Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubuntu!

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av ZX Spectrum »

test
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag vill nog avfärda FF då jag testat FF på ett antal tidigare releaser, t.ex Jaunty. Alla dessa versioner bör ju inte ha det här felet tycker jag.

Däremot känns det som ett kommunikationsproblem mellan klienten och servern men det finns fortfarande för lite att gå på för att kunna ringa in det. Vad jag förstått så ökar MTU-discovery problemen med droppar i nätet för att bl.a skydda sig mot dos-attacker. Ameiia får rätta mig om jag är fel ute. Vissa paket går fram och ibland verkar det fungera. Som exempel att förhandsgranska/skicka inlägg med bara några få tecken.
Användarvisningsbild
amelia
Kontakt:

Inlägg av amelia »

MTU definierar storleken på paketen, för Ethernet är standard 1500 bytes och det har egentligen inget att göra med DoS-attacker utan handlar om att alla ska kunna prata med varandra. Det finns dock en uppsjö med andra aspekter inkluderade i detta som klart är överkurs och jag har inte helt koll på det heller. En DoS-attack kan i teorin bestå av hur stora eller små paket som helst, poängen är att slå ut en tjänst genom att få den att inte kunna svara på fler uppkopplingar.

Jag har felsökt lite med ZX Spectrum och precis som för Bowmore visade det sig att om han bryggar sin router (Netgear) så fungerar det för han också. Problemet verkar alltså bara uppstå om man kör NAT. Varför återstår att ta reda på...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

amelia skrev:MTU definierar storleken på paketen, för Ethernet är standard 1500 bytes och det har egentligen inget att göra med DoS-attacker utan handlar om att alla ska kunna prata med varandra.
Jo, men jag pratade om MTU-discovery.
amelia skrev:Jag har felsökt lite med ZX Spectrum och precis som för Bowmore visade det sig att om han bryggar sin router (Netgear) så fungerar det för han också. Problemet verkar alltså bara uppstå om man kör NAT.
Nix, routern i modemen kör också NAT.

Edit:
Efter bryggningen så körde jag först rakt in. Funkade. Sen kopplade jag in en extern router. Funkar också.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Så här ser crashen ut med senaste Firefox versionen.......3.6 från Ubuntu-Mozilla Daily

Kod: Markera allt

BuildID: 20101111081359
CrashTime: 1289600125
EMCheckCompatibility: true
FramePoisonBase: 7ffffffff0dea000
FramePoisonSize: 4096
InstallTime: 1289495437
ProductName: Firefox
ReleaseChannel: default
SecondsSinceLastCrash: 11
StartupTime: 1289600117
Theme: classic/1.0
Throttleable: 1
URL: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/posting.php?mode=quote&f=233&p=418145
Vendor: Mozilla
Version: 3.6.13pre
Lutar nog mer åt att nåt är helgalet med phpBB....
Användarvisningsbild
amelia
Kontakt:

Inlägg av amelia »

Bowmore skrev: Jo, men jag pratade om MTU-discovery.
Ja, MTU-discovery är det som reder ut det hela om paketen är förstora genom att fragmentera dem. Såvida MTU-discovery inte är blockerat. Fortfarande inte relaterat till DoS-attacker. Hela poängen med MTU-discovery är att skicka så små paket som möjligt så att de inte behöver fragmenteras någonstans på vägen.
Bowmore skrev: Nix, routern i modemen kör också NAT.

Edit:
Efter bryggningen så körde jag först rakt in. Funkade. Sen kopplade jag in en extern router. Funkar också.
Hänger inte riktigt med, men när ZX Spectrum stängde av NAT i sin router så fick han sitt publika IP-nummer på sin Ubuntu-dator så att routern bara aggerade brygga, då NAT:as inget ut mot Internet. Under dessa omständigheter gick det bra att posta.

