Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e Jan

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:Prioriteringar av resurser är en annan fråga.

Om fler grupper äskar en viss typ av resurs och denna är begränsad så kan det ibland behövas prioriteras. Om det gäller några timmar eller nån dag så är ju det inget större problem men om det gäller en längre tid så behövs ibland prioritering.

Så frågan är var du tänkt dig att beslut om prioriteringar görs?
- gruppen som äger resurserna
- LoCo-ledningen
- LoCo-mötet

Nackdelen som jag ser det är att belasta LoCo-möten med alltför mycket beslutsfattande då det skapar fördröjningar i verksamheten med minst en vecka men sannolikt betydligt längre tid. Men när det gäller prioriteringar borde man kunna kräva viss framförhållning från grupperna. Så bara att bestämma så vi vet spelreglerna ;)
Jo nu ska vi ju bara sprida samt supporta Ubuntu...... varför all denna diskussion om något så enkelt ??? ???

Sen kring detta enkla faktum så bildas det då en Ubuntu-community.

Comments please !!
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

pun skrev:Jo nu ska vi ju bara sprida samt supporta Ubuntu....
Jag vet inte vad du lägger för betydelse i "sprida" och "supporta", men detta är vad LoCo Council kräver av ett loco-team för att det ska bli ett godkänt loco.
Teamet bör ha visat ett betydande och varaktigt bidrag till Ubuntu-gemenskapen, från att delta i ett ubuntu-relaterat projekt, dokumentation, översättning, utveckling (felrapporter och packning), marknadsföring, delta i FOSS-evenemang, releasefester. Att i alla dessa iakttagit uppförandekoden följt LoCo-teamens projektet-policy.
https://wiki.ubuntu.com/LoCoCouncil/Tea ... Guidelines
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

HakanS skrev:Med arbetsgrupper menar jag de som sysslar med löpande verksamhet. T.ex serveradmin., forumadmin, IRC-admin. etc.
De grupperna är inte definierade som arbetsgrupper i din organisation. Vidare svarade du inte på frågan om projektgrupper ska ingå i organisationen.
HakanS skrev:Projektgrupper är de som driver olika projekt inom locot. Ett projekt har en början och ett slut, med mätbart mål.
Känns som att de grupperna poppar in och ut ur organisationen, eller...

Om prioriteringar:
HakanS skrev:Det anser jag vara en fråga för loco-ledningen.
Det köper jag då ju den i sin tur kan vända sig till Loco-mötet i besvärliga fall.
pun skrev:Jo nu ska vi ju bara sprida samt supporta Ubuntu...... varför all denna diskussion om något så enkelt ??? ???

Jo, jag är inne på hur den stora Ubuntu Community fungerar och det förslag till organisation överensstämmer inte med det lilla Ubuntu Sverige. Man kan ju fråga sig varför det enkla i UC inte skulle fungera hos oss. Ett exempel är dessa projekt, t.ex ayatana som jag följer dagligen. Där poppar människor in och frågar om de kan hjälpa till, alltså helt öppet! Så för mig är stycket Gruppmedlemsskap ett stort magplask om jag nu får uttrycka mig på det sättet.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
pun skrev:Jo nu ska vi ju bara sprida samt supporta Ubuntu...... varför all denna diskussion om något så enkelt ??? ???

Jo, jag är inne på hur den stora Ubuntu Community fungerar och det förslag till organisation överensstämmer inte med det lilla Ubuntu Sverige. Man kan ju fråga sig varför det enkla i UC inte skulle fungera hos oss. Ett exempel är dessa projekt, t.ex ayatana som jag följer dagligen. Där poppar människor in och frågar om de kan hjälpa till, alltså helt öppet! För mig är stycket Gruppmedlemsskap ett stort magplask om jag nu får uttrycka mig på det sättet.
Nu är jag INTE med ??? .... det är mycket enkelt att samla sig kring huvudmålet att sprida samt supporta Ubuntu.

Jag följer också dagligen de projekt jag är intresserad av och oavsett det så är ju "utmaningen" mycket enkel !

Vi ska sprida samt supporta Ubuntu... det är väl enkelt !! Behövs inga svenska komplikationer kring det !!

