Vilka krav kan vi ställa på våra "ledare"
Re: Vilka krav kan vi ställa på våra "ledare"
Patetiskt, verkligen patetiskt.
//FH
//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Eh..? Det verkar väl möjligtvis precis tvärtom?upnorth skrev:Handlar inte hela tråden egentligen om att du (och andra?) upplever för högt ställda förväntningar på personer med uppdrag?
+1 (hehe)FreakHead skrev:Urban Anjar - upnorth, Urban Anjar - upnorth, Urban Anjar - upnorth, Urban Anjar - upnorth osv.
Det är väl ändå smartare att ni ringer varandra och försöker förstå varandra, i stället för att missuppfatta varandra här?
Varför har ingen tagit upp hur en 'ledare'* här skall ställa sig till fri kontra ofri mjukvara förresten?
* vilken definition har vi på detta?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
Utanför ämnet: FreakHead har faktiskt en poäng, ändlösa trådar som inte ledar någon vart är inte helt ovanliga här. De är jobbiga att läsa, speciellt om man varit bort någon dag och kommer tillbaka till en tråd med 20 nya inlägg. Då är det lätt att man tappar intresset för tråden.
Utanför ämnet:
1. Personer med uppdrag inom LoCot bör signera CoC.
2. Det är generellt ganska höga förväntningar på vad dessa personer ska uträtta
Där har du två direkta insikter som ett resultat av tråden.
Utanför ämnet:Lars skrev:Utanför ämnet: Utanför ämnet: FreakHead har faktiskt en poäng, ändlösa trådar som inte ledar någon vart är inte helt ovanliga här. De är jobbiga att läsa, speciellt om man varit bort någon dag och kommer tillbaka till en tråd med 20 nya inlägg. Då är det lätt att man tappar intresset för tråden.
1. Personer med uppdrag inom LoCot bör signera CoC.
2. Det är generellt ganska höga förväntningar på vad dessa personer ska uträtta
Där har du två direkta insikter som ett resultat av tråden.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
FreakHead skrev:Urban Anjar - upnorth, Urban Anjar - upnorth, Urban Anjar - upnorth, Urban Anjar - upnorth osv.
De tär väl ändå smartare att ni ringer varandra och försöker förstå varandra, i stället för att missuppfatta varandra här?
//FH

Tukken lyfter på munkkåpan för Dig. Hatten, vill säga.
Drar dig till mig, för en broderlig kram. (de du . . .

Tänk om dessa " kontrahenter " som du namnger här, kunde känna något av det du föreslår?
Alla tuggade "turer" de presenterar oss, börjar kännas väldigt "vältuggade" nu.
Jag undrar, om de inte snart skall försöka svälja också och låta maten tysta munnen.
Sådant ansågs väldigt passande förr i tiden. Men, det är klart, det är nya tider nu.
Nya tuppar, vassare och kanske med "vackrare" ( fan tro't ), kammar.
Några fler här inne har försökt att vädja på ett liknande sätt, men det verkar vara detta forum som är deras
"sprättgård" och här, som de förmodade, imponerade (

sprättas och spridas gissar jag. I deras nu, tämligen väl uttröttande tuppfäktning som tvingas på oss, oaktat om vi andra vill det, eller inte.
Nya tuppar, vassare klor och kanske, än "vackrare" kammar. ? ? ? ?
Förmodligen. I varje fall i deras egna ögon, både vackrare och viktigare, än allt vad som tidigare har varit.
Idag, är ju deras dag. . . . . .
Deras mellanhavanden tvingas mer eller mindre på oss andra.
Det är som med tv-apparaten, man kan stänga av.
Men betalar man sin "licens (?)", varför skall man inte kunna få ha tv:n på, utan att ständigt mötas av allt detta ensidiga tjafs?
Två parters orddueller.
Utanför ämnet: Såg förresten i en annan tråd att ni på "det andra forumet" PUNKT se
fixat till en ny dist av Ubuntu. Trevligt.
Ja, ja, det är väl bara att bita ihop, surfa på andra ställen, kanske ditt (

Här kör de mer eller mindre ut en "tittare", som det har kommit att bli, efter alla dessa turer sedan tidigt i höstas.
Tungt är det. Trist är det. Tröttande är det.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Synd om er, vi kanske måste låta moderatorerna få en ny motivering att ta bort inlägg, typ "Aggressiv diskussion med oklar utgång som stör mer än tillför" 
Men det är ju kul att ni får något att enas kring åtmninstone. Personligen råkar jag tycka att frågorna behöver redas ut och det så öppet som möjligt varför jag föredrar att ta det i forumet istället för per telefon.
Mvh upnorth
Din sten i skon...

