Så du vill begränsa folks frihet för att de inte ska använda ofria program?Sid skrev: Jag håller med Plun. Piratkopiering gör inget annat än förstör för fri mjukvara. Det handlar inte om att sakerna ska vara gratis. Det handlar om att källkoden ska vara fri för alla. Piratpartiet motverkar fri mjukvara så dom kan bränna sina skivor själva om dom vill dela ut dom. Dom har säkerligen rätt feta linor så det är nog fort gjort![]()
Ubuntu skivor till en stor mässa (Piratpartiet)
SV: Ubuntu skivor till en stor mässa (Piratpartiet)
Senast redigerad av 1 Trill, redigerad totalt 8 gånger.
Nej. Jag vill inte att Ubuntu Sverige samarbetar med Piratpartiet. Ofria program begränsar folks frihet vare sig de är gratis eller inte. Lägg inte det ansvaret på mig.Trill skrev:Så du vill begränsa folks frihet för att de inte ska använda ofria program?Sid skrev: Jag håller med Plun. Piratkopiering gör inget annat än förstör för fri mjukvara. Det handlar inte om att sakerna ska vara gratis. Det handlar om att källkoden ska vara fri för alla. Piratpartiet motverkar fri mjukvara så dom kan bränna sina skivor själva om dom vill dela ut dom. Dom har säkerligen rätt feta linor så det är nog fort gjort![]()
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Detta har inte med ofria program att göra, utan att Microsoft gynnas av Piratpartiets ideologier.Sid skrev:Nej. Jag vill inte att Ubuntu Sverige samarbetar med Piratpartiet. Ofria program begränsar folks frihet vare sig de är gratis eller inte. Lägg inte det ansvaret på mig.Trill skrev:Så du vill begränsa folks frihet för att de inte ska använda ofria program?Sid skrev: Jag håller med Plun. Piratkopiering gör inget annat än förstör för fri mjukvara. Det handlar inte om att sakerna ska vara gratis. Det handlar om att källkoden ska vara fri för alla. Piratpartiet motverkar fri mjukvara så dom kan bränna sina skivor själva om dom vill dela ut dom. Dom har säkerligen rätt feta linor så det är nog fort gjort![]()
Piratkopierad Windows tjänar endast Microsoft på. Varför ska man då samarbeta med ett sådant parti, speciellt eftersom vi vill lösa bugg #1.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Microsoft tillverkar ofria program. Piratpartiets ideologi gynnar Microsoft. Alltså gäller det här i allra högsta grad frågan om fri eller ofri mjukvara.k_jermeus skrev:Detta har inte med ofria program att göra, utan att Microsoft gynnas av Piratpartiets ideologier.Sid skrev:Nej. Jag vill inte att Ubuntu Sverige samarbetar med Piratpartiet. Ofria program begränsar folks frihet vare sig de är gratis eller inte. Lägg inte det ansvaret på mig.Trill skrev:Så du vill begränsa folks frihet för att de inte ska använda ofria program?Sid skrev: Jag håller med Plun. Piratkopiering gör inget annat än förstör för fri mjukvara. Det handlar inte om att sakerna ska vara gratis. Det handlar om att källkoden ska vara fri för alla. Piratpartiet motverkar fri mjukvara så dom kan bränna sina skivor själva om dom vill dela ut dom. Dom har säkerligen rätt feta linor så det är nog fort gjort![]()
Piratkopierad Windows tjänar endast Microsoft på. Varför ska man då samarbeta med ett sådant parti, speciellt eftersom vi vill lösa bugg #1.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Detta gäller PIRATKOPIERAD ofri programvara.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
PIRATKOPIERAD ofri programvara är också ofri programvara...k_jermeus skrev: Detta gäller PIRATKOPIERAD ofri programvara.
