Förslag till nya forumregler (Del 2)

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Förslag till nya forumregler (Del 2)

Inlägg av vulfgar »

Kattskrället skrev: Men till min grundfråga.....det jag vill se är ju ett svar infrån moderatorerna varför de inte behandlat ett ärende. Mao, om ett ärende inte behandlas, så ska moderatorerna skicka ut ett svar till anmälaren med en motivering till "varför" inte anmälan behandlats. Då har man ju ytterligare en chans att överklaga till förtroenderådet och få sitt ärende behandlat där.
Det är vettigt, man borde givetvis få svar inom rimlig tid. Dock tror jag mer på en arbetsbeskrivning för moderatorerna än att ha det inskrivet i reglerna.

Vi ska försöka få fram arbetsbeskrivningar till alla befattningar, en del finns ju fö redan, men kanske behöver revideras. Men först ska vi kanske koncentrera oss på reglerna, ta en sak i taget så att vi blir klara nån gång. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Biter mig i klon lite och kniper igen....är ju positivt det här med att dokumentation över arbetsbeskrivningar är på gång. Var ju en viss Viking som skrek sig hes över detta och mestadels ifrån majoriteten fick glåpord till svar.... ::)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

För att försöka förbättra läsbarheten så har jag ändrat enligt det vi diskuterade. Mest innefattar det att "åtgärder och påföljder" fått en egen rubrik och fetstilen för samma parti är borttagen. Ordningen på punkterna under "åtgärder och påföljder" har också ändrats något. Ändringarna är förstås inte avsedda att påverka tolkningen av reglerna.

Jag böt också ordningen på reglerna, jag tyckte det såg bra ut om trivselreglerna kom först. Ni får väl klaga om ni inte gillar ändringarna :)

Det aktuella förslaget skulle då alltså se ut så här:
Regler för Ubuntu-sveriges gemenskaps (LoCo) Forum

Den sida du är medlem/besökare på är den officiella Svenska Ubuntu-gemenskapen (LoCo).

A. Allmänna regler

Ett inläggs rubrik skall ange vad inlägget handlar om.
Gå ej utanför ämnet (off topic/OT). Om du vill diskutera något annat än det som avhandlas i tråden, starta då en ny tråd.
Skapa inte en ny tråd för ett redan existerande ämne. Forumet har en sökfunktion.
Korspostning är ej tillåten. (Dvs man får inte posta liknande trådar om samma problem i olika kategorier)

Välj inte medlemsnamn, avatar, eller signatur som kan uppfattas som stötande.
Använd inte könsord eller andra ord som kan skapa misstämning. Inlägg får inte innehålla allmänt stötande innehåll.

Diskussioner inom ramen för forumreglerna välkomnas. Diskussioner kan t.ex. inte förklaras vara avslutade eller ske vid olämplig tidpunkt. Vill medlemmar diskutera ett ämne skall tillfälle till detta ges.

B. Särskilda regler

B1. Följ trivselreglerna och tillämpa netikett

Trivselregler:
Var trevlig mot andra medlemmar och besökare i vårt forum. Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad. Uppträd hövligt, visa respekt för andra medlemmar och deras åsikter.

B2. Personangrepp är ej tillåtna

Det är inte tillåtet att trakassera andra medlemmar eller att ta till personangrepp och smädelser. När samtal blir lite mer hetsiga så försök att hålla en vuxen ton.

Det är inte heller tillåtet att tillämpa hets mot folkgrupp eller anspela på kön, ras eller religion.

B3. Förtal och falsk ryktesspridning är förbjudet

Det är inte tillåtet att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller att sprida uppgifter som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Om man är skyldig att uttala sig eller om det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt att lämna uppgift i saken, och man kan visa att uppgiften är sann eller att man hade skälig grund att anta att den var sann, skall man dock ej dömas till ansvar.

Det är inte tillåtet att smäda någon genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot vederbörande.

