Första intrycket av forumet?
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: Första intrycket av forumet?
Hmm, lugna ner er nu. Jag tror inte era ståndpunkter är så långt ifrån varandra EGENTLIGEN.
Var tydliga och pedagogiska, och läs inte in djävulskap i den andres påståenden. Försök
tolka allt till det bästa i stället.
Var tydliga och pedagogiska, och läs inte in djävulskap i den andres påståenden. Försök
tolka allt till det bästa i stället.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Jag sade kontrast, med vilket jag menade raka motsatsen!Broder Tuck skrev: ...
Nu gör du mig verkligen ledsen. Fram hit, har du haft min respekt i stora drag- men detta gör mig ledsen och tyvärr, jag tappar respekten för den som anser att vårt mjuka sätt ("dagispedagogiken") är likställt med RFTM.
...

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ett stort problem på internetforum är att det är så lätt att missförstå det som skrivits. Det finns många anledningar till det, några av dessa kan vara:
Det är väldigt viktigt att vi försöker vara vänliga, men det skadar inte heller att vid tveksamhet hellre försöka tolka ett inlägg i positiv anda än i negativ. Givetvis ska alla uppträda vänligt, men samtidigt får inte någon bli skrämd att fråga, svara eller ge synpunkter pga att han/hon har lite svårt att formulera sej.
På vissa webbforum är tonen ganska tuff, man får helt enkelt inga (vettiga) svar om man inte först själv bedrivet ett ganska omfattande arbete för att ta reda på lösningen på sitt problem. Ibland får man ändå inget svar om frågan anses för "trivial". Det är i regel personer som trivs i den sortens forum som ondgör sej över vår "dagisnivå". Dom får gärna ondgöra sej, jag instämmer med Urbans mantra, folkbildning.
- den som läser ett inlägg misstolkar innehållet
- den som skrivit ett inlägg har formulerat sej otydligt
- vissa uttryck betyder lite olika saker i olika delar av landet
- när man talar med någon så finns också kroppsspråk och tonfall som kompletterar, här finns bara smilisar
- vissa inlägg är helt eller delvis satiriska
- vissa inlägg avser att vara humoristiska
- personer som brottas med ett problem och där inga lösningar verkar fungera, blir ofta väldigt frustrerade. Då slinker det ibland igenom mer oövertänkta formuleringar. Ingen ursäkt kanske, men begripligt
- en massa andra orsaker som jag inte kommer på just nu
Det är väldigt viktigt att vi försöker vara vänliga, men det skadar inte heller att vid tveksamhet hellre försöka tolka ett inlägg i positiv anda än i negativ. Givetvis ska alla uppträda vänligt, men samtidigt får inte någon bli skrämd att fråga, svara eller ge synpunkter pga att han/hon har lite svårt att formulera sej.
På vissa webbforum är tonen ganska tuff, man får helt enkelt inga (vettiga) svar om man inte först själv bedrivet ett ganska omfattande arbete för att ta reda på lösningen på sitt problem. Ibland får man ändå inget svar om frågan anses för "trivial". Det är i regel personer som trivs i den sortens forum som ondgör sej över vår "dagisnivå". Dom får gärna ondgöra sej, jag instämmer med Urbans mantra, folkbildning.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Visst skall det få rinna över av både hat, kritik, olämpligt ordval, missförstånd.
Efter några ytterligare inlägg har det lungnat ner sig.
Vi kan kalla det inslipning. Man slipas och nöts mot varandra som kantiga stenar
i en tumlare. Efter någon tid har de blivit rundare, moralen, etiken, diskussionstekniken
och kompetensen har helt av sig själv blivit ett snäpp högre.
Man har fått en stjärna till.
Efter några ytterligare inlägg har det lungnat ner sig.
Vi kan kalla det inslipning. Man slipas och nöts mot varandra som kantiga stenar
i en tumlare. Efter någon tid har de blivit rundare, moralen, etiken, diskussionstekniken
och kompetensen har helt av sig själv blivit ett snäpp högre.
Man har fått en stjärna till.
- Quarzi
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Svarstid - Jag personligen har inte postat så pass många frågor för att kunna svara på just den frågan, men jag har använt sökfunktionen flitigt för alla problem och bekymmer jag stött på och har hittat svar på det mesta!
Faddrar - Jag har inte någon fadder ännu. Men vet om att det finns
Atmosfären - Trevlig bunt med människor av det jag sett än så länge! Kan nog bero på att medelåldern på detta forum överstiger de jag hållit till på innan med X antal år.. (vilket inte ska ses som en dålig sak
)
Struktur/layout - Helt OK layout. Att hitta saker fungerar ok så länge man vet några olika sökfraser för problemet man har.
Förväntningar - Hade inga förväntninger direkt då jag hittade hit via google men blev glatt överraskad när jag gjorde det. Att förklara sina problem på svenska upplever jag vara mycket lättare än på engelska, även om jag har hållt till på många engelska forum innan (ej linux/ubuntu relaterade).
Faddrar - Jag har inte någon fadder ännu. Men vet om att det finns

