[Diskussion] Nominering/Val av Team Leader och Team Contact

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: [Diskussion] Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av Rune.K »

HakanS är nominerad som TC.
HakanS skrev:Jag nominerar mig själv som TC.
från aktuell tråd.
HakanS är en medlem som varit med länge.
Kan CF tänka sej att samarbeta med HakanS, så vet jag var lägger min röst.

Min utgångspunkt är att jag ska kunna rekommendera det forumet för de jag träffar på som är intresserade av Ubuntu.
Det har varit OK de sista 5 månaderna (undrar vad det beror på).

Men nu verkar det som att några vill att forumet ska återgå till att vara en dokusåpa online, där man pucklar på varandra med fantasifulla tillhygge typ CoC.
Låt oss slippa det!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

CryingFreeman skrev:Jag kan i alla fall säga att jag välkomnar de nya nomineringarna och jag kan säga att det hade varit förbaskat trevligt att få jobba med allihop, som ett team. För som sagt, det behövs fler än två krafter för att dra igång LoCot igen. :)
@CF och övriga
När jag skrev förslaget om en TL & TC som sen Vulfgar modifierade något så var just tanken dels den att TL & TC väljs av medlemmarna, dels att TL & TC sen kompletterar ledningsgruppen med den kompetens som behövs. Och vad jag förstått så finns inget som motsäger detta ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:
Men en sak som är säker det är att det måste finnas fler indianer än hövdingar.
Finns det bara hövdingar blir det inte mycket uträttat, eller hur?
Om du med "hövding" menar folk som bara sammanträder och beslutar håller jag med dig, men om en "hövding" också bidrar till att genomföra saker, så kan vi nog ha hur många som helst.

Problemet vi har haft här är väl att vi alla oavsett om vi blivit valda eller utsedda till något eller inte har varit "hövdingar" i den första betydelsen, Vi har babblat mer om vad någon annan borde göra än vad vi faktiskt har gjort.

Jag skulle hellre se att det var så att folk faktiskt gjorde saker, agerade, skrev, ritade, affischerade, delade ut flygblad, you name it. Så var det faktiskt innan. Det blev lite fel ibland och det var ett helvete att hålla reda på allt som hände, men det hände i alla fall saker. Så kom petimetrarna, principryttarna och gnällspikarna in. Fann fel, men gjorde inte nåt rätt i stället.

Då hamnade locket på. Den som inget gör undgår i alla fall kritik för att ha gjort fel. Vi krympte och kallnade.

Vi måste våga göra fel igen!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar skrev:Just en "styrelse" är väl slutdiskuterat och avslaget, men att TL och TC kring sig knyter ett antal "förtrogna" ser jag som närmast en självklarhet. Folk med lite olika förmågor och erfarenheter, som kan ge råd, kritik, idéer och utföra en massa av det jobb som behöver göras. Jag har själv argumenterat för det tidigare liksom flera andra. Vilka som ska ingå bör vara deras beslut och den gruppen ska kunna utökas och minskas dynamiskt.
Då tycker jag att du skall läsa vad CF skriver här ovan, att han behöver hjälp. Om det inte går att få in folk genom att "gå före" som ledare kanske man måste göra nåt åt organisationen i toppen, så att man får den hjälp man behöver. Det är det jag pekar och hela tiden pekat på. Kalla det för vad du vill, styrelse, ledningsgrupp, styrgrupp, administration, eller va fan som helst.

Är det bara jag och CF som ser problematiken?

