Ubuntu skivor till en stor mässa (Piratpartiet)

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

SV: Ubuntu skivor till en stor mässa (Piratpartiet)

Inlägg av Louie »

Daniel Nylander skrev: Vi kan inte stoppa utdelningen av Ubuntu till politiska partier även hur illa vi alla tycker om deras ideologi.
Licensen sätter kraven för distribueringen och vad jag vet står det inget där om politiska partier.

Att vi sedan inte vill beblandas med några politiska partier är en annan diskussion
Jag får faktiskt ta och hålla med dig där Daniel dom har helt klart en röst för att få dela ut skivor på mässan.

MVH
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Okänd

Inlägg av Okänd »

Daniel Nylander skrev: Vi kan inte stoppa utdelningen av Ubuntu till politiska partier även hur illa vi alla tycker om deras ideologi.
Licensen sätter kraven för distribueringen och vad jag vet står det inget där om politiska partier.

Att vi sedan inte vill beblandas med några politiska partier är en annan diskussion
Jo men gäller det ju våra egna skivor som kommer från ShipIT, de skivorna gör vi
vad vi vill med. Vill PP så beställer de själva från ShipIT eller laddar hem själv.

Principiellt ska vi själva klara den distributionen.

Det ligger i "governace" uppdraget

http://www.ubuntu.com/community/ubuntustory/governance

Men igen... hur man än vänder och vrider på det här så finns det frågor att fortsätta
diskutera med PP eftersom ett antal är frågor som ligger oss varmt om hjärtat.

Att det nu är så att pirater ställer till det för Linux kan ingen ifrågasätta, det är en intern fråga för PP att hantera.  Man kan då spetsa till debatten med att kasta in godisskålen TPB som
ett argument.... då vaknar de flesta... 8)

Jag uppskattar människor som kör med "raka puckar" och det gjorde de som kom hit från PP.

En sak vi direkt borde kunna enas om är alla användares rätt att köpa en
dator med eller utan operativsystem, dvs bekämpa dagens OEM fälla.

Sen ser jag det inte särskilt ärofyllt att navigera Windows Vista med pirathatten på snedd..
ett sällsynt dåligt kap för en pirat..... ;)
Användarvisningsbild
fabsy
Kontakt:

Inlägg av fabsy »

plun skrev:
Jo men gäller det ju våra egna skivor som kommer från ShipIT, de skivorna gör vi
vad vi vill med. Vill PP så beställer de själva från ShipIT eller laddar hem själv.
Då är det väl bara att rösta och se hur många som vill göra vad med "våra" skivor. Och om det är någon som skulle känna sig väldigt kränkt över det så får väl personen fortsätta argumentera för sin sak. Majoriteten bestämmer, eller?
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Håller med.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Trill

Inlägg av Trill »

plun skrev:

Att det nu är så att pirater ställer till det för Linux kan ingen ifrågasätta, det är en intern fråga för PP att hantera.  Man kan då spetsa till debatten med att kasta in godisskålen TPB som
ett argument.... då vaknar de flesta... 8)
Plun, så länge det finns ett behov av Windows så kommer Windows att spridas. Att försöka censurera det kommer inte att fungera. Det du försöker göra är att angripa några ytliga problem. Det vi ska ta itu med är att få folk att inte vilja ladda ner Vista eftersom det är skräp. Det är vår uppgift att informera allmänheten om det.
Okänd

Inlägg av Okänd »

fabsy skrev:
plun skrev:
Då är det väl bara att rösta och se hur många som vill göra vad med "våra" skivor. Och om det är någon som skulle känna sig väldigt kränkt över det så får väl personen fortsätta argumentera för sin sak. Majoriteten bestämmer, eller?
Jo visst debatten är gjord....finns inget mer att "tjöta".

Jag nådde mitt mål med att påpeka hur man ser på pirateriet i tex Ubuntuforums
samt användares frustration över att Vista tillåts spridas som den gör.

Plus att jag gärna ser mer kommunikation med PP plus även andra partier om de vill
lyssna på hur vi ser på saker och ting.  Stort "Cred" till killlarna som gick in i går kväll
och tog en debatt.  Vi löser inte mer.

Sen eftersom det nu blev som det blev så gör jag inget mer av detta, målet är nått.

Frågan kan inte heller delegeras till Louie utan bollen  ligger hos kontaktpersonerna
som också då ska svara på ev frågor som kan ställas.

:)
Trill

Inlägg av Trill »

plun skrev:
fabsy skrev:
plun skrev:
Jo visst debatten är gjord....finns inget mer att "tjöta".

Jag nådde mitt mål med att påpeka hur man ser på pirateriet i tex Ubuntuforums
samt användares frustration över att Vista tillåts spridas som den gör.

Plus att jag gärna ser mer kommunikation med PP plus även andra partier om de vill
lyssna på hur vi ser på saker och ting.  Stort "Cred" till killlarna som gick in i går kväll
och tog en debatt.  Vi löser inte mer.

Sen eftersom det nu blev som det blev så gör jag inget mer av detta, målet är nått.

Frågan kan inte heller delegeras till Louie utan bollen  ligger hos kontaktpersonerna
som också då ska svara på ev frågor som kan ställas.

