Unity-tråden

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Unity-tråden

Inlägg av vulfgar »

Hmm, är ännu inte så impad av Docky, men ska envist köra ett tag till för att se om jag vänjer mej. Har hittills inte hittat något som slår panel-applettarna. Jag hittar inte heller något sätt att bli av med oönskade applikationer i Docky, den tycks ha bestämt sej för vilka program jag ska ha. Inga problem att lägga till nya, men att bli av med tex terminalen verkar hopplöst. (jag har tilda på skrivbordet och därmed inget behov av en startare för terminalen.)

Edit: Det gick att få bort via Configuration Editor. Fånigt att det inte finns i själva inställningarna i Docky.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Jag hittar inte heller något sätt att bli av med oönskade applikationer i Docky, den tycks ha bestämt sej för vilka program jag ska ha.
Om du menar apparna i Docky-listen så är det enklaste en drag'n'drop för att stuva om, lägga till eller ta bort ;)
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:Jag hittar inte heller något sätt att bli av med oönskade applikationer i Docky, den tycks ha bestämt sej för vilka program jag ska ha.
Om du menar apparna i Docky-listen så är det enklaste en drag'n'drop för att stuva om, lägga till eller ta bort ;)
Yup.... när man tar bort något så släpper man ikonen bara någonstans på skrivbordet så exploderar ikonen.... ;D Ser lustigt ut.

Sen bör man även undersöka Docklets samt Helpers flikarna i inställningar för där finns det flera mycket bra behändiga uppfinningar.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Aha, då ska explodera lite ikoner sen då. ;D
Finns det fler helpers och docklets att hämta hem? Ska jag testa så kan jag ju lika gärna göra det ordentligt.

Hoppsan, lite OT här, men det står vi väl ut med, va? :P
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:Aha, då ska explodera lite ikoner sen då. ;D
Finns det fler helpers och docklets att hämta hem? Ska jag testa så kan jag ju lika gärna göra det ordentligt.

Hoppsan, lite OT här, men det står vi väl ut med, va? :P
Jo Unity är ocksp en form av docka... bra att jämföra !

De här officiella finns
http://wiki.go-docky.com/index.php?titl ... f_docklets

Bowmore och jag kör då utvecklingsversionen dvs 2.1 och den finns då i det här ppat
https://launchpad.net/~docky-core/+archive/ppa

Lustig varning för ppat ;D

Sen en till sak, ikonstorleken är vulgärt stor som standard, IMHO.... bara att skjuta ner reglaget... sen "Ikon-Zoomen" drar jag också ner för den är också överdriven !!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

pun skrev:
Jo Unity är ocksp en form av docka... bra att jämföra !

De här officiella finns
http://wiki.go-docky.com/index.php?titl ... f_docklets

Bowmore och jag kör då utvecklingsversionen dvs 2.1 och den finns då i det här ppat
https://launchpad.net/~docky-core/+archive/ppa

Lustig varning för ppat ;D

Sen en till sak, ikonstorleken är vulgärt stor som standard, IMHO.... bara att skjuta ner reglaget... sen "Ikon-Zoomen" drar jag också ner för den är också överdriven !!
Finemang, då kan jag fritt orera om docky nu utana tt gå OT. :angel:

Ska kolla in och testa, alltid kul att testa nya grejor.
Reglagen för zoom och ikonstorlek har jag hittat, om det inte gått få ner storleken så hade jag plockat bort den direkt.
Intellihide har jag också hittat, den verkar göra skäl för sitt namn. :)
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Nu vet jag inte hur jag ska skriva detta utan att alla blir arga, så jag skriver det rent ut.

Är det inte dags att någon säger att Kejsaren är naken? Jag har kört Natty sedan första Alfan och Unity duger helt enkelt inte. Även om man får bukt med alla buggar, är funktionaliteten för dålig. En liten docka som Docky har fler och bättre funktioner.

Jag förstår att Unity kan vara bra om man sitter på en 10'' skärm och surfar i Firefox. Jag sitter på stor skärm och kör 10-15 program samtidigt, öppnar och stänger massor med filer. Med Unity är allt dubbelt så bökigt och tar längre tid. I praktiken är det oanvändbart. Jag roade mig med att installera OpenBox och det är smidigare.