Men det är ju kul att ni får något att enas kring åtmninstone. Personligen råkar jag tycka att frågorna behöver redas ut och det så öppet som möjligt varför jag föredrar att ta det i forumet istället för per telefon.
Mvh upnorth
Din sten i skon...
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 31 gånger.
- Broder Tuck
Nya tuppar, vassare klor och kanske, än "vackrare" kammar. ? ? ? ?
Förmodligen. I varje fall i deras egna ögon, både vackrare och viktigare, än allt vad som tidigare har varit.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Broder Tuck
Ja, ja, det är väl bara att bita ihop, surfa på andra ställen, kanske ditt (![]()
), Linuxportalen eller något, för att slippa se sk**en.
Här kör de mer eller mindre ut en "tittare", som det har kommit att bli, efter alla dessa turer sedan tidigt i höstas.
Tungt är det. Trist är det. Tröttande är det.
- Broder Tuck
Ömjukheten mot övriga forummedlemmar
och Ubuntuandan
som visas av den ene kontrahenten
beskrivs kanske bäst med dennes egna ord:
Vare sig den enskilt bemötte, eller andra medlemmar som har uttryckt liknande
åsikter i detta tjafsiga diskuterande. Ni andra som har framfört liknande åsikter,
får förmodligen dela detta tilltal i svaret.
Det finns inte ett uns av vare sig hänsyn eller medmänsklighet i ett sådant
konstaterande och lämnande av svar.
och Ubuntuandan
som visas av den ene kontrahenten
beskrivs kanske bäst med dennes egna ord:
Det känns inte som något respektfullt bemötande mot en annan medlem.Mvh upnorth
Din sten i skon...
Vare sig den enskilt bemötte, eller andra medlemmar som har uttryckt liknande
åsikter i detta tjafsiga diskuterande. Ni andra som har framfört liknande åsikter,
får förmodligen dela detta tilltal i svaret.
Ni river upp himmel och jord över att jag och Urban skriver många inlägg på kort tid i en forumdiskussion, var brinner det liksom? Det är säkert tekniskt möjligt att begränsa antalet inlägg per timme hos en användare eller max antal inlägg i en tråd om det är problemet.
Dina metaforer för mitt (och Urbans?) påstådda rampljusberoende är ju knappast mer respektfulla. Men visst, gnäll på ni, jag har haft bra lärare.
Dina metaforer för mitt (och Urbans?) påstådda rampljusberoende är ju knappast mer respektfulla. Men visst, gnäll på ni, jag har haft bra lärare.
- Broder Tuck
upnorth svarar: Men visst, gnäll på ni, jag har haft bra lärare.

Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 31 gånger.
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hur tänker broder att konflikter och meningsskiljaktigheter ska hanteras? Genom att sitta i ring, hålla hand och sjunga We shall overcome? 
Det måste väl ändå få diskuteras här på forumet?
Jag håller förvisso med i att diskussionerna blir både långdragna och ofta inte leder någonvart, men så länge det inte gäller beslutspunkter så spelar väl inte det någon roll?

