[Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Diskussion gällande forumet
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10

Inlägg av Rune.K »

Xcore skrev:<Förslag>

Alla på alla poster, inklusive admin och moderatorer sitter under en bestämd tid. Gör de inget bra jobb byts de bara ut när deras tid är slut, precis som man gör med TL och TC i nuläget. Man väljer admins och moderatorer samtidigt som TL och TC. Vem som helst kan sätta upp sig som TL, TC, admin, eller moderator om man tror att man kan föra föreningen framåt.
Ett bra förslag Xcore!
Men av egen erfarenhet vet jag att vara moderator är inget man lär sej på en vecka, iallafall inte jag.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Rune.K skrev:
Xcore skrev:<Förslag>

Alla på alla poster, inklusive admin och moderatorer sitter under en bestämd tid. Gör de inget bra jobb byts de bara ut när deras tid är slut, precis som man gör med TL och TC i nuläget. Man väljer admins och moderatorer samtidigt som TL och TC. Vem som helst kan sätta upp sig som TL, TC, admin, eller moderator om man tror att man kan föra föreningen framåt.
Ett bra förslag Xcore!
Men av egen erfarenhet vet jag att vara moderator är inget man lär sej på en vecka, iallafall inte jag.
Då sätter man inte upp sig om man inte tror att man kan göra ett bra jobb. ;)

Tänk Rune K, om ALLA byts ut efter den satta perioden om de inte gjort ett bra jobb, så kan de väl få styra forumet den tiden de sitter? Gör de inte ett bra jobb så ersätts de bara mot nya som förmodligen gör ett bättre jobb.

Då sitter ingen säker på sin post och ALLA får en chans att hjälpa till.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Katt »

Hund skrev: Har du problem med kan du skicka PM till mig eller någon annan ansvarig, annars lägg ner och var tyst. Tänk på att du representerar Ubuntu Sverige som moderator.
Jag håller helt med på den punkten. PM är i många fall mkt bättre om man har något som man vill reda ut med en person.

Sen när tråden på alla sätt handlat om tillvägagångsättet så vill jag passa på att fråga, och då framförallt HakanS och Vulfgar, följande:

Ponera att vi i administrationen diskuterar fram en ändring till reglerna som vi sedan lägger ut under några dagar på forumet för att få feedback. Efter dessa dagar har vi inte fått någon kritik mot ändringen, förutom några få förslag som leder till någon mindre ändringa. Och vi sedan genomför ändringen utan någon omröstning på forumet.

Skulle ni se någon problematik eller ha invändningar mot ett sådant förfarande?
Det är inte lätt när det är svårt!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hylas skrev:...
Kan vi inte sansa oss lite Rune.K. I mina ögon har du inte skitit i nåt blå skåp. :)
Jodå, jag ska sansa mej, ett tag iallafall.
Vi medlemmar måste reda ut om det är adminstrationen eller medlemmar som bestämmer vilka forumsregler vi ska ha.
Jag är inte helt emot "regeländringen" i sak som adminstrationen genomfört på egen hand, det är naturligtvis sättet den genomförts på.
Om adminostationen beslutar sej för att "navy blue" ska vara den den genomgående färgen i portalen är en helt annan sak, eller hur?
Då skulle jag inte protestera högljutt...
Xcore

Inlägg av Xcore »

TL, TC, admins, moderatorer, portaladmin, serveradmin mf sitter 6 mån. Sen väljer vi nya medlemmar på posterna, eller rentav samma om de gjort ett bra jobb. Då får alla jobba för sitt goda rykte samtidigt som alla får en chans att sitta som moderator, TL, TC eller admin.

Men under tiden på 6 mån styr de forumet utan något anarki-tänkande precis som vilket annat privat forum som helst.

Mer demokratiskt kan det väl knappast bli?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Katt skrev:
Hund skrev: Har du problem med kan du skicka PM till mig eller någon annan ansvarig, annars lägg ner och var tyst. Tänk på att du representerar Ubuntu Sverige som moderator.
Jag håller helt med på den punkten. PM är i många fall mkt bättre om man har något som man vill reda ut med en person.

