Att lära sig ett korthackat dataspråk, tyck ta många år att lära sig. Jag är inte Hemmastadd på filers namn och betydelse, det är som att lära sig Hebreiska efter några dagar, för att kunna formatera sina meningar så korthackat som möjligt.Nova light skrev:För att du ska bli nöjd föreslår jag att du läser igenom tråden och sen startar om från början med att lära dig om formatering, jag är övertygad att det kommer att lyckas!
Lång uppstartstid på ett av två OS
Re: Lång uppstartstid på ett av två OS
~$ sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.d20160602Nemo skrev:Kan du vara snäll och svara på min fråga. Har du uppdaterat /etc/fstab i det OS som tar lång tid att starta upp?
[sudo] password for arne:
så långt kom jag!
Testade och tog bort sudo
:~$ cp /etc/fstab /etc/fstab.d20160602
cp: kan inte skapa normal fil '/etc/fstab.d20160602': Åtkomst nekas
Sedan hände inte något mera ifrån din sida, som inte har läst det här!
Så vill du vara bussig att ändra kommandot så kanske det kommer en skrift?
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ja, du kunde allt ha fått lite mer tips om var du kan hitta din /etc/fstab.d20160602. Problemet för den som lämnar tipset är ju, att du allt som oftast säger dig ha erfarenhet. Då är det lätt att man missar att vara noggran, för att man tror att du redan vet. För de som har hållt på ett tag, visar /etc/ vilken mapp man skall leta i och där, vilket filnamn som kopian ligger under.
Nåja, din fil ligger i mappen /etc/ , där du kan finna den som ett dokument längre ner i mappen. Nedre halvan i mappen är dokument. Inte mappar. Bland dokumenten finner du din kopia med namnet fstab.d20160602. Filerna ligger i bokstavsordning, så sök från " f "
Jag vet inte vilken skrivbordsmiljö i Ubuntu som du har, jag har Unity skrivbord. Jag klickar på min hemmapp under Unitys programkolumn till vänster på skrivbordet. Letar upp "dator", klickar på den. Väljer där sedan, mappen "etc" . Därefter är det som i föregående stycke, att leta upp just sagda fil.
Den kommer att ligga där, eftersom du skrev in kommandot med sudo före.
Annan återkoppling får man inte vid sådana här kommandon.
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
[quote="Broder Tuck"]
Ja, du kunde allt ha fått lite mer tips om var du kan hitta din /etc/fstab.d20160602. Problemet för den som lämnar tipset är ju, att du allt som oftast säger dig ha erfarenhet.
Om jag sagt någon gång om erfarenhet har det alltid medföljt något som jag själv har upplevt!
Alltså inte hur man fyller i koder som jag är dum på, när det gäller ett tillägg -f och undrar vad betyder detta -f tillsammans med övrig kodtext?
Nu kan sägas att folk läser kanske de senaste 2 kommentarerna och struntar i att hänga med vad som har skrivits ifrån början på denna tråd.
Bra oförskämt känns det när jag blir bemött med att jag bry mig inte om, de förslag som gubbarna kommer med, gör det och gör det, jag gör ju inte något annat!
Som bevisar att även datakunniga personer klampar i klaveret!
En dum fråga eller är det så, att inom Data branschen är man kung så länge man inte uppenbart gör bort sig, en skum tävling med den gyllene regeln, vad skicklig och kunnig jag är, här ska ingen komma för att rätta till mig.
Jag har kunnat sätta många Ingenjörer på plats genom att få säga, att teori och praktisk tillämpning går inte i hand i hand, mången Ingenjör kommer till korta.
Ingenjörer är duktiga att bevisa att deras teori stämmer inte alltid i praktiken! Så att ha jobbat som Verkmästare som belöning för min industriella kunnighet har givit mig många saker att skratta åt, och främst mot den som tycker att jag är bäst, apropå Ingenjörer.

Ja, du kunde allt ha fått lite mer tips om var du kan hitta din /etc/fstab.d20160602. Problemet för den som lämnar tipset är ju, att du allt som oftast säger dig ha erfarenhet.
Om jag sagt någon gång om erfarenhet har det alltid medföljt något som jag själv har upplevt!
Alltså inte hur man fyller i koder som jag är dum på, när det gäller ett tillägg -f och undrar vad betyder detta -f tillsammans med övrig kodtext?