Men jag kanske har missat nåt ???
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jo, men vi behöver en verksamhet för att göra det, en verksamhet som är så öppen som möjligt för att möjliggöra att så många som möjligt sprider, supportar, utveckar, etc Ubuntu. Framför allt gäller detta de projekt vi driver.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
Jo, men vi behöver en verksamhet för att göra det, en verksamhet som är så öppen som möjligt för att möjliggöra att så många som möjligt sprider, supportar, utveckar, etc Ubuntu. Framför allt gäller detta de projekt vi driver.
Jo men i grunden så är det ju simpelt och utan några som helst komplikationer.... så varför all denna diskussion... ??? ??? ???

Sen så följer jag då även de grupper jag är intresserad av här:
https://lists.ubuntu.com/

Mycket konstigt med all denna diskussion... ??? ???
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fd.svensson »

Men pun?
Även om jag har hört att du är väldigt duktig så tror jag inte att du vill driva hela Locot för dig själv ;)
Nyligen skrev du att det behövdes regler när man skulle ge suport, men det gäller kanske inte längre. Om det behövs regler så behövs det någon som hjälper till att upprätthålla dessa, eller hur. Då du inte verkar gilla vänsterrörelsen, så tror jag inte du gillar anarki iheller. Finns där inget regelverk med någon som håller i det, finns det viss risk/chans att det blir anarki 8)

Jag gillar Bowmores förslag att det ska röstas på irc-möte istället för att binda upp en massa ledare. Mycket byråkrati leder bara till att inget händer och ingen orkar sätta igång med något. Ska du dessutom ha någon som kollar över axeln på dig och frågar varför det inte är klart än (mätbart arbete) så tror jag att det är dömt att misslyckas.
Jag buggraporterar utan att ha gått med i någon särskild grupp och det tänker jag fortsätta med. Finns ingen anledning att ha en särskild grupp för det. Har man någon ide' för hur man ska kunna marknadsföra Ubuntu, men ogillas av någon i gruppen Marknadsföring, vad händer då?
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Bowmore skrev:
HakanS skrev:Med arbetsgrupper menar jag de som sysslar med löpande verksamhet. T.ex serveradmin., forumadmin, IRC-admin. etc.
De grupperna är inte definierade som arbetsgrupper i din organisation. Vidare svarade du inte på frågan om projektgrupper ska ingå i organisationen.
Ja, Team-ledarna för såväl arbetsgrupper som projektgrupper ingår i loco-ledningen. Jag hade lite vårdslöst skrivit "arbetsgrupp" när jag menade både "arbets- och projektgrupp". Har fixat till det i foruminlägget nu.
Bowmore skrev:
HakanS skrev:Projektgrupper är de som driver olika projekt inom locot. Ett projekt har en början och ett slut, med mätbart mål.
Känns som att de grupperna poppar in och ut ur organisationen, eller...
Ja.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

fd.svensson skrev:Jag gillar Bowmores förslag att det ska röstas på irc-möte istället för att binda upp en massa ledare.
Nja, nu är ju inte det mitt förslag utan här får du ge kredit till HakanS som dragit igång den delen :)
fd.svensson skrev:Jag buggraporterar utan att ha gått med i någon särskild grupp och det tänker jag fortsätta med. Finns ingen anledning att ha en särskild grupp för det.
Varför inte en bugsquad-grupp? Har själv tänkt tanken.
Ett syfte är att synliggöra vilka som håller på med det. En annan är att mer erfarna lär upp nya medlemmar som vill rapportera buggar och hjälpa till på launchpad. En tredje är att vi lär av varandra och hjälps åt.
HakanS skrev:Ja, Team-ledarna för såväl arbetsgrupper som projektgrupper ingår i loco-ledningen.
Mycket udda, men det finns säkert nån anledning till det ???

Marknadsföringsgruppen driver idag projekten
- Flygblad
- Marknadsföring
alltså tre rutor i organisationen och tre personer i LoCo-ledningen.
HakanS skrev:För medlemskap i en grupp krävs samtliga gruppmedlemmars gillande, beslutet ska alltid motiveras skriftligt.
Hur skapar man engagemang hos medlemmar om det är upp till en enskild medlem att neka någon att delta?
Vari ligger problemet? Hos den som nekar någon eller den som nekas?
Nej, jag köper tyvärr inte det här.