(Reglerna grundas på 5 kap. 1 och 3 §§ brottsbalken.)

Att avsiktligen förvränga eller uppdikta information i syfte att vilseleda är förbjudet.

B4. Publicering av andras personuppgifter och konton är förbjuden

Det är inte tillåtet att publicera andra användares personuppgifter, kontouppgifter, adressuppgifter, telefonnummer, IP-adresser eller liknande.

Alla inlägg måste följa lagen om personuppgifter (PUL).

Personnamn och offentliga uppgifter om offentlig person, som kan styrkas med någon källhänvisning får publiceras. Dock inte privata adresser och telefonnummer, uppgifter om personernas privatliv, eller annnat, som kan uppfattas som kränkande eller som inkräktar på den personliga integriteten. Diskussioner runt personer ska föras sakligt och med respekt.

Privata Meddelanden som ställs till befattningshavare i deras egenskap av befattningshavare (ex. moderatorer/administratörer eller medlemmar av förtroenderådet) får inte, utan PM-skrivarens medgivande, spridas utanför den krets som berörs av handläggningen av ärendet.

B5. Det är förbjudet att medvetet ge felaktiga svar, eller att lura någon till att köra ett "farligt" kommando

Självklart får man inte lura någon till att förstöra sin dator eller liknande. Skulle detta inträffa blir man omedelbart bannlyst på livstid.

B6. Reklam och annonsering är förbjuden

Den som postar kommersiell reklam (spam) i forumet blir avstängd utan varning. Det är inte tillåtet att använda LoCot för annonsering utan tillåtelse.

Undantag:
Det är tillåtet att ha en länk till sin egen webbplats eller blogg i sin signatur, även om den är kommersiell.
Det är tillåtet att nämna företag och bloggar i diskussioner så länge huvudsyftet inte är att marknadsföra dessa och det är relevant för diskussionen.

B7. Multipla konton per fysisk person är inte tillåtet

Det är inte tillåtet att ha fler konton än ett, per fysisk person. Önskas namnbyte eller inaktivering av ett konto skall en administratör kontaktas.

B8. Svensk lag gäller i forumet

Inlägg som bryter mot svensk lag kommer omedelbart att raderas. Detta inkluderar även inlägg med länkar till sidor som bryter mot svensk lag.

Råder det osäkerhet eller dispyt om lagtolkningen, förbehåller vi oss rätten att radera innehåll som vi tror kan strida mot lag eller förordning.

Anmälan av lagöverträdelser kan komma att göras.

C. Åtgärder och påföljder

C1. Åtgärder

Inlägg som inte följer forumets regler kan komma att redigeras, flyttas, låsas eller raderas. Den som bryter mot reglerna riskerar att få tillsägelse eller varning.

Om upprepade överträdelser av forumreglerna inträffat i en tråd kan tråden låsas under kortare tid. Normalt skall denna tid, vid varje tillfälle, inte överstiga 24 timmar. (Tiden en tråd är låst kan ibland även bli något förlängd om en moderator/administratör inte är inloggad när tidsperioden löper ut.)

Moderatorer/administratörer har även rätt att tillfälligt ge “time-outs”. Time-out innebär att skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i högst 24 timmar. Time-out kan delges en medlem som trots tillsägelse uppträder på ett sådant sätt att denne riskerar att få en varning, bryter mot forumsreglerna, förorsakar misstämning eller vållar merarbete för moderatorerna.

C2. Varning, avstängning

Påföljder för varningar:
En varning: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 48 timmar.
Två varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 1 vecka.
Får en medlem fler än 2 varningar, så förblir medlemmen utan skriv/posträttigheten till dess att endast 2 varningar återstår, dock minst 3 månader.

Varningar förfaller efter 6 månader. (Att en medlem fråntagits skriv/posträttigheten under en period påverkar inte tidigare varningar. Varningar kvarstår alltid i sex månader.)

