Katt skrev:Sen när tråden på alla sätt handlat om tillvägagångsättet så vill jag passa på att fråga, och då framförallt HakanS och Vulfgar, följande:
Ponera att vi i administrationen diskuterar fram en ändring till reglerna som vi sedan lägger ut under några dagar på forumet för att få feedback. Efter dessa dagar har vi inte fått någon kritik mot ändringen, förutom några få förslag som leder till någon mindre ändringa. Och vi sedan genomför ändringen utan någon omröstning på forumet.
Skulle ni se någon problematik eller ha invändningar mot ett sådant förfarande?
Jag sällar mig till gruppen för omröstning.
I ett privatägt forum sätter de invigda själv reglerna och medlemmarna får gilla läget. Demokrati? Knappast.
I ett LoCo där jag förutsätter att demokrati är en av hörnstenarna måste medlemmarna få vara med i de delar av beslutsprocessen som påverkar dem direkt.
De delar av beslutsprocessen jag tänker på och förordar är
1) Personval vid val av ledning, dvs TL/TC
2) Forumregler
3) Upplösning av LoCot
Utöver dessa tre så är det sen upp till ledningen/administrationen att ta beslut om en fråga behöver gå till omröstning hos medlemmarna.
Medlemsomröstningar kommer i
huvudsak att beröra personval.
Ändring av forumregler bör vara en sällsynthet.
Upplösning, tja det är väl normalt max en gång!
Så med detta i åtanke så förstår jag inte varför medlemmarna inte ges rätten att rösta om ändringar i forumreglerna.
Att börja diskutera omval av personer inom administrations tror jag är helt fel väg och skapar snarare problem än löser eventuella sådana.
Detta var mitt inlägg i diskussionen.