Bokföringsprogram
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Bokföringsprogram
@ farmfield. Tack.
Tukken

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Nej, bokföringsprogrammet är i grunden inte ett hjälpmedel, det är reglerat i lag vilka krav som ställs på bokföring i företag som är bokföringsskyldiga. Sedan kan man utnyttja siffrorna i bokföringen till diverse analyser och som stöd för diverse beslut i företaget. Det är där som excel-ark och liknande ofta används. Men i ett bra bokföringsprogram kan man själv skapa sina egna rapporter.christer skrev:Är då inte alla databasprogram avsedda för bokföring ?
Det är väl bara strukturen och sambanden mellan tabellerna, som är det fina.
Excel kan väl också läsas som Open Office och Linuxbaserat.
Bokföringsprogrammet är väl bara ett hjälpmedel sist och slutligen ?
Bortsett från att det är lämpligt att följa lagen när det gäller bokföring är excel ett sällsynt dåligt program att använda för löpande bokföring. Det finns något hundratal färdiga bokföringsprogram att välja på, alltid är det något som passar din verksamhet. Det gäller att med ett minimum av knapptryckningar få med det som är nödvändigt.
I botten finns någon form av databas, men det är inget som den vanliga användaren behöver bry sig om. I fakturerings- och bokföringsprogram finns färdiga mallar, automatkonteringar etc som underlättar för den vanliga hantverkaren.
- Broder Tuck
Jag skrev:
. . rätt ner i källaren.
Vad nu dina "informationer" hade med tråden och inläggen i den, att göra? Det har jag fortfarande ännu inte förstått.
I synnerhet inte: Om de inte ens tål att bli ifrågasatta?
Finns det bara en sanning i din värld?
Är alla oliktänkande pajkastare?
Är var och en kontrahent, automatiskt en motståndare, eller kan vi hålla en dialog, trots skillnader i uppfattning?
Utan att (ensidigt) behöva bli beskyllda för "pajkastning" ?
Tukken
På det, skriver mrfab följande:Broder Tuck skrev:Jag vill verkligen inte vara motsträvig. Men när du skriver detta, citerade, så är det förmodligen någonting som jag inte förstår, av det du vill förmedla...
. . . Förmodligen är det något annat som du har i åtanke och som jag inte riktigt kan se, genom den skrivning som du gör.. .
Du får väldigt gärna kommentera och, i synnerhet, bilägga dina citerade påståenden.![]()
![]()
Tukken
Pajkastning? För att någon försöker reda ut vad som i slutänden kan gälla, för den som läser och i det, tror sig läsa sanningen?mrfab skrev:Har aldrig förstått mig på pajkastning och tänker ej heller denna gången sänka mig till eran nivå. .....
Nej, jag gissar att "hissen" inte ens stannade upp där, på "din väg", ner till vår nivå (som du verkar överblicka från ett oberperspektiv), utan snarare drog förbi och . . .. . . sänka mig till eran nivå . .
. . rätt ner i källaren.
Vad nu dina "informationer" hade med tråden och inläggen i den, att göra? Det har jag fortfarande ännu inte förstått.
I synnerhet inte: Om de inte ens tål att bli ifrågasatta?
Finns det bara en sanning i din värld?
Är alla oliktänkande pajkastare?
Är var och en kontrahent, automatiskt en motståndare, eller kan vi hålla en dialog, trots skillnader i uppfattning?
Utan att (ensidigt) behöva bli beskyllda för "pajkastning" ?
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tyvärr tror jag att det är nästan lika illa med Elicon, när jag försökte testa det och inte lyckades med installationen var svaret från Elicon: "Dessvärre har jag tvingats till att driva Elicon på fritidsbasis tillsammans med två tidigare anställda. Vi arbetar med att åtgärda ett par kända fel. Vi ska prova och se vad det kan vara som du råkat ut för."bjoost61 skrev:http://www.elicon.se/express.htm
http://www.unicell.se/bokforingsprogram ... rogram.php
Två bokföringsprogram som går att använda i linux.
EDIT: Ursäkta jag var ej uppdaterad unicell finns tydligen inte för linux längre.
Som jag tidigare sagt är Hansaworld FirstOffice det enda programmet jag hittat som klarar småföretagarens krav på offert-order-lager-fakturering-bokföring. Elicon, Unicell, JFS har funnits men gett upp mer eller mindre.
Apropå pajkastning - Varför måste det kastas pajer och göras andra påhopp just i linuxforum? Icke frälsta tappar då lusten totalt att fortsätta med Linux.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Alternativet exportera som PDF-fil brukar räcka om man behöver ett ark som inte modifieras går alldeles utmärkt att göra med open office.
@Farmfield tror lagen ser grövre på hot om våld via pm eller vad tror du !!
@Tukken (heter du tydligen) dina hissresor får du åka utan mig totalt ointresserad utav dina lördagsutsvävningar sorry.
@Farmfield tror lagen ser grövre på hot om våld via pm eller vad tror du !!
@Tukken (heter du tydligen) dina hissresor får du åka utan mig totalt ointresserad utav dina lördagsutsvävningar sorry.
- Broder Tuck
Fortfarande kvar på oberperspektivet (besserwisservåningen)? Jag säger som du: "totalt ointresserad."mrfab skrev:
Tukken
Här är det en bokföringsbok, som gäller. Den förnyas med jämna mellanrum vartefter något ändras. Sedan kan man göra hur som helst bara det blir rätt och åskådligt. Ingen skillnad på kalkylblad, databasprogram eller penna och papper i bokform. Uppgifterna skall sparas 6 år för möjlighet till myndighets kontroll. Det enklaste är bok eller kalkylblad. De riktiga databasprogrammen kan däremot vara svåra att kolla då de är slutna. Det enkla, som skulle behövas är ett öppet filsystem lämpligt för småföretag och stora företag. Det kunde bygga på något välkänt öppet databasprogram. Ändringar som skattesatser, valutor och liknande skall vara enkelt att utföra.
- farmfield
- Kontakt:
Ja, varför inte bryta mot lagen trots att andra kan bevisa att det ju faktiskt är lagbrott.mrfab skrev:Alternativet exportera som PDF-fil brukar räcka om man behöver ett ark som inte modifieras går alldeles utmärkt att göra med open office.
Jag har aldrig hymlat om att det är ytterst osmart att personangripa mig, jag tar det nämligen mycket personligt, speciellt påståenden om min eventuella onykterhet från personer som gång på gång uttryckt sin okunskap i tråd efter tråd för att sedan inte kan backa upp dom med annat än personangrepp... Sen står jag till skillnad från dig för vad jag säger 'irl' och med det rekommenderar jag starkt att du lägger ner sånt.mrfab skrev:@Farmfield tror lagen ser grövre på hot om våld via pm eller vad tror du !!
@Tucken
En besserwisser har iaf nån gång rätt i det denne säger så beteckningen äe i detta fall helt felaktig. Kompetensen och viljan att lyssna såväl som att det smarta i att kolla upp sina fakta lyser som en supernova med sin frånvaro...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Broder Tuck
farmfield skrev: @Tucken
En besserwisser har iaf nån gång rätt i det denne säger så beteckningen äe i detta fall helt felaktig. Kompetensen och viljan att lyssna såväl som att det smarta i att kolla upp sina fakta lyser som en supernova med sin frånvaro...

