Förslag till nya forumregler (Del 2)

Diskussion gällande forumet
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Förslag till nya forumregler (Del 2)

Inlägg av ycc »

Jag håller med Osprey.

OT:
Osprey skrev:
ycc skrev:(OT: Om inte variant två betyder jurist-kurs för mod på Hawaii, förstås ;) ;) ;) )
Hawaii ligger långt bort så det har vi nog inte råd med, men om vi skramlar och hjälps åt allihop så kanske Gulag vore en möjlighet... 8)
OT: Du känner alltså till planerna på att skicka de permabannade till Gulag. Då kan vi ju fortsätta diskutera där ;) ;) ;) permaban, permafrost ...
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Med risk för att bli betraktad som narcissist......
Grön Göling skrev: BE GOOD!

Det räcker egentligen så bra så.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

@ ycc & Osprey (och alla andra)

Jag förstår ärligt talat inte vitsen med att ha en metadiskussion om antalet regler. Är det inte bättre att diskutera vad det är vi vill reglera och sedan får vi se hur många och hur omfattande de reglerna blir. Min personliga uppfattning är att vi skall ah precis så många och så omfattande regler så att de fyller sin uppgift, att vara ett rättesnöre vid konfliktlösning. Att börja med reglera hur många regler vi skall ha, innan vi har bestämmt vad det är vi vill reglera, tycker jag är att börja i fel ände.

@ ycc
Det enda som skiljer mellan http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 44]det här och det här är att det första inte är i punktform med namngivna punkter och det senare är det. Jag personligen tror att det rent praktiskt är enklare för diskussionen om man namnger punkterna. Om man kallar det för kapitel och paragrafer eller namngivna subrutiner kan väl kvitta, men i stadgar och regler brukar man använda det förra.

Personligen tror jag att det vore bättre att helt skippa kap. 1 i dess nuvarande form och istället flytta ner det till de "egentliga" reglerna, och ersätta kap 1 med rubrikerna från de reglerna som finns nedanför. Då blr det faktiskt en kort sammanfattning i början, med precisering nedanför, för de som orkar, vill eller behöver ett klargörande (t.ex. mod/admin och Förtroenderåd). Då skulle det kunna bli något likanande:
Regler för Ubuntu-sveriges gemenskaps (LoCo) Forum

Det forum du är medlem i/besökare på är den officiella Svenska Ubuntu-gemenskapens (LoCo:s) diskussionsforum. Dessa regler sytar till att ge alla besökare av webbplatsen en så bra upplevelse som möjligt. Var därför trevlig mot andra medlemmar och besökare i vårt forum. Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad. Uppträd hövligt, visa respekt för andra medlemmar och deras åsikter.

1 kap. Reglerna i sammandrag

01 Ett inläggs rubrik skall ange vad inlägget handlar om.
02 Gå ej utanför ämnet (off topic/OT).
03 Skapa inte en ny tråd för ett redan existerande ämne.
04 Korspostning är ej tillåten.
05 Välj inte medlemsnamn, avatar, eller signatur som kan uppfattas som stötande.
06 Använd inte könsord eller andra ord som kan skapa misstämning
07 Uttala inte åsikter som kan uppfattas som stötande
08 Diskussioner inom ramen för forumreglerna välkomnas
09 Personangrepp är ej tillåtna
10 Förtal och falsk ryktesspridning är förbjudet
11 Publicering av andras personuppgifter och konton är förbjuden
12 Det är förbjudet att medvetet ge felaktiga svar, eller att lura någon till att köra ett "farligt" kommando
13 Reklam och annonsering är förbjuden
14 Multipla konton per fysisk person är inte tillåtet
15 Svensk lag gäller i forumet

2 kap. Utförligare beskrivning av reglerna

1 § Ett inläggs rubrik skall ange vad inlägget handlar om.
För att du skall få svar på din fråga så snabbt som möjligt, är det viktigt att rubriken visar vad det är du vill ha hjälp med

2 § Gå ej utanför ämnet (off topic/OT).
För att det skall bli så lätt som möjligt för alla att hitta rätt på forumet så är det viktigt att man håller sig till ämnet för tråden. Om du vill diskutera något annat än det som avhandlas i tråden, starta då en ny tråd.

3 § Skapa inte en ny tråd för ett redan existerande ämne.
Forumet har en sökfunktion.

4 § Korspostning är ej tillåten.
Man får inte posta liknande trådar om samma problem i olika kategorier. Du kommer inte att få snabbare hjälp för att du postar samma inlägg på flera ställen. Om du tycker att din tråd hamnat på fel ställ, använd anmälningsfunktionen och be moderatorerna att flytta tråden till rätt ställe.

5 § Välj inte medlemsnamn, avatar, eller signatur som kan uppfattas som stötande.
Vill vill att forumet skall vara "familjevänligt", så välj inte medlemsnamn, avatar, eller signatur som kan uppfattas som stötande.