Sen när tråden på alla sätt handlat om tillvägagångsättet så vill jag passa på att fråga, och då framförallt HakanS och Vulfgar, följande:

Ponera att vi i administrationen diskuterar fram en ändring till reglerna som vi sedan lägger ut under några dagar på forumet för att få feedback. Efter dessa dagar har vi inte fått någon kritik mot ändringen, förutom några få förslag som leder till någon mindre ändringa. Och vi sedan genomför ändringen utan någon omröstning på forumet.

Nu frågade du inte mej, men mitt svar är att det tillvägagångssättet köper jag!
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Rune.K skrev:
Kan vi inte sansa oss lite Rune.K. I mina ögon har du inte skitit i nåt blå skåp. :)
Vi medlemmar måste reda ut om det är adminstrationen eller medlemmar som bestämmer vilka forumsregler vi ska ha.
Jag är inte helt emot "regeländringen" i sak som adminstrationen genomfört på egen hand, det är naturligtvis sättet den genomförts på.
Om adminostationen beslutar sej för att "navy blue" ska vara den den genomgående färgen i portalen är en helt annan sak, eller hur?
Jag håller med dig helt i detta. En sån pass viktig ändring bör gå ut på remiss så att medlemmar har möjlighet att uttala sig (ifall de vill det).
Xcore

Inlägg av Xcore »

Hylas skrev:
Rune.K skrev:
Jag håller med dig helt i detta. En sån pass viktig ändring bör gå ut på remiss så att medlemmar har möjlighet att uttala sig (ifall de vill det).
Vilken idiot som helst kan se att det här inte fungerar. Man behöver inte vara någon Einstein direkt för att förstå att reglerna behöver skärpas till, behöver man?

Så varför skall man skicka ut detta på remiss?

Inför gärna permban också, som på andra forum.

Tänk om man ändå kunde få slut på det här anarki-tänket.
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Xcore skrev:
Vilken idiot som helst kan se att det här inte fungerar. Man behöver inte vara någon Einstein direkt för att förstå att reglerna behöver skärpas till, behöver man?

Du tänker i svart-vitt va?
Xcore

Inlägg av Xcore »

Hylas skrev:
Xcore skrev:

Du tänker i svart-vitt va?
Nej. Jag tänker som det fungerar på alla andra forum, som dessutom fungerar utan att alla skall tjafsa och rösta om allt hela tiden och låter de som utsetts att göra sitt jobb, utföra det.

Vad tänker du på då, anarki?

Alla skall tjafsa och bestämma om allt hela tiden?

Wow, vad bra det fungerar sen, det har vi sett de senaste 3 åren...
Senast redigerad av 2 Xcore, redigerad totalt 17 gång.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Den ideń är jag inte förtjust i eftersom man då kan tappa väldigt tekniskt kunniga personer som verkligen behövs för Ubuntu.

Därmed inte sagt att den som ev. skulle bli permabannad har det som kallas Social kompetens men ändå är superduktig på tekniken.

Men permabann tycker jag är att ta i för mycket då det egentligen är ett livstidsstraff
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:Nu är det så att "regeländringen" inte kommit till på Teamleaderns initativ, det vet du vet lika väl som jag ZX Spectrum.
Det börjar bli dags att komma till pudelns kärna...
Är det här ett demokratiskt forum eller inte?
Ska vi medlemmar tillåta forumadmins att de ändrar i våra forumsregler efter deras eget godtycke?

Bra att du kommer in på vanliga medlemmar!
Är t.ex en forumadmin MER medlem än någon annan medlem, om man tänker på hur beslut om ändring av forumsreglerna ska fattas?
1. Jag och Jari hade definitivt tagit upp det här med tuffare moderation (eller uppstramning/tydliggörande av regelverket som det nu blev) oavsett. Vem som tog upp det internt är helt irrelevant, frågan togs upp efter mitt tillträdande men den utlösande faktorn var ett mycket grovt personangrepp, inget annat, det vet du Rune.

