Motion: Detta tror vi kommer fungera! (återtagen)

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Motion: Detta tror vi kommer fungera!

Inlägg av Rune.K »

Hatten skrev: 1.Utse några ni litar mycket på och som gjort mycket för communityn och utse dessa till ledare

2.Lägg ned förtroenderåd och sånt trams, det behövs inte om de som sitter i ledningen har allas fulla förtroende och alltid har gjort ett bra jobb för Ubuntu-se.org

3.Man kan inte lyssna på vad varje enskild medlem vill med en community i den här storleken, då blir det kaos.

Och bättre jobb från mods och admins innan det går för långt.
Hej på dej Hatten!
Du har sammanfattat på ett väldigt klart och entydigt sätt vad den här motionen handlar om.

@Urban Anjar
Läs första inlägget i den här tråden så kanske även du förstår...

Det är förtroende det handlar om.
Förtroende är inget som kommer automagiskt med en "fin titel".
Förtroende är något man förtjänar, bland annat genom att vara rak och ärlig.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Rune.K skrev:
Hatten skrev: 1.Utse några ni litar mycket på och som gjort mycket för communityn och utse dessa till ledare

2.Lägg ned förtroenderåd och sånt trams, det behövs inte om de som sitter i ledningen har allas fulla förtroende och alltid har gjort ett bra jobb för Ubuntu-se.org

3.Man kan inte lyssna på vad varje enskild medlem vill med en community i den här storleken, då blir det kaos.

Hej på dej Hatten!
Du har sammanfattat på ett väldigt klart och entydigt sätt vad den här motionen handlar om.

@Urban Anjar
Läs första inlägget i den här tråden så kanske även du förstår...

Det är förtroende det handlar om.
Förtroende är inget som kommer automagiskt med en "fin titel".
Förtroende är något man förtjänar, bland annat genom att vara rak och ärlig.
Hej på dig själv Rune K. :)

Precis, förtroende måste man tjäna ihop till. Sitter rätt folk på rätt plats så uppstår inte såna här problem.

Vad ni behöver är folk som är både effektiva och raka, folk som får saker och ting gjort. Folk som inte tramsar runt i en massa onödiga debatter. I ert fall är demokrati mer likt anarki faktiskt.

Och alla lama.

+1

Lägg av med dem.

När Bossieman stack så tappade ni en av era absolut bästa medlemmar. Detta tack vare allt himla tjatande fram och tillbaka om minsta lilla sak. Ni låter personer hållas och bråka utan att knappt göra något åt det, då skall det tramsas med förtroenderåd i ännu fler ändlösa debatter.

Hur har ni tänkt er att få detta att fungera? Det gör det inte och skulle inte göra i någon annan community eller forum heller. Man kan inte ha lama personer i ledande positioner. Här behövs drivmotorer som för Ubuntu-se.org framåt. Admins och moderatorer som verkligen gör sitt jobb utan att bli kritiserade av alla runtomkring.
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Hatten skrev:Det tramsas om precis allting. Minsta lilla sak blir till en stordebatt, som ändå inte leder någonvart.

Det är ungefär det de flesta av mina förslag går ut på och lite av det tänket finns även i den här motionen - tror jag. De som gör jobbet ska bestämma betydligt mer över hur det görs. "Baksätespassagerarna" ska ha mindre att säga till om. Min tanke är också att de som jobbar med exempelvis supporten också ska ha ett starkt inflytande över hur just supporttavlorna modereras och administreras. Vi är helt enkelt alldeles för stora för att alla ska bestämma om allting.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Xcore

Inlägg av Xcore »

Urban Anjar skrev:
Hatten skrev:Det tramsas om precis allting. Minsta lilla sak blir till en stordebatt, som ändå inte leder någonvart.

Det är ungefär det de flesta av mina förslag går ut på och lite av det tänket finns även i den här motionen - tror jag. De som gör jobbet ska bestämma betydligt mer över hur det görs. "Baksätespassagerarna" ska ha mindre att säga till om. Min tanke är också att de som jobbar med exempelvis supporten också ska ha ett starkt inflytande över hur just supporttavlorna modereras och administreras. Vi är helt enkelt alldeles för stora för att alla ska bestämma om allting.
Och då blir det kaos och pannkaka av allt.

Precis Urban, låt de bästa ni har bestämma istället då blir det aldrig såna här problem. Ni är helt enkelt för stora för att alla medlemmar skall bestämma, det funkar inte. Visst kan man vara snäll, men till en viss gräns, går det åt andra hållet så gynnar det ingen i slutändan.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Ni kan väl tänka över saken i alla fall. ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Hatten skrev:
Och då blir det kaos och pannkaka av allt.

Precis Urban, låt de bästa ni har bestämma istället då blir det aldrig såna här problem. Ni är helt enkelt för stora för att alla medlemmar skall bestämma, det funkar inte. Visst kan man vara snäll, men till en viss gräns, går det åt andra hållet så gynnar det ingen i slutändan.

Det är åt det hållet jag vill komma:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39837
Urban Anjar skrev:Jag föreslår att processinriktningen påbörjas genom att vi inrättar en supportgrupp ansvarig för supportprocessen genom att anta följande förslag.