Men visst, man kan ju klura på paketstorleken i flera led och kanske komma fram till något, men i just ZX Spectrums fall lutar iaf jag åt att NAT på hans router/modem gör något underligt som ställer till det.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

amelia skrev: Ja, MTU-discovery är det som reder ut det hela om paketen är förstora genom att fragmentera dem.
Jo, men signalen tillbaks ICM-nånting(?) droppas ibland just pga att försöka skydda sig mot dos-attacker i nätet som jag förstått det.
amelia skrev:Hänger inte riktigt med, men när ZX Spectrum stängde av NAT i sin router så fick han sitt publika IP-nummer på sin Ubuntu-dator så att routern bara aggerade brygga, då NAT:as inget ut mot Internet. Under dessa omständigheter gick det bra att posta.
Japp, samma för mig. Med det funkar också för mig efter att ha kopplat in en extern router. Vad jag egenligen gjort är att ersätta routerfunktionen i modemet med en extern router och då fungerar det också. För mig tyder det på skillnader i inställningarna i de två routrarna. Alltså nån inställning i den interna routern i modemet, som kanske inte är felaktig, men som ändå ställer till det.

Edit:
Hittade detta som kanske kan vara intressant:
http://www.netheaven.com/pmtu.html
Användarvisningsbild
amelia
Kontakt:

Inlägg av amelia »

Bowmore skrev:Jo, men signalen tillbaks ICM-nånting(?) droppas ibland just pga att försöka skydda sig mot dos-attacker i nätet som jag förstått det.
Du tänker nog på ICMP, protokollet som bl.a. används av ping. Det stämmer att routerar droppar dessa för att inte bli överbelastade, men fortfarande inget med DoS-attacker utan bara en fråga om prioritering. ICMP-trafik är sällan viktig.
Bowmore skrev:Japp, samma för mig. Med det funkar också för mig efter att ha kopplat in en extern router. Vad jag egenligen gjort är att ersätta routerfunktionen i modemet med en extern router och då fungerar det också. För mig tyder det på skillnader i inställningarna i de två routrarna. Alltså nån inställning i den interna routern i modemet, som kanske inte är felaktig, men som ändå ställer till det.
+1

Var typ det jag ville säga men var visst inte tillräckligt tydlig. Något händer i de här routerarna när man har NAT aktiverat, och den heliga Tux vet vad?! Många, många andra har NAT aktiverat när de postar här, även jag. Så vad är det med just de här sex personerna och deras sex routerar som blir så fel i kombination med Ubuntu-se?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Nu vet vi att det är routern till comhem som ställer till det med postningen. Stänger man av NAT så fungerar det.
Då är frågan varför det bara är detta forum som har dessa problem?
Sen gick det tydligen att posta inlägg med comhem-routern tidigare enligt detta inlägg:

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 54#p417754

Enligt ajja så bytte han till exakt samma modem som mig den 6 oktober 2010 och sista inlägget han gjorde var den 31 oktober 2010.
Jag bytte modem(router) i samma veva som problemen började så det är svårt att ta reda på för min del.

Vi kan ändå konstatera att problemen började efter den 31 oktober 2010. Är det något revolutionerande som hänt efter detta datum?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

ZX Spectrum skrev:
Vi kan ändå konstatera att problemen började efter den 31 oktober 2010. Är det något revolutionerande som hänt efter detta datum?
Japp som jag tidigare skrev så uppdaterades Xulrunner samt Firefox pga säkerhetshål.

Om nu någon ev har tid så kanske eventuellt "Nafallo" kan diskutera detta med #ubuntu-mozillateam... dvs deras IRC-kanal. (Nafallo har ju även servern i sin hand)