Givetvist är det så..... värsta slagets snyĺteri är att köra typ Cross-OverSid skrev:PIRATKOPIERAD ofri programvara är också ofri programvara...k_jermeus skrev: Detta gäller PIRATKOPIERAD ofri programvara.
som man hämtat på via nån "sopstation" på Internet.
-
På vilket sätt gynnas MS av Piratpartiets ideologier menar du?k_jermeus skrev:Detta har inte med ofria program att göra, utan att Microsoft gynnas av Piratpartiets ideologier.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Jag vet inte.Var i Piratpartiets program står det att licenser skall avskaffas?
Varför inte helt enkelt sluta använda sådant som är skadligt för kreativiteten, och istället välja använda något som inspirerar till kreativitet ?Piratpartiets politik inom upphovsrätten går ut på att den i sin nuvarande form är skadlig för kreativiteten.
Den ekonomiska upphovsrätten skall ändras till fem år efter verket blev till.
Windows XP Professional som jag kör kvalificerar sig enligt Piratpartiet då som Abandonware.
Den skulle således kunna vara gratis, men den skulle fortfarande vara Microsofts system.
PS. Man kanske inte skall blanda ihop licensform och upphovsrätt för mycket, eftersom det är skilda ting. Huruvida ägaren av en produkt vill släppa sin produkt som public domain är väl upp till ägaren att själv att bestämma och avgöra ? Vi lever ju i ett fritt samhälle, och det finns också de som gärna vill propagera för individens fria val.
Varför ?
För personligt bruk så skulle fildelning av musik och film vara tillåtet.
Bästa hälsningar,
Gunne
Gunne
Problemet är att jag inte kan se vad PPs ideologi är...?John Nilsson skrev:På vilket sätt gynnas MS av Piratpartiets ideologier menar du?k_jermeus skrev:Detta har inte med ofria program att göra, utan att Microsoft gynnas av Piratpartiets ideologier.
Ungefär samma sak som att jag inte ser Ubuntu Sveriges ideologi.
Däremot ser jag tydligt centrala Ubuntus ideologi.
MS ideologi ser jag helt klart:
If You're Going To Steal Software, Steal From Us: Microsoft Exec
http://www.informationweek.com/windows/ ... =198000211
http://www.theregister.co.uk/2007/03/13 ... _benefits/
http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/p ... _cost.html < lång tung artikel..
Jag kommer inte längre i den här frågan. Det här är en intern fråga för er att reda ut.
Det är den enskilda individens eller organisationens val.Gunne Steen skrev:Varför inte helt enkelt sluta använda sådant som är skadligt för kreativiteten, och istället välja använda något som inspirerar till kreativitet ?Piratpartiets politik inom upphovsrätten går ut på att den i sin nuvarande form är skadlig för kreativiteten.
Den ekonomiska upphovsrätten skall ändras till fem år efter verket blev till.
Windows XP Professional som jag kör kvalificerar sig enligt Piratpartiet då som Abandonware.
Den skulle således kunna vara gratis, men den skulle fortfarande vara Microsofts system.
Det kommer åsikter även från piratrörelsen att PP skall detaljstyra genom att ex.vis leverera tjänster
som skulle främja deras sak. Det skall inte ett (förhoppningsvis) riksdagsparti ägna sig åt.
Det går inte att förbjuda en folkrörelse. Piratrörelsen är en sådan.Varför ?För personligt bruk så skulle fildelning av musik och film vara tillåtet.
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 9 gånger.
Låter mer som en folksjukdom att bli blåsta av MS....ANOBiS skrev: Det går inte att förbjuda en folkrörelse. Piratrörelsen är en sådan.