6 § Använd inte könsord eller andra ord som kan skapa misstämning.

7 § Uttala inte åsikter som kan uppfattas som stötande.

8 § Diskussioner inom ramen för forumreglerna välkomnas.
Vår gemnenskap är demokratiskt organiserad och vi vill att så många som möjligt delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Nya erfarenheter gör att gemenskapen ständigt förbättras. Diskussioner kan därför inte förklaras vara avslutade eller ske vid olämplig tidpunkt. Vill medlemmar diskutera ett ämne skall tillfälle till detta ges.

9 § Personangrepp är ej tillåtna
Det är inte tillåtet att trakassera andra medlemmar eller att ta till personangrepp och smädelser. När samtal blir lite mer hetsiga så försök att hålla en vuxen ton.
Det är inte heller tillåtet att tillämpa hets mot folkgrupp eller anspela på kön, ras eller religion.

10 § Förtal och falsk ryktesspridning är förbjudet
a) Det är inte tillåtet att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller att sprida uppgifter som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Om man är skyldig att uttala sig eller om det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt att lämna uppgift i saken, och man kan visa att uppgiften är sann eller att man hade skälig grund att anta att den var sann, skall man dock ej dömas till ansvar.

b) Det är inte tillåtet att smäda någon genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot vederbörande.

(Reglerna grundas på 5 kap. 1 och 3 §§ brottsbalken.)

c) Att avsiktligen förvränga eller uppdikta uppgifter i syfte att vilseleda är förbjudet.

11 § Publicering av andras personuppgifter och konton är förbjuden
a) Det är inte tillåtet att publicera andra användares personuppgifter, kontouppgifter, adressuppgifter, telefonnummer, IP-adresser eller liknande.
Alla inlägg måste följa lagen om personuppgifter (PUL).

b) Personnamn och offentliga uppgifter om offentlig person, som kan styrkas med någon källhänvisning får publiceras. Dock inte privata adresser och telefonnummer, uppgifter om personernas privatliv, eller annnat, som kan uppfattas som kränkande eller som inkräktar på den personliga integriteten. Diskussioner runt personer ska föras sakligt och med respekt.

c) Privata Meddelanden som ställs till befattningshavare i deras egenskap av befattningshavare (ex. moderatorer/administratörer eller medlemmar av förtroenderådet) får inte, utan PM-skrivarens medgivande, spridas utanför den krets som berörs av handläggningen av ärendet.

12 § Det är förbjudet att medvetet ge felaktiga svar, eller att lura någon till att köra ett "farligt" kommando

a) Självklart får man inte lura någon till att förstöra sin dator eller liknande. Skulle detta inträffa blir man omedelbart bannlyst på livstid.

13 § Reklam och annonsering är förbjuden

a) Den som postar kommersiell reklam (spam) i forumet blir avstängd utan varning. Det är inte tillåtet att använda LoCot för annonsering utan tillåtelse.

Undantag:
b) Det är tillåtet att ha en länk till sin egen webbplats eller blogg i sin signatur, även om den är kommersiell.
c) Det är tillåtet att nämna företag och bloggar i diskussioner så länge huvudsyftet inte är att marknadsföra dessa och det är relevant för diskussionen.

14 § Multipla konton per fysisk person är inte tillåtet

a) Det är inte tillåtet att ha fler konton än ett, per fysisk person. Önskas namnbyte eller inaktivering av ett konto skall en administratör kontaktas.

15 § Svensk lag gäller i forumet

a) Inlägg som bryter mot svensk lag kommer omedelbart att raderas. Detta inkluderar även inlägg med länkar till sidor som bryter mot svensk lag.

b) Råder det osäkerhet eller dispyt om lagtolkningen, förbehåller vi oss rätten att radera innehåll som vi tror kan strida mot lag eller förordning.

c) Anmälan av lagöverträdelser kan komma att göras.

3 kap. Åtgärder och påföljder

1 § Allmänna moderationsåtgärder

a) Inlägg som inte följer forumets regler kan komma att redigeras, flyttas, låsas eller raderas.
b) Den som bryter mot reglerna riskerar att få tillsägelse eller varning.

c) Om upprepade överträdelser av forumreglerna inträffat i en tråd kan tråden låsas under kortare tid. Normalt skall denna tid, vid varje tillfälle, inte överstiga 24 timmar. (Tiden en tråd är låst kan ibland även bli något förlängd om en moderator/administratör inte är inloggad när tidsperioden löper ut.)

d) Moderatorer/administratörer har även rätt att tillfälligt ge "time-outs". Time-out innebär att skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i högst 24 timmar. Time-out kan delges en medlem som trots tillsägelse uppträder på ett sådant sätt att denne riskerar att få en varning, bryter mot forumsreglerna, förorsakar misstämning eller vållar merarbete för moderatorerna.