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Bowmore skrev:
CryingFreeman skrev:Jag kan i alla fall säga att jag välkomnar de nya nomineringarna och jag kan säga att det hade varit förbaskat trevligt att få jobba med allihop, som ett team. För som sagt, det behövs fler än två krafter för att dra igång LoCot igen. :)
@CF och övriga
När jag skrev förslaget om en TL & TC som sen Vulfgar modifierade något så var just tanken dels den att TL & TC väljs av medlemmarna, dels att TL & TC sen kompletterar ledningsgruppen med den kompetens som behövs. Och vad jag förstått så finns inget som motsäger detta ;)
Jag tror alla är medvetna om att det inte fanns några hinder för det, det var mest att det inte riktigt blev så ... :P Och jag pekar inga fingrar åt något håll, ska jag klandra någon så är det väl mig själv som ligger närmast, som inte kunde entusiasmera våra medlemmar tillräckligt för att de skulle engagera sig.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

No1Viking skrev:
Urban Anjar skrev:Just en "styrelse" är väl slutdiskuterat och avslaget, men att TL och TC kring sig knyter ett antal "förtrogna" ser jag som närmast en självklarhet. Folk med lite olika förmågor och erfarenheter, som kan ge råd, kritik, idéer och utföra en massa av det jobb som behöver göras. Jag har själv argumenterat för det tidigare liksom flera andra. Vilka som ska ingå bör vara deras beslut och den gruppen ska kunna utökas och minskas dynamiskt.
Då tycker jag att du skall läsa vad CF skriver här ovan, att han behöver hjälp. Om det inte går att få in folk genom att "gå före" som ledare kanske man måste göra nåt åt organisationen i toppen, så att man får den hjälp man behöver. Det är det jag pekar och hela tiden pekat på. Kalla det för vad du vill, styrelse, ledningsgrupp, styrgrupp, administration, eller va fan som helst.

Är det bara jag och CF som ser problematiken?

Micke
Jo, jag ser problematiken. Vi hade såna strukturer under min tid. Inte fullkomliga på något vis, men de fanns. Tyvärr fanns det folk som inte riktigt tålde det och som spred misstroende och jävulskap. Varje ledning behöver sitt bollplank. De som inte förstår det bör nog inte ingå i någon grupp, förening, community, whatsoever. Såna grupper kan vara formaliserade som den styrelse du talar om, men i en mer dynamisk värld, där vi dessutom bara undantagsvis träffas IRL funkar det nog bättre med mer informella strukturer.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Något jag har reflekterat över är att det inte är särskilt tydligt hur "ledningen" ser ut för det här stället. Högst upp har vi TL, sen nånstans bredvid har vi TC. Det finns också portaladmin, serveradmin, admin och moderatorer men sen då?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Lao Tzu skrev:Något jag har reflekterat över är att det inte är särskilt tydligt hur "ledningen" ser ut för det här stället. Högst upp har vi TL, sen nånstans bredvid har vi TC. Det finns också portaladmin, serveradmin, admin och moderatorer men sen då?
Problemet är att vi hade ett par stycken olika, väl genomtänkta, förslag till omorganisation. Eftersom det blev ett dödläge vid omröstningarna så blev det ett provisoriskt förslag istället. Iofs så kan ju det fungera lika bra ändå, men det kräver kanske lite mer av dom som blivit valda. Det provisoriska förslaget, det som alltså gäller idag är
En ledning vald av medlemmarna med en TL och en TC som väljs varje halvår.

TL tillsätter sen de befattningar i en ledningsgrupp som behövs kompetensmässigt för att driva ett LoCo, dvs ansvariga för vår kärnverksamhet, tex:
- support
- marknadföring
- administration av webbplats

Vid oenighet i ledningsgruppen har TL utslagsröst och är ytterst ansvarig.
Eftersom det var en viss turbulens (milt sagt) i samband med valen av organisation och nya TL/TC så blev det förmodligen så att många blev lite trötta och därför inte orkat finna så mycket entusiasm när det gäller projektgrupper. Vi kan alltså inte skylla bristande aktivitet på nuvarande TL/TC.

