Gutsy Tribe 5 ute nu

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Roksvamp

SV: Gutsy Tribe 5 ute nu

Inlägg av Roksvamp »

DeepThought skrev:
Roksvamp skrev: Jag ska få en ny burk om någon vecka eller så, går datorn att använda om man installerar Gusty Tribe från början elr är den för ostabil för dagligt bruk? :P
Jag är mer eller mindre tvingad till att köra Gutsy, eftersom Feisty inte fungerar med tillfredställande resultat på min laptop. Det har fungerat kanon för mig, i stort sett helt strulfritt. Jag har kört det "skarpt" nu i kanske 1½ vecka, och det är fortfarande inga uppdateringar som brutit något. De flesta problemen är nog ur världen, men det beror också lite på vad man har för hårdvara..

Testa och se, vetja ;)
Gör väl så att jag väntar på betan och installerar då ;)
Men hur är det med drivarna? Funkar Envy under Gutsy eller är det manuell config som gäller?
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

Roksvamp skrev: Men hur är det med drivarna? Funkar Envy under Gutsy eller är det manuell config som gäller?
Nope, envy fungerar inte för gutsy än. men själv har det inte varit några problem med
drivarna. vad har du för kort?
Bild
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Kommer antagligen bli ett Geforce 7900 GT, men kan komma att uppgraderas till ett 8800 GTX
Användarvisningsbild
zenbios

Inlägg av zenbios »

Ok, har aldrig använt något geforce under linux,
kolla med något som har ett sådant hur dem gjort.
själv kör ja in ati:s drivar manuelt under gutsy.
envy annars.
Bild
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Någon av de senaste timmarnas uppdateringar verkar helt klart ha ändrat något med teckensnittsinställningarna (som för min del resulterade i att jag fått väldigt små bokstäver, eftersom jag manuellt ställt ner storleken p.g.a. buggen som gjorde dem stora).

EDIT: Nvidias GeForce 8-serie borde fungera med Hanteraren för proprietära drivrutiner (eftersom den använder drivare 100.14.11), men det fungerade inte med mitt 8600M GT, så jag vet inte hur bra det fungerar än. Fast å andra sidan installerar jag alltid Nvidias drivrutiner manuellt, så jag kanske inte skall uttala mig ;) Säg till om du vill ha instruktioner!

EDIT2: Verkar f.ö. inte alls ha löst sig med teckensnittet. Kanske bara var något tillfälligt? :-\ Jag blir inte klok på det här..
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 5 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
lennart
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av lennart »

zenbios skrev:
lennart skrev: Jag testa installera Tribe5 för några dar sen, det mesta flyter på bra, men jag kan inte spela filmer, testat med olika mediaspelare och dom dör direkt efter start.
Testat dig av vlc? den fungerar utan problem här.
Testat med vlc och flera, även installerat codecs, men det vill sig inte, mediaspelarna lever i typ en sekund. Man får väl kanske hoppas att det är på grund av att det är en alfa version att det inte funkar.
Kör Ubuntu 9.10 aplha5, länk till min hårdvara http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=32 ... roductTabs.
Användarvisningsbild
invaderjohn
Kontakt:

Inlägg av invaderjohn »

lennart skrev:
zenbios skrev:
lennart skrev: Jag testa installera Tribe5 för några dar sen, det mesta flyter på bra, men jag kan inte spela filmer, testat med olika mediaspelare och dom dör direkt efter start.
Testat dig av vlc? den fungerar utan problem här.
Testat med vlc och flera, även installerat codecs, men det vill sig inte, mediaspelarna lever i typ en sekund. Man får väl kanske hoppas att det är på grund av att det är en alfa version att det inte funkar.
d ska inte ha me gutsy o göra att d kraschar?
mitt funkar hur bra som helst oO
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Har något ändrats gällande teckensnitt och Xorg i Gutsy? För jag har ingenting under Section "Files" i xorg.conf.

Hur ser era Section "Files" ut? Tomma de också?
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Min ser ut så här

Kod: Markera allt

Section "Files"
    RgbPath         "/usr/X11R6/lib/X11/rgb"
EndSection
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Har hjälpt grannen att komma igång med Ubuntu 7.04. Hans ATI-kort var ingen dröm direkt.. Efter lite pill så fick jag igång XGL och så, men upplösningen var inte den rätta.
Så då drog jag igång 7.10 Tribe 5 och se på fanders att han hade korrekt upplösning direkt och inte nog med det så fungerade Compiz med allt lull-lull på en gång. :o Så jag kopierade dom viktiga delarna från xorg.conf och klistrade in dom i hans nuvarande och då löste sig allt. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

Hund skrev: Har hjälpt grannen att komma igång med Ubuntu 7.04. Hans ATI-kort var ingen dröm direkt.. Efter lite pill så fick jag igång XGL och så, men upplösningen var inte den rätta.
Så då drog jag igång 7.10 Tribe 5 och se på fanders att han hade korrekt upplösning direkt och inte nog med det så fungerade Compiz med allt lull-lull på en gång. :o Så jag kopierade dom viktiga delarna från xorg.conf och klistrade in dom i hans nuvarande och då löste sig allt. ;D
Hur kom du på den idén? Helt otroligt att komma på nåt sånt och få det att funka  ;D

Det beror på att Gutsy klarar av att hitta skärmarna bra mycket bättre än Feisty, och det var en viss ATI användare som gav det där tipset  8)
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Zinden skrev:
Hund skrev: Har hjälpt grannen att komma igång med Ubuntu 7.04. Hans ATI-kort var ingen dröm direkt.. Efter lite pill så fick jag igång XGL och så, men upplösningen var inte den rätta.
Hur kom du på den idén? Helt otroligt att komma på nåt sånt och få det att funka  ;D

Det beror på att Gutsy klarar av att hitta skärmarna bra mycket bättre än Feisty, och det var en viss ATI användare som gav det där tipset  8)
Glömde jag nämna dig? :o :o Det var ju självklart Zinden som kom på idén, ingen får tro annat. ;)
Men hur kan det komma sig att allting fungerade? Allt lull-lull? Vad är det för superdrivisar?
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

Hund skrev: Men hur kan det komma sig att allting fungerade? Allt lull-lull? Vad är det för superdrivisar?
Radeonś öppna drivisar. Eller Ati öppna drivisar....ja, öppna är dem iallefall.  8)
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Zinden skrev:
Hund skrev: Men hur kan det komma sig att allting fungerade? Allt lull-lull? Vad är det för superdrivisar?
Radeonś öppna drivisar. Eller Ati öppna drivisar....ja, öppna är dem iallefall.  8)
Jo men varför använder inte alla dessa för då? ??? Om dom har stöd för 3D acceleration?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Funkar XGL i Gutsy nu?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Emil.s skrev: Funkar XGL i Gutsy nu?
För Nvidia och ATI iaf. :)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hund skrev:
Emil.s skrev: Funkar XGL i Gutsy nu?
För Nvidia och ATI iaf. :)
Gött. Då blir det ominstallation.  8)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
zenbios

Inlägg av zenbios »

DeepThought skrev: Hur ser era Section "Files" ut? Tomma de också?
Section "Files"
EndSection

så ja får nog säga tom här med.  :D
Bild
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"