+1Urban Anjar skrev:Huvudsyftet är IMHO definitivt att supporta Ubuntu och att diskutera aktiviteter av olika slag för att marknadsföra Ubuntu.
Gör vi nåt annat, diskuterar existensen av en högre makt, teveprogram och kul webbsajter eller supportar andra operativsystem och program så gör vi det BARA för att vi tror att det det gagnar Ubuntu. Det vill säga för att folk trivs bättre här eller kanske rent av kommer hit av sådana skäl. Jag har försvarat café och debatt av just dessa skäl.
Ändrar vi uppfattning och finner att dessa ovidkommande diskussioner stör mer än de gör nytta ska vi fimpa dem omedlebart och utan sentimentalitet.
Alltså skapar de trivsel och en kamratlig stämning fyller de sitt syfte. Gör de det inte så ajöss. Demokratin här är underordnad Ubuntu. Det finns inget självändamål i att alla ska få säga vad som helst hur som helst. Det finns miljoner andra webbfora, det här är till för Ubuntu.
Här ligger jag och Urban helt och hållet på samma linje.
Hehe, nu blir det andra gången idag som jag kommer in på samma sak och därför citerar jag mig själv från tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 46&start=0 som ju handlar om samma frågeställning. Notera också rödmarkerad text i citatet, mer specifikt den fetade delen, sett till multipla trådar med samma ämne...Harlekin33 skrev:Vad tycker CF och Farmfield om detta?
Tycker dom precis som Ubuntu.se att man bara ska diskutera Ubuntu och support och dom som diskuterar nåt annat ska genast bege sig till dom sällsamma skogarna?
Eller ska vi ha forum för alla där alla kan känna sig välkomna?
Sen har vi det här med Windows-hatet, som det har kallats det senaste...farmfield skrev:Ubuntu-se.org, så som jag uppfattar att dom flesta egentligen ser det, har ett uppdrag. Uppdraget kan delas upp i ett antal delar, nedan sorterade efter den ordning som en nybesökare uppfattar det.
Sedan har vi punkt 'x' som är att marknadsföra Ubuntu som ett alternativ till Windows och OS X. Denna punkt kan komma som första eller sista punkt beroende på hur man ser det. Notera igen att listan inte är sorterad efter vad som är viktigast utan efter den ordning som man uppfattar på resan genom websajten.
- 1. Erbjuda information om Ubuntu i sverige och på svenska. (portalen)
2. Erbjuda en väg till att få tag på Ubuntu. (portalen)
3. Ge support för Ubuntu i Sverige. (forumet)
4. Agera hemmabas åt översättarna. (forumet)
5. Erbjuda en gemenskap för entusiaster. (forumet, mailinglistor, IRC m.m.)
Egentligen så är gemenskapen minst viktig och mest viktig på samma gång. Den är mest viktig eftersom detta är en gemensamhetsdriven organisation och minst viktig sett till uppdraget.
Jag uppfattar fokus på gemenskapen som ett problem. Diskussioner om huruvida det skall vara ok att diskutera ditten och datten är kopplad till gemenskapen och med det då blir den viktigaste eller oviktigaste frågan beroende på hur man ser det. Det 'rätta' svaret bör väl bli att uppdraget kommer först och att gemenskapen kommer sist i uppdraget. Går debatterna ut över uppdraget så är vi på fel spår - och, oj, det har vi ju varit...
Nu var jag inne på att ta bort debattdelen av Ubuntu Café men ändrade åsikt efter ett antal bra argument för att behålla den. Dock tror jag att vi måste styra upp Cafét och debattdelen sett till vad som snackas var och dessutom skapa 'Den stora tråden om'-trådar runt dom återkommande debatterna om GNU/Linux vs. Windows, Fritt vs. ofritt, Codecs & Flash-pluggen o.s.v. enl. den modell som t.ex. används på Flashback m.fl. forum.
Men visst skall man någonstans i gemenskapen kunna snacka om fotsvamp. Gnälla över att det snackas för mycket Windows eller att Windows-hatet bara är löjligt, för utan det så fallerar en bit av gemenskapen som många verkar anse är viktig - och gemenskapen driver som sagt uppdraget. Samtidigt så måste dessa 'funktioner' erbjudas utan att dom går i konflikt med uppdraget, annars motverkar gemenskapen sitt eget syfte.
Ubuntu klassificerar Windows marknadsdominans som bugg#1 och med det - och då gemenskapen har som uppgift att representera Ubuntu officiellt - så ligger 'Windows-är-så-himla-bra-snack' och idéer som att erbjuda Windows-support i direkt konflikt med gemenskapens syfte och uppdrag. För det kan man räkna ut med lilltån. Att gång på gång framföra åsikter om hur bra konkurrerande OS är ligger inte i linje med gemenskapens uppdrag utan möjligtvis gemenskapens intresse (eller delar av den), det kan man helt enkelt inte komma ifrån.Xcore skrev:Det skall vara kul att komma hit och logga in, det skall vara kul att köra Ubuntu. Bort med allt fördömande av annat och för fram Ubuntu som något bra och kul istället. Det ger ett bra intryck.