När en medlem blivit varnad/avstängd så meddelas det i tavlan “Varningar och Bannlysningar”.

Avstängning gäller både i Forumet och Portalen/bloggen.

C3. Oförutsedda situationer, överklagan

Vi reserverar oss även för att vidta åtgärder mot oförutsedda situationer som inte behandlas i reglerna.

Åtgärder som vidtagits av moderatorer/administratörer kan överklagas till förtroenderådet.

D. Övrigt

Konton registrerade i syfte att “trolla” kommer att tas bort. Om befogat så kommer användaren bakom dem att få en varning.

Vid tolkningen av forumreglerna fästs extra uppmärksamhet på att befattningshavare vid webbplatsen följer forumreglerna. Inlägg i supporttrådar bedöms strängare än inlägg i debattrådar, i synnerhet vad gäller "Off Topic".

Allt du skriver licensieras automatiskt under licensen "Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5", som i korta drag innebär att andra kan använda dina texter, men att den som kopierar texten måste ge andra samma friheter (även rörande ändringar), samt berätta att det var du som ursprungligen skapade texten. Även dessa regler omfattas av samma licens.

Vi reserverar oss för eventuella regeländringar. Det är besökarens ansvar att hålla sig uppdaterad om eventuella regeländringar. Dessa meddelas i tavlan "Forumadministrationen informerar".
EDIT:
30/4:
Inlägg får inte innehålla allmänt stötande innehåll. (Sektion A, st. 2)
Inlägg i supporttrådar bedöms strängare än inlägg i debattrådar, i synnerhet på punkten "Off Topic". (Sektion D, st. 2)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

ycc skrev:För att försöka förbättra läsbarheten så har jag ändrat enligt det vi diskuterade. Mest innefattar det att "åtgärder och påföljder" fått en egen rubrik och fetstilen för samma parti är borttagen. Ordningen på punkterna under "åtgärder och påföljder" har också ändrats något. Ändringarna är förstås inte avsedda att påverka tolkningen av reglerna.

Jag böt också ordningen på reglerna, jag tyckte det såg bra ut om trivselreglerna kom först. Ni får väl klaga om ni inte gillar ändringarna :)

Det aktuella förslaget skulle då alltså se ut så här:
Jag tog mig friheten att punka upp det lite. Jag tror att det blir enklara att prata om förändringar då. Jag flyttade även "Trivselregeln" till kap 1 1§. Den paragrafen brukar kallas "portalparagraf" och används för att på ett kort och koncist sätt beskriva vad hela lagen/regelverket har som syfte och det vi kallar "Trivselregel" skulle mycket väl kunna vara just en sådan portalpargraf. Jag byggde även ut den lite och slog ihop den med "Den sida du besöker ..." och formulerade om det lite.
Regler för Ubuntu-sveriges gemenskaps (LoCo) Forum

1 kap. Allmänna regler

1 § Det forum du är medlem i/besökare på är den officiella Svenska Ubuntu-gemenskapens (LoCo:s) diskussionsforum. Dessa regler sytar till att ge alla besökare av webbplatsen en så bra upplevelse som möjligt. Var därför trevlig mot andra medlemmar och besökare i vårt forum. Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad. Uppträd hövligt, visa respekt för andra medlemmar och deras åsikter.
2 § Ett inläggs rubrik skall ange vad inlägget handlar om.
3 § Gå ej utanför ämnet (off topic/OT). Om du vill diskutera något annat än det som avhandlas i tråden, starta då en ny tråd.
4 § Skapa inte en ny tråd för ett redan existerande ämne. Forumet har en sökfunktion.
5 § Korspostning är ej tillåten. (Dvs man får inte posta liknande trådar om samma problem i olika kategorier)
6 § Välj inte medlemsnamn, avatar, eller signatur som kan uppfattas som stötande.
7 § Använd inte könsord eller andra ord som kan skapa misstämning.
8 § Uttala inte åsikter som kan uppfattas som stötande.
9 § Diskussioner inom ramen för forumreglerna välkomnas. Diskussioner kan t.ex. inte förklaras vara avslutade eller ske vid olämplig tidpunkt. Vill medlemmar diskutera ett ämne skall tillfälle till detta ges.