Borde vara något i stil med:
Finns det en stol ledig, varsågod och sitt. Ställer du till med problem och missnöje i gruppen så tackar vi för besöket ;)
Man får ju förutsätta att den som söker både är intresserad och vill hjälpa till.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Bowmore skrev:
HakanS skrev:Ja, Team-ledarna för såväl arbetsgrupper som projektgrupper ingår i loco-ledningen.
Mycket udda, men det finns säkert nån anledning till det ???

Marknadsföringsgruppen driver idag projekten
- Flygblad
- Marknadsföring
alltså tre rutor i organisationen och tre personer i LoCo-ledningen.
Marknadsföringsgruppen är en projektgrupp som driver två projekt. Oavsett hur många samtidiga projekt de driver så är det bara en projektgrupp.
Bowmore skrev:
HakanS skrev:För medlemskap i en grupp krävs samtliga gruppmedlemmars gillande, beslutet ska alltid motiveras skriftligt.
...
Finns det en stol ledig, varsågod och sitt. Ställer du till med problem och missnöje i gruppen så tackar vi för besöket ;)
Man får ju förutsätta att den som söker både är intresserad och vill hjälpa till.
Innebörden i det du skriver är ju densamma som jag skrivit.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

HakanS skrev:Marknadsföringsgruppen är en projektgrupp som driver två projekt. Oavsett hur många samtidiga projekt de driver så är det bara en projektgrupp.
Ska jag tolka detta som att även supportgruppen är en projektgrupp?

Vad är skillnaden mellan arbetsgrupp och projektgrupp enligt dig?
Vilka grupper är arbetsgrupper?
Vilka grupper är projektgrupper?
HakanS skrev:Innebörden i det du skriver är ju densamma som jag skrivit.
Nej, det är det inte.

EDIT:
Jag vet vad ett projekt är då jag själv bl.a jobbat som projektledare så det är inte det jag är ute efter utan saker som gör att t.ex maknadsföringsgruppen enigt dig definieras som ett projekt.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

> Finns det en stol ledig, varsågod och sitt. Ställer du till med problem och missnöje i gruppen så tackar vi för besöket
- - -
+1

När ni ändå skapar självständiga grupper, gör moderatorerna till en egen grupp som ansvarar för modereringen och själva tillsätter och avsätter moderatorer.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fd.svensson »

Håkan :)

Ser du inte skillnad på de här?
HakanS skrev:
För medlemskap i en grupp krävs samtliga gruppmedlemmars gillande, beslutet ska alltid motiveras skriftligt.
Bowmore skrev:
Sedan är det väl om man tvingar någon att sluta, som det ska vara skriftligt.
Så mycket skriftligt lär det inte heller bli från mig, då jag skriver c:a 200 ord på 2000 min :P
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

ycc skrev:> Finns det en stol ledig, varsågod och sitt. Ställer du till med problem och missnöje i gruppen så tackar vi för besöket
- - -
+1
Instämmer!
ycc skrev:När ni ändå skapar självständiga grupper, gör moderatorerna till en egen grupp som ansvarar för modereringen och själva tillsätter och avsätter moderatorer.
Det funkar redan så. :) (Jag vet ju inte säkert, men antar att det funkar på motsvarande sätt för IRC-kanalen.)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

vulfgar skrev:
ycc skrev:När ni ändå skapar självständiga grupper, gör moderatorerna till en egen grupp som ansvarar för modereringen och själva tillsätter och avsätter moderatorer.
Det funkar redan så. :) (Jag vet ju inte säkert, men antar att det funkar på motsvarande sätt för IRC-kanalen.)
Det hade jag helt missat. Jag trodde forumadmins kunde tillsätta forumadmins som dessutom på något sätt automatiskt fick modereringsrättigheter? Så är det alltså inte längre? Forumadmins har alltså inte längre rättighet att tillsätta moderatorer eller att moderera? Vilka har rättighet att tillsätta moderatorer numera?
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

ycc skrev:
vulfgar skrev:
Det hade jag helt missat. Jag trodde forumadmins kunde tillsätta forumadmins som dessutom på något sätt automatiskt fick modereringsrättigheter? Så är det alltså inte längre? Forumadmins har alltså inte längre rättighet att tillsätta moderatorer eller att moderera? Vilka har rättighet att tillsätta moderatorer numera?
Jag får nog klargöra lite bättre. :)
Forumadmins kan tillsätta och avsätta folk i samtliga grupper, alltså även moderatorer. Det ingår i uppdraget. Forumadmins kan också lägga till sej själva i alla grupper dom vill, alltså även i gruppen globala moderatorer.

