Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Jo, Gnome är ett kapitel för sig. Sen vad gäller Unity så har jag tidigare hävdat att man inte når i mål för Natty, dvs ingen mogen (färdig) produkt. Sen vet jag inte vad du tänker på när du skriver "Unity missar vad de flesta vill ha". Det jag vill ha är mindre ikoner i lauchern och en riktig intellihide (den man tog bort) men båda dessa ska komma. När det gäller RMS så blir det Banshee som blir standardapp även om det fortfarande inte är beslutat officiellt. Så för min del ser jag ingen katastrof men framtiden får utvisa om du får rätt.
pun skrev:Unity just nu är enbart "ugly"...... finns inget annat ord. Vilket skräp !
De flesta vill ha en docka typ Docky eller AWN..... som MacOSX Leopard.
Håller med För Netbook är den väl kanske ok men för desktops en klar flopp och inget jag lär köra som standard. MarkS har ju också uttalat sig om att lauchern förblir där den är, dvs till vänster. Men det kommer säkert hack för att ta bort den och köra Docky istället men så är det det där med global menu etc. Så det får bli Classic för min del.
pun skrev:Unity just nu är enbart "ugly"...... finns inget annat ord. Vilket skräp !
De flesta vill ha en docka typ Docky eller AWN..... som MacOSX Leopard.
Håller med För Netbook är den väl kanske ok men för desktops en klar flopp och inget jag lär köra som standard. MarkS har ju också uttalat sig om att lauchern förblir där den är, dvs till vänster. Men det kommer säkert hack för att ta bort den och köra Docky istället men så är det det där med global menu etc. Så det får bli Classic för min del.
Yup, Gnome Classic och för min del Docky är då lösningen.
Nu har jag då roat mig med GS som är fantastiskt buggigt och det är klart bra i senaste version från Ricotz ppa (innan det crashar) och det är nu klart trevligare än det "fula" Unity..........
Så visst är det kris med 2 lösningar som båda har klara problem just nu... !!!
Kan bli total "pannkaka"....
Jag har aldrig fattat vitsen med dockor. Antingen är dom ivägen eller så finns dom inte när man behöver dom. Tacka vet jag att ha dom program jag vill ha lättillgängliga i panelen istället. Dvs jag kör givetvis classic.
På internet vet ingen att du är en hund...... ~~~ .....I'm a bitch!
vulfgar skrev:Jag har aldrig fattat vitsen med dockor. Antingen är dom ivägen eller så finns dom inte när man behöver dom. Tacka vet jag att ha dom program jag vill ha lättillgängliga i panelen istället. Dvs jag kör givetvis classic.
En "docka" är ju klart smart.......med rätt inställningar.
vulfgar skrev:Jag har aldrig fattat vitsen med dockor. Antingen är dom ivägen eller så finns dom inte när man behöver dom. Tacka vet jag att ha dom program jag vill ha lättillgängliga i panelen istället. Dvs jag kör givetvis classic.
En "docka" är ju klart smart.......med rätt inställningar.
Vad är bra med dockor egentligen. Jag försöker komma på en anledning att använda en sån, men varenda gång jag har prövat har jag bara retat mig på den, att den är så indiskret och tar så mycket utrymme. Framför allt har jag inte hittat nåt att använda den till, några fördelar jämför med ett antal startare i panelen plus DockbarX för att visa öppna fönster.
Svento skrev:
Vad är bra med dockor egentligen. Jag försöker komma på en anledning att använda en sån, men varenda gång jag har prövat har jag bara retat mig på den, att den är så indiskret och tar så mycket utrymme. Framför allt har jag inte hittat nåt att använda den till, några fördelar jämför med ett antal startare i panelen plus DockbarX för att visa öppna fönster.
Nej dagens dockor är mycket diskreta och man väljer då intellihide eller autohide så är de inte ivägen.
Om man tar Unity så har den då enbart en intellihide just nu.
Dessa funktioner måste man då aktivera via apparnas inställningar.
Men... kör man med en gammal burk och har dåliga grafikdrivare så blir det oftast inte bra eftersom det blir "lag" när en docka ska visas eller ej.
Jämför jag en Apple MacOSX burk med min så är min lika snabb som en appleburk att rendera dockan !!
vulfgar skrev:Dags att testa en docka igen då, det var ju längesen sist.