2 kap. Särskilda regler

1 § Personangrepp är ej tillåtna
Det är inte tillåtet att trakassera andra medlemmar eller att ta till personangrepp och smädelser. När samtal blir lite mer hetsiga så försök att hålla en vuxen ton.
Det är inte heller tillåtet att tillämpa hets mot folkgrupp eller anspela på kön, ras eller religion.

2 § Förtal och falsk ryktesspridning är förbjudet
a) Det är inte tillåtet att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller att sprida uppgifter som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Om man är skyldig att uttala sig eller om det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt att lämna uppgift i saken, och man kan visa att uppgiften är sann eller att man hade skälig grund att anta att den var sann, skall man dock ej dömas till ansvar.

b) Det är inte tillåtet att smäda någon genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot vederbörande.

(Reglerna grundas på 5 kap. 1 och 3 §§ brottsbalken.)

c) Att avsiktligen förvränga eller uppdikta uppgifter i syfte att vilseleda är förbjudet.

3 § Publicering av andras personuppgifter och konton är förbjuden
a) Det är inte tillåtet att publicera andra användares personuppgifter, kontouppgifter, adressuppgifter, telefonnummer, IP-adresser eller liknande.
Alla inlägg måste följa lagen om personuppgifter (PUL).

b) Personnamn och offentliga uppgifter om offentlig person, som kan styrkas med någon källhänvisning får publiceras. Dock inte privata adresser och telefonnummer, uppgifter om personernas privatliv, eller annnat, som kan uppfattas som kränkande eller som inkräktar på den personliga integriteten. Diskussioner runt personer ska föras sakligt och med respekt.

c) Privata Meddelanden som ställs till befattningshavare i deras egenskap av befattningshavare (ex. moderatorer/administratörer eller medlemmar av förtroenderådet) får inte, utan PM-skrivarens medgivande, spridas utanför den krets som berörs av handläggningen av ärendet.

4 § Det är förbjudet att medvetet ge felaktiga svar, eller att lura någon till att köra ett "farligt" kommando

a) Självklart får man inte lura någon till att förstöra sin dator eller liknande. Skulle detta inträffa blir man omedelbart bannlyst på livstid.

5 § Reklam och annonsering är förbjuden

a) Den som postar kommersiell reklam (spam) i forumet blir avstängd utan varning. Det är inte tillåtet att använda LoCot för annonsering utan tillåtelse.

Undantag:
b) Det är tillåtet att ha en länk till sin egen webbplats eller blogg i sin signatur, även om den är kommersiell.
c) Det är tillåtet att nämna företag och bloggar i diskussioner så länge huvudsyftet inte är att marknadsföra dessa och det är relevant för diskussionen.

6 § Multipla konton per fysisk person är inte tillåtet

a) Det är inte tillåtet att ha fler konton än ett, per fysisk person. Önskas namnbyte eller inaktivering av ett konto skall en administratör kontaktas.

7 § Svensk lag gäller i forumet

a) Inlägg som bryter mot svensk lag kommer omedelbart att raderas. Detta inkluderar även inlägg med länkar till sidor som bryter mot svensk lag.

b) Råder det osäkerhet eller dispyt om lagtolkningen, förbehåller vi oss rätten att radera innehåll som vi tror kan strida mot lag eller förordning.

c) Anmälan av lagöverträdelser kan komma att göras.

