ubuntu och distros med öppen källkod är att bryta microsofts olagliga marknadsdominans på en rad områden. Jag kommer aldrig att upphöra att kritisera/vägleda människor i den riktningen. Personligen hade jag gärna kört Debian eller Gnewsense, men jag kan inte tänka bara på själv. Därför Ubuntu. Ett strategiskt OS för att få människor att prova att välja FOSS.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

farmfield skrev: Jag ser fram emot att kunna presentera mig samt mina och Ulsaks idéer i en kommande valtråd.
Hund skrev:
Malou skrev:

LJ

//Malou
Dom startas när vi är redo. Så fort som möjligt.
Det är väl lämpligt att samtliga kandidater får nån vecka - eller åtminstone några dagar - på sej för presentation och efterföljande diskussioner. Det är ju trevligt att veta vad vi går till val på, vad en röst på en viss kandidat egentligen innebär.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag ser fram emot att kunna presentera mig samt mina och Ulsaks idéer i en kommande valtråd.
Här finns instruktioner om hur du gör > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=38&t=45718
HakanS verkar vara AFK idag.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

AFK?

Gör inte de mikrovågsugnar, strykjärn, brödrostar och sån't?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Grön Göling skrev:AFK?

Gör inte de mikrovågsugnar, strykjärn, brödrostar och sån't?
Away From Keyboard.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"