Andra distributioner än Ubuntu på vårt forum?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Andra distributioner än Ubuntu på vårt forum?

Inlägg av Dagon^ »

pun skrev:
Peetra skrev:@Urban: Supportgruppen kan INTE bestämma att kategorier ska tas bort eller diskussionsämnen på hela forumet ska förbjudas. Det måste bestämmas tillsammans av flera aktiva som representerar forumet.
Nej och det vet jag......

Men nu är det bara att välja om man vill välja den långsamma dödens väg som Linuxportalen eller om man vill bygga upp ett renodlat Ubuntuforum där Ubuntu kan utvecklas i lugn och ro.

På nybörjarens alldeles egna villkor som inte vill annat än att lära sig just Ubuntu !!
Fast varför bör vi uppmuntra apartheid distar emellan?
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

pun skrev:...

På nybörjarens alldeles egna villkor som inte vill annat än att lära sig just Ubuntu !!
Nybörjarna är oerhört viktiga. Givetvis, ingen diskussion om det. Men även mer erfarna användare är viktiga, vilka ska annars hjälpa nybörjarna? Det är viktigt att så många som möjligt som kan hjälpa till att sprida och supporta ubuntu kan trivas här och då behövs det lite mer än enbart support till just nybörjare.

Kan man kanske tänka sej att istället markera nybörjardelen lite mer så att det tydligt framgår vara man ska börja om man är ovan? Jag tror det kan vara krångligt att få olika färger på olika kategorier i phpBB, men det kanske finns något annat sätt som kan ge likartad effekt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:
pun skrev:...

Nybörjarna är oerhört viktiga. Givetvis, ingen diskussion om det. Men även mer erfarna användare är viktiga, vilka ska annars hjälpa nybörjarna? Det är viktigt att så många som möjligt som kan hjälpa till att sprida och supporta ubuntu kan trivas här och då behövs det lite mer än enbart support till just nybörjare.

Kan man kanske tänka sej att istället markera nybörjardelen lite mer så att det tydligt framgår vara man ska börja om man är ovan? Jag tror det kan vara krångligt att få olika färger på olika kategorier i phpBB, men det kanske finns något annat sätt som kan ge likartad effekt.
Nej...... det funkar INTE, kommer aldrig att funka.

Det är ju därför de stora internationella forumen ser ut som de gör och enbart supportar sin egen dist !!!

Det blir bara skit i slutändan och det leder till en långsam död precis som LP.

Tro mig !!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Ubuntu Danmark har så här
http://ubuntudanmark.dk/forum/

Linuxsnacket lite generöst placerat men det är Ubuntu som gäller !

Ubuntu Frankrike, lysande exempel hur man kan bygga upp ett UBUNTU-forum
http://forum.ubuntu-fr.org/

Helheten på deras site är lysande !!!

Ubuntu Tyskland har helt skippat "tugget".....
http://forum.ubuntuusers.de/

Sist men inte minst U-F som då plockade bort sina distgrupper när det inte funkade längre
http://ubuntuforums.org/

Thats it !!!
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Och vår närmsta granne i öst har det såhär:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?board=18.0
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

Men snälla pun :)
Hur kan du jämföra Forum som har tusentals aktiva med ett som kanske har 100?
I mitt liv så går det inte ihop. Då är det väl bättre att ha en Suport kategori på en avskild plats i Forumet som man kan klicka sig fram på direkt från framsidan?
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

pun skrev:Ubuntu Danmark har så här
http://ubuntudanmark.dk/forum/

Linuxsnacket lite generöst placerat men det är Ubuntu som gäller !

Ubuntu Frankrike, lysande exempel hur man kan bygga upp ett UBUNTU-forum
http://forum.ubuntu-fr.org/

Helheten på deras site är lysande !!!

Ubuntu Tyskland har helt skippat "tugget".....
http://forum.ubuntuusers.de/

Sist men inte minst U-F som då plockade bort sina distgrupper när det inte funkade längre
http://ubuntuforums.org/

Thats it !!!

Andra distributioner är en sak. Att Ubuntu är målet och syftet. Det är glasklart.

Men var drar du gränsen när det gäller remasters av Ubuntu?

Vad jag förstår är remasters av Ubuntu inte förbjudet på http://ubuntuforums.org/

Det är snarare så att det kan pågå som projekt i forumet.