3 kap. Åtgärder och påföljder

1 § Allmänna moderationsåtgärder

a) Inlägg som inte följer forumets regler kan komma att redigeras, flyttas, låsas eller raderas.
b) Den som bryter mot reglerna riskerar att få tillsägelse eller varning.

c) Om upprepade överträdelser av forumreglerna inträffat i en tråd kan tråden låsas under kortare tid. Normalt skall denna tid, vid varje tillfälle, inte överstiga 24 timmar. (Tiden en tråd är låst kan ibland även bli något förlängd om en moderator/administratör inte är inloggad när tidsperioden löper ut.)

d) Moderatorer/administratörer har även rätt att tillfälligt ge "time-outs". Time-out innebär att skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i högst 24 timmar. Time-out kan delges en medlem som trots tillsägelse uppträder på ett sådant sätt att denne riskerar att få en varning, bryter mot forumsreglerna, förorsakar misstämning eller vållar merarbete för moderatorerna.

2 § Varning, avstängning

Påföljder för varningar:
a) En varning: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 48 timmar.
b) Två varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 1 vecka.
c) Får en medlem fler än 2 varningar, så förblir medlemmen utan skriv/posträttigheten till dess att endast 2 varningar återstår, dock minst 3 månader.

d) Varningar förfaller efter 6 månader. (Att en medlem fråntagits skriv/posträttigheten under en period påverkar inte tidigare varningar. Varningar kvarstår alltid i sex månader.)

e) När en medlem blivit varnad/avstängd så meddelas det i tavlan "Varningar och Bannlysningar".

f) Avstängning gäller både i Forumet och Portalen/bloggen.

3 § Oförutsedda situationer, överklagan

a) Vi reserverar oss även för att vidta åtgärder mot oförutsedda situationer som inte behandlas i reglerna.

b) Åtgärder som vidtagits av moderatorer/administratörer kan överklagas till förtroenderådet.

4 kap Övrigt

§ 1 Konton registrerade i syfte att "trolla" kommer att tas bort. Om befogat så kommer användaren bakom dem att få en varning.

§ 2Vid tolkningen av forumreglerna fästs extra uppmärksamhet på att befattningshavare vid webbplatsen följer forumreglerna.

§ 4 Allt du skriver licensieras automatiskt under licensen "Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5", som i korta drag innebär att andra kan använda dina texter, men att den som kopierar texten måste ge andra samma friheter (även rörande ändringar), samt berätta att det var du som ursprungligen skapade texten. Även dessa regler omfattas av samma licens.

§ 5 Vi reserverar oss för eventuella regeländringar. Det är besökarens ansvar att hålla sig uppdaterad om eventuella regeländringar. Dessa meddelas i tavlan "Forumadministrationen informerar".
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

• 1 kap, 8 §

"Uttala inte åsikter som kan uppfattas som stötande."
Jag är helt emot ovanstående formulering.
Vad är tanken bakom den? Så som jag tolkar den så bryter nedanstående mot den
"Min åsikt är att SD är rasister", "Min åsikt är att Ubuntu inte är bra", "Min åsikt är att proprietär mjukvara ska rekommenderas före fri mjukvara."

Alla tre ovanstående påståenden kan uppfattas som stötande.

Regeln låter som en omskrivning av

"Du ska alltid vara PK"

Har ni redan utrett frågan så ber jag om ursäkt.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Bossieman skrev:
  • 1 kap, 8 §

"Min åsikt är att SD är rasister", "Min åsikt är att Ubuntu inte är bra", "Min åsikt är att proprietär mjukvara ska rekommenderas före fri mjukvara."

"Du ska alltid vara PK"

Titta lite tidigare i tråden så kanske du finner en förklaring. Jag tycker inte heller om den formuleringen.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Bossieman skrev:
  • 1 kap, 8 §

"Du ska alltid vara PK"

Jag håller med om det Bossieman säger, "Uttala inte åsikter som kan uppfattas som stötande" är alldeles för luddigt för att vara meningsfullt. Det finns säkert en hel del folk som tycker att det är stötande att någon påstår att Ubuntu/Linux är bättre än Windows...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Diskussionen om "Undvik stötande .." började här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 69#p311369

Som sagt, jag tycker fortfarande att den är för gummigaktig för min smak.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Jag har för tillfället massor av saker att göra idag så jag hinner inte tyvärr komma med konstruktiva förslag. Återkommer med konstruktiva idéer senare.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Bossieman skrev:
  • 1 kap, 8 §

"Du ska alltid vara PK"

_____________________________________________________________________________________

Ta bort "åsikter" det blir komplicerat. Man får ha vilka åsikter man vill. Det är hur man uttrycker sina åsikter som skall granskas.

