Då får jag be dig att läsa om och att läsa rätt Broder Tuck.
därav uppmaningen att läsa om
Jag har läst detta bl.a.:
Därför tycker jag att det är en god idé att försöka kortfattat sammanfatta vad vi vill med reglerna högst upp. Jag försökte sammla ihop det i kap 1, 1 §, men det kanske skulle stuvas om lite mer i första kap. En del kaske skulle flyttas över till de andra delarna längre ned.
Så lite regler så att alla läser dem kommer vi inte att komma ned i (de flesta läser inte mer än första stycket och kanske inte ens det) så då är det bättre att ha en kort sammanfattning överst och mer längre ned, för att precisera vad vi menar.
som iofs belägger vad du påstår ovan, men jag kommenterar inte i tråden tidigare, det som har skrivits dessförinnan, enbart kattskrällets inlägg och kivies kommentar till det inlägget. Dock med övrigt i åtanke.
Det är något annat. Kanske lite grundat på skrivningar som denna (jag vet inte och jag bekymrar mig heller inte om vad som föregår deras kommentarer):
Jag tog mig friheten att punka upp det lite. Jag tror att det blir enklara att prata om förändringar då. Jag flyttade även "Trivselregeln" till kap 1 1§. Den paragrafen brukar kallas "portalparagraf" och används för att på ett kort och koncist sätt beskriva vad hela lagen/regelverket har som syfte och det vi kallar "Trivselregel" skulle mycket väl kunna vara just en sådan portalpargraf. Jag byggde även ut den lite och slog ihop den med "Den sida du besöker ..." och formulerade om det lite.
puh. . .
Jag förstår bara inte varför du tycker att du skall behöva ikläda dig "föräldrarollen" här och klappa mig på huvudet och både
be och
förmana mig att läsa något,
intill dess att jag läser det på det sätt som du vill att jag skall läsa det.
Det är inte lite du ber en annan medlem av samma forum om.
För mig låter det mer som att du är den ende som tycker rätt, eller?
Det enda jag gör och har gjort, i denna tråd, är att kommentera något som andra skriver (kattskrället och kivie) och hur det blir bemött. På detta bemöter du mig på det här sättet. Med vinklingar om vad som tidigare har skrivits i tråden som motargument, när du borde hålla dig till vad som har citerats och kommenterats. Oaktat vad som tidigare har skrivits.
Sådana besserwisserfasoner kanske vi också skall ha några välskrivna regler mot?
Medlemmar är vi alla. En del kan inte skriva rätt, inte stava rätt, andra kan inte läsa rätt, eller förstår kanske inte det de läser. Varför skall vi be dem om att bättra sig? Förändra sig? Skulle det i så fall vara, för att få vara kvar som medlemmar, eller hur tänker du nu? Behöver vi göra om varandra?
Eller skall vi försöka acceptera varandra, även om vi inte alltid tycker lika, förstår lika mycket, har likvärdiga förståndsgåvor etc.?
Det som det talas om för tillfället, det är det som kattskrället och kivie har skrivit. Det är, vad jag håller mig till. Alldeles oaktat vad som dessförinnan har skrivits. Det kan jag se, läsa, förstå och hålla med om. Således håller jag mig till det. Om du sedan vill vinkla det på något sätt, så må det vara dig tillåtet, med du behöver vare sig be, eller uppmana mig till att läsa eller svara på något annat. Vare sig till dess att jag sätter det i motsats till det de har skrivit, eller till dess att jag har läst och förstått det på det sätt som du tycker att det allenast skall läsas eller förstås.
Det är för mig en stor skillnad mellan det de skriver och hur det har tagits emot. De fokuserar på vad som kan vara väsentligt för gemene man och medlem på forumet. Gack ni och gör sammaledes!
Försök åtminstone, även om det kan kännas svårt, uppifrån
din synbarligt intagna högre position, att se mig som det enda jag är; en medlem, bland andra, i ett fritt och obundet forum av likasinnade, lika värda och med lika rätt till att ha en synpunkt.
Även om mina förståndsgåvor självfallet och synbarligen, inte på något sätt, kan mäta sig med dina. Med dina ögon mätt.
Där, i det forumet som jag vill vara medlem i, där behöver ingen klappas på huvudet och "duttas med", som om den vore en mindervärdig (barnrollen) eller klent förstående person.
Se till det som för stunden avhandlas, tack.
Mina brister och dina eventuella, behöver inte på något sätt hamna i konflikt. Bra kan vara, att man visar lite respekt och ödmjukhet mot varandra. Ungefär som det tänkta regelverket skulle kunna bidraga med. Synbarligen inte ett allt för enkelt mål, men bättre att sikta högt och nå någonstans, än att inte ha siktat mot något alls.
Kattskrällets och kivies synpunkter framstår som än mer väsentliga, ju mer jag läser dina böner och uppmaningar.