Andra distributioner än Ubuntu på vårt forum?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Andra distributioner än Ubuntu på vårt forum?

Inlägg av Dagon^ »

pun skrev:Nej jag enbart konstaterar att Ubuntu behöver lugn och ro......

De som bär Achlinux signum eller Debians bör snarast bege sig till andra jaktmarker.

Tex hit..

http://forum.archlinux.se/

Ni kan skriva "hyllmeter" av inlägg hur man ska göra i det ödelagda forumet, men förpesta inte tillvaron för en ny Ubuntu-användare !!
Den enda lugn och ro som behövs är att tysta religiösa fanatiker så att fler nya användare kan komma hit och känna sig välkomna utan att behöva flameas för att de ens tittat åt en annan dist.

Jag är redan medlem där för jag tycker om att hjälpa alla jag kan.
Och stort roflmao på att du dissar Debian.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Imlegend2011
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Imlegend2011 »

@Pun o Dagon:

Ta nu era dispyter via PM innan mods går in och låser tråden igen. K?
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

De kan lika gärna låsa den för det förs en helt onödig diskussion egentligen.
Imlegend2011

Inlägg av Imlegend2011 »

Dagon^ skrev:De kan lika gärna låsa den för det förs en helt onödig diskussion egentligen.
Det var ganska larvigt sagt tycker jag. Det är en högst nödvändig diskussion om vad som ska rek. i detta forum eller inte och jag håller med Pun om att, om det finns det en Ubuntulösning på problemet så skall Ubuntulösningen användas.[/b]
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Imlegend2011 skrev:
Dagon^ skrev:De kan lika gärna låsa den för det förs en helt onödig diskussion egentligen.
Det var ganska larvigt sagt tycker jag. Det är en högst nödvändig diskussion om vad som ska rek. i detta forum eller inte och jag håller med Pun om att, om det finns det en Ubuntulösning på problemet så skall Ubuntulösningen användas.[/b]
Det tycker jag inte då anledningen till den här tråden är en rekommendation av en annan dist där Ubuntu helt enkelt inte uppfyller kraven.

Alla är ändå överens om att man i största möjliga utsträckning rekommenderar Ubuntu i alla dess smaker men när det inte går så rekommenderar man helt enkelt något annat som då eventuellt fungerar bättre med sagd hårdvara.

Denna tråden existerar nu endast för att fanatiker och extremister ska kunna basha på de som använder någon annan dist.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Imlegend2011 skrev:. . . Det var ganska larvigt sagt tycker jag. Det är en högst nödvändig diskussion om vad som ska rek. i detta forum eller inte och jag håller med Pun om att, om det finns det en Ubuntulösning på problemet så skall Ubuntulösningen användas.[/b]
. . . om det finns det en Ubuntulösning på problemet så skall Ubuntulösningen användas.

Det är väl sannerligen så som det är? Vad pun själv anser om hur det ser ut, det är en sak. Vad du anser om hur det ser ut, det har jag svårt att tro, att det är samma sak som det som pun agiterar för. Men förvisso skulle det kunna vara så.

Så, det är klart, att tycker du så, ja, då tycker du så. Konstigare än så, kan jag inte se att det är.

Själv ser jag det inte så.

Det verkar väldigt småaktigt och snålt kringskuret det som pun agerar för. Jag anser, att han ser skuggor där inga finns. Han ser hot, där inte jag ser dem. Jag delar inte in det i "vem som har rätt", eller "vem som har fel".

Jag tycker bara, att det kan vara någon måtta på, hur man skall behandla sina medmänniskor i ett forum, där större avvikelser mellan envar, inte är större, än vad de är i detta forums supportdel.

Men samtidigt, så ger jag honom rätt till att ha sin åsikt och även i viss mån, kämpa för den. Det skulle kunna vara trevligt att se, att en sådan inställning skulle kunna finnas även hos dem som tycker annorlunda.