1 kap, 8 §
Förslag: Skriv med ett vårdat och kamratligt språk för allas trivsel! Undvik svordomar och liknande som kan upplevas stötande för andra. Om Du ser eller drabbas av ett påhopp i forumet är det bästa att skicka ett PM till en moderator eller site admin. Undvik så långt det går att besvara påhoppet.

Pink Panther

;)
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Pink Panther skrev: 1 kap, 8 §
Förslag: Skriv med ett vårdat och kamratligt språk för allas trivsel! Undvik svordomar och liknande som kan upplevas stötande för andra. Om Du ser eller drabbas av ett påhopp i forumet är det bästa att skicka ett PM till en moderator eller site admin. Undvik så långt det går att besvara påhoppet.
Blir luddigt hur man än skriver den paragrafen. Jag anser att det är omöjligt att göra reglerna så att det antingen är svart eller vitt. Gråzoner kommer att finnas hur vi än gör (kommer alltid att finnas i Sveriges Rikes Lag också). "Undvik" är ett ord som är gråzon och är svårt att tolka.

Slutligen får jag säga att det är bekymmersamt att det är mycket okynnesanmälningar nu för tiden. Bara för att en tråd med "kränkningar" förekom så uppfattas det minsta lilla som ett personangrepp numera. Kan medlemmarna inte få ha ett visst spelrum utan att allt ska tolkas negativt, speciellt när kommentaren slutar med en smiley så är det obegripligt.
Om vi ska ha helt klara regler så blir det närmast diktatorisk stämning i forumet där alla kommentarer ska tolkas.
Ett exempel kan vara att en moderator plockar bort en kommentar som han anser bryter mot reglerna. Sen kan det finnas fullt av liknande kommentarer som går fria. Sannolikheten att någon medlem blir förbannad är påtaglig. Detta exempel finns faktiskt i forumet. Ok om det rör grova saker men även små skitsaker ska granskas.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Om vi ska ha helt klara regler så blir det närmast diktatorisk stämning i forumet där alla kommentarer ska tolkas.
Det var det jag ville påpeka i mitt förra inlägg i denna tråden.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

ZX Spectrum skrev:
Pink Panther skrev: 1 kap, 8 §
Blir luddigt hur man än skriver den paragrafen. Jag anser att det är omöjligt att göra reglerna så att det antingen är svart eller vitt. Gråzoner kommer att finnas hur vi än gör (kommer alltid att finnas i Sveriges Rikes Lag också). "Undvik" är ett ord som är gråzon och är svårt att tolka.

Slutligen får jag säga att det är bekymmersamt att det är mycket okynnesanmälningar nu för tiden. Bara för att en tråd med "kränkningar" förekom så uppfattas det minsta lilla som ett personangrepp numera. Kan medlemmarna inte få ha ett visst spelrum utan att allt ska tolkas negativt, speciellt när kommentaren slutar med en smiley så är det obegripligt.
Ett exempel kan vara att en moderator plockar bort en kommentar som han anser bryter mot reglerna. Sen kan det finnas fullt av liknande kommentarer som går fria. Sannolikheten att någon medlem blir förbannad är påtaglig. Detta exempel finns faktiskt i forumet. Ok om det rör grova saker men även små skitsaker ska granskas.
________________________________________________________________________________________________________

Jag håller med dig till hundra procent ZX Spectrum. +1 till dig. Men då är egentligen de här aspekterna på problemen som är viktigare att försöka rätt till. Varför har de blivit på de här visset? Att medlemmarna anmäler och anger varandra för bagateller. Det är mycket väsentligare att försöka att finna en lösning på de här problemet. Då är nya regler dialogen ganska oviktig som jag ser det. Inga ny lagar kan ändra på den trenden du tar upp med ditt inlägg ZX Spectrum.

Viktigt är följande.

Hur skall vi få god stämning?

Sluta anmäl er kamrater för att ni har tappat hakan, eller haft fel och andra obegripliga själ. Vi måste bryta den här trenden. Så är det bara.

Då ställer jag frågan hur gör vi för att undvika okynnesanmälningar?

Pink Panther

:-\
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Pink Panther skrev:Viktigt är följande.

Hur skall vi få god stämning?

Sluta anmäl er kamrater för att ni har tappat hakan, eller haft fel och andra obegripliga själ. Vi måste bryta den här trenden. Så är det bara.

Då ställer jag frågan hur gör vi för att undvika okynnesanmälningar?
Mycket bra synpunkter!! God stämning är fundamentalt för hela forumet och dess existensberättigande, det finns 1000-tals andra forum/chattar där det är fullt tillåtet att bråka med varandra och där det är full legitimt att kalla varandra för svinpälsar etc. Men det här är ett forum vars främsta syfte är att skapa genenskap, god stämning och en bra support för Ubuntu samt GNU/Linux.

Det är mycket dålig stil att hålla på och okynnesanmäla kamrater/andra medlemmar bara för att man blivit sur för något och jag begriper inte varför det ska förekomma här, när man normalt sett inte går och polisanmäler grannen bara för att han klippt häcken lite fult. Dessutom skapar det bara helt onödigt merarbete som tar fokus från de konstruktiva saker vi ska göra här.

Hur vi ska komma åt det här om det nu utvecklar sig så att det blir vanligt förekommande är svårt att säga, men ett sätt är att införa en regel om att otillbörlig anmälan i sig kan innebära att man får en varning. Då borde de flesta iallafall bli lite mer restriktiva med det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Osprey skrev:
Hur vi ska komma åt det här om det nu utvecklar sig så att det blir vanligt förekommande är svårt att säga, men ett sätt är att införa en regel om att otillbörlig anmälan i sig kan innebära att man får en varning. Då borde de flesta iallafall bli lite mer restriktiva med det...
Intressant tanke, men jag tror ändå det är bättre om man gör en anmälan än om man "tar lagen i egna händer".
Moderatorerna har förhoppningsvis erfarenheten och förmågan att jämföra med vad som har tolererats innan
och med vad reglerna verkligen säger.

Men visst, kanske när någon lämnat sin tionde obefogade anmälan i rad...

Men för att gå tillbaka till var tråden var alldeles innan. Hur skapar man en god, trevlig och trygg stämning
där alla vågar vara med?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Reglerna ska vara så kortfattade och överblickbara som möjligt.

Blir de för invecklade och komplicerade så är det ändå ingen som kommer orka sätta sig in i dom vid en nyregistrering eller likaså "de gamla uvarna".

Man ska ju inte behöva en advokatsexamen bara för att kunna tolka reglerna och dess sammansättning på ett korrekt sätt.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Urban Anjar skrev: Men för att gå tillbaka till var tråden var alldeles innan. Hur skapar man en god, trevlig och trygg stämning
där alla vågar vara med?
Bra fråga som jag inte har något bra svar på. Det får absolut inte bli ett angiverisystem där allt och alla ska granskas av moderatorer och därefter förtroenderådet.
Jag vet att jag har varit involverad i några av dom tuffaste trådarna och har dessutom tagit bort en hel del kommentarer i dessa men det är löjligt när jag blir anmäld till förtroenderådet för varenda moderering. Tror till och med att jag blivit anmäld fler gånger än vad jag verkligen har modererat senaste tiden.
Då är det antagande att det var jag som modererade tråd X men att det faktiskt var någon annan moderator/administratör. En sak som är positivt är att jag alltid får PM innan anmälningen sker men som jag sa till en som pm:ade mig, att egentligen skulle allting gå till förtroenderådet istället för att någon anmälde en dit för det skulle vara mer praktiskt.