(sen är det nu Lördag och då brukar inte de "tyngre" herrarna "som vet saker" var anträffbara på IRC-kanalen)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ZX Spectrum skrev:Vi kan ändå konstatera att problemen började efter den 31 oktober 2010. Är det något revolutionerande som hänt efter detta datum?
I mitt fall så har firmware uppgraderats. Vet dock inte exakt när det gjordes för mitt modem, men det kräver att man slår av strömmen på modemet för att den ska uppgraderas. Försökt få ut lite info från Comhem om vad de var för patchar man lagt in bortsett från bridging och nåt med Vista trådlöst. Här en länk till det: http://www.sweclockers.com/forum/14-int ... ex197.html. Kan ju ha hänt att man uppgraderat Netgears firmware även i ajjas fall samt att du då fick den senaste direkt när du startade upp modemet första gången. Kräver ju då att man fört in liknande patchar för Netgear för att bli en gemensam nämnare för oss och svårt att verifiera utan att vi då vet vad som ändrats.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Varför fungerar det inte bra med chromium i så fall?
För övrigt så lyckas jag inte alls med att posta inlägg med chromium idag, förut gick det om inlägget innehöll max. 29 tecken.

Med Opera kunde jag skriva ordet "test" men inte "test test".

Om nu routern stoppar en från att posta så är det egendomligt att jag delvis kan posta inlägg.
Bild
StefanB

Inlägg av StefanB »

Jag har postat en tcpdump:

http://pastebin.com/tCaax2bZ

Förutom att posta så kan jag heller inte använda länken "Visa nya" eller skicka PM.

Jag önskar att det fanns en driftsblogg på Ubuntu-se, eftersom det skulle vara mycket smidigare än att ha en Windowsdator för att posta inlägg här. Dessutom kan det vara betydligt fler än vi som har problemet men inte vet hur de ska göra sig hörda eller få information.
Användarvisningsbild
amelia
Kontakt:

Inlägg av amelia »

När jag tittade på information som ZX Spectrum skickade från POST posting.php i Firebug så ser det ut som att hans cookie inte är fullständig. Min första tanke var att det fanns konstiga inställningar i routern, men det visade sig inte vara fallet. Dock blir cookien fullständig om man inte kör NAT.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

[quote="StefanB"]Jag har postat en tcpdump:

http://pastebin.com/tCaax2bZ

Förutom att posta så kan jag heller inte använda länken "Visa nya" eller skicka PM.

Jag önskar att det fanns en driftsblogg på Ubuntu-se, eftersom det skulle vara mycket smidigare än att ha en Windowsdator för att posta inlägg här. Dessutom kan det vara betydligt fler än vi som har problemet men inte vet hur de ska göra sig hörda eller få information.[/quote]

Mycket intressant för jag kan inte heller trycka på länken "Visa nya".
"Visa alla nya" och "Visa dina inlägg" fungerar.
Bild
StefanB

Inlägg av StefanB »

ZX Spectrum skrev:
Mycket intressant för jag kan inte heller trycka på länken "Visa nya".
"Visa alla nya" och "Visa dina inlägg" fungerar.
Testa att kopiera länken "Visa nya" och klistra in den i adressrutan. Om du kortar ner den, det vill säga raderar ett gäng fid-taggar, så kommer du att kunna ladda sidan. En gång kunde jag ladda länken med alla fid-taggar upp till 168. Andra gånger kunde jag bara ha den först fid-taggen med.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Hej!

Om NAT, ICMP, DHCP eller ISP vore problemet så skulle många fler vara drabbade.
Samtliga skulle vara knutna till samma ISP alternativt samma version av modem/router.
Vilket inte är fallet.

MTU hade jag trott på om det varit tvärstopp på resursintensiva platser, typ aftonbladet och liknande.

Vad jag hitintills prövat är att konfigurera om modemet slagit av/på tjänster, raderat konfigurationen och startat om med ny konf, samt antingen eller DHCP/STATIC, utan några skillnader.
En annan sak som talar mot att det skulle vara transportlager som strular är att uppkoppling är (för att vara min lina) väldigt snabb både mätt i hastighet (får 29Mb/s av de 24Mb/s jag abonnerar på) och i svars-tid, plus att det inte är några problem med andra platser på nätet.

Sedan är det Firefox oförmåga att posta över huvudtaget.
Har prövat olika versioner i olika varianter av *nix-OS utan att lyckats.
Med Chromium och Opera är det lite bättre men inte alls i närheten av bra.
Emellan dessa web-läsare diffar det lite i hur de handskas med j-scriptkod (prövade lite på min egen j-scriptbaserade server och det är stor skillnad i hur sidor presenteras), torde vara en viss skillnad även med PHP.