Nu kan sägas att folk läser kanske de senaste 2 kommentarerna och struntar i att hänga med vad som har skrivits ifrån början på denna tråd.
Bra oförskämt känns det när jag blir bemött med att jag bry mig inte om, de förslag som gubbarna kommer med, gör det och gör det, jag gör ju inte något annat!
Som bevisar att även datakunniga personer klampar i klaveret!
En dum fråga eller är det så, att inom Data branschen är man kung så länge man inte uppenbart gör bort sig, en skum tävling med den gyllene regeln, vad skicklig och kunnig jag är, här ska ingen komma för att rätta till mig.
Jag har kunnat sätta många Ingenjörer på plats genom att få säga, att teori och praktisk tillämpning går inte i hand i hand, mången Ingenjör kommer till korta.
Ingenjörer är duktiga att bevisa att deras teori stämmer inte alltid i praktiken! Så att ha jobbat som Verkmästare som belöning för min industriella kunnighet har givit mig många saker att skratta åt, och främst mot den som tycker att jag är bäst, apropå Ingenjörer.
När du kör följande kommando i TerminalenTjadden skrev:~$ sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.d20160602
så långt kom jag!
Kod: Markera allt
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.d20160602
Det sker ingen utskrift när du kör kommandot, utan det blir bara en ny rad. Dock har du nu skapat en kopia även om den inte skrev ut något.
Anledningen till att jag bad dig göra detta är för att filen fstab styr hur partitionerna skall monteras under uppstart. Om du mot förmodan skulle råka göra något i fstab som hindrar datorn från att montera rätt partition, kan du återställa fstab från kopian.
Det är helt korrekt. sudo ger adminrättigheter för kommandot och utan adminrättighet får du inte skriva till mappen /etcTjadden skrev:Testade och tog bort sudo
:~$ cp /etc/fstab /etc/fstab.d20160602
cp: kan inte skapa normal fil '/etc/fstab.d20160602': Åtkomst nekas
Visst kan jag det, men du har vid ett flertal tillfällen berättat om din stora tekniska kunnighet och att du inte vill bli behandlad som mindre vetande. Av den anledningen antog jag att du visste hur du redigerar filen /etc/fstab.Tjadden skrev:Sedan hände inte något mera ifrån din sida, som inte har läst det här!
Så vill du vara bussig att ändra kommandot så kanske det kommer en skrift?
Hade du frågat mig på direkten hur du gör för att redigera /etc/fstab hade jag talat om det. Nu gjorde du inte det och då antog jag att mina instruktioner var tillräckligt tydliga.
Kommandot för att redigera /etc/fstab är följande. Du kör det i Terminalen
Kod: Markera allt
sudo nano /etc/fstab
Redigera filen enligt de instruktioner jag gav dig tidigare
Avsluta nano genom att trycka CTRL + X
Du får en fråga längst ned i nano: "Spara ändrad buffert"
Svara j på frågan
En ny rad längst ned kommer upp med texten "Filnamn att skriva: /etc/fstab"
Tryck ENTER och den uppdaterade filen sparas.
Därefter kan du fortsätta enligt tidigare instruktioner
Nemo skrev:sudo nano /etc/fstab
Kul? Vad ska jag göra åt det här, utan att jag vet vad du har skrivit tidigare för instruktioner?
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
# / was on /dev/sda11 during installation
UUID=67e21880-5257-45a6-916e-666c2a566d02 / ext4 errors=remoun$
# swap was on /dev/sda10 during installation
UUID=1f2eb097-088d-4f62-9aa3-97709b254b21 none swap sw $
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=d30a180d-df2b-46b7-ae62-3145d48bc103 none swap sw $
# swap was on /dev/sda8 during installation
UUID=344fb96b-f9ff-4af2-8eb2-ff7762e5a243 none swap sw $
[ Läste 15 rader ]
^G Få hjälp ^O Skriv ut ^W Var finns ^K Klipp ut ^J Justera ^C Akt. pos
^X Avsluta ^R Läs fil ^\ Ersätt ^U Ångra klip^T Stavkontr.^_ Gå till rad
Jag är ledsen, hur du kan misstolka ett svar till en annan att inte behöva ses som om man fortfarande går i småskolan? Vad har detta med dataskicklighet att göra?