En av källorna till bråken i forumet är ryktesspridningen. Ok, bollplanket användes inte på rätt sätt och jag förstår att någon tog illa upp men ryktesspridningen om tavlan var kanske bara sann till 30%. Allt späddes på för att få fram en reaktion från övriga medlemmarna. Om man som moderator då går in och stänger en sådan tråd så anses man som fascistisk och låter man den vara så blir det ett jättebråk inom en snar framtid.
Jag vet faktiskt inte om lösningen skulle vara att låsa trådar som börjar spåra ur eller hur vi skulle lösa detta?

Åtminstone skulle jag vilja att personen som kommer med en anklagelse MÅSTE ha bevis för det han säger. Skicka länkar som bevisar eller något annat. Har man inga bevis alls så ska tråden/kommentaren bort och eventuellt ska medlemmen varnas för falska anklagelser.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Kattskrället skrev:Reglerna ska vara så kortfattade och överblickbara som möjligt.
Det är det nog ingen son inte tycker, frågan är bara vad som är möjligt. Ju mindre specifierade reglerna är, desto mer lämnas över till fri tolkning. Det är inte så att det blir mer fritt för att det är mindre regler, många gånger är det tvärtom.
Kattskrället skrev:Blir de för invecklade och komplicerade så är det ändå ingen som kommer orka sätta sig in i dom vid en nyregistrering eller likaså "de gamla uvarna".

Man ska ju inte behöva en advokatsexamen bara för att kunna tolka reglerna och dess sammansättning på ett korrekt sätt.
Därför tycker jag att det är en god idé att försöka kortfattat sammanfatta vad vi vill med reglerna högst upp. Jag försökte sammla ihop det i kap 1, 1 §, men det kanske skulle stuvas om lite mer i första kap. En del kaske skulle flyttas över till de andra delarna längre ned.

Så lite regler så att alla läser dem kommer vi inte att komma ned i (de flesta läser inte mer än första stycket och kanske inte ens det) så då är det bättre att ha en kort sammanfattning överst och mer längre ned, för att precisera vad vi menar.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

djkmmo skrev: Därför tycker jag att det är en god idé att försöka kortfattat sammanfatta vad vi vill med reglerna högst upp. Jag försökte sammla ihop det i kap 1, 1 §, men det kanske skulle stuvas om lite mer i första kap. En del kanske skulle flyttas över till de andra delarna längre ned.
.
Ingen dum idé alls. Varför har vi regler? Varför har vi moderatorer? Varför har vi ett förtroenderåd?
Några meningar som förklarar det enkelt, tydligt och övertygande vore säkert inte fel.

Sen kommer vi säkert att ha en minoritet som i alla fall inte köper det och som förknippar varje
regel och varje auktoritet med fascistiska sadister, men lyckas vi bara övertyga majoriteten...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev:
djkmmo skrev: Därför tycker jag att det är en god idé att försöka kortfattat sammanfatta vad vi vill med reglerna högst upp. Jag försökte sammla ihop det i kap 1, 1 §, men det kanske skulle stuvas om lite mer i första kap. En del kanske skulle flyttas över till de andra delarna längre ned.
.
Ingen dum idé alls. Varför har vi regler? Varför har vi moderatorer? Varför har vi ett förtroenderåd?
Några meningar som förklarar det enkelt, tydligt och övertygande vore säkert inte fel.

Sen kommer vi säkert att ha en minoritet som i alla fall inte köper det och som förknippar varje
regel och varje auktoritet med fascistiska sadister, men lyckas vi bara övertyga majoriteten...
+1
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Låst

Återgå till "Forum"