1.Att nominering och val av supportansvarig påbörjas
2.Att supportansvarig ansvarar för att rekrytera medlemmar till supportgruppen
3.Att supportansvarig i samverkan med sin grupp och med Ubuntu Sveriges ledning upprättar mål för supportprocessen
4.Att gruppen kartlägger hur processen fungerar och ständigt förbättrar denna.
5.Att supportansvarig får rätt att ställa krav på teknik, moderering, design och annat som krävs för att verksamheten ska fungera på ett bra sätt.
6.Att supportansvarig efter hörande av gruppens medlemmar ges befogenhet att välja antal medlemmar, neka medlemmar tillträde till gruppen eller skilja medlemmar från sitt uppdrag
7.Att supportgruppen fortsättningsvis inom sig väljer supportansvarig var sjätte månad. Supportansvarig kan väljas om.
8.Att Ubuntu Sveriges ledning har rätt och skyldighet att upplösa supportgruppen eller utlysa val av ny supportansvarig om processen inte fungerar eller har spelat ut sin roll.
Se'n rullar vi på med resten... (se figur)
Bilagor
Diagram2.jpg
Diagram2.jpg (14.68 KiB) Visad 2809 gånger
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Hatten skrev:[...]

Det är dit jag (med flera) vill komma. Detta skapar ju upplägg för oändliga diskutioner, vilket kanske är ganska svårt att missa om man tittar runt bland trådarna.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Processinriktningen det är löjligt, inget av vad Hatten skriver ger dig den rätten Urban. Det är precis tvärtom har du inte för stått någonting. Öppna ögonen och öron.

Pink Panther

???
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

hmm, det är intressanta tider.
hur som helst. vi har en massa förslag som står fast. IRC-mötet ( så vitt jag kunna reda det i virrvarret ) blir en vägledande diskussion där det inte ska fattas beslut. Förslagen ska istället gå röstning där så att så många som möjligt kan vara delaktiga ( här?).
Är allt frid o fröjd sen? Det får vi se..

Men...det känns ändå som allt är lite bakvänt. Jag efterlyser en gemensam kartläggning av problemet, vilka grund vi står på, vilka faktiska personella resurser vi har ( och annat som jag säkert inte tänkt på)
Det är många som här som åsikter men tyvärr få mätbara och objektiva fakta om läget. Det vi vet är att mellan 20 och 86 personer kan tänka sig att aktivt lägga en röst. Att det är mindre än tolv som aktivt debatterar forumets nutid och framtid. Vi har ett antal mods och admins och antal förtroendevalda. Ett forum, en portal och annat. Så vad exakt är det som är fel?

En rejäl kartläggning, helst av en utomstående betraktare känns som en början. När man vet vet orsakerna är det enklare att hitta åtgärderna. Jag är för nära och för inblandad för att se hela bilden så fråga inte mig.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Hund skrev:Det är dit jag (med flera) vill komma. Detta skapar ju upplägg för oändliga diskutioner, vilket kanske är ganska svårt att missa om man tittar runt bland trådarna.
Innan jag loggar ut för inatt.

Precis Hund, hur skall ni, dvs admins och moderatorer kunna sköta ert jobb om andra skall lägga sig i precis allt ni gör hela tiden? Det funkar inte, och skulle inte göra i något annat forum heller för den delen.

Godnatt. :)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:Det är ungefär det de flesta av mina förslag går ut på och lite av det tänket finns även i den här motionen - tror jag. De som gör jobbet ska bestämma betydligt mer över hur det görs. "Baksätespassagerarna" ska ha mindre att säga till om. Min tanke är också att de som jobbar med exempelvis supporten också ska ha ett starkt inflytande över hur just supporttavlorna modereras och administreras. Vi är helt enkelt alldeles för stora för att alla ska bestämma om allting.
Ärligt tala urban, vad sysslar du med nu?

Vi är i vår motionstråd och du spammar och svamlar om dina egna motioner och lösningar... Jag ser ingen som håller med dig i något, ingen som stöttar ditt förslag, vi var ändå 8st som skrev på vårt.

Varför obstruerar du vårt förslag ena sekunden och vill kompromissa nästa?

Jag vill ge dig ett erbjudande här och nu: Vi drar tillbaka vår motion. Jag har en majoritet av de som skrivit under bakom mig i detta, så vill du det så gör vi det. Annars står det som det gör.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Detta har jag för mig att jag har nämnt för ett bra tagsen. Mycket av vad Hatten skriver nu. Men blev då hårt ansatt för mina åsikter.

Pink Panther

::)
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Ulsak skrev: Men...det känns ändå som allt är lite bakvänt. Jag efterlyser en gemensam kartläggning av problemet, vilka grund vi står på, vilka faktiska personella resurser vi har ( och annat som jag säkert inte tänkt på)
Det är många som här som åsikter men tyvärr få mätbara och objektiva fakta om läget. Det vi vet är att mellan 20 och 86 personer kan tänka sig att aktivt lägga en röst. Att det är mindre än tolv som aktivt debatterar forumets nutid och framtid. Vi har ett antal mods och admins och antal förtroendevalda. Ett forum, en portal och annat. Så vad exakt är det som är fel?