Jag kommer inte att följa med till Natty pga Unity. Även om man kan pilla och ta bort Unity och slänga in vanliga Gnome, tycker jag att det är bedrövligt att man ska behöva lägga ner tid på att göra en "användarvänlig" distribution som Ubuntu körbar. Förutom Unity måste knapparna flyttas till höger och ett tema som inte gör en färgblind väljas. Ubuntu har gjort många felsatsningar på designen.

Det jag tycker är konstigast är att man ska gå över till qt. Då borde man ha satsat på KDE och rustat upp Kubuntu istället för att satsa på Unity.

Är det någon som sett om man har gjort några förstudier om ergonomin i Unity? Det hade varit intressant att se hur man menar att man ska arbeta med litet mer avancerade arbetsuppgifter.

Jag är inte intresserad av något Flamewar, utan av idéer om hur man arbetar i Unity.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

@Pavel, det är väl därför vi kör med Classic desktop. ;)

Jag måste också skam till sägandes erkänna att Docky är riktigt bra. Så bra att jag nu plockat bort min undre panel. Det är intellihide som gör det, dockan finns där när jag vill ha den och är borta när den skulle vara i vägen. :)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Pavel skrev: Är det någon som sett om man har gjort några förstudier om ergonomin i Unity? Det hade varit intressant att se hur man menar att man ska arbeta med litet mer avancerade arbetsuppgifter.

Jag är inte intresserad av något Flamewar, utan av idéer om hur man arbetar i Unity.
Jo man har med all sannolikhet krismöte den här veckan i Dallas....Ubuntu Sprint.

Jorge Castro samt även Jono himself har bloggat och försökt få fram flera som vill hjälpa till.

Tex
http://castrojo.tumblr.com/post/2599048 ... -4-january

Sen är det då en handfull betalda utvecklare som ska göra jobbet, MarkS kommer nog att göra klart för dessa vad som gäller. ;)

Allt om Unity
https://wiki.ubuntu.com/Unity

Källkoden:
https://code.launchpad.net/~unity-team/unity/trunk

Sen som "lök på laxen" så blir med all sannolikhet även gnome3 fördröjt och det retar då många som vill köra Gnome-Shell istället...... kraftigt buggigt just nu !

Summan av kardemumman just nu så kör jag Gnome Klassiskt och Docky..... 8)
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Det är inte meningen att skriva ner några utvecklare. Jag tycker istället att man borde tagit litet mer strategiska beslut på nivån ovanför. Med knappar, tema och Unity verkar det vara litet för mycket hugskott i Ubuntus designläger.

Jag har väl sett dina länkar pun, tack i alla fall! Det jag saknar är något slags arbetsbeskrivning om hur det är tänkt att man ska öppna/stänga program, fixa genvägar, helt enkelt ordna ett arbetsflöde. Det är detta jag inte fixar i Unity. Det är alldeles för lamt för att vara användbart. Ärligt talat tror jag inte att det var där man började, utan med någon vag idé om att utnyttja skärmen i sidled, fixa snabbknapp för surfning och att Global menu är häftigt. Då bryter allt sedan samman när delarna inte går ihop.

Har börjat pilla med KDE. Det är betydligt mer avancerat, nästan litet för nördigt. Som det ser ut idag blir det KDE istället för Natty.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

@Pavel
Vill bara nämna att KDE i Natty Narwhal fungerar i stort sett utmärkt.
Jag använder det ibland sedan den första alfan.
Det som strular är pakethanteraren KpackagaKit och den automatiska uppdateraren.
Men apt-get och aptitude fungerar som det ska.
Är strul om man vill lägga till fler användare, där har jag inte hittat någon lösning, men det har inte någon hög prioritet. ;)
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Kurdistan skrev:http://www.omgubuntu.co.uk/2011/01/Ubun ... tty-video/

Värt att ta en titt!
Yup.... kollade just in intervjun... ;)

Det skulle ha varit roligare om de hade haft med "njpatel" eller "smspillaz"....