Moderatorer och admins i forumet har bestämt att det är mer praktiskt att vi moderatorer kan tillsätta/avsätta moderatorer själva. Detta sköts genom att en global moderator är gruppledare för gruppen globala moderatorer. För tillfället är det jag som är gruppledare (det är ingen som helst överordnad eller ledarposition, det är endast en teknisk), mycket berodende på att jag är inne väldigt ofta, men det är tänkt att vi ska cirkulera detta vid behov.

Våra admins har möjlighet att moderera och ibland behövs deras insats, men dom har en hel del annat att pyssla med så det sker i ganska begränsad omfattning.

Hoppas att detta rätade ut några frågetecken. :)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

vulfgar skrev:
ycc skrev:
vulfgar skrev:
Jag får nog klargöra lite bättre. :)
Forumadmins kan tillsätta och avsätta folk i samtliga grupper, alltså även moderatorer. Det ingår i uppdraget. Forumadmins kan också lägga till sej själva i alla grupper dom vill, alltså även i gruppen globala moderatorer.

Moderatorer och admins i forumet har bestämt att det är mer praktiskt att vi moderatorer kan tillsätta/avsätta moderatorer själva. Detta sköts genom att en global moderator är gruppledare för gruppen globala moderatorer. För tillfället är det jag som är gruppledare (det är ingen som helst överordnad eller ledarposition, det är endast en teknisk), mycket berodende på att jag är inne väldigt ofta, men det är tänkt att vi ska cirkulera detta vid behov.

Våra admins har möjlighet att moderera och ibland behövs deras insats, men dom har en hel del annat att pyssla med så det sker i ganska begränsad omfattning.

Hoppas att detta rätade ut några frågetecken. :)
vulfgar skrev: ---
---

Bra att moderatorerna själva kan tilsätta moderatorer. :)

Jag tror däremot fortfarande att det vore bättre att moderatorerna utgjorde en helt fristående grupp. Numera tillsätts inte längre admins från de aktiva moderatorerna, vilket skedde tidigare (de senaste fyra admins har inte tillsatts så vill jag minnas).

Men framförallt, som du skriver så har admins en hel del annat att syssla med och modererar i begränsad omfattning. Jag tror det finns risk att denna "söndagsmoderering" sker av, när det gäller moderering, i värsta fall "ringrostiga" admins som heller kanske inte alls tillsatts för sina kvalitéer inom moderering.

Moderering är viktigt. Jag tror man skall prova att låta den ske av speciellt utvalda och intresserade moderatorer. Gör modsen till en helt egen grupp.
:)
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 31 gånger.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Bowmore skrev:Ska jag tolka detta som att även supportgruppen är en projektgrupp?

Vad är skillnaden mellan arbetsgrupp och projektgrupp enligt dig?
Som jag skrev tidigare så definierar jag arbetsgrupp som en grupp som sysslar med löpande verksamhet. T.ex serveradmin., forumadmin, IRC-admin. etc.
En projektgrupp är en grupp som driver ett, eller flera, projekt inom locot. Ett projekt är ett arbete som har en början och ett slut, med mätbart mål.
Projekt kan vara: Att skapa flygblad och broschyrer. Att ta fram en grafisk design till webbplatsen. Att göra en marknadsföringskampanj. m.m
Bowmore skrev:Vilka grupper är arbetsgrupper?
Vilka grupper är projektgrupper?
Det är enligt mitt tycke ointressant att kategorisera en grupp som arbets- kontra projektgrupp, eftersom det i mitt organisationsförslag inte spelar någon roll om en grupp är en arbets- eller projektgrupp.
Bowmore skrev:EDIT:
Jag vet vad ett projekt är då jag själv bl.a jobbat som projektledare så det är inte det jag är ute efter utan saker som gör att t.ex maknadsföringsgruppen enigt dig definieras som ett projekt.
Jag definierade marknadsföringsgruppen som en projektgrupp eftersom den driver två projekt, men, mig veterligen, inget löpande arbete.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