DET, skulle verkligen vara något i ubuntus anda om, att vi är vad vi är, pga vad vi alla är. Tillsammans

Det jag hoppas på, det är att "taket" i debatterna, skall ge meningsskiljaktiga debattörer en likvärdig rätt.

tukken

Utanför ämnet: Pga av allt tjafsande om detta, har jag sett mig nödsakad att omarbeta min signatur här nere, angående de distar som jag själv använder mig av. Här, i detta forum, ger jag råd om Ubuntu.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

En Broder Tuck skrev:
Imlegend2011 skrev:. . . Det var ganska larvigt sagt tycker jag. Det är en högst nödvändig diskussion om vad som ska rek. i detta forum eller inte och jag håller med Pun om att, om det finns det en Ubuntulösning på problemet så skall Ubuntulösningen användas.[/b]
. . . om det finns det en Ubuntulösning på problemet så skall Ubuntulösningen användas.

Det är väl sannerligen så som det är? Vad pun själv anser om hur det ser ut, det är en sak. Vad du anser om hur det ser ut, det har jag svårt att tro, att det är samma sak som det som pun agiterar för. Men förvisso skulle det kunna vara så.

Så, det är klart, att tycker du så, ja, då tycker du så. Konstigare än så, kan jag inte se att det är.

Själv ser jag det inte så.

Det verkar väldigt småaktigt och snålt kringskuret det som pun agerar för. Jag anser, att han ser skuggor där inga finns. Han ser hot, där inte jag ser dem. Jag delar inte in det i "vem som har rätt", eller "vem som har fel".
Nej det är INTE "småaktigt".......

Den mest känslige nya användaren är när något inte fungerar hårdvarumässigt, att i sådana trådar hitta förslag på att byta dist i ett tidigt stadie av tråden ÄR trollning.

Om jag kollar på en sådan fråga så kan jag lägga ner säkert 30 minuter på att hitta en bra lösning, jag kastar i princip aldrig in något jag är osäker på.

Nu blir det då sedan enbart ett ihopkok av olika taktiker...... sedan är det ett till problem att "Jantelagen" gäller Sverige.

Det stora problemet är när det då inte blir en "The Ubuntu Way" ...............

Ett annat exempel är applikationer......en dist-trollare älskar att rekommendera sådant som INTE är standard i Ubuntu (det vet trollaren)

Så då byggs det inte heller upp något djupare kunnande kring vad Ubuntu kör och det blir bara en röra även där i trådar där det då hela tiden ska rekommenderas att köra något annat program.

Inte särskilt "småaktigt" IMHO........ med perspektivet på att hjälpa de svaga nya användarna !!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Dagon^ skrev:
pun skrev:Nej jag enbart konstaterar att Ubuntu behöver lugn och ro......

De som bär Achlinux signum eller Debians bör snarast bege sig till andra jaktmarker.

Tex hit..

http://forum.archlinux.se/

Ni kan skriva "hyllmeter" av inlägg hur man ska göra i det ödelagda forumet, men förpesta inte tillvaron för en ny Ubuntu-användare !!
Den enda lugn och ro som behövs är att tysta religiösa fanatiker så att fler nya användare kan komma hit och känna sig välkomna utan att behöva flameas för att de ens tittat åt en annan dist.

Jag är redan medlem där för jag tycker om att hjälpa alla jag kan.
Och stort roflmao på att du dissar Debian.
Jag värderar nybörjare mer än några nördar som tror sig kunna sprida Arch.....

Eftersom jag värderar nybörjaren högre så har jag valt Ubuntu som min plattform.

Så skriv av dig i Arch forum och kör Ubuntu här... sen skulle jag inte lita en sekund på en fadder
som inte har det här klart för sig !
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Ibland tycker jag likadant som pun/plun.
Det är inget skoj utan allvar!
Ubuntu är helt klart en bra nybörjardist, kanske den bästa för de som vill börja med GNU/Linux.
Och det är tack vare den enorma support och intresse som finns här i Sverige för just Ubuntu.
Jag har mer än en gång hänvisat till pun, när en fråga handlat om något avancerat och nytt som jag själv inte har en aning om.
Imlegend2011

Inlägg av Imlegend2011 »

Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Imlegend2011 skrev:Som vanligt är detta:

http://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw
;D ;D ;D

Njau jag lutar nog åt.....

"Nån j--la ordning får det vara i ett parti"............ :o
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

pun skrev:Jag värderar nybörjare mer än några nördar som tror sig kunna sprida Arch.....

Eftersom jag värderar nybörjaren högre så har jag valt Ubuntu som min plattform.

Så skriv av dig i Arch forum och kör Ubuntu här... sen skulle jag inte lita en sekund på en fadder
Det har jag inte märkt ett dugg. Hade det varit så, så hade den här tråden aldrig funnits...

"Eftersom jag värderar nybörjaren högre så har jag valt Ubuntu som min plattform."

Jag har nog inte skrattat så mycket som just nu.
Ett konkret exempel på att man inte alls behöver vara hardcore ubuntulurrver är Hund som kör Arch men ändå lyckas han att hjälpa folk här. Konstigt va?
Wrap your mind around that one.

Hahaha, vi kan ju fråga alla de som jag har hjälpt under åren om de bryr sig om vad jag använder.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Dagon^ skrev:
pun skrev:Jag värderar nybörjare mer än några nördar som tror sig kunna sprida Arch.....

Det har jag inte märkt ett dugg. Hade det varit så, så hade den här tråden aldrig funnits...

"Eftersom jag värderar nybörjaren högre så har jag valt Ubuntu som min plattform."

Ett konkret exempel på att man inte alls behöver vara hardcore ubuntulurrver är Hund som kör Arch men ändå lyckas han att hjälpa folk här. Konstigt va?

Hahaha, vi kan ju fråga alla de som jag har hjälpt under åren om de bryr sig om vad jag använder.
Jo men nu är då utmaningen att skapa ordning och göra det lättare för en nybörjare att "se träden i skogen"......... om du känner till ordspråket.

Du ska inte inbilla mig att en nörddistribution på något sätt ska kunna vara ett alternativ...... av jordens datoranvändare så kör 1% Linux och ska det kunna bli en förändring på detta så måste dessa dist-troll krypa ner i sin hålor och hålla sig där ett tag !!
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

pun skrev:
Dagon^ skrev:

Jo men nu är då utmaningen att skapa ordning och göra det lättare för en nybörjare att "se träden i skogen"......... om du känner till ordspråket.

Du ska inte inbilla mig att en nörddistribution på något sätt ska kunna vara ett alternativ...... av jordens datoranvändare så kör 1% Linux och ska det kunna bli en förändring på detta så måste dessa dist-troll krypa ner i sin hålor och hålla sig där ett tag !!
Och då vill du att nybörjarna endast får titta på ett träd..
Så du menar att vi som använder andra distar också har blivit lurade till det?
Det du menar är alltså att om Linux ska växa som desktop distribution så måste alla köra Ubuntu?

Lägg ner ditt trollande nu, jag slutar snart att mata dig.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Här får vi skilja mellan olika saker...

Många här, kanske de flesta, är mer eller mindre tvingade att köra Windows eller Mac, om inte annat på jobbet eller i skolan. Det är ett samhälleligt problem, inget som individen kan skuldbeläggas för. Däremot är det delvis ett problem som Ubuntu finns till för att fixa (Bug #1) men vi är långtifrån målet där.

Många här är också tekniknördar som är nyfikna på det mesta och vill prova olika distar och tränga in i Linux innersta. Det är en tillgång för gemenskapen att folk vill lära sig nya saker och utmanar sina gränser. Jag önskar däremot att lite större del av detta teknikintresse kunde kanaliseras till att testa Ubuntus tidiga utvecklarversioner och att bidra till buggrapportering och buggfixar eftersom det tillhör gemenskapens uppgifter. Likaså önskar jag att större intresse inriktades på att utforska olika applikationer inom ramen för vad som kan köras på Ubuntu.