2 § Varning, avstängning

Påföljder för varningar:
a) En varning: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 48 timmar.
b) Två varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 1 vecka.
c) Får en medlem fler än 2 varningar, så förblir medlemmen utan skriv/posträttigheten till dess att endast 2 varningar återstår, dock minst 3 månader.

d) Varningar förfaller efter 6 månader. (Att en medlem fråntagits skriv/posträttigheten under en period påverkar inte tidigare varningar. Varningar kvarstår alltid i sex månader.)

e) När en medlem blivit varnad/avstängd så meddelas det i tavlan "Varningar och Bannlysningar".

f) Avstängning gäller både i Forumet och Portalen/bloggen.

3 § Oförutsedda situationer, överklagan

a) Vi reserverar oss även för att vidta åtgärder mot oförutsedda situationer som inte behandlas i reglerna.

b) Åtgärder som vidtagits av moderatorer/administratörer kan överklagas till förtroenderådet.

4 kap Övrigt

§ 1 Konton registrerade i syfte att "trolla" kommer att tas bort. Om befogat så kommer användaren bakom dem att få en varning.

§ 2Vid tolkningen av forumreglerna fästs extra uppmärksamhet på att befattningshavare vid webbplatsen följer forumreglerna.

§ 4 Allt du skriver licensieras automatiskt under licensen "Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5", som i korta drag innebär att andra kan använda dina texter, men att den som kopierar texten måste ge andra samma friheter (även rörande ändringar), samt berätta att det var du som ursprungligen skapade texten. Även dessa regler omfattas av samma licens.

§ 5 Vi reserverar oss för eventuella regeländringar. Det är besökarens ansvar att hålla sig uppdaterad om eventuella regeländringar. Dessa meddelas i tavlan "Forumadministrationen informerar".
Kanske går det att slå ihop så att det blir färre rubriker och därmed mindre punkter i sammanfattningen.

Jag ser inte poängen med att ha "Allmänna regler" och "Särskilda regler" när det inte finns någon principiell skillnad på dem, annat än att de särskillda regelerna är en precisering av de allmänna.

@ Grön Göling
Det där tolkas ju så olika. Vissa tolkar det som att det är OK att kalla andra för psykiskt sjuka i dolda forumdelar, samtidigt som de med en tår i ögat och med darr på rösten gör anspråk på att vara någon sorts auktoritet på ubuntu i de öppna. Vi är ju så olika som människor.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det förslaget som djkmmo visar här är väldigt bra, genom att det klart och tydligt visar alla regler och vad som gäller. På så sätt kommer vi ifrån en hel del av tolkningsproblematiken. Som jag ser det så är det inte heller på något sätt skrivet i någon juridisk eller högtravande form utan det är rak och enkel svenska som de flesta borde begripa.

Sammanfattningsvis är det just det med att bete sig som folk och hjälpa och respektera andra som beskrivs, på ett sätt som är klart och entydigt.

Om folk sedan bryr sig om att läsa det eller inte vet jag inte, men rent ut sagt tror jag inte att det behövs heller. Allt som står här borde man själv kunna räkna ut om man har för avsikt att bete sig på ett vettigt och civiliserat sätt.

I de fall någon inte beter sig på ett vederbörligt sätt, så har vi alla här på Ubuntu-se ett bra dokument att luta oss mot då. I det finns bra beskrivet vad man får och inte får, vilket gör det lättare för någon som känner sig kränkt att veta när det gått över gränsen. Likaväl som det gör det lättare för moderatorer och andra att veta när någon egentligen begått ett fel.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Allvarligt...Någon som orkar ?
Sluta med det där nu och kom till resultat. Enkelt och klart.
Men det funkar tydligen inte här.
Vad är det som pågår egentligen? Måste man stå ut med alla mångpostare och yrkestyckare härinne?
Det är ju fruktansvärd.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Little John skrev:Allvarligt...Någon som orkar ?
Sluta med det där nu och kom till resultat. Enkelt och klart.
Men det funkar tydligen inte här.
Vad är det som pågår egentligen? Måste man stå ut med alla mångpostare och yrkestyckare härinne?
Resultat kommer ur diskussioner, meningskillnader och olika värderingar.
Är man medlem här får man finna sig i att det finns mångpostare och yrkestyckare. Svårare än så är det inte.
Det är ju fruktansvärd.
Visst är det ::)
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Kanske någon som törs sätta en deadline...
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Det ser bra ut förutom 7 §. Den löser s a s upp sig själv :) Är den verkligen nödvändig?
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

7§ Är ju indirekt omöjlig, hur ska den kunna upprätthållas och efterlevas?

Sedan:
c) Privata Meddelanden som ställs till befattningshavare i deras egenskap av befattningshavare (ex. moderatorer/administratörer eller medlemmar av förtroenderådet) får inte, utan PM-skrivarens medgivande, spridas utanför den krets som berörs av handläggningen av ärendet.

