Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?
Re: Vilken skrivbordsmiljö föredrar du?
Läste boken Linux För Vanliga Människor av Rickford Grant.
Den handlar om Fedora Core eller gratisversionen av Red Hat Linux.
Som Ubuntuanvändare lärde jag mig massor.
De använder också Gnome. Enligt boken är Gnome enklare för nybörjare jämfört med KDE.
Gnome råkar också vara standardmiljö i Fedora och Ubuntu och är därför lite mer utvecklat.
Dessutom anses Gnome ha bättre utseende och funktionsmässigt. Gnome har de himla bra
Nautilusmärken och inbyggd CD brännare. Å andra sidan skall man vara nyfiken och köra KDE
och finna att det är förvånansvärt likt Gnome. Det finns bara små skillnader här och där. Vi får
nu inte blanda med några Kprogram här och där körda med Gnome. De hör inte enbart liksom till KDE.
Att allt är så lika beror tydligen på en halvt fördjupad kurs i Gnome.
En vink är att öppna System, Administration, Inloggningsskärm, Säkerhet.
Aktivera automatisk inloggning och välj sedan den användare, som loggas in automatiskt
utan att alltid behöva ge namn och lösenord.
Nackdelen/fördelen är ju att vem som helst, som startar datorn kommer in till användarens konto.
Den handlar om Fedora Core eller gratisversionen av Red Hat Linux.
Som Ubuntuanvändare lärde jag mig massor.
De använder också Gnome. Enligt boken är Gnome enklare för nybörjare jämfört med KDE.
Gnome råkar också vara standardmiljö i Fedora och Ubuntu och är därför lite mer utvecklat.
Dessutom anses Gnome ha bättre utseende och funktionsmässigt. Gnome har de himla bra
Nautilusmärken och inbyggd CD brännare. Å andra sidan skall man vara nyfiken och köra KDE
och finna att det är förvånansvärt likt Gnome. Det finns bara små skillnader här och där. Vi får
nu inte blanda med några Kprogram här och där körda med Gnome. De hör inte enbart liksom till KDE.
Att allt är så lika beror tydligen på en halvt fördjupad kurs i Gnome.
En vink är att öppna System, Administration, Inloggningsskärm, Säkerhet.
Aktivera automatisk inloggning och välj sedan den användare, som loggas in automatiskt
Nackdelen/fördelen är ju att vem som helst, som startar datorn kommer in till användarens konto.
Jo vilken miljö man väljer är ju mest en smakfråga.christer skrev: En vink är att öppna System, Administration, Inloggningsskärm, Säkerhet.
Det viktiga är att alla ser hur enkelt det är att installera nya miljöer och prova.
Ubuntu har sk metapaket för alla miljöer för problemfri parallell installation
--------------------------------------
Angående säkerhet
Det finns inget skydd för en dator oavsett operativsystem som enbart är "skyddad" med ett login.
Om någon har fysisk tillgång till en dator oavsett OS så tar man sig in. (de allra flesta iaf

En dator måste köras med krypterat filsystem om en dator måste göras helt säker, så ett autologin spelar ingen roll säkerhetsmässigt. Däremot kan det kanske vara olämpligt i vissa miljöer.
Man kan ju stoppa in en live Ubuntu CD och rota i både Linux och Windows.
Ett ganska så säkert system är att ha sin hårddisk med operativsystem och skrivbordsmiljö i fickan
eller i bankfacket. Till och med polisen kan ju då få föra bort datorn utan att något förloras.
Fedora-vännerna rekommenderar också gratisversionen av F-prot Antivirus.
De påstår att några virus finns redan och mera kommer i takt med att Linuxanvändningen ökar.
Det blir med andra ord en skyddad skrivbordsmiljö i fickformat.
Ett ganska så säkert system är att ha sin hårddisk med operativsystem och skrivbordsmiljö i fickan
eller i bankfacket. Till och med polisen kan ju då få föra bort datorn utan att något förloras.
Fedora-vännerna rekommenderar också gratisversionen av F-prot Antivirus.
De påstår att några virus finns redan och mera kommer i takt med att Linuxanvändningen ökar.
Det blir med andra ord en skyddad skrivbordsmiljö i fickformat.
Jo nu blir tråden bred....
Enkelt så får de glada Windows användarna betala 3000:- för Vista Ultimate och Bitlocker funktionen för att kryptera.
För de ännu gladare Linuxanvändarna så finns det då ett antal gratislösningar för kryptering.
Sen måste man då ha behov för att kryptera, "Storebror" köper jag INTE som skäl däremot finns det mycket mer närliggande hot för att behöva kryptera.
Angående skadlig kod så är det inget "kul" för malwarebyggarna att ge sig på Linux, däremot ser säkerhetshålen i mjukvara ut att öka.
För att återgå till skrivbordsmiljöer så måste alla då prova och det ÄR mycket enkelt att testa inkl att byta session....