Om jag ser till mej själv så har jag föredragit att engagera mej i supportfrågor istället för i organisation och jag är väl knappast ensam om detta. Det är också mycket sannolikt att förväntningarna ibland är lite för högt ställda. Allt arbete här sker på rent idéell basis och vi kan inte förvänta oss att den som är TL/TC kommer att kunna lägga ner ett heltidsjobb. Det är alltså viktigt att alla som har möjlighet hjälper till med det dom kan och att samtliga som har synpunkter också engarerar sej själva för att försöka genomföra det man brinner för. Det är ingen större idé att försöka få andra att genomföra ens egna önskemål om man inte själv bidrar på något sätt.

Grundtanken är väl att TL leder LoCot medan TC står för kontakten med ubuntu upstream. Utformningen av denna organisation är dock i dagsläget ganska öppen. Den enda posten som krävs av ett LoCo (enligt ubuntu upstream) är TC och här finns beskrivningen av vad som förväntas https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamContact
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

vulfgar skrev:Allt arbete här sker på rent idéell basis och vi kan inte förvänta oss att den som är TL/TC kommer att kunna lägga ner ett heltidsjobb. Det är alltså viktigt att alla som har möjlighet hjälper till med det dom kan och att samtliga som har synpunkter också engarerar sej själva för att försöka genomföra det man brinner för. Det är ingen större idé att försöka få andra att genomföra ens egna önskemål om man inte själv bidrar på något sätt.

Grundtanken är väl att TL leder LoCot medan TC står för kontakten med ubuntu upstream. Utformningen av denna organisation är dock i dagsläget ganska öppen. Den enda posten som krävs av ett LoCo (enligt ubuntu upstream) är TC och här finns beskrivningen av vad som förväntas https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamContact
Då kommer den hetaste frågan på länge: Hur många är det som brinner här på ubuntu-se.org?
Just precis, det är ganska tunnsått på det området, eftersom de som brann har lämnat under Urban Anjars "storhetstid" där man bara skulle kavla upp sina ärmar och börja jobba. Å andra sidan sa han, precis som du, att det är gratisjobb som görs på fritiden. För mig är det kontrahenter som inte går ihop.

Det gäller att engagera nya krafter bland de som finns här, som är lite aktiva här på sajten. Nytt blod behövs, anser jag, eftersom de som brunnit, tidigare, inte verkar komma tillbaka.

Vad gäller utformningen av organisationen, skall den inte diskuteras och omröstas kring, menar du? Tror du att det kommer att gå att genomgöra förändringar, i organisationen under TL/TC, utan gnissel?

Micke
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

No1Viking skrev: Vad gäller utformningen av organisationen, skall den inte diskuteras och omröstas kring, menar du? Tror du att det kommer att gå att genomgöra förändringar, i organisationen under TL/TC, utan gnissel?

Micke
Klart att den frågan måste kunna diskuteras. Allt måste kunna diskuteras. ;)

Det jag menar är att det finns många som har väldigt bestämda uppfattningar om hur allt ska skötas men som inte själva vill (eller kan) ställa upp och göra något själva. Jag tänker inte på någon speciell person, utan mer i allmänhet. Just nu tillhör jag väl själv den skaran, det är därför jag försöker ligga lite lågt när det gäller organisationsfrågor. :P
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

vulfgar skrev:Det jag menar är att det finns många som har väldigt bestämda uppfattningar om hur allt ska skötas men som inte själva vill (eller kan) ställa upp och göra något själva. Jag tänker inte på någon speciell person, utan mer i allmänhet. Just nu tillhör jag väl själv den skaran, det är därför jag försöker ligga lite lågt när det gäller organisationsfrågor. :P
Vad är det för attityd? Jag tycker det är fegt att dra sig ur/inte vilja delta i diskussionen pga det argumentet. Var med och tyck till i stället, konstruktivt, så kanske vi kan rädda Locot inför framtiden. Att kategorisera människor inkluderat sig själv, som verkar vara populärt här, är nåt av det värsta man kan göra, speciellt när läget är som det är. LoCot behöver alla tips och råd man kan få, från höger och vänster för att hitta en bra framkomlig väg till en levande och fungerande gemenskap.