//PP
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 14 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Nånstans i den här soppan tycks supportgivarna helt bortglömda. Om det drivs igenom förslag från supportgruppen som inte får stöd bland flertalet supportgivare tror jag tyvärr att hela supporten kommer lida stora skador. Med det sagt menar jag att flertalet supportgivare förmodligen inte kommer vara medlemmar i gruppen "Support" eftersom de inte vill engagera sig i byråkratin utan endast hjälpa medlemmar med problem. Risken är stor att de i tysthet drar om man gör för stora inskränkningar i "hur man ger support". Även om vår strävan är att bli ett stort LoCo att räkna med i viktigare sammanhang är vi än så länge bara en liten grupp entusiaster. Rune.K har (haft åtminstone) en bra signatur som säger något i stil med: "Support ska vara roligt att ge, annars kan det kvitta..." Så ta hänsyn till supportgivarna innan ni fattar beslut om hur supporten ska se ut.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Nej...... det funkar INTE, kommer aldrig att funka.

Det är ju därför de stora internationella forumen ser ut som de gör och enbart supportar sin egen dist !!!
Ja, ja, ja...
Jag kan väl upprepa mig jag med, men jag tycker att du, pun börjar ha aningen för många inlägg med exakt samma innehåll nu, och skulle gärna se att du släpper din domedagston, eller tonar ned och börjar samarbeta lite.

Vi behöver inte leta efter de sakerna på sajten vi inte tycker om, vi kan istället framhäva det vi tycker om. Att kasta skit på det man har annan åsikt om är inget bra sätt att framhäva det man tycker om, anser jag. Att leta upp passande saker för sin agenda på google är fans taktik då han läser bibeln omvandlat till nutid.

Här är min upprepning, förresten:
Ubuntu-specifikt tillämpas redan på hela sajten och gemenskapen är ju i det stora hela inte sådär värstan intresserad av annat heller, så det talas inte heller annat än Ubuntu, förutom på några kategorier i forumet. Till allas vår glädje, så går det mesta att använda i Ubuntu, även om det inte är specifikt Ubuntu från början.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Pink Panther skrev:
Vad jag förstår är inte remaster av Ubuntu förbjudet på http://ubuntuforums.org/

Det är snarare så att det kan pågå som projekt i forumet.

//PP
Njau... U-F supportar alla officiella utgåvor av Ubuntu samt Lubuntu som har en särstatus just nu.

(man använder då prefix i supportrådarna så att det enkelt blir sökbart för de som hjälper sig själv)

Sen kan man då i Cafet få köra annat om det inte spårar ur vilket det ofta gör :P .... nu är det en helat annan nivå på kunnandet hos U-Fs moderatorer så de går in och ger en tråd en chans och sen slås den igen om minsta lilla pajkastning uppstår.

Repetitioner av "tjötande" hamnar i den här tavlan för de som vill "tjöta" om något om och om igen... :)
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=302

Sen sköter man sig inte så hamnar man här.... >:D
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=123

Funkar alldeles utmärkt !!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Tråden innehåller nu upprepningar av gamla argument och inget nytt. Jag låser därför tråden ett dygn så att alla kan fila på helt nya argument istället. Tråden kommer att låsas upp igen sent imorgon kväll.

/mod
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Imlegend2011
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Imlegend2011 »

Kan det vara så att dom som rek. andra distar inte har Ubuntusvaret på problemet och därför rek. en annan dist? Eller kanske just därför att det inte finns en lösning på problemet i Ubuntu men lösningen finns i en annan dist?

(försöker bara se problemet från olika synvinklar)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Imlegend2011 skrev:Kan det vara så att dom som rek. andra distar inte har Ubuntusvaret på problemet och därför rek. en annan dist? Eller kanske just därför att det inte finns en lösning på problemet i Ubuntu men lösningen finns i en annan dist?

(försöker bara se problemet från olika vinklar)
Njau... jag ser det som mer utstuderat eftersom de flesta som kör en annan dist befinner sig på en högre nivå i kunnandet än en stackars *buntu-användare :P

Den stora utmaningen är att de "andra distarna" aldrig kommer att bli något för den lille användaren som kan minimalt om datorer och inte heller har något intresse av att "pillra".