Enkelt så får de glada Windows användarna betala 3000:- för Vista Ultimate och Bitlocker funktionen för att kryptera.
För de ännu gladare Linuxanvändarna så finns det då ett antal gratislösningar för kryptering.
Sen måste man då ha behov för att kryptera, "Storebror" köper jag INTE som skäl däremot finns det mycket mer närliggande hot för att behöva kryptera.
Angående skadlig kod så är det inget "kul" för malwarebyggarna att ge sig på Linux, däremot ser säkerhetshålen i mjukvara ut att öka.
För att återgå till skrivbordsmiljöer så måste alla då prova och det ÄR mycket enkelt att testa inkl att byta session....

Hade problem med svenskan i KDE. På många ställen är bara en tredjedel översatt.
Dessutom strulade KDE till sig något, då den inte kunde förstå att jag hade en
pärm, som heter Skrivbord. KDE krävde en egen version med engelskt namn.
Red Hat Linux (Fedora Core) har gått över till Gnome. Ubuntu har Gnome
tycker det är tid också för SuSE att övergå till Gnome. Så bra är faktiskt Gnome.
Har förresten en SuSE-barlast kvar och det är enkelklicket. Mitt Gnome har därför enkelklick.
( Då musen kommer över en startikon, så är det märkt. Ett klick så öppnas programmet.
Kan inte förstå att man skall ha musen på ikonen och klicka för att bekräfta märkningen
och klicka igen för att starta. Dubbelklicket är en barlast från Windows.Linuxvänner påstod en
gång att dubbelklicket var patenterat.)
Dessutom strulade KDE till sig något, då den inte kunde förstå att jag hade en
pärm, som heter Skrivbord. KDE krävde en egen version med engelskt namn.
Red Hat Linux (Fedora Core) har gått över till Gnome. Ubuntu har Gnome
tycker det är tid också för SuSE att övergå till Gnome. Så bra är faktiskt Gnome.
Har förresten en SuSE-barlast kvar och det är enkelklicket. Mitt Gnome har därför enkelklick.
( Då musen kommer över en startikon, så är det märkt. Ett klick så öppnas programmet.
Kan inte förstå att man skall ha musen på ikonen och klicka för att bekräfta märkningen
och klicka igen för att starta. Dubbelklicket är en barlast från Windows.Linuxvänner påstod en
gång att dubbelklicket var patenterat.)
Jag har ändrat mig. Gnome är roligast att styla och fixa teman med, men när jag nu tröttnat lite på det och har testat, ubuntu, kubuntu och xubuntu någorlunda ingående så måste jag säga att xfce4 är den bästa som jag provat hittills. Skulle dock tippa på att jag skulle föredra både fluxbox och enlightment framför allt annat om jag bara orkade lära mig det och det ska jag ta och göra någon dag.
Min skrivbordsmiljö idag. Tillhöger finns en halvgenomskinlig verktygs balk. Det är Gnome förstås.
I mitten en aktuell kurs i Python, Ubuntu tidningen nr, 15 och 14 och hur man gör kompostgas.

I mitten en aktuell kurs i Python, Ubuntu tidningen nr, 15 och 14 och hur man gör kompostgas.

-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag tycker GNOME är enklast och efter något år har det på något sätt blivit min referens för hur en skrivbordsmiljö ska se ut - trots över 10 år i Windows 95 med efterföljare - men jag har installerat KDE 4.1 på min stationära parallellt, och det är ju snyggt redan från början till skillnad från GNOME i Ubuntu! Och vilket lyft från KDE 3.vad-det-nu-var, mycket lättare att hitta och igen ett lyft rent utseendemässigt
Tack Hund för guiden på din blogg om hur man får GTK-program att smälta in 
Jag fortsätter nog med GNOME, men det är alltid kul att ha lite koll på annat också

Jag fortsätter nog med GNOME, men det är alltid kul att ha lite koll på annat också

-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag valde gnome, men det beror på att jag i 95% av mitt linuxandvändnade andvänt just gnome. Har bara begränsade erfarenterer av KDE.
- flierman
Gnome....och openbox
Kde ser bra ut men strular jämt på min burk..låser sig och är långsamt så är väl något hårdvarustrul som jag inte orkar sätta mg in i. Gnome har enkelt upplägg som jag gillar.
Kde ser bra ut men strular jämt på min burk..låser sig och är långsamt så är väl något hårdvarustrul som jag inte orkar sätta mg in i. Gnome har enkelt upplägg som jag gillar.
Föredrar Gnome
... Funkar fint för mig och har inget å gnälla över!