Lite status om Unity som jag fångat upp på vägen.
I dagsläget så skulle det ha kommit två släpp (3.2.10 och 3.2.12) och därefter ännu ett (3.4) till alpha2. Nu har det varit jul och nyår och många som varit sjuka så man har inte hunnit med. Sen nu träffen i Dallas som jag inte vet om den bara varar över helgen eller ett par dar in i nästa vecka. Men intensionen är att göra ett släpp 3.2.xx nästa torsdag.
Sen hörde jag att det skulle snöa i Dallas i helgen
Så med tanke på det så får vi se hur mycket som blir gjort. Har ju bott och jobbat där så vet hur det blir ute på vägarna då, total kaos
vulfgar skrev:Dags att testa en docka igen då, det var ju längesen sist.
Lite status om Unity som jag fångat upp på vägen.
I dagsläget så skulle det ha kommit två släpp (3.2.10 och 3.2.12) och därefter ännu ett (3.4) till alpha2. Nu har det varit jul och nyår och många som varit sjuka så man har inte hunnit med. Sen nu träffen i Dallas som jag inte vet om den bara varar över helgen eller ett par dar in i nästa vecka. Men intensionen är att göra ett släpp 3.2.xx nästa torsdag.
Sen hörde jag att det skulle snöa i Dallas i helgen
Så med tanke på det så får vi se hur mycket som blir gjort. Har ju bott och jobbat där så vet hur det blir ute på vägarna då, total kaos
Njau....av det jag lurkat så var man rädd för att totalt knäcka nuvarande Unity..... KenVandine dvs Mr Foresight (eller om han lagt av ? iaf på MarkS lönelista ) var mycket osäker var hans kod skulle hamna....
Det är nog bättre att samla ihop sig efter Dallas...... "smspillaz" har jag inte sett röken av efter att han tjafsat med "njpatel"....
Svento skrev:
Nej dagens dockor är mycket diskreta och man väljer då intellihide eller autohide så är de inte ivägen.
Om man tar Unity så har den då enbart en intellihide just nu.
Dessa funktioner måste man då aktivera via apparnas inställningar.
Men... kör man med en gammal burk och har dåliga grafikdrivare så blir det oftast inte bra eftersom det blir "lag" när en docka ska visas eller ej.
Jämför jag en Apple MacOSX burk med min så är min lika snabb som en appleburk att rendera dockan !!
Jag gillar inte riktigt autohide, rätt som det är råkar man visa panelen eller dockan av misstag och så tar det alltid nån mikrosekund innan den försvinner igen. Men vare sig man använder autohide eller inte blir dockan en grej till att bekymra sig om. Nu har jag en enda panel som jag har massor av saker i utan att det är trångt eller rörigt. En docka innehåller ju i regel några startare samt ikoner som visar dom öppna fönstren, och det har jag redan i panelen. Med DockbarX skulle jag kunna ha typ femton programfönster öppna utan att det blir fullt. Och om jag vill kan jag ju ställa in panelen på autohide om jag skulle behöva ännu mer skärmutrymme, men det känns inte nödvändigt.
Jag tycker dockan är en smårolig idé, men jag kan fortfarande inte komma på några praktiska skäl till att använda en sån. Det känns som krims-krams som man använder för att man gillar det rent visuellt - eller låter bli att använda om man inte gillar det visuellt... Om jag kunde utnyttja dockan till att spara skärmutrymme eller göra funktioner mer lättåtkomliga skulle jag använda den, men jag har inte hittat nåt i Cairo eller AWN som jag inte redan har.
Svento skrev:
Jag tycker dockan är en smårolig idé, men jag kan fortfarande inte komma på några praktiska skäl till att använda en sån. Det känns som krims-krams som man använder för att man gillar det rent visuellt - eller låter bli att använda om man inte gillar det visuellt... Om jag kunde utnyttja dockan till att spara skärmutrymme eller göra funktioner mer lättåtkomliga skulle jag använda den, men jag har inte hittat nåt i Cairo eller AWN som jag inte redan har.
Jo nu kör jag då Docky eftersom jag föredrar det just nu.
Sen innehåller då Docky små docklets o helpers som är bra att ha.
Bara att själv utforska inställningarna !!
Själv föredrar jag då en smart docka än en ful panel eller ännu fulare just nu Unity..... samma val har då MacOSX utvecklare gjort !!