Jag håller förvisso med i att diskussionerna blir både långdragna och ofta inte leder någonvart, men så länge det inte gäller beslutspunkter så spelar väl inte det någon roll?
- Broder Tuck
Hellre här än på andra webbsidor och på idg.se, som det har kommit att göras av ett antal företrädareCryingfreeman skriver: Det måste väl ändå få diskuteras här på forumet?
av Linux och opensource runt vårt forum, så visst.
Kan "kontrahenterna" i allt detta sedan se, när övriga forummedlemmar reagerar med återhållet eller
inget intresse alls för deras meningsskijaktigheter och dess innehåll och visa övriga forummedlemmar
hänsyn och respekt inför en sådan reaktion på deras kontrovers, då känns det friskt och fräscht.
Svarar en av kontrahenterna dessutom så som upnorth har gjort härförinnan på framfört ifrågasättande,
så känns det inte lika fräscht och respektfullt mot övriga medlemmar som framför sina synpunkter.
Det blir liksom "ingen plats över" för andra medlemmar i det läget.
- Grön Göling
- Städsegrön
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Efter långvarigt läsande av tråden - i allt väsentligt står jag bakom våra kontaktmän; alla två. Jag har svårt att tänka mig några som på ett bättre och mer korrekt sätt skulle kunna tala för Ubuntu i Sverige
Dock, när trådar börjar övergå till någon sorts envig....njaaa.......då tycker jag det börjar bli litet tråkigt. Oavsett någon av kontaktmännen är med eller ej i diskussionen. Sådant gör sig bättre i pm-form eller, i värsta fall, på Debatt-tavlan.
Dock, när trådar börjar övergå till någon sorts envig....njaaa.......då tycker jag det börjar bli litet tråkigt. Oavsett någon av kontaktmännen är med eller ej i diskussionen. Sådant gör sig bättre i pm-form eller, i värsta fall, på Debatt-tavlan.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
- Urban Anjar
- Kontakt:
I just den här frågan har vi ju en beslutspunkt. Åtminstone verkar vi nära att komma överensCryingFreeman skrev:Hur tänker broder att konflikter och meningsskiljaktigheter ska hanteras? Genom att sitta i ring, hålla hand och sjunga We shall overcome?
om att man ska ha undertecknat CoC för att inneha någon form av post här.
Då är det lite jobbigt när det drar upp en massa sidospår och metadiskussioner som inte har
ett skit med diskussionens syfte att göra och som inte bidrar till att belysa denna fråga.
Jag yrkar bifall till förslaget att alla förtroendevalda ska underteckna Code of conduct.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag yrkar då på att att de som tidigare skrivit på Code of Conduct ställs till svars för sina brott,Urban Anjar skrev:I just den här frågan har vi ju en beslutspunkt. Åtminstone verkar vi nära att komma överensCryingFreeman skrev:Hur tänker broder att konflikter och meningsskiljaktigheter ska hanteras? Genom att sitta i ring, hålla hand och sjunga We shall overcome?
om att man ska ha undertecknat CoC för att inneha någon form av post här.
Då är det lite jobbigt när det drar upp en massa sidospår och metadiskussioner som inte har
ett skit med diskussionens syfte att göra och som inte bidrar till att belysa denna fråga.
Jag yrkar bifall till förslaget att alla förtroendevalda ska underteckna Code of conduct.
-
Ja det är väl solkart som jag skrivit tidigare om att man ska ställa samma krav på ledare som på vilka ledare som helst!
Följer inte ledaren dom reglerna/paragraferna som han/hon ska följa ska han ha sparken eller röstas bort!
Problemet i detta fallet är att ledaren måste följa BÅDE dom som vill köra ofritt i Ubuntu OCH dom som vill köra fritt!
Alltså måste ledaren vara HELT NEUTRAL när det gäller sånt!
Det är en väldigt svår balansgång och ledaren MÅSTE vara HELT NEUTRAL I SÅNA FALL!
Följer inte ledaren dom reglerna/paragraferna som han/hon ska följa ska han ha sparken eller röstas bort!
Problemet i detta fallet är att ledaren måste följa BÅDE dom som vill köra ofritt i Ubuntu OCH dom som vill köra fritt!
Alltså måste ledaren vara HELT NEUTRAL när det gäller sånt!
Det är en väldigt svår balansgång och ledaren MÅSTE vara HELT NEUTRAL I SÅNA FALL!
Senast redigerad av 4 Harlekin33, redigerad totalt 1 gång.
-
Om ingen yrkar på votering så föreslår jag att vi godtar förslaget med acklamation. Eller har någon ytterligare synpunkter att framföra?Urban Anjar skrev:Jag yrkar bifall till förslaget att alla förtroendevalda ska underteckna Code of conduct.
Åtminstone givet att vi inte definierar förtroendevalda/ansvarspost alltför brett. Vill helst slippa att launchpad-registrering, skapande utav gpg-nycklar, etc gör att det blir alltför omständigt att få börja hjälpa till med minsta sak.