Sugen på att testa spotify?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Sugen på att testa spotify?

Inlägg av Sid »

SakJur skrev:
Sid skrev:Det var trevligt att se att spotify använder sig av ett fritt format. Det visste jag inte. Nu återstår bara ett fritt program.
Frågan är om skivbolagen inte skulle försöka stoppa sånt...
"För osäkert"
För osäkert för vem?
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Sid skrev:
SakJur skrev:
Sid skrev:Det var trevligt att se att spotify använder sig av ett fritt format. Det visste jag inte. Nu återstår bara ett fritt program.
"För osäkert"
För osäkert för vem?
Skivbolagen... dom skulle tro att ett fritt program skulle innebära att alla kan ladda ner alla låtar gratis...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Jante99

Inlägg av Jante99 »

SakJur skrev:
Sid skrev:
SakJur skrev:
"För osäkert"
För osäkert för vem?
Skivbolagen... dom skulle tro att ett fritt program skulle innebära att alla kan ladda ner alla låtar gratis...
Visst, självklart måste de trycka in en massa både tråkiga och kassa skydd ihop med stängd kod som i slutändan inte gynnar någon istället för att använda ett fungerande öppet alternativ. Det är tyvärr ingen nyhet.

Vad blir nästa mål att stoppa eller försämra, webbradio? ::)
Jante99

Inlägg av Jante99 »

SakJur skrev:
Sid skrev:Jag tycker att det är fascinerande att det här forumets medlemmar engagerar sig så mycket i att få lyssna på musik gratis. Det är också ett jävla gnäll så fort en låt råkar vara DRM skyddad.

Det här hade inte varit ett problem om alla använde sig av uteslutande fri programvara och uteslutande fria format. Använd det istället för att gnälla på allt och alla hela tiden. Om inte DU använder fri programvara så kommer ingen annan göra det heller. Tänk på det nästa gång du installerar ett ofritt program.
Ehhm... Spotify använder sig av OGG Vorbis {källa}
Läste du skälet också?

Det var inte för att det var fritt, enbart för att spara bandbredd, inget annat. De nämde inte ens att det var ett fritt format. Säger lite om Spotify. Funnes det ett stängt format som pressade storleken ytterligare, så hade de säkert valt det istället.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jante99 skrev:
SakJur skrev:
Sid skrev:Jag tycker att det är fascinerande att det här forumets medlemmar engagerar sig så mycket i att få lyssna på musik gratis. Det är också ett jävla gnäll så fort en låt råkar vara DRM skyddad.

Det här hade inte varit ett problem om alla använde sig av uteslutande fri programvara och uteslutande fria format. Använd det istället för att gnälla på allt och alla hela tiden. Om inte DU använder fri programvara så kommer ingen annan göra det heller. Tänk på det nästa gång du installerar ett ofritt program.
Läste du skälet också?

Det var inte för att det var fritt, enbart för att spara bandbredd, inget annat. De nämde inte ens att det var ett fritt format. Säger lite om Spotify.
Funktion före ideologi, den här gången går de dock hand i hand. Men pissa på du...
Jante99

Inlägg av Jante99 »

upnorth skrev:
Jante99 skrev:
SakJur skrev:

Läste du skälet också?

Det var inte för att det var fritt, enbart för att spara bandbredd, inget annat. De nämde inte ens att det var ett fritt format. Säger lite om Spotify.
Funktion före ideologi, den här gången går de dock hand i hand. Men pissa på du...
Jo, för såna är funktion nr 1. Finns det då ett bra öppet alternativ som OGG, så väljer de det. ;)
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

om vi prioriterar ideologi före funktion så får vi en bättre produkt i slutändan. Det är det viktiga.
Jante99

Inlägg av Jante99 »

Kompromiss som kanske är ännu bättre till och med?

Krigar med öppen kvalitet. Då får man båda.

Inte behöver man vänta länge heller på att det skall bli ny standard. Problemet med ideologi är om den inte håller måttet kvalitets och funktionsmässigt. Nästa problem är att kanske 1% av alla datoranvändare går ideologivägen, knappt det ens. Alltså blir man tvungen att gå upp och kriga med öppen kvalitet som sätter både funktion och öppenhet som nr 1. Då når man resultat snabbt sen. Några riktiga knock out applikationer behövs.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Jag blir mindre och mindre sugen att testa ju mer tydligt det blir att tjänsten är tvungen att följa skivbolagens nycker. Den får du lyssna på men inte den. Då kan dom dra åt helvete är min spontana reaktion. Vilken tur att man har friheten att välja bort spotify ;)
Senast redigerad av 1 Hylas, redigerad totalt 30 gånger.
Jante99

Inlägg av Jante99 »

Hylas skrev:Jag blir mindre och mindre sugen att att testa ju mer tydligt det blir att tjänsten är tvungen att följa skivbolagens nycker. Den får du lyssna på men inte den. Då kan dom dra åt helvete är min spontana reaktion. Vilken tur att man har friheten att välja bort spotify ;)
;D ;D ;D ;D

Samma tankegångar här. Jag tänker då rakt inte hålla på med några invites eller krusa de där skivbolagen.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Spotify har bland annat mytorrent (µtorrent) utvecklare i sina ranker. Spotify använder ett (jag antar modifierat) torrent-protokoll.

Öppen mjukvara förhindrar inte att användaren inte slutligen kan komma åt produkten.

Skivbolag är inte inneboende onda. Se på adrian recording som släpper t.ex. familjen (ett av mina favoritband) som använder muntliga avtal och är mycket positiva till att folk sprider deras släpp så att de blir kända. Och det är bara ett i högen, stirra er inte blinda på de fyra stora. Det bästa som kan hända är att kanalerna är öppna men de de fyra stora slutar erkänna dem som bra kanaler för att sprida sin uppköpta alster, eftersom det leder till att vi i större utsträckning lyssnar på mer "etisk" musik.

Så låt de stora skivbolagen knulla sina gemensamma rövar, låt oss upptäcka den stora musikskatt som faktiskt finns inom räckhåll (ja mer och mer musik släpp utanför de fyra stora, det är en vinst för oss alla. Det är inte längre obskyra tyska technoband, det är svenska band på radio som släpps på fria skivbolag).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Det ligger mycket i det du säger Mekaniserad Apelsin.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"