-
- AVREGISTRERAD
Broder Tuck skrev:farmfield skrev: @Tucken
Kompetensen och viljan att lyssna såväl som att det smarta i att kolla upp sina fakta lyser som en supernova![]()
![]()

Jag tror vännerna har fel, var ute och kollade.
Det är stjärnorna, som lyser med sin frånvaro.
- farmfield
- Kontakt:
Utanför ämnet:
En och annan supernova ser ut som stjärnor från vår lilla boll, hehe... Och där jag står lyser iaf inte 'snöstjärnorna' med sin frånvaro, bara de intergalaktiska - men jag har Google Skymap nära till hands på Hero'n, alltid något...
Utanför ämnet:christer skrev:Utanför ämnet: Jag tror vännerna har fel, var ute och kollade.
En och annan supernova ser ut som stjärnor från vår lilla boll, hehe... Och där jag står lyser iaf inte 'snöstjärnorna' med sin frånvaro, bara de intergalaktiska - men jag har Google Skymap nära till hands på Hero'n, alltid något...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Utanför ämnet: OT som fan, men det ska jag fan i mig också lägga in..farmfield skrev:Utanför ämnet:Utanför ämnet:christer skrev:Utanför ämnet: Jag tror vännerna har fel, var ute och kollade.
Menade också stjärnor, som kan bokföring om de får tillgång till ett databasprogram av något slag.
- omnius
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Vad är orsaken till att det inte är ok att köra calc/excel kontra att det är ok att skriva bokföring för hand?
Strength in the arm, truth in the heart, honesty in speech
Man kan också byta till en ny bok och göra ändringar så att det inte syns.
Också bokföringsprogrammen med daterade händelser kan ändras så det inte syns.
De kan slängas och fakturorna ges till en bokförare. Hur man än har det kan det fuskas.
Dessutom hur man än gör blir det fel. Bonden tappar bort sina körkilometrar. Han får inget
kvitto från telefonautomaten. Det blir strul med avskrivningarna. Visst är det lätt att
ändra i ett kalkylblad. Men också här har man numrerade fakturor.
Det är kanske bara någon i Sverige, som motsätter sig bokföring på kalkylblad.
Känner till en hel verkstad, som körs med Paradox. Jobbarna matar in arbetstimmar
på rätt arbete, samlar ihop reservdelar till rätt arbete. Kontoret fakturerar och får
enkelt med detaljerna och kan beskriva vad som gjorts. Summeringar, lagersituation
osv kommer med och slutresultatet är komplett bokföring, som kan granskas och
godkännas innan den lämnas in för årets redovisning. Alltför mycket av gamla saker
får bara inte sparas då Paradox är som Access, slår bakut med otillräcklig
minneshantering.
Också bokföringsprogrammen med daterade händelser kan ändras så det inte syns.
De kan slängas och fakturorna ges till en bokförare. Hur man än har det kan det fuskas.
Dessutom hur man än gör blir det fel. Bonden tappar bort sina körkilometrar. Han får inget
kvitto från telefonautomaten. Det blir strul med avskrivningarna. Visst är det lätt att
ändra i ett kalkylblad. Men också här har man numrerade fakturor.
Det är kanske bara någon i Sverige, som motsätter sig bokföring på kalkylblad.
Känner till en hel verkstad, som körs med Paradox. Jobbarna matar in arbetstimmar
på rätt arbete, samlar ihop reservdelar till rätt arbete. Kontoret fakturerar och får
enkelt med detaljerna och kan beskriva vad som gjorts. Summeringar, lagersituation
osv kommer med och slutresultatet är komplett bokföring, som kan granskas och
godkännas innan den lämnas in för årets redovisning. Alltför mycket av gamla saker
får bara inte sparas då Paradox är som Access, slår bakut med otillräcklig
minneshantering.
Det är krångelsverige. Runt varje företagare simmar fem krokodiler med öppna käftar.
Var och en kräver någon form av matning.
Var och en kräver någon form av matning.