2. Jag hade inte godkänt förändringen om jag inte trott detta låg inom mitt mandat. Jag inser idag att vi kanske skulle skött det annorlunda men det är lätt att vara efterklok.
Harlekin33 skrev:Då kommer nästa fråga:

Bör en nominerad TL berätta i sin valkampanj vilka han kommer tillsätta i sin stab?

Jag tycker nog det eller kommer det i såna fall bli vilda diskussioner om vilka den nominerade TL kommer/ska tillsätta i sin stab?

???
1. Jag klargjorde tydligt hur jag ville arbeta som TL under nominerings- och valprocessen - som projektledare för nuvarande administration.

2. Skulle jag själv vilja tillsätta någon som Global Moderator eller Administratör skulle jag ta upp det till röstning med övriga administrationen. Att köra över administrationen och säga -"tillsätt denna eller denna i den här positionen", det skulle om inte annat anse vara extremt respektlöst.

3. Skulle jag sett medlemmarna inom administrationen som ett problem så hade jag inte ställt upp som TL, för det finns ingen möjlighet att rekrytera en ny administration på nån vecka eller två om ni tror det - det skulle vara en omöjlig uppgift. Redan idag har vi t.ex. för få Globala Moderatorer.

Jag vill återigen ifrågasätta konstruktiviteten i denna tråd. Jag har klargjort hur vi kommer att gå vidare och att älta att administrationens första beslut efter mitt tillträdande kanske inte var så jättegenomtänk när det gäller genomförandet, den poängen är rätt klargjord. Nu är frågan om vi kan gå vidare, både inom den här frågeställningen men också allt annat, eller måste vi bråka infinitum?
Xcore

Inlägg av Xcore »

Harlekin33 skrev:
Den ideń är jag inte förtjust i eftersom man då kan tappa väldigt tekniskt kunniga personer som verkligen behövs för Ubuntu.

Därmed inte sagt att den som ev. skulle bli permabannad har det som kallas Social kompetens men ändå är superduktig på tekniken.

Men permabann tycker jag är att ta i för mycket då det egentligen är ett livstidsstraff
I realiteten är det bara byte av nick men försvårar för personer att ständigt förstöra hela forumet.

Du tror väl inte att någon är så dum att man sitter och tänker. Nu kan jag aldrig mer posta då jag är permbannad?

Skulle jag bli permbannad skulle jag vara inne och posta på 5 min igen med ny ip, ny mail och ett nytt påhittat nick. ;)
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Xcore skrev: Nej. Jag tänker som det fungerar på alla andra forum, som dessutom fungerar utan att alla skall tjafsa och rösta om allt hela tiden och låter de som utsetts att göra sitt jobb, utföra det.

Vad tänker du på då, anarki?

Alla skall tjafsa och bestämma om allt hela tiden?

Wow, vad bra det fungerar sen, det har vi sett de senaste 3 åren...

Alla ska inte bestämma om allt hela tiden. Det har jag inte påstått och ingen annan heller. Jag vet inte riktigt vad du menar med anarki, men det låter som om du talar om kaos. Det är det ingen heller som vill ha. Andra har sagt det förut och jag kan säga det igen: vissa frågor har den digniteten att medlemmarna bör informeras innan beslut fattas, så att man har möjlighet att påverka beslutet ifall man vill det. Detta var en sådan fråga.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Katt skrev:Sen när tråden på alla sätt handlat om tillvägagångsättet så vill jag passa på att fråga, och då framförallt HakanS och Vulfgar, följande:

Jag sällar mig till gruppen för omröstning.

I ett privatägt forum sätter de invigda själv reglerna och medlemmarna får gilla läget. Demokrati? Knappast.

I ett LoCo där jag förutsätter att demokrati är en av hörnstenarna måste medlemmarna få vara med i de delar av beslutsprocessen som påverkar dem direkt.

De delar av beslutsprocessen jag tänker på och förordar är
1) Personval vid val av ledning, dvs TL/TC
2) Forumregler
3) Upplösning av LoCot

Utöver dessa tre så är det sen upp till ledningen/administrationen att ta beslut om en fråga behöver gå till omröstning hos medlemmarna.

