Lao Tzu skrev:Något jag har reflekterat över är att det inte är särskilt tydligt hur "ledningen" ser ut för det här stället. Högst upp har vi TL, sen nånstans bredvid har vi TC. Det finns också portaladmin, serveradmin, admin och moderatorer men sen då?
Problemet är att vi hade ett par stycken olika, väl genomtänkta, förslag till omorganisation. Eftersom det blev ett
dödläge vid omröstningarna så blev det ett provisoriskt förslag istället. Iofs så kan ju det fungera lika bra ändå, men det kräver kanske lite mer av dom som blivit valda. Det provisoriska förslaget, det som alltså gäller idag är
En ledning vald av medlemmarna med en TL och en TC som väljs varje halvår.
TL tillsätter sen de befattningar i en ledningsgrupp som behövs kompetensmässigt för att driva ett LoCo, dvs ansvariga för vår kärnverksamhet, tex:
- support
- marknadföring
- administration av webbplats
Vid oenighet i ledningsgruppen har TL utslagsröst och är ytterst ansvarig.
Eftersom det var en viss turbulens (milt sagt) i samband med valen av organisation och nya TL/TC så blev det förmodligen så att många blev lite trötta och därför inte orkat finna så mycket entusiasm när det gäller projektgrupper. Vi kan alltså inte skylla bristande aktivitet på nuvarande TL/TC.
Om jag ser till mej själv så har jag föredragit att engagera mej i supportfrågor istället för i organisation och jag är väl knappast ensam om detta. Det är också mycket sannolikt att förväntningarna ibland är lite för högt ställda. Allt arbete här sker på rent idéell basis och vi kan inte förvänta oss att den som är TL/TC kommer att kunna lägga ner ett heltidsjobb. Det är alltså viktigt att alla som har möjlighet hjälper till med det dom kan och att
samtliga som har synpunkter också engarerar sej själva för att försöka genomföra det man brinner för. Det är ingen större idé att försöka få andra att genomföra ens egna önskemål om man inte själv bidrar på något sätt.
Grundtanken är väl att TL leder LoCot medan TC står för kontakten med ubuntu upstream. Utformningen av denna organisation är dock i dagsläget ganska öppen. Den enda posten som krävs av ett LoCo (enligt ubuntu upstream) är TC och här finns beskrivningen av vad som förväntas
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamContact