Demokrati och utnyttjande av den samma.

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Demokrati och utnyttjande av den samma.

Inlägg av Broder Tuck »

:D
Ursäkta mig nu en stund, janne.
I ditt inlägg här, ger du varken Rancor eller ubuntu.se rättvisa.
På något sätt, känns det för mig, som om du har missuppfattat en hel del kring ubuntu.se.
Medlemmar där, är i stor utsträckning även medlemmar här och vise versa.

Tidigare har det förekommit en och annan "söndagsvandring" hit in, till detta forum, för att,
kanske, späda på en tynande "brasa". Beroende på vad man tror på.

Men så, är sannerligen inte fallet just nu. Enligt min uppfattning.

Rancor har varit både mod och admin här. Han har varit admin på ubuntu.se. Idag är han en
medlem, utan specifika uppdrag, på någondera av dessa forum. På så sätt, har han gort ett
snyggt avslut av sitt engagemang, men har sina åsikter kvar och delger av dem, till andra
medlemmar. Precis så, som emil.s också har gjort på senaste tid. (Vår tidigvarande admin
här). Så härligt det skulle vara, om även Urban skulle kunna se ett sådant alternativ och även
välja en sådan väg. Det är min förhoppning.

Rancor har stor erfarenhet i och om, det som han ger uttryck för. På samma sätt har flera
andra en liknande erfarenhet.

Förringa vare sig honom, Micke eller L J i detta sammanhang. För att inte tala om alla dem,
med rötter här och som har valt alternativ till detta, när saker och ting synbarligt inte är,
till alla delar, vad det skulle kunna vara.

Det kan diskuteras, men "grabbarna från förr", de vet av egen erfarenhet, vad de talar om.

Låt dem gärna tala till punkt. Lyssna och "lär". Vi har varit där förr och är där igen, idag.

Det är inte någon annan än den som i dag företräder ubuntu-se "som styr här". Hur?
Enligt egen utsago styr denne, omgiven av Troll och medlemmar som har tutat lite för mycket
ur flaskan. Det är dennes egen definition på delar av diskussionerna mellan honom och
hans medlemmar.

Ömsesidig respekt är aldrig fel. Medlemmarna på ubuntu.se (jag är själv medlem där) har
inget att vinna på att se den väg som vi i detta forum är på väg på. Snarare tvärt om. Det
som skadar ubuntu-se, skadar Ubuntu som helhet.

Att vi som är medlemmar på båda forumen, annonserar om en omröstning på det andra,
det kan inte vara fel. Det är enbart en information. Ingen på ubuntu.se har talat om för
någon hur de även skall rösta, till skillnad från någon annan, som har gjort det på en ännu
mer framtonad plats, än vad kanske både ubuntu-se och ubuntu.se är.

Det är en väldigt stor skillnad.

Tukken

janne-5011 skrev:Sättet att hela tiden snacka om .se som ett alternativ (indirekt eller direkt)stör enbart och är ett av dom stora problemet här. Dessutom upmanasas medlemamr där rösta här. Mkt Mkt dålig stil.
Sluta lägg er i och uppträd hederligt.
Du ska inte berätta till mig elelr folk här vad jag ska skilja på här eller inte skilja på.
Du är inte tillfrågad.
Som sagt v.v. sluta.
rancor skrev:
janne-5011 skrev:bra rancor att det forumet fungerar så bra för dig. Jag tycker du kan stanna där. Dina totalt respeklösa inlägg:du tillför 0.NOLL.
bye
Du måste skilja på forum och gemenskap. Ubuntu-se kan mycket väl stänga ner sitt forum och satsa på övrig LoCo-verksamhet tills dess att gemenskapen är redo för ett forum.

// rancor
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Dessutom upmanasas medlemamr där rösta här. Mkt Mkt dålig stil.
Det var JAG som ville att dom som "gått över" (kanske borde förtydligat det) till Ubuntu.se skulle rösta om motionerna för att dom var/är missnöjda med situationen här och hoppades i all VÄLMENING att dom ville hjälpa till att rösta här för att dom kanske ville hjälpa till att rätta upp skeppet igen.

Kalla det för dålig stil om du vill men det var gjort i all välmening.

:(
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

På punkten om ubuntu.se och dess aktörer håller jag inte med dig alls Broder Tuck. Dom (en del av dom)säger att det inte viktigt med ett forum här på det officiella Ubuntu Sverige. Dom skickar länkar till forumet bara det är för mkt.Med mer!
Dålig stil , i synnerhet i en tid när kanske organsisationen och dess ledare är svagt, och det vet du BT!

En viktig princip när man ska "samarbeta" är att det finns en eller flera starka parter med rätt till sina egna ramar och regler. Bara då fungerar det att samarbeta.

Dessutom om jag förstått det rätt så har ägaren till forumet ifråga, i stort sett uttryckt det jag skriver här ovan.Flera ggr och han har väl haft orsak fundera mer än andra.