Micke
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:
No1Viking skrev: Vad gäller utformningen av organisationen, skall den inte diskuteras och omröstas kring, menar du? Tror du att det kommer att gå att genomgöra förändringar, i organisationen under TL/TC, utan gnissel?

Micke
Klart att den frågan måste kunna diskuteras. Allt måste kunna diskuteras. ;)

Det jag menar är att det finns många som har väldigt bestämda uppfattningar om hur allt ska skötas men som inte själva vill (eller kan) ställa upp och göra något själva. Jag tänker inte på någon speciell person, utan mer i allmänhet. Just nu tillhör jag väl själv den skaran, det är därför jag försöker ligga lite lågt när det gäller organisationsfrågor. :P
Det är cirka ett halvår sedan vi röstade om organisationen.
Är det verkligen nödvändigt att redan börja dividera om det.
Vad jag vet så har No1Viking en helt egen webbplats om ubuntu, jag tvivlar väldigt starkt på det skulle löna sej att börja diskutera organisationen där på ubuntu.se ;)
Lägg ner era oändliga diskussioner om organisationen här!
Speciellt de som i stort aldrig hjälper till med supportfrågorna här.
Brinner man så in i norden för Ubuntu, då räknar iallafall jag med att den brinnande stackaren har något så när hum om distributionen Ubuntu så att han någon gång kan svara på frågor i supporten.
Jag vet att det några som endast vill administrera och leka hövding, men vad jag vet vet så står det inget om det i CoC...
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

No1Viking skrev:... Var med och tyck till i stället, konstruktivt, så kanske vi kan rädda Locot inför framtiden.
...
Micke
Ett sätt att "rädda" det här LoCot kanske är att sluta upp med de oändliga diskussionerna.
Jag tror att många nytillkomna skräms bort av allt tjafs om "organistionen".
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

No1Viking skrev:
vulfgar skrev:Det jag menar är att det finns många som har väldigt bestämda uppfattningar om hur allt ska skötas men som inte själva vill (eller kan) ställa upp och göra något själva. Jag tänker inte på någon speciell person, utan mer i allmänhet. Just nu tillhör jag väl själv den skaran, det är därför jag försöker ligga lite lågt när det gäller organisationsfrågor. :P
Vad är det för attityd? Jag tycker det är fegt att dra sig ur/inte vilja delta i diskussionen pga det argumentet. Var med och tyck till i stället, konstruktivt, så kanske vi kan rädda Locot inför framtiden. Att kategorisera människor inkluderat sig själv, som verkar vara populärt här, är nåt av det värsta man kan göra, speciellt när läget är som det är. LoCot behöver alla tips och råd man kan få, från höger och vänster för att hitta en bra framkomlig väg till en levande och fungerande gemenskap.

Micke
Där tycks vi ha lite olika uppfattning. :)

Jag menar inte att det är fel att komma med en bra idé, men för egen del vill jag inte envisas med idén om jag inte själv vill/kan vara med om att försöka genomföra den. Som tidigare nämnt är inte detta någon kritik mot andra personer, bara en förklaring hur jag själv funkar. Om jag inte lägger två strån i kors så accepterar jag vad dom som är aktiva och engarerar sej kommer fram till. Jag hoppar mest in i tråden för att länka till vad som gäller nuvarande organisation och hur/varför det blev som det blev, detta eftersom jag hade hand om dom senaste valen om ny organisation.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Rune.K skrev:Det är cirka ett halvår sedan vi röstade om organisationen.
Är det verkligen nödvändigt att redan börja dividera om det.
Vad jag vet så har No1Viking en helt egen webbplats om ubuntu, jag tvivlar väldigt starkt på det skulle löna sej att börja diskutera organisationen där på ubuntu.se ;)
Lägg ner era oändliga diskussioner om organisationen här!
Speciellt de som i stort aldrig hjälper till med supportfrågorna här.
Brinner man så in i norden för Ubuntu, då räknar iallafall jag med att den brinnande stackaren har något så när hum om distributionen Ubuntu så att han någon gång kan svara på frågor i supporten.
Jag vet att det några som endast vill administrera och leka hövding, men vad jag vet vet så står det inget om det i CoC...
Jag vet inte hur du tänker nu. Flera av oss, inkluderat CF har larmat om att ledningen behöver förstärkas. På nåt sätt måste man väl göra det då, eller? Hur ska man annars gå tillväga för att lösa dagens problematik om man inte diskuterar den? Vad är det för dumheter du skriver om att man måste vara en supportnörd för att kunna diskutera organisationen eller andra saker rörande LoCot, när man ändå är medlem?
Är alla människor, som inte hjälper till, diskvalificerade då, enligt dig?