En helt annan sak är vad Ubuntu Sverige finns till för. Vad vi ska ge support på och vad vi ska rekommendera en nybörjare som kommer hit för att få råd. Vi måste vara klara över att vi alla har intressen och behov som ligger långt utanför ramarna för vad den här gemenskapen kan tillfredsställa. Jag har tidigare exemplifierat med saker som husrenovering, trädgårdsskötsel och segling men det gäller också program och operativsystem utanför ubuntusfären.

Några har varnat för att vi kan uppfattas som en sekt om vi fokuserar bara på Ubuntu och dess kusiner, men det är i verkligheten tvärt om. En sekt sluter sig inom sig själv, försöker tillfredsställa (eller förneka) alla behov och försöker hindra sina medlemmar att söka kontakter och information utanför. Vi håller oss till Ubuntu -- bara Ubuntu och ser det som en självklarhet att våra medlemmar söker information, möter människor och hittar kärlek på många andra ställen IRL och på nätet. Vårt fokus är Ubuntu.

Vi ska fokusera på nybörjare och se till att ha bra nybörjarsupport och bra handledningar för nybörjare på Ubuntu. Vi ska respektera användare som bara vill använda Ubuntu rätt upp och ner för att ordbehandla och surfa på nätet, men vi ska också hjälpa våra medlemmar vidare från nybörjare till mer avancerad ubuntuanvändare om de vill ta steg i den riktningen. Likaså ska vi skapa en kreativ miljö för avancerade användare som vill bidra till att göra Ubuntu ännu bättre. Men vi finns för Ubuntu -- bara.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Tyvärr är även detta en evighetsdiskution, något som är ganska vanligt här. Alla har sagt sig flera gånger om, alla har sagt sitt flera gånger om, alla har sagt sitt flera gånger om. Vilket blir ganska jobbigt efter ett tag.

Problemet ligger inte i att jag som Arch-användare vill ha mer fokus på övriga linuxdistibutioner här (För det vill varken jag eller någon annan), problemet ligger i att det finns en mindre skala användare här som inte kan acceptera att det finns folk som använder annat än Ubuntu, och det är ett problem.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Hund skrev:Tyvärr är även detta en evighetsdiskution, något som är ganska vanligt här. Alla har sagt sig flera gånger om, alla har sagt sitt flera gånger om, alla har sagt sitt flera gånger om. Vilket blir ganska jobbigt efter ett tag.

Problemet ligger inte i att jag som Arch-användare vill ha mer fokus på övriga linuxdistibutioner här (För det vill varken jag eller någon annan), problemet ligger i att det finns en mindre skala användare här som inte kan acceptera att det finns folk som använder annat än Ubuntu, och det är ett problem.
+1
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Hund skrev:Tyvärr är även detta en evighetsdiskution, något som är ganska vanligt här. Alla har sagt sig flera gånger om, alla har sagt sitt flera gånger om, alla har sagt sitt flera gånger om. Vilket blir ganska jobbigt efter ett tag.

+1
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Hund skrev: Problemet ligger inte i att jag som Arch-användare vill ha mer fokus på övriga linuxdistibutioner här (För det vill varken jag eller någon annan), problemet ligger i att det finns en mindre skala användare här som inte kan acceptera att det finns folk som använder annat än Ubuntu, och det är ett problem.
Enligt min uppfattning får du köra vad du vill, men här snackar vi Ubuntu, supportar Ubuntu, marknadsför Ubuntu och följer Ubuntus filosofi. De som ställer upp bakom det är hjärtligt välkomna.

Vi har en otydlighet på den punkten som skapar förväntningar åt det ena eller andra hållet och när de förväntningarna bryts uppstår bråk och diskussioner. Får vi bara tydliga regler och ser till att de efterföljs kan vi börja jobba i stället.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Det är fortfarande bara samma argument som går runt. Kanske ämnet är slutdiskuterat? Låser tråden igen.

/mod
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Forum"