Atmosfären - Trevlig bunt med människor av det jag sett än så länge! Kan nog bero på att medelåldern på detta forum överstiger de jag hållit till på innan med X antal år.. (vilket inte ska ses som en dålig sak

Struktur/layout - Helt OK layout. Att hitta saker fungerar ok så länge man vet några olika sökfraser för problemet man har.
Förväntningar - Hade inga förväntninger direkt då jag hittade hit via google men blev glatt överraskad när jag gjorde det. Att förklara sina problem på svenska upplever jag vara mycket lättare än på engelska, även om jag har hållt till på många engelska forum innan (ej linux/ubuntu relaterade).
Dator: AMD athlon xp2000+ | 512mb ddr | Radeon 9800pro | 700gb | Win XP |
Lilldator: Intel P3 600@672mhz | 640mb sdram | Geforce 3 Ti500 | 30gb | Xubuntu 7.10 |
Lilldator: Intel P3 600@672mhz | 640mb sdram | Geforce 3 Ti500 | 30gb | Xubuntu 7.10 |
Jag ska bara göra ett tillägg till den lilla turbulensen igår:
De flesta orsaker till missförstånd i debattforum har redan nämnts. Vad jag vill tillägga är att vi alla har olika trosföreställningar, som vi filtrerar vår verklighet genom. Nog så viktigt att ha i åtanke, när man kommunicerar i skrift, i synnerhet på internet, där även den mest språkkunnige tenderar att slarva iväg med svenskan.
Jag har också deltagit på allehanda debattforum med varierande ton och attityd. I något fall anser man sig ha den bästa av ton och attityd, men missar då att Fru/Herr Moderator/Administrator dyker upp i vart 10:e inlägg och "styr upp", vilket oftare innebär förbud och tillrättavisande, typ, uppfostrande än tillåtande. Man kan också reflektera över att även ett evigt tackande KAN ha en klang av förringande över sig.
Alltnog, här inne har jag inte sett några större olämpligheter och den s k dagispedagogiken är ju enbart av godo om man betänker målet för detta forum. Jag tycker vidare att här finns en härligt vänlig och klok ton hos ansvariga. Se bara på den här tråden, här finns en handfull, som presenterar sig, jag ska inte nämna någon, för jag glömmer säkert någon. De - NI! - visar också på psykologisk kännedom, ja, dvs människokännedom. Det är underbart!
Personligen inkluderar jag även Broder Tuck i mina superlativer här - vart tog du vägen, BT? Du har varit mig mycket behjälplig och visat på stort pedagogiskt anlag i mina olika, säkert virriga och skitjobbiga, nybörjarfrågor via pm.
(Fast, jag har ännu inte backupat...... men det handlar mer om mig.....)
De flesta orsaker till missförstånd i debattforum har redan nämnts. Vad jag vill tillägga är att vi alla har olika trosföreställningar, som vi filtrerar vår verklighet genom. Nog så viktigt att ha i åtanke, när man kommunicerar i skrift, i synnerhet på internet, där även den mest språkkunnige tenderar att slarva iväg med svenskan.
Jag har också deltagit på allehanda debattforum med varierande ton och attityd. I något fall anser man sig ha den bästa av ton och attityd, men missar då att Fru/Herr Moderator/Administrator dyker upp i vart 10:e inlägg och "styr upp", vilket oftare innebär förbud och tillrättavisande, typ, uppfostrande än tillåtande. Man kan också reflektera över att även ett evigt tackande KAN ha en klang av förringande över sig.
Alltnog, här inne har jag inte sett några större olämpligheter och den s k dagispedagogiken är ju enbart av godo om man betänker målet för detta forum. Jag tycker vidare att här finns en härligt vänlig och klok ton hos ansvariga. Se bara på den här tråden, här finns en handfull, som presenterar sig, jag ska inte nämna någon, för jag glömmer säkert någon. De - NI! - visar också på psykologisk kännedom, ja, dvs människokännedom. Det är underbart!
Personligen inkluderar jag även Broder Tuck i mina superlativer här - vart tog du vägen, BT? Du har varit mig mycket behjälplig och visat på stort pedagogiskt anlag i mina olika, säkert virriga och skitjobbiga, nybörjarfrågor via pm.
(Fast, jag har ännu inte backupat...... men det handlar mer om mig.....)
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
BT är säkert här någonstans, han har bara bytt sin avatar så att han
ser ut som en [url=http://riktigt%20gammal]riktigt gammal[/url] gubbe. Helt ung är han inte i verkligheten,
men han är garanterat under 140...
Vet inte om det är en svartsjuk GG som bytt avataren åt honom för att
han inte ska verka för charmig
ser ut som en [url=http://riktigt%20gammal]riktigt gammal[/url] gubbe. Helt ung är han inte i verkligheten,

