nVidia-tråden

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: nVidia-tråden

Inlägg av pun »

"A new driver is in town......"

Windowsversion gavs ut i förrgår.

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=122606

ver 260.19.36

Tar väl någon dag eller två för att anlända till X-Swat.

Ska testa hur det är med senaste X-server 1.10 :unerd:
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

nVidia ångar på och ger ut en till betadrivare.... ver 270.18

Den är då kompatibel med senaste X-server 1.10....
Added preliminary support for xserver 1.10.
Reorganized the NVIDIA driver's /proc file system layout to better reflect current needs: /proc/driver/nvidia/cards/0..N has been moved to /proc/driver/nvidia/gpus/0..N/information
Added new shared library: libnvidia-ml.so.

NVML provides programmatic access to static information and monitoring data for NVIDIA GPUs, as well as limited managment capabilities. It is intended for use with Tesla compute products.

See web-based documentation and associated nvml.h header for more info.
Added a new X configuration option "3DVisionDisplayType" to specify the display type when NVIDIA 3D Vision is enabled with a non 3D Vision ready display.
Fixed several bugs relating to hardware-accelerated gradients, which were causing visual corruption in some of the default Ubuntu GNOME themes.
32
http://www.nvidia.co.uk/object/linux-di ... er-uk.html
64
http://www.nvidia.co.uk/object/linux-di ... er-uk.html

Drivaren byggs just nu i X-Swats ppa men det verkar vara vissa trubbel... ska hålla koll på det repot.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Läget är följande med 270.18 och X-server 1.1o
Sorry, a bug in the build scripts prevented support from getting compiled into this release. I've fixed the build so the next release should work.

Also, as a heads-up, I should mention that another ABI break went into the X server source tree, so xserver 1.10 RC 2 will not be compatible with the limited support in 270.18.
Det är AaronP som svarat och det här fixas nog ganska snabbt är jag säker på eftersom man har läget helt klart för sig hos nVidia.
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

pun skrev:Det är AaronP som svarat och det här fixas nog ganska snabbt är jag säker på eftersom man har läget helt klart för sig hos nVidia.
Kommer det någon efter 270.18 snart ? och innehåller ubuntu-restricted-extras nyaste flashplugin-nonfree 10.2.152.27 ?
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

gruble skrev:
pun skrev:Det är AaronP som svarat och det här fixas nog ganska snabbt är jag säker på eftersom man har läget helt klart för sig hos nVidia.
Kommer det någon efter 270.18 snart ? och innehåller ubuntu-restricted-extras nyaste flashplugin-nonfree 10.2.152.27 ?
Just nu så väntar man på Xserver 1.10 RC2 och nVidia kommer inte att göra någon för GIT versionen som Natty kör..... mycket olycklig uppgradering IMHO.

Adobes nya Flash-version lagade en massa säkerhetshål så den måste nog Ubuntus paketerare ta i ...... ;) Kommer nog snart !
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

För Natty !

Kollade in U-Fs stora x-strulartråd och det finns ett script för att nedgradera till xorg 1.9

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... tcount=112

Sen låser man då xorg samt x11 paketen, enklast via Synaptic.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

AaronP skriver så här i min egen buggtråd.
xserver 1.10 doesn't exist yet, and the ABI it's going to use won't be
frozen until 1.10 RC2 (a.k.a 1.9.99.902) is released. Until then, the
NVIDIA driver can't assume that the ABI won't change in the future.

I pinged the people responsible for releases, but didn't hear anything
back. The official xserver 1.10 release is scheduled for Friday the
18th, according to my calendar, so hopefully RC2 will be soon.
Användarvisningsbild
gruble

Inlägg av gruble »

270.26 (beta) for Linux x86/x86_64 released men verkar inte fungera med Natty skriver dom på ubuntu forums.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

gruble skrev:270.26 (beta) for Linux x86/x86_64 released men verkar inte fungera med Natty skriver dom på ubuntu forums.
Jo nya drivaren funkar prima med min låsta X-version, finns redan hos X-swat.

För Nattys x-version så har nog nVidia gjort ett litet misstag för det verkar som de trodde att den skulle funka.

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=159610

AaronP är inne samt Sarvatt (ubuntu x-byggare) är inne och postar fullständiga loggar över felet.

Man verkar ha fixat glx-felet men av misstag kompilerat mot fel xorg-version. Det kommer nog en ny version snart !!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Japp, så har man inhandlat en laptop med GT 330M så dax att lära sig nVidia också ;)

Installerade dagens livecd med X 1.10 så kör då fn med nouveau :P
Så frågan är om det kommer en nvidia-current snart för 1.10 eller om jag ska nedgradera till 1.9? Går ju rätt snabbt men har en hel del annat att installera mm så klarar mig över helgen.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:Japp, så har man inhandlat en laptop med GT 330M så dax att lära sig nVidia också ;)

Installerade dagens livecd med X 1.10 så kör då fn med nouveau :P
Så frågan är om det kommer en nvidia-current snart för 1.10 eller om jag ska nedgradera till 1.9? Går ju rätt snabbt men har en hel del annat att installera mm så klarar mig över helgen.
Jo det är samma chip som jag kör med och testa Nouveau ett tag så du ser hur det funkar.