:)

Second that! ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Trill skrev:
Second that! ;D
Jo men då får du börja köra med en "Våga Vägra Vista"  dekal... ;D

Vilken pirat ...  köra Vista.. >:( 8) :D
Okänd

Inlägg av Okänd »

fabsy skrev:
plun skrev:
Finns inget att rösta om egentligen, då vi inte kan förse dom med det antal skivor som de efterfrågar ändå.

Visst, vi kan ge dom ett symboliskt antal skivor, men det skulle bara innebära ett fåtal......och det är för få för att det egentligen ska vara någon vits med det för deras del.

Då är det bättre att de själva beställer direkt ifrån ship-it och efterfrågar det antal skivor de anser sig behöva där direkt.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

fabsy skrev:
plun skrev:
En röstning är bra. Jag böjer mig gärna för majoriteten, även om jag är emot den vad det verkar nu ;)
Huvudsaken är att man går efter vad man själv tycker och känner.
Det är att värna demokratin.

Bobcat hann få in ett inlägg medans jag skrev detta så det verkar ändå inte kunna gå att få iväg såpass många skivor.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Okänd

Inlägg av Okänd »

k_jermeus skrev:
fabsy skrev:
plun skrev:
En röstning är bra. Jag böjer mig gärna för majoriteten, även om jag är emot den vad det verkar nu ;)
Huvudsaken är att man går efter vad man själv tycker och känner.

Bobcat hann få in ett inlägg medans jag skrev detta så det verkar ändå inte kunna gå att få iväg såpass många skivor.
lol, de efterfrågar ju en volym som tömmer hela vårt lager och det är ju inte riktigt hållbart imo.

Deras förfrågan var ju rak och enkel i deras första post:
Det vi eftersöker är ca 200-300 Ubuntu cdskivor att dela ut på denna gigantiska mässa. Någon som har en aning om vart man kan vända sig? Eller vem vet någon här kanske har sådana resurser?
Och de har ju fått en vägledning av oss vart de kan vända sig.
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Fram med en omrösning, demokrati är det som fungerar bäst i värdlen.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Okänd

Inlägg av Okänd »

Daniel Holm skrev: Fram med en omrösning, demokrati är det som fungerar bäst i värdlen.
Vad ska vi rösta om då? Att vi ska ge dom alla skivor vi har, eller har du något annat i åtanke?
Okänd

Inlägg av Okänd »

k_jermeus skrev: En röstning är bra. Jag böjer mig gärna för majoriteten, även om jag är emot den vad det verkar nu ;) Huvudsaken är att man går efter vad man själv tycker och känner.
Jag ser en omröstning som olycklig...  frågan är debatterad trots att vissa inte ville.

Argumenten är som jag ser det klara om någon skulle ifrågasätta detta.

Sedan måste vi diskutera mer med PP angående piratideologin vad det innebär för oss
när det försvårar Ubuntu och andra Linuxdistributioners utveckling.

Om PP kan förbättra sin piratideologi  och ta avstånd från smörjan hos TPB så har vi
fått våran åsikt.
Användarvisningsbild
fabsy
Kontakt:

Inlägg av fabsy »

Bobcat skrev:
Finns inget att rösta om egentligen, då vi inte kan förse dom med det antal skivor som de efterfrågar ändå.
Nej vi kan inte förse dem med det antalet skivor de efterfrågar. Men som en symbolisk gest..
Sen så tror jag att en röstning vore bra för "klimatet" som finns här på forumet då andra ser sig förmer och har svårt att acceptera andra åsikter än deras egna.. Vill inte peka ut någon speciell. Men under den korta tiden jag varit här har jag uppfattat forumet och communityt på det sättet..
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hmm, jo iofs. Ligger nåt i det du säger. Nåt för UA och Bossieman att fundera över och ta tag i.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Fattar inte alls grejen med rösta om något vi ändå inte kan fixa.  ::)  Vad skulle alternativen vara?
1. om vi hade haft tillräckligt med skivor hade vi skickat.
2. Vi skickar inte dom skivor vi ändå inte har.

Eller?  ???

verkar totalt meningslöst IMHO.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo men det är ju de här skivorna som diskuteras....

[img width=150 height=128]http://img213.imageshack.us/img213/205/ ... im7.th.jpg[/img]

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,9131.0.html

Mig gör det numera detsamma om de kan ersätta pirat Vistor... ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jo, men de var ju färre än vad de vill ha redan från början, och sedan har det väl gått åt en del. Jag är inte helt pigg på att totalrensa lagret. Vkommer att behöva en del själva också.

Ska vi skicka skivor till PP för utdelning jadi jadi jadi

- Vi skickar allt vi har, så får de komplettera från ShipIt
- Vi skickar några som "varuprov", så får de komplettera från ShipIt
- Det är bättre att de beställer alla skivor de behöver från ShipIt
- Nej och vi rekommenderar ShipIt att inte skicka några heller

Ärligt talat gillar jag inte omröstningar där man inte har två tydliga alternativ. Blir tjafs efteråt om tolkning av resultatet. Vi har en mekanism för beställning och utskick. http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,9131.0.html Varför frångå den?
Senast redigerad av 1 Urban Anjar, redigerad totalt 8 gånger.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag håller med Plun. Piratkopiering gör inget annat än förstör för fri mjukvara. Det handlar inte om att sakerna ska vara gratis. Det handlar om att källkoden ska vara fri för alla. Piratpartiet motverkar fri mjukvara så dom kan bränna sina skivor själva om dom vill dela ut dom. Dom har säkerligen rätt feta linor så det är nog fort gjort :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"