BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eura skrev:Bra då vet man att det bara funkar med 64bit
Ja, så verkar det vara, även om jag inte håller med om "bra". ;) (Jag testade på en 64-bitars Ubuntu 12.04, och där kunde jag installera ARC utan problem.)

Lade till den här formuleringen i instruktionen:
Google tycks ha slutat tillhandahålla ARC för 32-bitars Google Chrome. Därmed är den här metoden för att använda Mobilt BankID endast tillgänglig för 64-bitars Linux-system.
@edfast och @eura: Stämmer det med era observationer?

Det känns lite som om Google Web Store har lagt in den här restriktionen av misstag. Någon som vill slå en signal till Herr Google och be honom rätta till misstaget?
eura
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av eura »

Instämmer att det ska vara 64bit, Ang kontakta Mr Google skrev jag in på support sidan till app runtime for chrome, där jag berättade att jag bara fått igång detta med 64bit ver. Tydligen har Mr Google inte uppmärksamma denna lilla miss ;)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

eura skrev:Ang kontakta Mr Google skrev jag in på support sidan till app runtime for chrome, där jag berättade att jag bara fått igång detta med 64bit ver.
Utmärkt! Blir nyfiken: Var finns den supportsidan? Jag är bara medveten om en Stack Overflow-sida.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Det känns lite som om Google Web Store har lagt in den här restriktionen av misstag. Någon som vill slå en signal till Herr Google och be honom rätta till misstaget?
Om det även gäller Windows är det nog ett misstag. Om det endast gäller Linux är väl misstaget endast att det skedde ett par månader för tidigt, innan Chrome 32-bit ännu har försvunnit.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

JoWa skrev:Om det endast gäller Linux är väl misstaget endast att det skedde ett par månader för tidigt, innan Chrome 32-bit ännu har försvunnit.
Fast jag kunde ju installera ARC på en 64-bitars Ubuntu 12.04, och om jag har fattat det rätt, skall de sluta uppdatera Chrome för 12.04 generellt. Det talar emot "för tidigt"-teorin.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

För ARC spelar det väl ingen roll om det är 12.04, 14.04 eller 16.04 (samma ARC-version). Däremot om det är 32- eller 64-bit (olika ARC-versioner).

Viktigare:
Note: ARC is no longer supported on 32-bit x86 platforms and those platforms will no longer receive updates after October 13, 2015. All ARM platforms will continue to work and receive updates.
https://developer.chrome.com/apps/getstarted_arc

Angående supportsidan, är det väl https://chrome.google.com/webstore/deta ... kc/support
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

JoWa skrev:För ARC spelar det väl ingen roll om det är 12.04, 14.04 eller 16.04 (samma ARC-version).
Nej, det borde det ju inte göra. Men jag hade den här nyheten, som sägs hända i mars, i bakhuvudet.
JoWa skrev:Viktigare:
Note: ARC is no longer supported on 32-bit x86 platforms and those platforms will no longer receive updates after October 13, 2015. All ARM platforms will continue to work and receive updates.
https://developer.chrome.com/apps/getstarted_arc
Det var å andra sidan ord och inga visor. Hade inte observerat den formuleringen. Och det har redan hänt (vilket vi numera lärt oss den hårda vägen).

Då kan vi nog avskriva förhoppningen att det är ett misstag. :(
JoWa skrev:Angående supportsidan, är det väl https://chrome.google.com/webstore/deta ... kc/support
Tack.
queson

Inlägg av queson »

Upplysningsvis så fungerar BankID/Chrome fortfarande på 32-bit Linux.

Jag har en LMDE2 Mate 32-bit med BankID/Chrome installerad i juni-15 och den fungerar
fortfarande utan anmärkning (även om jag tydligen fortsättningsvis ej får några uppdateringar)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

queson skrev:Upplysningsvis så fungerar BankID/Chrome fortfarande på 32-bit Linux.
Ja, det fortsätter att fungera om man redan hade installerat ARC innan de slutade stödja 32-bitar. Jag har samma situation.

Men om jag skulle avinstallera ARC, tror jag inte att jag skulle kunna få det att fungera på mitt 32-bitars system igen, eftersom den sista 32-bitars versionen av ARC inte längre är tillgänglig på Google Web Store.
Användarvisningsbild
edfast
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av edfast »

@ Gunnar H. -Sent omsider: jo, det verkar stämma.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

@ queson: huh?
queson

Inlägg av queson »

Jo erkännes ,ganska onödig upplysning att 32-bit BankID/Chrome inte slutat att fungera (men ej går att nyinstallera)
eura
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av eura »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
eura skrev:Ang kontakta Mr Google skrev jag in på support sidan till app runtime for chrome, där jag berättade att jag bara fått igång detta med 64bit ver.
Utmärkt! Blir nyfiken: Var finns den supportsidan? Jag är bara medveten om en Stack Overflow-sida.
Hej Gunnar

Vid installationen av ARC finns står det support, dock har jag inte kommit till denna sida efter färdig installation, så MR Google är väl inte så intresserad att man ska få support >:D jag var inte ensam om denna felkod, men ingen hjälp om detta fanns att få.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

@eura: Med JoWas hjälp är nog mysteriet löst, inklusive en länk till supportsidan där du postade. Se de andra inläggen ovan.