Vet inte om det är en svartsjuk GG som bytt avataren åt honom för att

Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Är han det? Då har man rätt att känna sig grinig. Jag vet. Jag är garanterat under 139.Urban Anjar skrev: BT är säkert här någonstans, han har bara bytt sin avatar så att han

Jag säger bara: Pussgurka!Vet inte om det är en svartsjuk GG som bytt avataren åt honom för att

Vem är GG?
Oj, Oj detta slipande av kantiga människor till att bli
snälla, artiga och hjälpsamma individer alltid redo.
snälla, artiga och hjälpsamma individer alltid redo.
Måste bara säga att jag är grymt imponerad av detta forum. Jag blev medlem för mindre än en månad sen, då jag för första gången installerade Ubuntu, andra ggn någonsin som jag installerat ett annat OS än windows. Det faktum att jag inte har behövt ställa en enda fråga säger en hel del om kvaliten här enligt min mening. Allt jag har behövt veta finns redan grundligt förklarat, och om svaret inte finns här så brukar det oftast finnas länkar till guider och så vidare.
Och då kör jag endå några stycken specialare ex Dual-screens, wine, VMware, LAMP osv.
Måste även passa på att tacka tann här på forumet. Jag har honom som lärare på hik och det var hans varma prat om Ubuntu som fick mig att pröva. Så tack för det!
Och då kör jag endå några stycken specialare ex Dual-screens, wine, VMware, LAMP osv.
Måste även passa på att tacka tann här på forumet. Jag har honom som lärare på hik och det var hans varma prat om Ubuntu som fick mig att pröva. Så tack för det!

Välkommen hit 
Kul att allt har gått så bra, det är rätt fantastiskt att du inte behövt fråga om något alls, men så har du tydligen letat en del själv också

Kul att allt har gått så bra, det är rätt fantastiskt att du inte behövt fråga om något alls, men så har du tydligen letat en del själv också

hhmmppfffttt....upnorth skrev: det är rätt fantastiskt att du inte behövt fråga om något alls, men så har du tydligen letat en del själv också![]()

Inte ska du skämmas, jag måste fortfarande be om hjälp om jag ska installera något som inte är en ren installationsfil (.deb) som kör igång automatisktDancer skrev:hhmmppfffttt....upnorth skrev: det är rätt fantastiskt att du inte behövt fråga om något alls, men så har du tydligen letat en del själv också![]()
![]()
![]()

Skäms? Int' skäms jag, int'. Den härupnorth skrev:
Inte ska du skämmas, jag måste fortfarande be om hjälp om jag ska installera något som inte är en ren installationsfil (.deb) som kör igång automatiskt![]()

Ber ödmjukast om ursäktDancer skrev: Skäms? Int' skäms jag, int'. Den härbetyder att jag förseglat mina läppar så att inga grodor hoppade ur.....
![]()

Men då förstår jag inte riktigt vad du syftade på istället?

Äh, det var bara ett försök att vara rolig. Jag förstod hur du menade!
Meeeen, vi vet ju hur det är med internetskriv, det är så himla lätt att missförstå och det var den risken jag såg. Men allt är OK!
Meeeen, vi vet ju hur det är med internetskriv, det är så himla lätt att missförstå och det var den risken jag såg. Men allt är OK!

- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
ett knep är om man känner sig olustig över någons inlägg är att PM:a en fråga hur han tänker och hur man själv uppfattat det.
Alla ska känna sig bekväma och välkomna här..
Alla ska känna sig bekväma och välkomna här..

Jag ställer gärna upp och illustrerar denna kommunikationsbrist