Omröstning - Radering av konto

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.

Ska ubuntu-se.org tillåta uppsägning av medlemskap ?

Omröstningen slutade 26 feb 2010, 12:19

Ja
30
63%
Nej
15
31%
Vet ej ( skriv gärna i tråden )
3
6%

Antal röster: 48

Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av Katt »

Tycker inte det är så mycket att tjaffsa om det här. :P
En admin får ta tag i och kolla hur vi enklast kan sköta raderingen av konton.

PM till admin är en lösning, eller om vi ger friare händer (och mindre jobb i slutändan) se om vi kan installera en mod så varje användare själva kan radera sitt konto.
Vulfgars förslag är också passande. Tror det inte är några problem att fixa så gamla poster blir kvar under samma alternativt annat namn.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Det kan ju stå "Avregistrerad" :)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Ett annat alternativ är ju att man byter namn på användaren till typ "emil.s (avregistrerad)", eller liknande, och tar bort möjligheten att logga in.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Emil.s skrev:Ett annat alternativ är ju att man byter namn på användaren till typ "emil.s (avregistrerad)", eller liknande, och tar bort möjligheten att logga in.
Tukken lyfter en, av alla sina "tummar" för det. Kan det bli bättre, eller enklare, än att göra så, som du skriver?

Förslaget får min röst.
Vi skall kanske ändå också vänta på ett svar från L J om, hur de har gjort hos sig, på ubuntu.se.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 01#p372901

Men bortsett från det, så ligger nog ditt förslag bäst till.

Det är ju inte särdeles många gånger, som det behöver arbetas med. I normalfallet.
Sedan får man fundera kring detta med tiden för automatisk borttagning av dem som inte längre besöker, eller loggar in på forumet.

Det blir en fråga i sig.

Tukken
*edit* Lagt in länk
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Broder Tuck skrev: Sedan får man fundera kring detta med tiden för automatisk borttagning av dem som inte längre besöker, eller loggar in på forumet.

Det blir en fråga i sig.

Tukken
De flesta föreningar har medlemmar som är mer eller mindre inaktiva utan att gräma sig alltför mycket. Visst vill man ha många aktiva medlemmar, missförstå mig rätt, men också passiva medlemmar bidrar genom att ge "råg i rygggen" i vårt fall och i andra fall också med en medlemsavgift.

Själv är jag medlem i ett antal föreningar som jag för närvarande inte är aktiv i men vilkas verksamhet jag tycker det är bra att stödja.

Sen kan det ju vara praktiskt (ifall man vill få fatt på nån som vill hjälpa till med något) och bra ur statistiksynpunkt att skilja ut mer aktiva medlemmar utifrån inloggnings- eller poststatistik till exempel

Men också för passiva medlemmar (ifall de har varit aktiva tidigare) gäller att man trasar sönder trådar ifall man tar bort deras inlägg. Svar utan frågor är till exempel rätt värdelösa.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

man behöver inte vara särskilt aktiv i ett forum för att vilja ha sitt konto kvar. Jag är med i vissa forum som jag besöker ganska sällan, men jag vill kunna logga in och skriva inlägg ändå. I något forum raderades mitt konto efter en viss tids inaktivitet, det forumet besöker jag aldrig mer. Om konton ska raderas så ska det vara sådana där användaren uttryckligen bett om att kontot raderas. Givetvisska konton som aldrig aktiverats tas bort, men jag tror dom raderas automatiskt . Övriga bör vara intakta.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Broder Tuck skrev:...
Vi skall kanske ändå också vänta på ett svar från L J om, hur de har gjort hos sig, på ubuntu.se.
Hos ubuntu.se är det möjligt att radera sitt konto. Ett PM till admins räcker. F.ö. besvaras frågor angående ubuntu.se i vårt forum. Vi från ubuntu.se hänvisar alla frågor angående ubuntu-se.org hit. Jag ber er alla här att ta hänsyn till detta.

Little John
Administrator
http://ubuntu.se
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Det här verkar ju jättebra. Som jag fattar tråden finns det en enighet om att man skall kunna avregistrera konton samt att det gamla kontonamnet skall finnas kvar med något slags tillägg som t.ex. "avregistrerad", "inaktiverad" e.dyl.

Bara att genomföra förändringen va' ??

Efter det blir det svårare att klaga på vår statistik dessutom.

Utanför ämnet:
Little John skrev:Utanför ämnet: F.ö. besvaras frågor angående ubuntu.se i vårt forum.
Utanför ämnet:
Med risk för att det blir en egen tråd så tycker jag att vi får diskutera vilka forum eller distar vi vill i detta forum, men vill någon säga att vi även kan göra det i andra forum så går det också bra.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

ycc skrev:Det här verkar ju jättebra. Som jag fattar tråden fins det en enighet om att man skall kunna avregistrera konton samt att det gamla kontonamnet skall finnas kvar med något slags tillägg som t.ex. "avregistrerad", "inaktiverad" e.dyl.

Problemet är bara, som jag ser det, att omröstningen inte startades av vår administration.
Det gör den väl egentligen inte gällande, bara vägledande.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Opinionsmätning. Inget annat. Det är upp till ledningen att bestämma hur det ska vara.