För de allra flesta så gäller det att det bara ska funka...... ingenting annat är viktigt.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Imlegend2011 skrev:Kan det vara så att dom som rek. andra distar inte har Ubuntusvaret på problemet och därför rek. en annan dist? Eller kanske just därför att det inte finns en lösning på problemet i Ubuntu men lösningen finns i en annan dist?

Jag kan förstå "Pun" åsikter. Det har varit lite mycket fokus på annat än Ubuntu. Jag själv har varit delaktig i det och kan därför förstå åsikterna. Vi behöver lugn och ro för att koncentrera oss på Ubuntu. I princip tror jag mig veta att "Pun" inte bryr sig ett smak om vad du kör. Bara du koncentrerar dig på Ubuntu när du vistas i forumet och att hjälpa nybörjarna på ett korrekt vis. Försöka hitta enkla förklaringar eller att göra någon kunnig uppmärksam på frågan. Allt har sin tid. När allt har landat och tid finns till annat kan ett trevlig samtal föras om annat också. Men nu är det prioritet på Ubuntu.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Imlegend2011
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Imlegend2011 »

Ok, men om det inte finns en lösning på problemet i *buntu, men lösningen finns i en annan dist. Hur skall dom som ger support göra då?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Pink Panther skrev:

Jag kan förstå "Pun" åsikter. Det har varit lite mycket fokus på annat än Ubuntu. Jag själv har varit delaktig i det och kan därför förstå åsikterna. Vi behöver lugn och ro för att koncentrera oss på Ubuntu. I princip tror jag mig veta att "Pun" inte bryr sig ett smak om vad du kör. Bara du koncentrerar dig på Ubuntu när du vistas i forumet och att hjälpa nybörjarna på ett korrekt vis. Försöka hitta enkla förklaringar eller att göra någon kunnig uppmärksam på frågan. Allt har sin tid. När allt har landat och tid finns till annat kan ett trevlig samtal föras om annat också. Men nu är det prioritet på Ubuntu.

//PP
Jo men nu landar det här inte i frid....... det har man för länge sedan upptäckt i alla civiliserade forum världen över.

Däremot så kan man leva i frid med sin egen dist men det kräver då lite uppoffringar men i slutändan är det mer värt !

Sen kan det ju bli några utvecklare på köpet som tar steget "upstream"..... eller är det en hemsk tanke.. ;)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Imlegend2011 skrev:Ok, men om det inte finns en lösning på problemet i *buntu, men lösningen finns i en annan dist. Hur skall dom som ger support göra då?
Jo men nu har Ubuntu lösningar på det mesta.

Den här tråden från idag är ett lysande exempel på hur man kan "trolla" med Ubuntu

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 99&t=52518

Riktiga "trollpackor" som försöker lura i en nybörjare att något inte går !!
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Imlegend2011 skrev:Eller kanske just därför att det inte finns en lösning på problemet i Ubuntu men lösningen finns i en annan dist?

+1
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

pun skrev:
Imlegend2011 skrev:Ok, men om det inte finns en lösning på problemet i *buntu, men lösningen finns i en annan dist. Hur skall dom som ger support göra då?

Den här tråden från idag är ett lysande exempel på hur man kan "trolla" med Ubuntu

Du har verkligen svårt att se hela bilden va? Du tittar lite på signaturen längst ner i höger hörn och sedan skriker du "Förfalskning!".

Först förklarar Hund att eftersom Ubuntu drygar med kernel updates så får man kanske snällt vänta och sen rekommenderar cthulhu Linux Mint Debian som trots allt är byggt på modern till Ubuntu men ändå lägger du tid på att gnälla över det?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Dagon^ skrev:
pun skrev:

Du har verkligen svårt att se hela bilden va? Du tittar lite på signaturen längst ner i höger hörn och sedan skriker du "Förfalskning!".

Först förklarar Hund att eftersom Ubuntu drygar med kernel updates så får man kanske snällt vänta och sen rekommenderar cthulhu Linux Mint Debian som trots allt är byggt på modern till Ubuntu men ändå lägger du tid på att gnälla över det?
Nej jag enbart konstaterar att Ubuntu behöver lugn och ro......

De som bär Achlinux signum eller Debians bör snarast bege sig till andra jaktmarker.

Tex hit..

http://forum.archlinux.se/

Ni kan skriva "hyllmeter" av inlägg hur man ska göra i det ödelagda forumet, men förpesta inte tillvaron för en ny Ubuntu-användare !!
Skriv svar

Återgå till "Forum"