Hursomhelst så jobbar Jorge/Jono hårt just nu med det här och marknadsföra Unity..... vi får se hur det går !
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

De som vill testa Global Menu med Firefox kan då göra det enligt länken där Jorge Castro postat svar.

ChrisCoulson en av Ubuntus utvecklare har då ett test-ppa för detta.

Bugg-länk i trådsvaret

http://askubuntu.com/questions/21373/ho ... ation-menu

UF-tråd
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=10353154
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Verkade som det mesta i Compiz samt Unity tas bort vid en uppgradering just nu
med Synaptic, om man har Natty (och kör desktop edition).
Så det får nog vänta tills det kommer info eller rättas till.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

gruble skrev:Verkade som det mesta i Compiz samt Unity tas bort vid en uppgradering just nu
Bara att sitta ner i båten och vänta just nu.
Paketet unity 3.2.8-0ubuntu2 saknas och har fult beroende till dev-paket. Kanske därför det dröjer eller pga att Sebastien Bacher som är i Dallas inte har tid.

EDIT
Man håller på att bygga unity 3.2.8-0ubuntu3 nu så förhoppningsvis har vi det framåt 19-20-tiden ikväll. Då borde rubbet kunna installeras, för min del är det unity och compiz-paketen som återstår. Compiz plugin-extra verkar dock ryka för tillfället men det kan man väl stå ut med.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Tog mig tid med att kolla och det är klart oroligt just nu på paketfronten.

Själv håller jag på och tar mig upp på Xorg 1.10 via Xorg-edgers men
flera paket är brutna oavsett det.

Det här är problemet just nu oavsett min lilla utsvävning

Kod: Markera allt

libwebkitgtk-1.0-common: Conflicts: libwebkit-1.0-common but 1.2.5-0ubuntu3 is installed.
  libindicator2: Breaks: libindicator1 but 0.3.15-0ubuntu3 is installed.
  compiz-fusion-plugins-extra: Depends: compiz-core-abiversion-20101111 which is a virtual package.
Jag har 267 paket som väntar just nu...... ;)

Compiz borde funka men Unity tas bort

Remove the following packages:                                            
1)      compiz-fusion-plugins-extra                                             
2)      indicator-applet                                                        
3)      indicator-applet-session                                                
4)      indicator-appmenu                                                       
5)      indicator-me                                                            
6)      indicator-messages                                                      
7)      indicator-session                                                       
8)      indicator-sound                                                         
9)      libindicator1                                                           
10)     libunity0                                                               
11)     libwebkit-1.0-2                                                         
12)     libwebkit-1.0-common                                                    
13)     nvidia-current-modaliases                                               
14)     osmo                                                                    
15)     unity-place-applications                                                
16)     unity-place-files                      
Hursomhelst sånt som händer...... bara att leva med utmaningen.... ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

När det gäller webkit så är det fråga om ett namnbyte så

sudo apt-get install libwebkitgtk-1.0-common
bör göra susen. libwebkit-paketen avinstalleras samtidigt, helt ok.

Vidare libdusmenu-glib3 resp libdusmenu-gtk3 samt yelp. Sen ett antal appar som sen kan installeras. I mitt fall är det bara unity & compiz som fortfarande strular, dvs nio (9) paket.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:När det gäller webkit så är det fråga om ett namnbyte så

sudo apt-get install libwebkitgtk-1.0-common
bör göra susen. libwebkit-paketen avinstalleras samtidigt, helt ok.

Vidare libdusmenu-glib3 resp libdusmenu-gtk3 samt yelp. Sen ett antal appar som sen kan installeras. I mitt fall är det bara unity & compiz som fortfarande strular, dvs nio (9) paket.
Yup... men jag vill upp till Xorg 1.10 ;)

Är lat så jag inte orkar en tty ppa purge om det falerar. :P Sen får man troligen kriga med nVidia drivaren och ABI tricket :unerd:
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Här går det undan, kanske för mycket undan ???

Ny version unity 3.2.12-0ubuntu1 på väg men stötte på beroendeproblem, hmm.
https://lists.ubuntu.com/archives/natty ... 05393.html
https://launchpad.net/ubuntu/natty/+sou ... 2-0ubuntu1
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"