HakanS skrev:Som jag skrev tidigare så definierar jag arbetsgrupp som en grupp som sysslar med löpande verksamhet. T.ex serveradmin., forumadmin, IRC-admin. etc.
En projektgrupp är en grupp som driver ett, eller flera, projekt inom locot. Ett projekt är ett arbete som har en början och ett slut, med mätbart mål.
Projekt kan vara: Att skapa flygblad och broschyrer. Att ta fram en grafisk design till webbplatsen. Att göra en marknadsföringskampanj. m.m
Alla grupper kan skapa och driva projekt.
Ett kanske bättre namn för
arbetsgrupp som du definierar det ovan är
driftgrupp eftersom det är det de jobbar med, dvs drift och underhåll.
En
projektgrupp för mig är en grupp människor som jobbar i ett
projekt.
Då återstår vilka mer än "driftgrupperna" som startar upp projekt?
Men visst kan vi kalla "driftgrupperna" för arbetsgrupper och t.ex Marknadsförings-, Support- och Webmastergruppen för projektgrupper men notera då att projektgrupperna i detta fall inte ÄR projekt. Dock lär det förvilla många, åtminstone mig.
HakanS skrev:Det är enligt mitt tycke ointressant att kategorisera en grupp som arbets- kontra projektgrupp, eftersom det i mitt organisationsförslag inte spelar någon roll om en grupp är en arbets- eller projektgrupp.
Varför då ha två namn för "samma" sak?
Vidare skildrar denna organisationsplan i princip endast DRIFT och UNDERHÅLL av LoCot!
Var har vi t.ex Marknadsförings-, Support- och Webmaster-, Wiki- och Översättningsgruppen?
HakanS skrev:Jag definierade marknadsföringsgruppen som en projektgrupp eftersom den driver två projekt, men, mig veterligen, inget löpande arbete.
Här håller jag delvis med dig. Idag har vi några medlemmar som bloggar/twittrar oberoende av varandra utan gemensamma visioner, missioner, mål, etc och jag antar att det är dem du inkluderar i projektet Marknadsföring. Vidare har vi Flygblad och kanske också Lokala träffar som en del av marknadsföringen. Men det finns idag ingen grupp som driver de projekten!
Det vi behöver är en
Marknadsföringsgrupp som sätter upp
visioner, missioner, mål, etc och också
koordinerar den verksamheten i LoCot regi. Detta har tyvärr inte hänt än. Gruppen har definierats på launchpad och har ett antal medlemmar men ingen verkar vilja starta upp den.