Vad jag kan se verkar det ändå vara en bra struktur. Jag citerar Hund, nedan:vulfgar skrev:Problemet är att vi hade ett par stycken olika, väl genomtänkta, förslag till omorganisation. Eftersom det blev ett dödläge vid omröstningarna så blev det ett provisoriskt förslag istället. Iofs så kan ju det fungera lika bra ändå, men det kräver kanske lite mer av dom som blivit valda. Det provisoriska förslaget, det som alltså gäller idag ärLao Tzu skrev:Något jag har reflekterat över är att det inte är särskilt tydligt hur "ledningen" ser ut för det här stället. Högst upp har vi TL, sen nånstans bredvid har vi TC. Det finns också portaladmin, serveradmin, admin och moderatorer men sen då?En ledning vald av medlemmarna med en TL och en TC som väljs varje halvår.
TL tillsätter sen de befattningar i en ledningsgrupp som behövs kompetensmässigt för att driva ett LoCo, dvs ansvariga för vår kärnverksamhet, tex:
- support
- marknadföring
- administration av webbplats
Vid oenighet i ledningsgruppen har TL utslagsröst och är ytterst ansvarig.
Jag håller med. Sen vågar jag vara lite dum: Vad är det som inte fungerar? Vi har en portal, som nyligen blev uppfräschad (inte min smak förvisso men ändå en förbättring). Vi har en Wiki (som kanske behöver mer omsorg men ändå). Vi har ett hjälpforum som fungerar mycket bra. Vad är det vi saknar? En bra ledning, skriver många. Som ska göra vad? Det är möjligen på marknadsföringsdelen det finns stora problem. Får vi igång den blir det roligare att jobba med det övriga (en bra wiki ger cred till författaren/författarna enbart om folk faktiskt läser den).Hund skrev:Låt mig dubbelkolla en sak.
Ubuntu Sverige har en portal med info om Ubuntu etc, vi har en Wiki där vi samlar dokumentation om Ubuntu och vi har även ett forum för support. Vi har en eller flera som ansvarar var för sig över portalen, wikin och forumet.
Personerna är vald av administrationen och moderatorerna.
Ett väldigt traditionellt och enkelt upplägg enligt mig. Hur kan man då misslyckas så fatalt? Finns det ingen som hört talas om uttrycket "Keep it simple stupid"?
Varför vill man hela tiden komplicera ett så enkelt och annars bra fungerande koncept? Varför körde man inte vidare på det konceptet som fanns förut och fungerade så bra?
Jag tror att inte det spelar så stor roll hur mycket vi (ni) beslutar och driver igenom här så länge det inte når media. Som läget är nu tror jag att en TL:s enskilt viktigaste uppgift är att få igång marknadsföringen. Antingen genom att själv jaga eventuella marknadsförare eller genom att tillsätta "huvudjagare" som kan få fatt på marknadsförare. Nu är jag tyvärr själv inte särskilt engagerad i LoCo:t eller nåt annat som rör Ubuntu, annat än att jag använder det själv och pratar om det med människor omkring mig. Urban Anjar, tror jag det var, hade en bra idé om att skapa lokala LoCo-grupper som inom sitt eget område skulle försöka marknadsföra Ubuntu. Om det är möjligt skulle varje lokal avdelning kunna ha en chef som rapporterade upp till TL som håller en nationell överblick.