Jag ser att fler än du har rapporterat samma (förmodligen) problem. Google Web Store borde naturligtvis se till att generera meningsfulla felmeddelanden som indikerar orsaken när det inte fungerar. Att ARC publiceras som "beta" är dock en förmildrande omständighet.
Gubben i Kalmar

Inlägg av Gubben i Kalmar »

hej igen

Nu har jag använt mitt BankID, och det har funkat kanonbra.
Häromdagen fick jag ett medelande att apparna i min Android 4.4 behövde en uppdatering.
Korkad nog tryckte jag på OK. Och sen sluta BankID-appen att fundera.

Felmedelandet jag får är:
BankID har tyvärr stoppats

Jag kör:
Ubuntu 12.04 LTS
VM 4.3.13 Edition
Android 4.4-r1
BankID 7.1.0
Datorn är en gammal HP Compaq i3

Jag vet inte om det var BankID 7.1.0 som var den fungerande appen.

Har Ni någon ide vad som är orsak och verkan?

PS Det är ingen panik. Har ett BankID på mobilen men trivs bäst om BankID:t är i datorn. DS
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Gubben i Kalmar skrev:Häromdagen fick jag ett medelande att apparna i min Android 4.4 behövde en uppdatering.
Korkad nog tryckte jag på OK. Och sen sluta BankID-appen att fundera.

Felmedelandet jag får är:
BankID har tyvärr stoppats
Känner igen symptomet. Den version du hade innan var förmodligen 6.2.30 (eller någon tidigare), och nu fick du den senaste versionen. Såvitt jag vet fungerar inte någon version 7.X.X med Android-x86. Jag vet inte om det är möjligt att gå tillbaka till den äldre versionen och hur det i så fall går till.

Om du har en 64-bitars Ubuntu-installation, skulle du kunna övergå till varianten med Google Chrome:
https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... gle_Chrome
arvidh

Inlägg av arvidh »

Jag fick också "ledsen pusselbit" med App Runtime for Chrome dvs https://chrome.google.com/webstore/deta ... djcckigekc men programmet lyckades starta när jag använde denna extension istället: https://archon-runtime.github.io/ (version 1.2 - x86_64).
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Välkommen till forumet, arvidh, och tack för ett mycket intressant tips!

Har uppfattat att ARChon Runtime for Chrome är en slags föregångare och inofficiellt alternativ till Google's officiella App Runtime for Chrome (Beta). Versionsnumret är lägre, vilket möjligen har betydelse.

Detta kanske är en möjlig lösning för tompa_82 (och andra som drabbas av "den ledsna pusselbiten"). Dessutom finns ARChon (än så länge) för 32-bitars Chrome, så den möjliggör förmodligen nyinstallationer på 32-bitars Linux.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Gunnar Hjalmarsson skrev:Dessutom finns ARChon (än så länge) för 32-bitars Chrome, så den möjliggör förmodligen nyinstallationer på 32-bitars Linux.
Bekräftade just att så är fallet. Kunde enkelt nyinstallera ARChon plus BankID-appen på min 32-bitars 14.04.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Detta lät ju hoppfullt. Så dags att försöka med 32-bits Ubuntu 12.04! Archon hamnade snyggt bland tilläggen, men med varningstexten:
Varningar aktiverades när tillägget skulle installeras:
'minimum_chrome_version' is only allowed for extensions, hosted apps, legacy packaged apps, and packaged apps, but this is a shared module.
Unrecognized manifest key 'arc_build_tag'.
och jag hittade fram BankID och försökte ladda det, och fick då följande meddelande:
{
"name": "__MSG_extName__",
"short_name": "BankID",
"description": "__MSG_extDesc__",
"default_locale": "en",
"manifest_version": 2,
"version": "0.62301",
"version_name": "6.2.30",
"offline_enabled": false,
"app": {
"background": {
"page": "app_main.html"
}
},
"icons":
möjligen är detta bara ett jagande efter vind; men vem kan berätta för mig var felet ligger (SBS?)
Skriv svar

Återgå till "Internet"