Jag tycker att den är korrekt och riktig i sig....
...men när jag åberopade en liknande regel i nuvarande forumsreglerna som gäller idag för alla medlemmar inom vårt forum, så blev jag hånad och häcklad över det och fick det påpekat att forumsreglerna omöjligen kunde stå över grundlagen?!?!

På vilket ben ska ni stå egentligen?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Vad är det för konstigt med ovanstående paragraf?
Använd ditt normala sunda förnuft och läs på lite om netikett...så löser det sej själv.

Ett exempel:
Jag dödar alla katter som kommer in på min tomt, det skulle nog uppfattas som stötande av många...
Vad jag tycker, så finns det ett bra förslag till nya forumregler, låt det gå till omröstning!
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Rune.K skrev:
Använd ditt normala sunda förnuft och läs på lite om netikett...så löser det sej själv.
Paragrafen är stötande. Den löser upp sig själv.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Då har jag en liten fråga angående "stötande"..

Får man propagera för att folk i första hand bör använda fri programvara eller är det stötande!?

För vissa personer så är det stötande tydligen!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Återigen, låt oss medlemmar rösta om förslaget till nya forumsregler, om de duger eller inte.
Det går betydligt snabbare att komma fram till ett resultat, än att hålla på att
diskutera i all evighet.
Jag föreslår djkmmo till valförrättare!
djkmmo är den som försöker få lite ordning och reda på det här forumet vad det gäller dokumentation av fattade beslut.
Själv står jag helt och hållet bakom djkmmo i hans föresats att bringa lite ordning i kaoset som råder just nu, jag menar inte att jag är överens med djkmmo i alla andra frågor...
Själv föredrar jag en enkel omröstning med bara 3 alternativ, dvs Ja eller Nej eller Blankt.

Edit: Jag förutsätter att detta är ett demokratiskt forum.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Hylas skrev:
Rune.K skrev:
Bra formulerat. Den är ju faktiiskt självmotsägande. Jag och andra uppfattar regeln som stötande, alltså får den inte uttalas.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

djkmmo skrev:
Hylas skrev:
Rune.K skrev:
Bra formulerat. Den är ju faktiiskt självmotsägande. Jag och andra uppfattar regeln som stötande, alltså får den inte uttalas.
Nu behöver jag hjälp med att förstå det Hylas och djkmmo säger om att 7$ är självmotsägande och stötande.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Rune.K skrev: Nu behöver jag hjälp med att förstå det Hylas och djkmmo säger om att 7$ är självmotsägande och stötande.
Saker som är stötande för någon får inte uttalas (enl §7)
Paragraf §7 är stötande.
Ergo: §7 får inte uttalas

Eller

OM något är stötande för någon SÅ får det inte uttalas
§7 är stötande.
------------------------------------
§7 får inte uttalas (§7 förbjuder att §7 uttalas)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

djkmmo skrev:
Rune.K skrev: Nu behöver jag hjälp med att förstå det Hylas och djkmmo säger om att 7$ är självmotsägande och stötande.
Paragraf §7 är stötande.

Eller

§7 är stötande.
Var snäll och förklara det på vanlig svenska, jag förstår ingenting av din förklaring.
Vad är det som är stötande med $7 ???
Jag erkänner gärna att jag är dum som ett tåg, men jag vill gärna förstå logiken i det du djkmmo och Hylas säger.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Paragraf 7 är tolkningsbar i mina ögon sett.

Vad innefattar stötande?

Då skall det väl finnas en tydlig förklaring till vad paragraf 7 skall innefatta.?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Harlekin33 skrev:Paragraf 7 är tolkningsbar i mina ögon sett.

Vad innefattar stötande?

Då skall det väl finnas en tydlig förklaring till vad paragraf 7 skall innefatta.?
___________________________________________________________________________________________

Vad innefattar stötande?

Ett korrekt svar är följande.

Svar: Vad som allmänhet kan uppfattas som stötande eller direkt missvisande.

Pink Panther

???
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Rune.K skrev:
djkmmo skrev:
Paragraf §7 är stötande.

Eller

§7 är stötande.
Var snäll och förklara det på vanlig svenska, jag förstår ingenting av din förklaring.
Vad är det som är stötande med $7 ???
Jag erkänner gärna att jag är dum som ett tåg, men jag vill gärna förstå logiken i det du djkmmo och Hylas säger.
Vad som är stötande med §7 är helt irrelevant, poängen är att §7 själv säger att man inte skall säga sådant som kan uppfattas som stötande. Vissa uppfattar §7 som stötande och alltså får man inte uttala §7. http://sv.wikipedia.org/wiki/Mots%C3%A4gelse
Låst

Återgå till "Forum"