Ubuntu Sverige ska kunna bli starkt fungerande på egen hand inkl. forum ,alla dess dåliga och bra sidor, det är pointen och kunna vara Svedala Ubuntus officiella plats i "Molnet :P ".
Annars slösas alla hittils anstängningar bort jobb som folk gjort mao
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

msesidig respekt är aldrig fel. Medlemmarna på ubuntu.se (jag är själv medlem där) har
inget att vinna på att se den väg som vi i detta forum är på väg på. Snarare tvärt om. Det
som skadar ubuntu-se, skadar Ubuntu som helhet.

Att vi som är medlemmar på båda forumen, annonserar om en omröstning på det andra,
det kan inte vara fel. Det är enbart en information. Ingen på ubuntu.se har talat om för
någon hur de även skall rösta, till skillnad från någon annan, som har gjort det på en ännu
mer framtonad plats, än vad kanske både ubuntu-se och ubuntu.se är.
Tack Broder!

*mumlar en from bön av tacksamhet över hur elokventa gråmunkar kan vara understundom*

Alltså, ubuntu.se:s minsta beståndsdelar består av enskilda individer som har olika intressen, åsikter och tillhörigheter i forumsväg. Många är registrerade här efter som de är intresserade av ubuntu ( duh!)
Men var och en röstar som privatpersoner och i egenskap registrerade medlemmar.
Jag har inte märkt nån värvning hit eller dit.
Alla är välkomna dit, det är det enda. Man alla är väl välkomna hit också, eller?

/Ulsak forumsmedlem
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

Ulsak jo det har förekommit saker som kan ses som värvning. Jag kan inte stödja det med konkreta länkar pga att leta upp dom kommer ta mig ett dygn med tanke på alla dessa trådar här.
men jag står för det och har inget skäl alls ljuga.
Ngn tyckte att man kunde lägga ner forumet var det denna tråd t.om. minns ej?

Det vet väl alla att det är vanlig internet-etik att man inte försöker sno användare av varann, inte på ngt sätt alls, man baktalar inte varann etc.

Om folk är medlemmar på båda ställena är en sak, det är vissa som...
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

vulfgar skrev:Nu börjar jag fundera på om det ligger något i konspirationsteorierna jag hört "det spelar ingen roll hur det går i omröstningarna, det kommer att gnällas ändå". ::)

Rösta på det ni tycker är rätt och alla som vill lobbar för sina förslag. Att försöka hindra någon från att lobba är åsiktsförtryck. Tänk efter lite fö, Urban lobbar inte för att bli vald, han kommer ju att avgå, utan för dom förslag han själv gjort och tycker är bäst. Alla som vill kan göra på samma sätt.

Vi kör på med omröstningarna som planerat och om den nya ledningen sedan vill ha en ny organisation så får dom köra en ny motionsomgång. Nu avslutar vi i alla fall denna först och dom som inte vill ge den legitimitet får ge sej till tåls tills vi har en ny ledning. Punkt!
Jag håller med dig om att omröstningarna skall genomföras som planerat.
Jag gissar dessutom sen att det kommer höjas röster för att få omröstningarna ogiltigförklarade men det blir en senare fråga.
Men nånstans måste det ju börjas annars trampar vi ju bara vatten.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Skulle vilja att alla visar lite tålamod för stunden. :)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det som bekymrar mig mest är det låga valdeltagandet!
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Inläggav janne-5011 Idag, 16:35
Ulsak jo det har förekommit saker som kan ses som värvning. Jag kan inte stödja det med konkreta länkar pga att leta upp dom kommer ta mig ett dygn med tanke på alla dessa trådar här.
men jag står för det och har inget skäl alls ljuga.
Ngn tyckte att man kunde lägga ner forumet var det denna tråd t.om. minns ej?

Det vet väl alla att det är vanlig internet-etik att man inte försöker sno användare av varann, inte på ngt sätt alls, man baktalar inte varann etc.

Om folk är medlemmar på båda ställena är en sak, det är vissa som...
Resonemangen hade varit sant om det varit en konkurrenssituation och en kamp om marknadsandelar. Så är det inte. Ubuntu.se har en helt annan inriktning och agenda. Dessutom har vi annat för oss än att "värva" medlemmar. De som vill blir medlemmar i vilket forum de känner för att bli medlemmar i.
/ulsak forumsmedlem
Xcore

Inlägg av Xcore »

Jag skall här ge min ärliga åsikt.

Motioner och regler löser ingenting, förrän rätt personer sitter på rätt plats. Just därför anser jag det meningslöst att rösta alls.
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

av janne-5011 » Idag, 21:07

ulsak och Brother Tuck jag är defintivt inte ensam om uppfattningen om inblandningen av ubuntu.se läs här
viewtopic.php?f=84&p=329699#p329699
pink panthers inlägg 20:54 21/6.
blir lite rörigt när samma sak diskuteras i två saker men men.
kan han styrka det där ska dom där ut härifrån.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Xcore skrev:Jag skall här ge min ärliga åsikt.

