Medlemsråd

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Medlemsråd

Inlägg av Urban Anjar »

FreakHead skrev:
Urban Anjar skrev:Dock får vi se det som rådgivande. Det man kommer fram till får behandlas i forumet i vanlig ordning.
Va?
Det annonseras hårt i forumet om IRC-mötet och du säger att det skall vara rådgivande. Vilka argument har du som supportar den tanken? Hur många diskussionsrundor tycker du att vi ska ha innan det blir ett beslut av det hela?

//FH
Helt enkelt att något annat skulle strida mot den praxis som utvecklats de senaste åren. Många uppfattar också IRC som väldigt uteslutande.

Beslut av större dignitet fattar vi efter omröstning i forumet.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar skrev:
FreakHead skrev:
Urban Anjar skrev:Dock får vi se det som rådgivande. Det man kommer fram till får behandlas i forumet i vanlig ordning.
Va?
Det annonseras hårt i forumet om IRC-mötet och du säger att det skall vara rådgivande. Vilka argument har du som supportar den tanken? Hur många diskussionsrundor tycker du att vi ska ha innan det blir ett beslut av det hela?

//FH
Helt enkelt att något annat skulle strida mot den praxis som utvecklats de senaste åren. Många uppfattar också IRC som väldigt uteslutande.

Beslut av större dignitet fattar vi efter omröstning i forumet.
Så att vi ska ta beslut på beslutet som tas på själva IRC-mötet? Då är det lika bra att vi skiter i IRC-mötet för det tappar helt sitt syfte, att kunna ta beslut utan en massa diskussioner som dör ut och blir ingenting. Alltså helt värdelöst, tycker jag.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Även jag känner stor tvekan till ett IRC-möte men å andra sidan verkar sånt ha fungerat tidigare - eller kanske tvärtom beroende på hur man ser det, hehe...

Mitt problem är att jag inte har en alternativ lösning heller, det skulle i så fall vara en tavla med separata röstningar om motionerna (stöder/stöder inte) för att sen rösta i ett antal större frågor... Den processen skulle då ta en vecka plus lite analys + en vecka till för att få igenom förändringarna...

Det är helt enkelt så att det inte finns en klockren lösning på det här, hur man än vrider och vänder på det... =(
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

farmfield skrev:Vadå problem med projektgrupper?

Nu pratar jag diktatoriskt & rakt ur hjärtat, hehe, detta är endast hur jag skulle lösa det och spridda tankar rakt ut:

Bort med kontaktpersonerna. Urban har visat att han gärna toppstyr & Lotta skall tebax som Admin där hon var en av byggets stora stöttepelare tillsammans med Mek Ap...

Hund är inte den smidigaste som admin men varför ingen vågat ge honom mandat att fixa det grafiska - där han är skitduktig - är för mig halvt oförståeligt. Sätt hund att ansvara för hur bygget skall målas!

Arrangera ett val till ett styrande råd. Vem som helst nominerad inkl nuvarande förtroenderådsmedlemmar kan ingå. När valet är hållet och rådet tillsatt så upplöses Förtroenderådet som jag inte kan tro har något förtroende kvar ändå efter det som hänt.

Rådet tar itu med grupperna, bollplanket öppnas och arkiveras och grupperna får egna tavlor med eget ansvar för att dessa sköts.

Kontaktperson är till för att sköta presskontakter o.s.v. och varför en sådan skulle vara folkvald när en admin med rätt att rasa bygget över natten om denne ville (och då har dom tekniska möjligheterna till detta menar jag då) är tillsatt efter kompetens, det ser jag ingen logik i alls...

Basically, sätt rätt folk på rätt plats... Hur svårt är det liksom?

Aah, och eftersom jag bara rabblar nu så tar jag upp det där med en funktions och prioritetslista igen. Vilka 'funktioner' erbjuder bygget och vilken prioritet har dessa... Fuktioner kan vara portal, support, blogg o.s.v. så ni fattar vad jag pratar om...

Hupp, där fick ni en hög tankar helt ocensurerade ur min röriga skalle.
Jag håller med farmfield!
Kanske framförallt det med rätt folk på rätt plats.
Och håller med när han säger bort med den toppstyrande Konktaktpersonen aka Urban Anjar.

Och kanske det viktigaste är det här som farmfield skriver. >
Arrangera ett val till ett styrande råd. Vem som helst nominerad inkl nuvarande förtroenderådsmedlemmar kan ingå. När valet är hållet och rådet tillsatt så upplöses Förtroenderådet som jag inte kan tro har något förtroende kvar ändå efter det som hänt.
En brasklapp bara, demokratin ska finnas kvar.
Nu menar jag inte oändliga diskussioner som inte leder någon vart..
Tänk er att det här ett litet företag som lever på att att sprida GNU/Linux i allmänhet och Ubuntu Desktop i synnerhet.

Att sprida Ubuntu Server bör vi tillsvidare överlåta till Canonical Ltd. att "promota" med tillhörande applikationer som är tänkt att dra in avkastning på insatt kapital till Canonical Ltd.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

När man har ett möte på IRC så har man möjlighet att snabbt diskutera och komma fram till lösningar, jämfört med i forumet där diskussionerna gärna blir sega. När det gäller att fatta beslut så har dock IRC sina begränsningar eftersom det utesluter väldigt många. Det finns en del som inte har möjlighet att delta i mötet pga av att det hålls vid en bestämd tidpunkt och det är dessutom en teknik som kan begränsa även om det finns en enkel webbsida. Det är också enklare att "kidnappa" en IRC-omröstning än en omröstning i forumet.

Vad som kan bli väldigt bra är att få fram ett eller kanske högst två förslag på mötet och att sedan förankra dessa här. En hel del av dom nu lagda förslagen kanske kan förkastas eller sammanjämkas och det är något som kanske skulle ta veckor i forumet, men som kan gå snabbt på ett möte. Det har dessutom sina poänger att förankra beslut både i kanalen och i forumet, det är ett sätt att föra desa båda närmare varandra.

Att beslut som rör webbplatsen som är taget på IRC-kanalen skulle ges möjlighet att "köra över" beslut tagna i forumet tror jag inte på, samma sak tvärtom, forumet ska inte bestämma över kanalen. När det gäller frågor som rör hela LoCot så bör alla delar delta i besluten.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag startade en ny tråd med denna specifika frågeställning, så kan vi hålla den diskussionen i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39721

:)
Skriv svar

Återgå till "Forum"