Open Source Terrorist
Någon gång startar inte Gnome utan ger ett felmeddelande om att någonting inte behöver fungera
eller så är rutan ett virr varr med stora ihopblandade pixlar.
Betyder detta att Gnome är stort, skrymmande och känsligt och att det finns ett
lagerglapp i den två år gamla hårdskivan ?
eller så är rutan ett virr varr med stora ihopblandade pixlar.
Betyder detta att Gnome är stort, skrymmande och känsligt och att det finns ett
lagerglapp i den två år gamla hårdskivan ?
- kollektivist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Det vore bra med en möjlighet att ändra röst här. 
Och en kategori extra skulle inte vada dåligt; tiling window managers saknas ser jag, alltså sådana som ratpoison, wmii, dwm, awesome, xmonad o.s.v.

Och en kategori extra skulle inte vada dåligt; tiling window managers saknas ser jag, alltså sådana som ratpoison, wmii, dwm, awesome, xmonad o.s.v.
- ddaavviidd
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Jag fick köpa en gammal laptop (ca fem år gammal) för 300.- när ett företag en kompis jobbar på skulle göra sig av med gamla datorer. Jag var helt inställd, och ganska peppad till och med, på att behöva köra någon minimal fönsterhanterare som Openbox för att få datorn att klara av alla program jag vill köra. men har till min förvåning upptäckt att Ubuntu med vanliga Gnome funkar alldeles utmärkt, även när jag kör stora filer i Gimp och andra resurskrävande program samtidigt. Med Compiz-effekter på så laggar filmer lite, men jag är inte intresserad av sånt lullull ändå.
Samtidigt finns många som kör *box på betydligt kraftfullare datorer än min. Ofta (inte alltid) tror jag att det mest handlar om en slags fetischism för det minimalistiska och kanske lite svårare. Vilket jag helt förstår, jag är nästan lite besviken på att den här datorn inte visade sig bli den utmaning jag hade tänkt mig
Däremot tycker jag att två paneler, som är standard i Gnome, tar upp alldeles för mycket skärmyta. Jag har nyligen arrangerat om så att jag bara har en panel, uppe. Har man använt Ubuntu ett tag så har man lärt sig snabbtangenter för att minimera fönster och byta skrivbord och sånt, och har man vant sig vid ett par program som man gillar så klarar man sig bra med Gnome-Do istället för genvägar på panelen. Däremot tycker jag det är synd att man måste ha en ikon för Papperskorgen någonstans på panelen eller skrivbordet, varför kan man inte få komma åt den från huvudmenyn istället? (*)
Edit: Det där tar jag tillbaks, upptäckte att det går bra att lägga till Papperskorgen som ett bokmärke i Platser. Skönt, nu åker papperskorgen bort från skrivbordet också.
Varför folk gillar "dockor" fattar jag inte alls, de tar ju upp en massa plats och skyms av fönster.
Såhär ser mitt skrivbord ut nu:
Samtidigt finns många som kör *box på betydligt kraftfullare datorer än min. Ofta (inte alltid) tror jag att det mest handlar om en slags fetischism för det minimalistiska och kanske lite svårare. Vilket jag helt förstår, jag är nästan lite besviken på att den här datorn inte visade sig bli den utmaning jag hade tänkt mig

Däremot tycker jag att två paneler, som är standard i Gnome, tar upp alldeles för mycket skärmyta. Jag har nyligen arrangerat om så att jag bara har en panel, uppe. Har man använt Ubuntu ett tag så har man lärt sig snabbtangenter för att minimera fönster och byta skrivbord och sånt, och har man vant sig vid ett par program som man gillar så klarar man sig bra med Gnome-Do istället för genvägar på panelen. Däremot tycker jag det är synd att man måste ha en ikon för Papperskorgen någonstans på panelen eller skrivbordet, varför kan man inte få komma åt den från huvudmenyn istället? (*)
Edit: Det där tar jag tillbaks, upptäckte att det går bra att lägga till Papperskorgen som ett bokmärke i Platser. Skönt, nu åker papperskorgen bort från skrivbordet också.
Varför folk gillar "dockor" fattar jag inte alls, de tar ju upp en massa plats och skyms av fönster.
Såhär ser mitt skrivbord ut nu:
- Bilagor
-
- Skärmbild.jpg (43.6 KiB) Visad 6958 gånger
GNOME är bättre men KDE4 är "Koolare" men är instabilt...
Äldre KDE ser ut dom windows 2000-XP hybrid...
Nya KDE är ju koolt med plasmoids och allt annat instabilt skit men har bra programm.
GNOME är BÄST, COOLAST och snyggast men det är ju en smaksak tycker jag (jag gillade KDE mer än GNOME när jag nyligen hade "bytt" från windows, KDE känndes ju lite bekant
).
men absolut bäst är ju bash
Äldre KDE ser ut dom windows 2000-XP hybrid...
Nya KDE är ju koolt med plasmoids och allt annat instabilt skit men har bra programm.
GNOME är BÄST, COOLAST och snyggast men det är ju en smaksak tycker jag (jag gillade KDE mer än GNOME när jag nyligen hade "bytt" från windows, KDE känndes ju lite bekant