Så jag lutar åt att felet inte ligger hos klienten eller den hårdvara som används för uppkoppling (*modem/router).
Men törs samtidigt inte, med tvärsäkerhet, påstå att felet skulle vara på seversidan.

Men efter att ha skrivit ovanstående så läste jag de sista inläggen i tråden:

ZX Spectrum:

"Enligt ajja så bytte han till exakt samma modem som mig den 6 oktober 2010 och sista inlägget han gjorde var den 31 oktober 2010.
Jag bytte modem(router) i samma veva som problemen började så det är svårt att ta reda på för min del.

Vi kan ändå konstatera att problemen började efter den 31 oktober 2010. Är det något revolutionerande som hänt efter detta datum?"

pun:

"Japp som jag tidigare skrev så uppdaterades Xulrunner samt Firefox pga säkerhetshål."

Nu har jag testat ett par olika *nix av äldre modell och med olika versioner av FF utan framgång.
Så om det är en kombination av Xulrunner och Firefox så bör det nog även vara någonting mer.
Kanske en konfiguration någonstans i serverns programvara.

/Anders (ajja)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

StefanB:s inlägg gör att jag är mer övertygad nu om att det har något med antal tecken att göra. Jag har som jag har nämnt tidigare inte kunnat skriva längre inlägg än 29 tecken när jag körde med chromium och opera.

Kolla nedan på hur adresserna ser ut när man trycker på länkarna "Visa alla nya", "Visa nya" och "Visa egna":

Visa alla nya:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/search.php? ... d=newposts

Visa nya:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/search.php? ... d=newposts

Visa dina inlägg:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/search.php? ... =egosearch

Den enda jag inte kan trycka på är "Visa nya" och min teori har med att länken har för många tecken. StefanB berättade ju själv att om man tar bort ett antal "fid" ur adressen så fungerar det. Har testat själv och det stämmer.
Bild
StefanB

Inlägg av StefanB »

Jag vet inte om det kan vara till hjälp men jag försöker att bidra med så mycket som möjligt för att få det löst. För några år sedan hade jag ett liknande problem på Wikipedia. Jag bugganmälde det:

https://bugzilla.wikimedia.org/show_bug.cgi?id=1109
Användarvisningsbild
amelia
Kontakt:

Inlägg av amelia »

Vi serveradmins har inte gjort några särskilda förändringar som skulle kunna orsaka detta problem. Det som har hänt på sistone är följande:

6 oktober: www.ubuntu-se.org pekas om från en statisk sida till Drupal. Apache startas om vilket kan ha orsakat att sidan är onåbar under en liten stund. Om en förändring skett i konfigurationen utan att den dokumenteras kan denna ha slagit igenom nu.

2 november: Minnesgränsen för PHP ökades från 32mb till 64mb. Detta borde inte ställa till något problem, snarare tvärtom.

3 november: foss-länkarna tas bort från forumet. Visar sig dock att de bara är borttagna för temat Serenity Purple, eftersom att www.softwarefreedomday.se är uppe och fungerar nu borde inte detta heller spela någon roll, ZX Spectrum som körde ett annat tema har även provat med Serenity Purple utan resultat.

Vi har haft problem med fosslänkarna från och till vilket gjort forumet segt, det har gjort att när sidan www.softwarefreedomday.se är nere kan vissa personer inte nå forumet alls. Problemet med fosslänkar nämns först 27 september i forumet, men har funnits sedan några veckor innan detta. Detta borde inte heller ha med saken att göra då detta orsakade problem på hela forumet.

Jag kan inte svara för om något är gjort av forumadministratörerna som kan ha orsakat problemen. Det verkar ju tämligen osannolikt att det är serverrelaterat om det uppstått plötsligt utan att någon gjort något. Min erfarenhet av datorer säger att inget händer utan anledning, det är alltid någon som gör något.
Skriv svar

Återgå till "Forum"