LJ
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Grön Göling skrev:Problemet är bara, som jag ser det, att omröstningen inte startades av vår administration.
"I värsta fall" får vi väl dra det en gång till i omröstningstavlan då?
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Dock så handlar ju egentligen tråden inte om själva avregistreringen. Utan om att några personer inte verkar vara tillräckligt intelligenta för att förstå att "Totalt antal medlemmar != Antalet aktiva medlemmar".

"Avregistrering" i form utav inaktivering av konton bedrivs redan idag, om man skickar PM till administrationen.
Men det kan givetvis göras tydligare, precis som tidigare föreslaget.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Visst, det är ju viktigt att vi är överens om vad vi diskuterar. Som jag fattat verkar många tycka det är bra om

1. Om man avregistrar/inaktiverar sitt konto så skall detta framgå av de poster man skrivit. (Som t.ex. i Emils utmärkta förslag med "n.n. (avregistrerad)")

2. Vår statistik skall inte innefatta dessa konton.

(Sedan finns det väl bara en fråga till i sammanhanget att diskutera, det är om man skall tillåta återaktivering av inaktiverade/avregistrade konton.)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ycc skrev:Det här verkar ju jättebra. Som jag fattar tråden fins det en enighet om att man skall kunna avregistrera konton samt att det gamla kontonamnet skall finnas kvar med något slags tillägg som t.ex. "avregistrerad", "inaktiverad" e.dyl.

Håller absolut med.
Grön Göling skrev:Problemet är bara, som jag ser det, att omröstningen inte startades av vår administration.
Då antalet aktiva är såpass få tror jag det räcker med vad som skrivits i denna tråd samt resultatet för att klargöra att det - och då ge tillräckligt med indikation att genomföra det på det sätt som Ycc föreslår.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Förslaget har ju tagits fram av andra, denna gång. Jag har ju bara kommit in i slutet av denna tråd. Orsaken att jag engagerar mig nu är att jag i alla fall för rätt länge sedan vid flera tillfällen drivit denna fråga.

Jag håller med farmfield. Jag tycker diskussion och röstningsresultat (om det står sig) räcker för att genomföra förslaget.

Men självklart är det inte vi i tråden som verkställer. Det finns dock så många som stöder förslaget att jag bestämt anser att TL måste gå in i tråden och ta ställning. Som jag ser det är de viktigaste alternativen:
1. Genomföra förslaget.
2. TL förklarar varför TL inte vill genomföra förslaget.

Om TL anser att han inte vill avgöra i slutet av sin mandatperiod får det väl bli en fråga till kandidaterna. (farmfield har ju redan svarat som jag uppfattar det.)

Måste tyvärr logga ut nu. Återkommer om någon dag eller två.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ycc skrev:Förslaget har ju tagits fram av andra, denna gång. Jag har ju bara kommit in i slutet av denna tråd. Orsaken att jag engagerar mig nu är att jag i alla fall för rätt länge sedan vid flera tillfällen drivit denna fråga.

Jag håller med farmfield. Jag tycker diskussion och röstningsresultat (om det står sig) räcker för att genomföra förslaget.

Men självklart är det inte vi i tråden som verkställer. Det finns dock så många som stöder förslaget att jag bestämt anser att TL måste gå in i tråden och ta ställning. Som jag ser det är de viktigaste alternativen:
1. Genomföra förslaget.
2. TL förklarar varför TL inte vill genomföra förslaget.

Om TL anser att han inte vill avgöra i slutet av sin mandatperiod får det väl bli en fråga till kandidaterna. (farmfield har ju redan svarat som jag uppfattar det.)

Måste tyvärr logga ut nu. Återkommer om någon dag eller två.
Min fetning ovan: Ja, jag är villig att genomföra det som av Ycc beskrivet i punkt 1, dock med reservation att jag, som tidigare sagt, inte vill genomföra en administrativ förändring om inte administratörerna (som ju får göra jobbet) stöder detta. Skulle det vara så skulle jag, enligt punkt 2. ovan, informera om detta utåt såklart.
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Tycker emil.s förslag var riktigt bra!
Utanför ämnet: Du är rätt säker på att du kommer vinna valet va, farmfield?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

TweekiE skrev:Tycker emil.s förslag var riktigt bra!
Problemet är att det inte löser statistiken. Dessutom är det ju ingen avregistrering i ordets mening.
TweekiE skrev:Du är rätt säker på att du kommer vinna valet va, farmfield?
Absolut inte. Däremot känner jag mig trygg även om jag förlorar då jag ju känner ZX, fattar hur han tänker o.s.v. och vet att han skulle bli en bra TL även om vi har olika idéer om hur vi vill jobba. :)

Skulle iof vara kul att höra hur ZX ser på den här frågan.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Eftersom röstningen ser ut som den gör så är det givet att det måste till någon förändring angående radering av konton.
Administrationen vet bäst hur det praktiska fungerar, dvs. om det innebär mycket merarbete. Min personliga åsikt är dock att man inte ska kunna radera sitt konto mer än en gång per år.
Sen är det väldigt bra om det går att fixa statistiken därefter om det inte sköter sig själv vid borttagning av konton? ....eller alternativt att ta statistiken den helt och hållet (tråkigt alternativ).
Vissa forum har en tidsgräns hur ofta man måste vara inloggad i forumet innan kontot raderas automatiskt, typ en gång per år. Vore det nåt?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Ja... eller de som har varit inaktiva så länge kan det stå inaktiv sedan 2008.... elr något!
Vadå, man kan väll bara radera sitt konto en gång? ;D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"