HakanS skrev:Som jag skrev tidigare så definierar jag arbetsgrupp som en grupp som sysslar med löpande verksamhet. T.ex serveradmin., forumadmin, IRC-admin. etc.
En projektgrupp är en grupp som driver ett, eller flera, projekt inom locot. Ett projekt är ett arbete som har en början och ett slut, med mätbart mål.
Projekt kan vara: Att skapa flygblad och broschyrer. Att ta fram en grafisk design till webbplatsen. Att göra en marknadsföringskampanj. m.m
Alla grupper kan skapa och driva projekt.

Ett kanske bättre namn för arbetsgrupp som du definierar det ovan är driftgrupp eftersom det är det de jobbar med, dvs drift och underhåll.
En projektgrupp för mig är en grupp människor som jobbar i ett projekt.
Då återstår vilka mer än "driftgrupperna" som startar upp projekt?

Men visst kan vi kalla "driftgrupperna" för arbetsgrupper och t.ex Marknadsförings-, Support- och Webmastergruppen för projektgrupper men notera då att projektgrupperna i detta fall inte ÄR projekt. Dock lär det förvilla många, åtminstone mig.
HakanS skrev:Det är enligt mitt tycke ointressant att kategorisera en grupp som arbets- kontra projektgrupp, eftersom det i mitt organisationsförslag inte spelar någon roll om en grupp är en arbets- eller projektgrupp.
Varför då ha två namn för "samma" sak?

Vidare skildrar denna organisationsplan i princip endast DRIFT och UNDERHÅLL av LoCot!
Var har vi t.ex Marknadsförings-, Support- och Webmaster-, Wiki- och Översättningsgruppen?
HakanS skrev:Jag definierade marknadsföringsgruppen som en projektgrupp eftersom den driver två projekt, men, mig veterligen, inget löpande arbete.
Här håller jag delvis med dig. Idag har vi några medlemmar som bloggar/twittrar oberoende av varandra utan gemensamma visioner, missioner, mål, etc och jag antar att det är dem du inkluderar i projektet Marknadsföring. Vidare har vi Flygblad och kanske också Lokala träffar som en del av marknadsföringen. Men det finns idag ingen grupp som driver de projekten!

Det vi behöver är en Marknadsföringsgrupp som sätter upp visioner, missioner, mål, etc och också koordinerar den verksamheten i LoCot regi. Detta har tyvärr inte hänt än. Gruppen har definierats på launchpad och har ett antal medlemmar men ingen verkar vilja starta upp den.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

ycc skrev:
Jag tror däremot fortfarande att det vore bättre att moderatorerna utgjorde en helt fristående grupp. Numera tillsätts inte längre admins från de aktiva moderatorerna, vilket skedde tidigare (de senaste fyra admins har inte tillsatts så vill jag minnas).

Men framförallt, som du skriver så har admins en hel del annat att syssla med och modererar i begränsad omfattning. Jag tror det finns risk att denna "söndagsmoderering" sker av, när det gäller moderering, i värsta fall "ringrostiga" admins som heller kanske inte alls tillsatts för sina kvalitéer inom moderering.

Moderering är viktigt. Jag tror man skall prova att låta den ske av speciellt utvalda och intresserade moderatorer. Gör modsen till en helt egen grupp.
:)
Det är väl ditåt vi är på väg. Håller i stort sett med dej. Admins ska ju gärna vara kunniga i forummjukvaran (resp portal- wiki- dito osv), det är bra om dom kan lite php, css osv. Moderering är ju mer en social funktion, bara man kan lära sej att sköta modereringsverktygen så behövs ju ingen större teknisk kunskap.

Fast sen ska vi ha klart för oss att vissa (alla?) av dom 4 admins du nämnde har haft tidigare moderatorserfarenhet, varav 2 av dom på detta forumet. Det är ju inte så konstigt att hoppa in direkt som admin om man varit moderator/admin tidigare, även om man tagit en paus emellan. :)
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"