Någon som kör openbox?

Användarvisningsbild
Sundberg

SV: Någon som kör openbox?

Inlägg av Sundberg »

DeepThought skrev:
Sundberg skrev: Skall ta mig en titt på Thunar, känner igen namnet från någon sida jag skummade genom innan idag. Är osäker på vad skillnaden på Nautilus & Thunar är, men det skall jag försöka få grepp om :)
Thunar är kanonfin, men inte riktigt lika många funktioner som i Nautilus, tror jag. Det är f.ö. standardfilhanteraren i Xubuntu.

När man kör Nautilus med icke-GNOME-fönsterhanterare så har det en tendens att "köra över" vissa saker, som skrivbordshanteringen. Detta löses genom att köra Nautilus så här:
nautilus --no-desktop
Nu är jag övertygad! Thunar åker in under morgondagen.
Tack för tipset om --no-desktop -switchen. Om nu Thunar inte skulle fungera spec. bra hos mig så kan jag ialla fall köra nautilus utan alltför mycket strul (ogillar att den t.ex. tar över högerknappsklick på sktrivbordet).
Tackar ödmjukast, DeepThought =)
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Asch, jag kunde inte bärga mig.
Tjongade in Thunar och hittade dessutom ett mycket smidigare sätt att navigera runt i filsystemet.
Innan så skapade jag en menypost i obmenu som öppnade en viss mapp via Nautilus. ex:

Kod: Markera allt

nautilus /home/joel/Bilder/
Dessutom gjorde jag dubbla varianter eftersom jag ibland vill öppna mappen i terminalen;

gnome-terminal --working-directory /home/joel/Bilder
Inte så där väldigt smidigt.

Alldeles nyss så snubblade jag över "pipe-menus". Detta vet säkert alla trådläsare redan, men om någon missat det så finns det en funktion som skapar din fil-hierarki "on the fly".

Se skärmdumpen för en mer pedagogisk förklaring.
[img width=88 height=90]http://pici.se/thumbs/t_yKfTmyiRQ.gif[/img]
Man använder alltså följande syntax:

obm-nav <MappAttStartaFrån> <GrafiskFilhanterare> <TerminalApplikation>
I mitt fall, som använder Thunar som filhanterare & gnome-terminalen som terminal blir det alltså så här (om jag skall starta från min home-mapp):

obm-nav /home/joel/ thunar gnome-terminal
Edit: Observera RSS-flöden som visar korrekt text. Tack Barre =)
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Välkommen till den kreativa delen av Openboxtråden Sundberg. Underbart att se dig här :)

Hör gärna av dig till mig eller Zero om du vill vara med och fixa med Openboxwikin
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Hur fixar jag en panel i obenbox? samt hur kommer jag åt program jag har installerat när jag körde Gnome?
Okänd

Inlägg av Okänd »

sudo gedit ~/.config/openbox/autostart.sh
Lägg till det här längst ner:

gnome-panel &
Funkar inte det så skriv här igen så får vi installera en annan panel :)
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Satt och pillade lite i Openbox nyss. Eller inte openbox utan pypanel, Konfigurationsfilen är riktigt kul. Den är ett helt vanligt pythonscript. Så man kan knacka in hela program direkt i den.

Och jag blev riktigt sugen på att pilla med Openbox också. Men jag ahr nästan inget internet nu. Så det är lite jobbigt.
Jag sitter och installerar Debian i virtualbox nu så jag kan leka runt med Openbox sammtidigt som jag håller på med annat. Utan att det ska störa mig så mycket.
Senast redigerad av 1 Smygis, redigerad totalt 5 gånger.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Smygis skrev: Satt och pillade lite i Openbox nyss. Eller inte openbox utan pypanel, Konfigurationsfilen så riktigt kul. Den är ett helt vanligt pythonscript. Så man kan knacka in hela program direkt i den.