Men det är bäst att hålla käften på sig och lära sig hur man får vänja sig över er överlägsna stil med rätt att använda sina förolämpningar.
Hoppas att du inte äger en sådan analytisk begåvning, som du kan använda dig utav, för att misstolka saker och ting hur du vill.
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Tjadden läser inte tidigare instruktioner; oklart varför. Kanske någon princip.Nemo skrev:Kommandot för att redigera /etc/fstab är följande. Du kör det i TerminalenOvanstående öppnar fstab i Terminalen.Kod: Markera allt
sudo nano /etc/fstab
För att inte någon ska förhäva sig, så var det inte den här texten i underkant som skulle visa sig eller är det okej och den ska man få fram enligt tidigare instruktion!Gunnar Hjalmarsson skrev:Tjadden läser inte tidigare instruktioner; oklart varför. Kanske någon princip.Nemo skrev:Kommandot för att redigera /etc/fstab är följande. Du kör det i TerminalenOvanstående öppnar fstab i Terminalen.Kod: Markera allt
sudo nano /etc/fstab
Efter ett letande om instruktionen så hittade jag den inte!
Härligt, kan du visa mig var dessa instruktioner är skrivna någonstans, så att vi kanske börjar att inse som jag tidigare har nämnt om. Att få syrliga kommentarer för det finns även bland expertisen här, som inte heller hittar eller bemödar sig att gå igenom vad som tidigare är skrivet!
Vi är sannerligen ett samkört gäng vill jag påstå!
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Nemo postade en utomordentlig instruktion om redigering av /etc/fstab i ett tidigare inlägg i den här tråden. Jag förvissade mig om det innan jag skrev min något raljerande kommentar.Tjadden skrev:... kan du visa mig var dessa instruktioner är skrivna någonstans,
Så om du vill ta emot den hjälp som Nemo och andra så frikostigt erbjuder dig, får du läsa igenom den långa tråd du startade tills du hittar inlägget ifråga. Jag tänker inte leta upp det en gång till.
Var så god och skölj!Gunnar Hjalmarsson skrev:Så om du vill ta emot den hjälp som Nemo och andra så frikostigt erbjuder dig, får du läsa igenom den långa tråd du startade tills du hittar inlägget ifråga. Jag tänker inte leta upp det en gång till.
Boota upp med ditt OS som tar lång tid.
Öppna ett Terminalfönster och skriv
Kod:
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.d20160602
Ovanstående gör en backup av fstab.
Redigera därefter filen /etc/fstab
Citat:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
# / was on /dev/sda11 during installation
UUID=67e21880-5257-45a6-916e-666c2a566d02 / ext4 errors=remount-ro 0 1
# swap was on /dev/sda10 during installation
UUID=1f2eb097-088d-4f62-9aa3-97709b254b21 none swap sw 0 0
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=d30a180d-df2b-46b7-ae62-3145d48bc103 none swap sw 0 0
# swap was on /dev/sda8 during installation
UUID=344fb96b-f9ff-4af2-8eb2-ff7762e5a243 none swap sw 0 0
Ta bort de rödmarkerade raderna, men gör ingen övrig ändring
Spara den uppdaterade /etc/fstab
~$ sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.d20160602
arne@arne-Inspiron-570:~$
Tycker du att det fungerade? Inte mycket och senare kommenterar Nemo att det var okej för den här koden kopierar bara och skriver inte ut någon text!
Så du får ta tillbaka din sura min och respektera fakta istället!
Sudda sudda - är vi inne på lång uppstartstid för ett av fyra OS nu? eller har det blivit ännu fler under reparationenTjadden skrev:Så du får ta tillbaka din sura min och respektera fakta istället!

posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Jag säger, att fortsätter det med att jag får dumma kommentarer, så lägger jag utav med min medverkan på denna tråd!gruble skrev:Tjadden skrev:
Så du får ta tillbaka din sura min och respektera fakta istället!
Sudda sudda - är vi inne på lång uppstartstid för ett av fyra OS nu? eller har det blivit ännu fler under reparationen
Jag ber då främst om ursäkt till läsarna som är lika nyfiken som jag, vad den långsamma uppstarten beror på.
Jag har en ledtråd om vad detta beror på, med tanke på hur viktigt det är att partitionera på rätt sätt.