Motioner och regler löser ingenting, förrän rätt personer sitter på rätt plats. Just därför anser jag det meningslöst att rösta alls.
Men...det blir ju ett senare steg att sen rösta om vilka personer som ska sitta på vilka stolar.

Vi har ju inte ens kommit dit.

Just nu är det ju bara hur Org. ska se ut och hur många stolar det ska finnas och var stolarna ska stå som det röstas om.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Harlekin33 skrev:

Men...det blir ju ett senare steg att sen rösta om vilka personer som ska sitta på vilka stolar.

Just nu är det ju bara hur Org. ska se ut och hur många stolar det ska finnas och var stolarna ska stå som det röstas om.
Jodå, jag förstår din poäng Harlekin33.

Problemet är bara att det sker i fel ordning tycker jag. Man tillsätter nya personer först, sen gör man iordning vilket system man skall använda.

Det är de "tillsatta personerna" som skall vara med om att skapa det nya systemet, från rätt plats så att säga.
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 21 gånger.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

janne-5011 skrev:av janne-5011 » Idag, 21:07

ulsak och Brother Tuck jag är defintivt inte ensam om uppfattningen om inblandningen av ubuntu.se läs här
@janne-5011
Vad menar du med ditt inlägg?
Det är nog fler än jag som inte förstår vad du menar.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Nja...först bygger man huset med salen och bord med stolar/stolarna där riddarna ska sitta...sen besätter (rättstavat?)man stolarna i salen med folk.

???
Xcore

Inlägg av Xcore »

Harlekin33 skrev:Nja...först bygger man huset med salen och bord med stolar/stolarna där riddarna ska sitta...sen besätter (rättstavat?)man stolarna i salen med folk.

???
Dessa personer skall sitta på rätt plats från början när vi inför nya regler och bygger ett nytt system.

Tycker jag.

För det är ändå de som skall sköta det.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Så går det ju också att göra men då får dom sitta utomhus på trädgrenar.

Jag skulle föredra ett slott med en stor sal med ett bord och stolar för den tilltänkta ledningen.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Harlekin33 skrev:Så går det ju också att göra men då får dom sitta utomhus på trädgrenar.

Jag skulle fördra ett slott med en stor sal med ett bord och stolar för den tilltänkta ledningen.
Hur byggs ett hus?

av personer?

Före det så finns det inget hus.

Se det så här. När du startar en ny organisation, förening eller gemenskap, vad börjar du med innan nåt annat?

Personer som skall skapa den och sköta den?

Sen utformar man regler osv.

Visserligen finns redan Ubuntu-se.org men eftersom allt blir nytt så blir det som ett nytt hus. :)

Det vore en klar fördel att få rätt folk på rätt plats "innan" man utformar regler osv.
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 21 gånger.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Xcore skrev:
Harlekin33 skrev:

Jodå, jag förstår din poäng Harlekin33.

Problemet är bara att det sker i fel ordning tycker jag. Man tillsätter nya personer först, sen gör man iordning vilket system man skall använda.

Det är de "tillsatta personerna" som skall vara med om att skapa det nya systemet.
Här håller jag Xcore helt och hållet.
Låt oss vanliga medlemmar medverka till att "rätt person hamnar på rätt plats".
Helst ser jag att det sker genom att i vi röstar fram en styrelse med 5+2 ledamöter.
Styrelsen som är demokratiskt framröstad beslutar i sin tur vem som ska bli Ordförande/Teamleader.
Chansen att rätt man hamnar på rätt plats ökar betydligt om vi låter en styrelse avgöra...

Och sen bör det vara upp till den framröstade styrelsen och Ordföranden/Teamleadern att besluta om det här LoCot ska använda sej av ett "processorienterat arbetssätt" eller inte.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Rune.K skrev:
janne-5011 skrev:av janne-5011 » Idag, 21:07

@janne-5011
Vad menar du med ditt inlägg?
Det är nog fler än jag som inte förstår vad du menar.
Jag har kikat på det inlägg som han pekat på...
Att påstå att det inte har varit en klar planering från Ubuntu.se är att ljuga. Enligt min åsikt är det så. Men frågan handlar inte om detta faktum. Att påstå motsatsen är att ljuga, ibland har en del personer en otrolig tro på sig själv. De tror att de kan blåsa vem som helst, men frågan är vem som blåser vem här. Men vad har Ubuntu.se har gjort bra. De har skapat en portal som inbjuder medlemmarna till gemensamma projekt. De behöver inte värva några medlemmar de söker sig dit ändå.
Pink Panter får stå för detta. Vad han menar med planering har jag inget aning. Det är sant det är några personer, alla registrerade på det här forumet, utan gemensamma kopplingar till , låt oss säga forum som ubuntu.se, gjorde en gemensam sak för att formulera en organisationsmodell för ubuntu-se.org.

Men att tala att det skulle vara nåt organiserat från ubuntu.se...det är ..i bästa fall ..ett missförstånd. Jag kan inte tänka mig att PP skriver detta för förtala ubuntu.se..
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"