En rejäl kartläggning, helst av en utomstående betraktare känns som en början. När man vet vet orsakerna är det enklare att hitta åtgärderna. Jag är för nära och för inblandad för att se hela bilden så fråga inte mig.
Låter som en mycket bra idé, har du någon idé av hur detta ska gå till? Av tidigare erfarenhet så är det knappast någon idé att vända sej "upstream" för detta, det måste till något annat. Har du något förslag? Eller kanske någon annan? Kanske någon som inte är direkt inblandad i motioner/diskussion som har kunskap av hur en sådan kartläggning ska gå till?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

vulfgar skrev:
Ulsak skrev: Men...det känns ändå som allt är lite bakvänt. Jag efterlyser en gemensam kartläggning av problemet, vilka grund vi står på, vilka faktiska personella resurser vi har ( och annat som jag säkert inte tänkt på)

Låter som en mycket bra idé, har du någon idé av hur detta ska gå till? Av tidigare erfarenhet så är det knappast någon idé att vända sej "upstream" för detta, det måste till något annat. Har du något förslag? Eller kanske någon annan? Kanske någon som inte är direkt inblandad i motioner/diskussion som har kunskap av hur en sådan kartläggning ska gå till?
Det är ändå försent.

När en kapten på ett skepp inte har manskapets förtroende längre så lär han inte heller få med sig sin besättning ut på nya seglatser.

Frågan är väl bara när kaptenen ska ta av sig skygglapparna och inse att han står ensam vid rodret utan nån besättning.
Senast redigerad av 1 Kattskrället, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Kattskrället skrev:
vulfgar skrev:

Det är ändå försent.

När en kapten på ett skepp inte har manskapets förtroende längre så lär han inte heller få med sig sin besättning ut på nya seglatser.
Nejdå, det är inte försent. Om det är för sent för kaptenen så får man utse en ny, men det hjälper knappast att bara pessimistiskt ge upp. ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Skitsamma.

Stöder ni UA:s ideer, så kör på dom. Det blir säkert bra. ::)
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

kanske möjligt sätta stopp för alla diskussioner och beslut ett tag, och ta hjälp utifrån att återupprätta tilliten och en god ordning?
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

janne-5011 skrev:kanske möjligt sätta stopp för alla diskussioner och beslut ett tag, och ta hjälp utifrån att återupprätta tilliten och en god ordning?
Vi har gått den vägen en gång tidigare.

Vore ju bra jävla typiskt att behöva gå den vägen en gång till bara för att bli av med den vi tillsatte efter den förra svängen. ;D

Man tycker ju att personen ifråga borde ha den självinsikten och inse att förtroendekapitalet är förbrukat.
Enda vägen är väl kanske ett misstroendevotum?

Nä, orkar inte bry mig om det.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Kattskrället skrev:
janne-5011 skrev:kanske möjligt sätta stopp för alla diskussioner och beslut ett tag, och ta hjälp utifrån att återupprätta tilliten och en god ordning?
Vi har gått den vägen en gång tidigare.

Vore ju bra jävla typiskt att behöva gå den vägen en gång till bara för att bli av med den vi tillsatte efter den förra svängen. ;D

Man tycker ju att personen ifråga borde ha den självinsikten och inse att förtroendekapitalet är förbrukat.
Enda vägen är väl kanske ett misstroendevotum?
Jag kan gärna starta en omröstning om UA har vårt förtroende eller inte.
Jag är inte rädd för att sticka ut hakan, jag har ingen "fin titel" att förlora.
Kommer ni ihåg hur UA tokspammade min omröstning huruvida ordet Linux skulle finnas med på vår förstasida eller inte.
Strax därefter startade UA en tråd om omröstningsraseri...
När ska UA inse att han verkligen är ute och cyklar, eller är han så berusad av makten?
Han borde tänka efter om han vill vara kvar i Ubuntuvärlden eller inte.
Vad jag kan förstå, så att efter senaste veckan har UA förbrukat cirka 99 % av sitt förtroende inom GNU/Linux-världen.
Enda chansen som finns kvar för honom är att "step down gracefully".
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Då en majoritet av de som undertecknat denna motion vill att den dras tillbaka, och jag i detta talar för dem, så meddelar jag detta nu.

En majoritet av oss bakom motionen anser att så länge goda intentioner motverkas till det extrema av drivande medlemmar inom gemenskapen så är det fruktlöst att driva någon fråga vidare alls och vi drar därför tillbaka motionen med omedelbar verkan.

Officiell begäran postad i tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 55#p320055

@Urban

Försök vrida detta till din fördel hur mycket du vill, men jag tror gemenskapen finner detta lika genomskinligt som ditt övriga agerande - bara det här med Bossiemans avgång och officiella sorti ur gemenskapen idag, det kan du ta till 100% på dina axlar...

Vi gjorde ett försök iallafall, vi gjorde så gott vi kunde, men nu orkar vi inte med det här mer, det är bara meningslöst att försöka, det bevisar du gång på gång...
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"