Får jag nu en massa dumma kommentarer, så vet vi iaf varför detta fel har uppstått.
Samtidigt upphör min medverkan på denna tråd!
Återkommer med förklaringen för jag måste komma ihåg exakt vad jag gjorde och det kan bli knepigt att formulera så klart och tydligt som möjligt.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Med så många OS är det inte frågan om någon vetenskap.
Det dödar boot hastigheten. Eller åtminstone gör det mycket långsammare ... på något av dina OS.
Hur du ska lösa de problemet har jag inget svar på. Om någon idag har något svar att delge dig är tveksamt.
Det dödar boot hastigheten. Eller åtminstone gör det mycket långsammare ... på något av dina OS.
Hur du ska lösa de problemet har jag inget svar på. Om någon idag har något svar att delge dig är tveksamt.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
Jag kommer att ta bort ett OS givetvis, och de två Ubuntu OS behåller jag och det andra vill jag göra tester, som kanske blir en krasch men knappast troligt.Pink Panther skrev:Med så många OS är det inte frågan om någon vetenskap.
Jag tror inte heller det, men jag har försökt utröna varför detta fel har uppstått och förargligt att tanken om det, blev till stånd efter allt skriveri som har lett mig in i att en dator har mycket underliga fuffens för sig.Pink Panther skrev:Hur du ska lösa de problemet har jag inget svar på. Om någon idag har något svar att delge dig är tveksamt.
Därför borde det alltid finnas med en utbildad Pedagog som bör finnas närvarande hos tillverkarna, så att dataspråket blir begriplig för de flesta!
Jag syftar inte på data terminologin, utan att man alltid får veta varför man bör ta hänsyn till vad man bör göra eller inte göra.
Ni data snillen själva, har svårt för att förmedla vad ni pratar om till oss amatörer, ett språk som ni endast inbördes begriper, går inte hem hos oss. Jag har uppgifter av Ubuntu användare att de vill inte använda detta Forum, enbart för att de förstår inte vad ni talar om!
Nu vill jag bekänna för fyra duktigt kunniga personer som Nemo, Osprey och johanre som har lärt mig så mycket om hur datorn fungerar och hur viktigt det är att göra saker och ting på rätt sätt, vilket jag är himla glad för. Det finns en person till som är av samma klass, men honom har jag inte någon lust att nämna av förståeliga skäl.
Tyvärr, om jag innan hade haft den kunskapen om Partitioner på ett bättre sätt, hade jag skrivit om det här omgående vad den långsamma uppstarten kan ha berott på.
Det här tror jag är den direkta orsaken till varför detta OS startar så långsamt?
Tyvärr, om jag innan hade haft den kunskapen om Partitioner på ett bättre sätt, hade jag skrivit om det här omgående vad den långsamma uppstarten kan ha berott på.
Det här tror jag är den direkta orsaken till varför detta OS startar så långsamt?
- Bilagor
-
- Partition 4.png (79.38 KiB) Visad 5738 gånger
Du har fått instruktioner om hur du redigerar /etc/fstab samt vad som ska ändras. Vad är det för problem som hindrar dig från att genomföra detta?Tjadden skrev:Tycker du att det fungerade? Inte mycket och senare kommenterar Nemo att det var okej för den här koden kopierar bara och skriver inte ut någon text! Så du får ta tillbaka din sura min och respektera fakta istället!
Nemo
Det som hindrar allt med någon mening i beror på att jag har avmonterat två OS , alltså efter 5 dagar utan visat intresse, förmodligen främst av min person och blir godtyckligt behandlad av Pink Panther att min plats är på hemmet av äldreboende och inte här. När man får en sådan kommentar plus andra glåpord emot sig mot bättre vetande, så känns det att inte vara välkommen här.
En av er har gått igenom en hel del kommentarer här gällande min person, så såg han tydliga påhopp utan grund mot min person.
Men HakanS var snabb att radera detta, men jag hann läsa bl.a att HakanS kanske inte var nykter?
I sak gillar jag allihop här men jag kan inte, påpeka vilka det är av er som har brist i ett logiskt tänkande. Rätta mig om det är nördar de flesta, som lever i sin egen värld?
I 17 år har jag jobbat med alla åldrar som Fritidspedagog och självklart finner jag tyvärr vissa här som inte kan stava till ordet Pedagogik.