Själv kan jag inte tänka mig att köra med Nouveau men smaken/behoven är ju olika.

En ny nVidia-drivare ser vi knappast före RC2 av X-server 1.10 ... den skulle ha kommit igår enligt plan men jag har inte sett något.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Jo det är samma chip som jag kör med och testa Nouveau ett tag så du ser hur det funkar.
Jo har hunnit med några timmar med ett par frysningar (gpu?). Men saknar redan Compiz-kuben och Unity :'(

Med senaste kärnan 2.6.38-4 kom tydligen en uppdatering för nouveau då det nu går att justera bakgrundsljuset med Fn+pil-upp/ner så slipper strålkastaren!
Användarvisningsbild
gruble

Inlägg av gruble »

Nvidias vd Jen-Hsun Huang skrev:40nm is actually more economical than 28nm this year and we will likely expect it to be so until about first half, maybe even the midpoint of next year
Det utvecklas lite här och där i världen. Jag har också använt nouveau experimental 3D driver några veckor, och det enda jag kan anmärka på är att det inte är lika grafiskt enkelt att ställa in 3 skärmar som med nvidia-settings gui't.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo nu är iaf RC2 utgiven "upstream"..... ;) borde komma snabbt till Ubuntu.

Info:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... px=OTExNA8
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Goda nyheter.... ;)

Ver 260.29, kompatibel med Xserver 1.10RC2

Info:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1694894

(Ska ut och dricka öl och hinner inte testa.)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Ver 260.29, kompatibel med Xserver 1.10RC2
Jo, 270.29 kom idag för Xserver 1.10RC2 och drog ner den från x-swat. Funkade! Senare kom även nvidia-current med ver 270.29-0ubuntu2 till Ubuntus repos.

Dock lite besviken på nvidia-drivaren. Fixade så jag slipper nvidias splash under t.ex uppstart MEN det går ju inte att justera en sån basfunktion som skärmens ljusstyrka (brightness) vilket är mycket pinsamt. T.o.m nouveau-drivaren grejar ju det. Finns det en workaround för att dra ner strålkastaren?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:... MEN det går ju inte att justera en sån basfunktion som skärmens ljusstyrka (brightness) vilket är mycket pinsamt. T.o.m nouveau-drivaren grejar ju det. Finns det en workaround för att dra ner strålkastaren?
Inte säkert att det har med nvidia-drivaren att göra, det är ett problem som drabbat flera av oss. Jag har haft detta problem hela tiden med 2.6.38-kärnan, det är bara efter den senaste uppdateringen som det börjat funka igen. Det finns en buggrapport https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/715748
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev: Dock lite besviken på nvidia-drivaren. Fixade så jag slipper nvidias splash under t.ex uppstart MEN det går ju inte att justera en sån basfunktion som skärmens ljusstyrka (brightness) vilket är mycket pinsamt. T.o.m nouveau-drivaren grejar ju det. Finns det en workaround för att dra ner strålkastaren?
Jo... ljustyrkefunktionen kan bugga och speciellt med en ny X-stack som nu.

Öppna xorg.conf

Under Device lägg till det här

Kod: Markera allt

Option "RegistryDwords" "EnableBrightnessControl=1"
Sen måste man starta om..... funkar på min burk iaf... ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Inte säkert att det har med nvidia-drivaren att göra, det är ett problem som drabbat flera av oss. Jag har haft detta problem hela tiden med 2.6.38-kärnan, det är bara efter den senaste uppdateringen som det börjat funka igen. Det finns en buggrapport https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/715748
I mitt fall:
- Xserver 1.10 + nouveau = Fungerar
- Xserver 1.9 + nouveau = Fungerar
- Xserver 1.9 + nvidia = Fungerar INTE
- Xserver 1.10 + nvidia = Fungerar INTE
så verkar inte vara kärnan som var samma i dessa fall :P
pun skrev:Jo... ljustyrkefunktionen kan bugga och speciellt med en ny X-stack som nu.

Öppna xorg.conf

Under Device lägg till det här

Kod: Markera allt

Option "RegistryDwords" "EnableBrightnessControl=1"
Sen måste man starta om..... funkar på min burk iaf... ;)
Tackar, fungerar IGEN ;D
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:Tackar, fungerar IGEN ;D
Utmärkt.... ;)

Här kan du hämta hem testkod för hur det är att köra med ett riktigt grafikkort
inkl drivare.

http://unigine.com/products/heaven/

:unerd: