C:\ borta. HJÄLP!
Re: C:\ borta. HJÄLP!
Ändrade du verkligen namnet från Data till DataNew och gjorde Apply?
Verkar inte så, så prova igen.
Verkar inte så, så prova igen.
Jo, jag gloemde nog trycka apply.. Den aer laast pa naagot vaenster nu
http://data.fuskbugg.se/skalman01/dsfafaf.png
Det gaar inte att hoegerklicka och trycka label, det aer ut-graa-at
(aa ae oe ~LIKAMED~ Åäö!)

http://data.fuskbugg.se/skalman01/dsfafaf.png
Det gaar inte att hoegerklicka och trycka label, det aer ut-graa-at
(aa ae oe ~LIKAMED~ Åäö!)
Högerklicka på sda5-partitionen och välj Avmontera.
Att den är monterad ser man på nyckelknippan.
Att den är monterad ser man på nyckelknippan.
Men...
jag bytte till DataNew och troeck paa apply sedan startade jag om datorn, men den heter fortfarande DATA som den andra
(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
EDIT: Naer jag ska byta namn och trycker paa apply sa kommer det upp en grej och naer man trycker close paa den saa tycks den refresha och naer den aer klar saa heter den DATA igen
hahaha
jag bytte till DataNew och troeck paa apply sedan startade jag om datorn, men den heter fortfarande DATA som den andra

(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
EDIT: Naer jag ska byta namn och trycker paa apply sa kommer det upp en grej och naer man trycker close paa den saa tycks den refresha och naer den aer klar saa heter den DATA igen
hahaha
Hmm, mycket märkligt, med Apply menar jag den gröna bocken uppe i GParted-panelen.
Men då får du verifiera att båda Data ser ok ut.
I Nautilus ser du även monteringspunkten i fältet Place, Den ena heter /media/Data och den andra /media/Data_, dvs följt av underscore. I GParted ser du vilken monteringspunkt som tillhör vilken DATA, så det är ett annat sätt att skilja dem åt.
Men då får du verifiera att båda Data ser ok ut.
I Nautilus ser du även monteringspunkten i fältet Place, Den ena heter /media/Data och den andra /media/Data_, dvs följt av underscore. I GParted ser du vilken monteringspunkt som tillhör vilken DATA, så det är ett annat sätt att skilja dem åt.
Jag ocksaa.Bowmore skrev:Hmm, mycket märkligt, med Apply menar jag den gröna bocken uppe i GParted-panelen.
En fraaga. Vad aer Nautilus?
(Jag vet, jag aer en idiot osv osv)
Nautilus är filbläddraren i Ubuntu, dvs den du får upp här du öppnar t.ex Places>Dator eller Places>Home. Alltså motsvarigheten till Explorer i Windows.
Den ena visar DATA och den andra visar DATA_ naer man gaar in i Computer > DATA/DATA.
Kolla att båda ser ok ut genom att öppna resp mappar.
Vilken som är vilken ser du t.ex i GParted på monteringspunkten.
Är den /media/DATA för sda5 så heter den DATA iunder Computer.
Är den /media/DATA_ för sda5 så heter den DATA_ under Computer.
Men kolla igenom båda genom att öppna de mapparna och se att allt verkar ok.
Vilken som är vilken ser du t.ex i GParted på monteringspunkten.
Är den /media/DATA för sda5 så heter den DATA iunder Computer.
Är den /media/DATA_ för sda5 så heter den DATA_ under Computer.
Men kolla igenom båda genom att öppna de mapparna och se att allt verkar ok.
Den heter DATA_ foer sda5.
Och? Har du öppnat och kollat i den och sett om den verkar ok?Rawdey skrev:Den heter DATA_ foer sda5.
Isf kan du ta bort din gamla DATA, dvs sda3 med GParted.
Ja, den verkar OK.
Och jag har tagit bort sda3 nu.
Och jag har tagit bort sda3 nu.
Oki, då har du ett ledit utrymme till höger om sda2 (extended partition) och nu ska vi först utöka sda2 så att det lediga utrymmet blir ca 90 GB eller som det kommer att stå i GParted 85 GiB.
Alltså ca 91 GB = 85 GiB.
Orsaken till det är att GB är en tre-potens av 1000 medan GiB är en 3-potens av 1024.
Alltså som att växla valuta
Gör nu så här
Avmontera först sda5 så ska nyckelikonen i GParted försvinner för både sda5 och sda2.
Sen markera raden för sda2 (extended) i tablellen.
Högerklicka sen och välj Move/Resize (tror jag det står på engelska)
Sen i fönstret du får upp har du tre fält, det understa heter Ledigt utrymme efter (MiB).
Ta tag i den högra svarta pilen i partitionen och dra sen den åt höger tills Ledigt utrymme efter (MiB) visar ca 87000 MiB. Tryck sen OK följt av Apply.
Vad du gör här är att utöka sda2 så att du får plats med Ubuntu i den samtidigt som du minskar det lediga utrymmet för Vista till 91GB, dvs 85GiB.
Är du osäker så skicka en bild igen men flytta det lilla fönstret om det är uppe så att man ser listan av partitioner
Sen börjar det bli dags att installera Vista.
Alltså ca 91 GB = 85 GiB.
Orsaken till det är att GB är en tre-potens av 1000 medan GiB är en 3-potens av 1024.
Alltså som att växla valuta

Gör nu så här
Avmontera först sda5 så ska nyckelikonen i GParted försvinner för både sda5 och sda2.
Sen markera raden för sda2 (extended) i tablellen.
Högerklicka sen och välj Move/Resize (tror jag det står på engelska)
Sen i fönstret du får upp har du tre fält, det understa heter Ledigt utrymme efter (MiB).
Ta tag i den högra svarta pilen i partitionen och dra sen den åt höger tills Ledigt utrymme efter (MiB) visar ca 87000 MiB. Tryck sen OK följt av Apply.
Vad du gör här är att utöka sda2 så att du får plats med Ubuntu i den samtidigt som du minskar det lediga utrymmet för Vista till 91GB, dvs 85GiB.
Är du osäker så skicka en bild igen men flytta det lilla fönstret om det är uppe så att man ser listan av partitioner

Sen börjar det bli dags att installera Vista.
nu har jag 85.23 GiB Ledigt utrymme.
Härligt!
Kan du lägga ut resultatet från
också så att vi vet att vi talar samma språk 
Kan du lägga ut resultatet från
Kod: Markera allt
sudo fdisk -l

Finally
Nu är det dags att installera Vista med den skiva du brände ut så får vi hålla tummarna att den in djäklas med en massa kontroller och vägrar pga att det ser ut som det gör på disken.
Lyckas detta så får vi sen kolla in MBR och ta en kopia på den innan du installerar Ubuntu.

Nu är det dags att installera Vista med den skiva du brände ut så får vi hålla tummarna att den in djäklas med en massa kontroller och vägrar pga att det ser ut som det gör på disken.
Lyckas detta så får vi sen kolla in MBR och ta en kopia på den innan du installerar Ubuntu.
Kanske en idiotisk fraaga, men;
Vilken skiva menar du?
Acerboot.iso
XP-aaterstaellnings CD

Vilken skiva menar du?
Acerboot.iso
XP-aaterstaellnings CD

Jag den var löjlig
Vista va're eller..., och då måste det vara Acerboot.iso

Vista va're eller..., och då måste det vara Acerboot.iso

Dem tvaa alternativen man kan vaelja paa aer fortfarande graa.
Bild: http://data.fuskbugg.se/skalman01/----- ... -----6.JPG

Bild: http://data.fuskbugg.se/skalman01/----- ... -----6.JPG