Vore det inte så lyckligt att man kan få hjälp av er som ni frivilligt ställer upp på, utan var betalda skulle mitt tonläge bli annorlunda, bara för att då hade man rätten att be dem att hålla tyst! Det är tur att man inte är långsint av sig som gör, att jag har lätt att förlåta människors övertramp.
Du som person är bra och struntar i att jag inte förstår varenda råd ordagrant och har det som en utgångspunkt.
Det sistnämnda, letade jag efter och Gunnar menade på att han hade hittat kopplingen till det kommando som du givit mig, men trevlig som få, det ville han inte tala om för mig???
Nu förstår du att jag kommer att dra mig ifrån att begära hjälp här, om jag kört fast med något.
En fråga har jag dock, har Linux ett felsökningsprogram för att hitta eventuella fel som Windows har som standard. Jag klarar mig hyfsat bra med Windows och i de flesta fall löser jag problemen själv, så pass bra att andra frågar mig till råds när de har fått något fel i Windows.
Det som hindrar allt med någon mening i beror på att jag har avmonterat två OS , alltså efter 5 dagar utan visat intresse, förmodligen främst av min person och blir godtyckligt behandlad av Pink Panther att min plats är på hemmet av äldreboende och inte här. När man får en sådan kommentar plus andra glåpord emot sig mot bättre vetande, så känns det att inte vara välkommen här.
En av er har gått igenom en hel del kommentarer här gällande min person, så såg han tydliga påhopp utan grund mot min person.
Men HakanS var snabb att radera detta, men jag hann läsa bl.a att HakanS kanske inte var nykter?
I sak gillar jag allihop här men jag kan inte, påpeka vilka det är av er som har brist i ett logiskt tänkande. Rätta mig om det är nördar de flesta, som lever i sin egen värld?
I 17 år har jag jobbat med alla åldrar som Fritidspedagog och självklart finner jag tyvärr vissa här som inte kan stava till ordet Pedagogik.
Vore det inte så lyckligt att man kan få hjälp av er som ni frivilligt ställer upp på, utan var betalda skulle mitt tonläge bli annorlunda, bara för att då hade man rätten att be dem att hålla tyst! Det är tur att man inte är långsint av sig som gör, att jag har lätt att förlåta människors övertramp.
Du som person är bra och struntar i att jag inte förstår varenda råd ordagrant och har det som en utgångspunkt.
Det sistnämnda, letade jag efter och Gunnar menade på att han hade hittat kopplingen till det kommando som du givit mig, men trevlig som få, det ville han inte tala om för mig???
Nu förstår du att jag kommer att dra mig ifrån att begära hjälp här, om jag kört fast med något.
En fråga har jag dock, har Linux ett felsökningsprogram för att hitta eventuella fel som Windows har som standard. Jag klarar mig hyfsat bra med Windows och i de flesta fall löser jag problemen själv, så pass bra att andra frågar mig till råds när de har fått något fel i Windows.
Om du med felsökningsprogram menar det som finns i Windows, där man kan få tips på att kontrollera olika saker utifrån ett givet problem, så finns det inte vad jag känner till något motsvarande för Linux.Tjadden skrev:En fråga har jag dock, har Linux ett felsökningsprogram för att hitta eventuella fel som Windows har som standard. Jag klarar mig hyfsat bra med Windows och i de flesta fall löser jag problemen själv, så pass bra att andra frågar mig till råds när de har fått något fel i Windows.
Jag brukar själv använda mig av Google och söka på det problem jag har i Linux. Väldigt ofta brukar jag hitta andra som drabbats av liknande problem och där det även brukar finnas ett eller flera lösningsförslag till problemet.
Inte så i alla lägen, vad det än må vara för problem, då får man istället en uppgift att konfigurera något som skulle lösa problemet.Nemo skrev: Om du med felsökningsprogram menar det som finns i Windows, där man kan få tips på att kontrollera olika saker utifrån ett givet problem, så finns det inte vad jag känner till något motsvarande för Linux.
Jag brukar själv använda mig av Google och söka på det problem jag har i Linux. Väldigt ofta brukar jag hitta andra som drabbats av liknande problem och där det även brukar finnas ett eller flera lösningsförslag till problemet.
Jag är inte helt säker på om Microsoft reparations program finns kvar, för något år sedan fanns det iallafall?