Medlemsomröstningar kommer i huvudsak att beröra personval.
Ändring av forumregler bör vara en sällsynthet.
Upplösning, tja det är väl normalt max en gång!

Så med detta i åtanke så förstår jag inte varför medlemmarna inte ges rätten att rösta om ändringar i forumreglerna.

Att börja diskutera omval av personer inom administrations tror jag är helt fel väg och skapar snarare problem än löser eventuella sådana.

Detta var mitt inlägg i diskussionen.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Katt skrev:Sen när tråden på alla sätt handlat om tillvägagångsättet så vill jag passa på att fråga, och då framförallt HakanS och Vulfgar, följande:

Om man lägger ut ett förslag till diskussion under minst två veckor och ingen opponerat sig mot förslaget så tycker jag att man kan jämställa det med en omröstning.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Katt »

Bra att höra att din enda invändning mot tillvägagångsättet skulle vara att det måste ligga ute i minst 2 veckor. För i praktiken är detta tillvägagångsätt ett sätt som jag och säkert många andra kan tänka sig arbeta på och som inte omedelbart innebär omröstningar så fort något skall ändras. Tidsrymden tycker jag dock inte behöver överstiga några få dagar då det gott bör räcka för alla aktiva på forumet.
Det är inte lätt när det är svårt!
Xcore

Inlägg av Xcore »

Hylas skrev:Alla ska inte bestämma om allt hela tiden. Det har jag inte påstått och ingen annan heller. Jag vet inte riktigt vad du menar med anarki, men det låter som om du talar om kaos. Det är det ingen heller som vill ha. Andra har sagt det förut och jag kan säga det igen: vissa frågor har den digniteten att medlemmarna bör informeras innan beslut fattas, så att man har möjlighet att påverka beslutet ifall man vill det. Detta var en sådan fråga.
Du förstår inte i alla fall?

Vem bestämmer vilken fråga som har en viss dignitet?

I så fall kan du ifrågasätta precis allt de gör och förklara att det var av sådan dignitet att alla borde röstat om det eller åtminstone startat 3 trådar om saken.

Det fungerar inte.

Låt de som sitter att styra forumet sköta sitt jobb under den tid de sitter istället. Tycker de att en viss fråga bör tas upp med alla här, gör de också det. Och gör de inget bra jobb byts de ut efter periodens slut.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Katt skrev:Bra att höra att din enda invändning mot tillvägagångsättet skulle vara att det måste ligga ute i minst 2 veckor. För i praktiken är detta tillvägagångsätt ett sätt som jag och säkert många andra kan tänka sig arbeta på och som inte omedelbart innebär omröstningar så fort något skall ändras. Tidsrymden tycker jag dock inte behöver överstiga några få dagar då det gott bör räcka för alla aktiva på forumet.
Tiden för att komma överens om något ska inte behöva vara 2 veckor, om man inte vill tråka ut medlemmarna och ta död på initiativkrafterna hos framåtskridarna.
Absolut max borde vara 4 dagar om det inte är sportlov, storhelg eller semester.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Snälla nån, lägg ned det där anarki-tramset...

Det finns inga genvägar.

Gör du ett dåligt jobb som TL märks det genast på att aktiviteten går ned, folk tappar intresse och motivation. Det går dåligt för hela Ubuntu-se.org. Gör du ett bra jobb däremot så blir det raka motsatsen stället, allt går plötsligt bra och aktiviteten ökar.

Det finns inga genvägar.

Så låt TL och TC sköta sitt jobb utan att sitta anmärka på allt som görs hela tiden. Låt dem åtminstone få en ärlig chans att visa vad de går för.

Anarki är ingen bra sak där man godtyckligt sitter och bestämmer vad som är viktigt eller inte och där alla skall gapa i munnen på varandra och kritisera och bestämma.

Lyssnar ni inte på detta finner jag det hopplöst att ens posta mer på den här tråden och forumet kommer inte att bli ett dyft bättre med samma anarkistiska anda som de senaste 3 åren.
Låst

Återgå till "Forum"