men absolut bäst är ju bash

- flierman
Jag har lessnat på Gnomes buggar och tröghet..nu är jag lite småkär i XFCE4 så måste säga XFCE
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Jag vet inte om jag ska svara Gnome eller Annan. Jag kör med UbuntuStudio, installerade den strax efter själva Ubuntu och blev snabbt väldigt van vid och väldigt förtjust i den miljön. Men annars så är ju det mesta rätt gnomiskt ändå; bortsett från allt svart så är det sig rätt likt.
Nu har jag ju inte prövat särskilt mycket - egentligen bara Ubuntu, dom andra har jag mest sett på bilder. Efter att jag hade installerat Ubuntu läste jag lite om dom olika miljöerna och kom fram till att det antagligen var KDE jag borde ha satsat på från början. Jag installerade den med Wubi i XP för att pröva, men jag måste säga att jag på bara nån månad blivit så van vid Gnome och UbuntuStudio att jag kände mig helt vilsen. Bara en sån sak som att inte Firefox är standardbläddrare... Okej, det är lätt att ändra, men varför? Firefox är väl praktiskt taget bäst?
Sen är det detaljer jag kan störa mig på med Gnome. Jag gillar fortfarande inte Nautilus, varför vet jag inte riktigt, men den är för lik filbläddraren i Windows som jag heller aldrig gillade. Konqueror föll mig mycket mer i smaken, men jag hade problem med den och avinstallerade den. Helst skulle jag använda Firefox men jag har blivit avrekommenderad att ha den som filbläddrare. Och så utseendet, om valet stog mellan vanliga Gnome och KDE skulle jag nog föredra KDE, men UbuntuStudio har jag trivts så bra med sen jag fick allt med den att fungera, så det vill jag inte ändra på.
Nu har jag ju inte prövat särskilt mycket - egentligen bara Ubuntu, dom andra har jag mest sett på bilder. Efter att jag hade installerat Ubuntu läste jag lite om dom olika miljöerna och kom fram till att det antagligen var KDE jag borde ha satsat på från början. Jag installerade den med Wubi i XP för att pröva, men jag måste säga att jag på bara nån månad blivit så van vid Gnome och UbuntuStudio att jag kände mig helt vilsen. Bara en sån sak som att inte Firefox är standardbläddrare... Okej, det är lätt att ändra, men varför? Firefox är väl praktiskt taget bäst?
Sen är det detaljer jag kan störa mig på med Gnome. Jag gillar fortfarande inte Nautilus, varför vet jag inte riktigt, men den är för lik filbläddraren i Windows som jag heller aldrig gillade. Konqueror föll mig mycket mer i smaken, men jag hade problem med den och avinstallerade den. Helst skulle jag använda Firefox men jag har blivit avrekommenderad att ha den som filbläddrare. Och så utseendet, om valet stog mellan vanliga Gnome och KDE skulle jag nog föredra KDE, men UbuntuStudio har jag trivts så bra med sen jag fick allt med den att fungera, så det vill jag inte ändra på.
Jag föredrar KDE, men min dator föredrar Gnome, så det blir Gnome... 

- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag är en Gnome-räv men även om det är det jag oftast använder så älskar jag just nu KDE 4.2 men även Openbox är en pärla.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Köpte en Wacom Bamboo för 69,90 €.
Med Ubuntu 8.10 var det bara Plug and Play.
Brädan har lika många pixlar som skärmen 1680 x 1050.
Inga inställningar behövdes i Gimp heller. Pennan fungerar också som mus.
Greppet är känt sedan småskollärarinnan visade hur man skall hålla i en penna.
En helt ny upplevelse av ett skrivbord med dess olika verktyg. Känner mig som
lurad totalt grundlurad. Har inte ens kunnat skriva mitt namn med den där
otäcka musen på 40 år. Till och med rullknapp fungerar utan rullknapp.
Hur i all världen har man kunnat ha ett skrivbord utan ens en penna ?
Med Ubuntu 8.10 var det bara Plug and Play.
Brädan har lika många pixlar som skärmen 1680 x 1050.
Inga inställningar behövdes i Gimp heller. Pennan fungerar också som mus.
Greppet är känt sedan småskollärarinnan visade hur man skall hålla i en penna.
En helt ny upplevelse av ett skrivbord med dess olika verktyg. Känner mig som
lurad totalt grundlurad. Har inte ens kunnat skriva mitt namn med den där
otäcka musen på 40 år. Till och med rullknapp fungerar utan rullknapp.
Hur i all världen har man kunnat ha ett skrivbord utan ens en penna ?