Och jag blev riktigt sugen på att pilla med Openbox också. Men jag ahr nästan inget internet nu. Så det är lite jobbigt.
Jag sitter och installerar Debian i virtualbox nu så jag kan leka runt med Openbox sammtidigt som jag håller på med annat. Utan att det ska störa mig så mycket.
Kan du pula in conky i den?
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Gnome-panel funkar fint. Nu har jag några frågor:

1: Kan jag ändra bakgrundsbilden i DMG(eller vad det nu heter)
2: Hur fixar jag py-panel?
3: OpenBox är nice :)

så här ser mitt skrivbord ut just nu: [img width=800 height=639]http://i189.photobucket.com/albums/z254 ... rmbild.png[/img]

Keep it simple. Keep it clean.... :)

EDIT: HUr gör jag för att gnome-panel ska starta automatiskt varenda gång jag loggar in?
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

Galgalid skrev: 2: Hur fixar jag py-panel?
sudo apt-get install pypanel

Sid/stoffepojken skrev: Kan du pula in conky i den?
hmmm, Hur menar du nu? Jag kan göra så conky startar samtidigt som pypanel.
Själva pypanels UI är lite snålt, Så man kan inte lägga till egna widgets i den jättelätt om det var det du menade.

Men sånt går att lösa ;)
Pypanel är ju ett avslutat projekt så man kanske skulle ta och forka :/ Men det lät jag ju inte göra.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Smygis skrev:
Galgalid skrev: 2: Hur fixar jag py-panel?
sudo apt-get install pypanel

Sid/stoffepojken skrev: Kan du pula in conky i den?
hmmm, Hur menar du nu? Jag kan göra så conky startar samtidigt som pypanel.
Själva pypanels UI är lite snålt, Så man kan inte lägga till egna widgets i den jättelätt om det var det du menade.

Men sånt går att lösa ;)
Pypanel är ju ett avslutat projekt så man kanske skulle ta och forka :/ Men det lät jag ju inte göra.
Jag menade egentligen om du kan få in mitt MPD kommando i pypanel. Kan du fixa så jag kan se vad jag spelar i MPD via pypanel?
Okänd

Inlägg av Okänd »

1: Kan jag ändra bakgrundsbilden i DMG(eller vad det nu heter)
Vad är DMG?
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

XD  jag stavade det knappast rätt....men...asså inloggningen....vad kallas den igentligen?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du menar GDM?
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

Sid/stoffepojken skrev: Jag menade egentligen om du kan få in mitt MPD kommando i pypanel. Kan du fixa så jag kan se vad jag spelar i MPD via pypanel?
Helt galet nog så tror jag att jag kan det. :D
Fast då försvinner klockan ;)

Jag vågar inte riktigt lova att det fungerar och jag måste nog pilla lite för att få det att fungera. Testade att byta ut klockan mot texten "hello" och den klagade då inte. Så kanske att man kan trycka in en låttext där. Fast jag är osäker på om den kommer uppdateras.

Det går säkert att göra på ett bättre sätt. Jag tänker kika i pypanels källkod och se om det finns något effektivare sätt.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Klockan skiter jag i. Vore kul om du kom med ett hack så vi fick in det där. Om du orkar förstås :)
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

Allt jag behöver veta nu är vilket kommandu du använder för att få låtnamn/artist så ska det nog fungera.
Senast redigerad av 1 Smygis, redigerad totalt 5 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Smygis skrev: Allt jag behöver veta nu är vilket kommandu du använder för att få låtnamn/artist så ska det nog fungera.
$mpd_artist - $mpd_title använder jag i conky. Är det de du menar? Vad Conky använder i sin tur har jag inte en aning om :)
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

Sid/stoffepojken skrev:
Smygis skrev: Allt jag behöver veta nu är vilket kommandu du använder för att få låtnamn/artist så ska det nog fungera.
$mpd_artist - $mpd_title använder jag i conky. Är det de du menar? Vad Conky använder i sin tur har jag inte en aning om :)
Måste lära mig hur mpd fungerar då.

Går ganska bra nu. Ska bli spännande och se om det lyckas, Nu ska jag sova.
Okänd

Inlägg av Okänd »

God natt Smygis. Vore ballt om det lyckades. smypanel :)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Vill bara påminna om att det finns mkt nyttiga tipps i denna tråden. Ta gärna och kolla igenom den innan ni ställer några frågor. Är ni bra på engelska så kan ni kolla in denna länk:
https://help.ubuntu.com/community/Openbox

Sid och jag håller även på med en svensk wiki. Vi har precis påbörjat den, men med tiden kommer den innehålla allt från denna tråden och mkt mer.

http://ubuntu-se.org/Wiki/OpenBox
Abusus non tollit usum
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"