Jag måste säga att det är ett oerhört trångsynt synsätt, som dessvärre myntats av en tidigare ledare här. Med din agenda dödar du en viktig och nödvändig debatt.

Micke
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Rune.K skrev:
No1Viking skrev:... Var med och tyck till i stället, konstruktivt, så kanske vi kan rädda Locot inför framtiden.
...
Micke
Ett sätt att "rädda" det här LoCot kanske är att sluta upp med de oändliga diskussionerna.
Jag tror att många nytillkomna skräms bort av allt tjafs om "organistionen".
Jag tror att nytillkomna skräms bort av att man vill kategorisera folk. Är man inte supportnörd, trogen mot CoC genom att man skrivit under den eller är aktiv på annat sätt ska man hålla käften. Det är vad en del personer uttrycker här.

För mig är det ett helt oacceptabelt sätt att tänka.

Micke
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

vulfgar skrev:Där tycks vi ha lite olika uppfattning. :)
Synd!
vulfgar skrev:Jag menar inte att det är fel att komma med en bra idé, men för egen del vill jag inte envisas med idén om jag inte själv vill/kan vara med om att försöka genomföra den. Som tidigare nämnt är inte detta någon kritik mot andra personer, bara en förklaring hur jag själv funkar. Om jag inte lägger två strån i kors så accepterar jag vad dom som är aktiva och engarerar sej kommer fram till. Jag hoppar mest in i tråden för att länka till vad som gäller nuvarande organisation och hur/varför det blev som det blev, detta eftersom jag hade hand om dom senaste valen om ny organisation.
Du är en vanlig medlem som borde ha rätt att tycka, trots att du inte vill/kan genomföra förändringarna, anser jag.

Micke
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Låt mig dubbelkolla en sak.

Ubuntu Sverige har en portal med info om Ubuntu etc, vi har en Wiki där vi samlar dokumentation om Ubuntu och vi har även ett forum för support. Vi har en eller flera som ansvarar var för sig över portalen, wikin och forumet.

Personerna är vald av administrationen och moderatorerna.

Ett väldigt traditionellt och enkelt upplägg enligt mig. Hur kan man då misslyckas så fatalt? Finns det ingen som hört talas om uttrycket "Keep it simple stupid"?

Varför vill man hela tiden komplicera ett så enkelt och annars bra fungerande koncept? Varför körde man inte vidare på det konceptet som fanns förut och fungerade så bra?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Grön Göling skrev: Jag skulle också kunna nominera pun, oavsett mina personliga åsikter om honom, men i vanlig ordning så tror han väl att jag bara driver med honom, så jag avstår även det.
Tack för det..... >:D

Jag känner mig säker i Ubuntu så jag behöver inte bränna tid på ovidkommande trams om "ditt o datt".

För det är väl Ubuntu som gäller... eller.. ?? ???
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

pun skrev:
För det är väl Ubuntu som gäller... eller.. ?? ???
I ALLA bemärkelser!
D.v.s. även sättet att behandla sina medmänniskor på.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"