Tror ni också på ryktet att MS själva sprider crackar?Sid skrev: Microsoft tillverkar ofria program. Piratpartiets ideologi gynnar Microsoft. Alltså gäller det här i allra högsta grad frågan om fri eller ofri mjukvara.
Nej... för det gör the bad guys så bra i stället.........ANOBiS skrev:Tror ni också på ryktet att MS själva sprider crackar?Sid skrev: Microsoft tillverkar ofria program. Piratpartiets ideologi gynnar Microsoft. Alltså gäller det här i allra högsta grad frågan om fri eller ofri mjukvara.

Observera att min diskussion gäller piratad mjukvara och då i synnerhet MS Windows Vista.
För fildelning allmänhet så ser jag att den behövs för att tvinga mediaindustrin att inse att
det behövs ett nytt system, tex att snarast lägga ner parasitbolag som Sony Sweden...

Betala Britney Spears 1 miljard för att göra sin smörja....

Sen läste jag just om bortgångne Povel Ramel, Vila i frid Povel, att även efter hans död
så utfaller då runt en halv miljon för rättigheterna/år , kan inte vara ett klokt system.
Men piratade Vistor kan jag inte med....

Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 9 gånger.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
[quote="ANOBIS"]
Det går inte att förbjuda en folkrörelse. Piratrörelsen är en sådan.
[/quote]
Piratrörelsen är föråldrad och efter vad jag läst förpassad till kusten utanför Västra Sahara.
Du och John Nilsson är nu också istället delaktiga i den nya rörelsen som finns här
Information vill vara fri och kreativ.
Det går inte att förbjuda en folkrörelse. Piratrörelsen är en sådan.
[/quote]
Piratrörelsen är föråldrad och efter vad jag läst förpassad till kusten utanför Västra Sahara.
Du och John Nilsson är nu också istället delaktiga i den nya rörelsen som finns här

Bästa hälsningar,
Gunne
Gunne
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Om nu piratpartiet vill att det efter 5 år skall bli lagligt och gratis att använda windows så har vi stora problem. Tänk om alla gratis skulle få tillgång till windows xp, detta skulle bli en hård stöt mot allt som har med GNU/Linux att göra. Eller har jag tolkat det helt fel?
Abusus non tollit usum
Det skall till och med bli lagligt för andra (företag) än Microsoft att sälja Windows XP då den är mer än fem år gammal.zero gravity skrev: Om nu piratpartiet vill att det efter 5 år skall bli lagligt och gratis att använda windows så har vi stora problem. Tänk om alla gratis skulle få tillgång till windows xp, detta skulle bli en hård stöt mot allt som har med GNU/Linux att göra. Eller har jag tolkat det helt fel?
För privat bruk är ju naturligtvis även Vista tillgänglig gratis på The Pirate Bay.
Personligen anser jag att MS bör gå över till ett Unixliknande system som Apple.
Efter att ha kört Linux ett tag så finner jag att ett Posix filsystem är logiskt uppbyggt.
Faktum är att jag har läst detta forumet tidigare också då jag körde Ubuntu.Gunne Steen skrev: Du och John Nilsson är nu också istället delaktiga i den nya rörelsen som finns här
Hur man konfiggar en hemmarouter och mailserver hittade jag härifrån.
Jag ser gärna att folk väljer Linux istället för Windows Vista.
Ubuntu har chansen att bli den starkaste kraften bland alternativen för hemmaanvändare.
Spelen är det största hindret för att det skall bli verklighet.
Ska källkoden släppas efter fem år också?ANOBiS skrev:Det skall till och med bli lagligt för andra (företag) än Microsoft att sälja Windows XP då den är mer än fem år gammal.zero gravity skrev: Om nu piratpartiet vill att det efter 5 år skall bli lagligt och gratis att använda windows så har vi stora problem. Tänk om alla gratis skulle få tillgång till windows xp, detta skulle bli en hård stöt mot allt som har med GNU/Linux att göra. Eller har jag tolkat det helt fel?
För privat bruk är ju naturligtvis även Vista tillgänglig gratis på The Pirate Bay.
Personligen anser jag att MS bör gå över till ett Unixliknande system som Apple.
Efter att ha kört Linux ett tag så finner jag att ett Posix filsystem är logiskt uppbyggt.
Nej, det kan inte lagstiftaren begära pga rådande marknadsekonomi.Sid skrev: Ska källkoden släppas efter fem år också?
DRM skall däremot förbjudas så fort som möjligt.