Jo, har provat i senaste wine. Fungerade hyfsat, men jag kan dock inte använda alla typsnitt jag behöver. Sen tyckte jag urklipp och prestandan var ganska kass.Zinden skrev: Det är skönt att photoshop nu funkar klockrent med wine nu, så man slipper vara beroende av windows pga photoshop
http://wiki.winehq.org/AdobePhotoshop
SV: Vad gör du i Windows?
- lassekongo83
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: SV: Vad gör du i Windows?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Förut så dual-bootade jag Windows XP och Ubuntu. Men nu kör jag helhjärtat på Ubuntu och planerar att fortsätta med det också.
Lista över saker som jag saknar från Windows.
Ubuntu for life.
Lista över saker som jag saknar från Windows.
- Att spel fungerar smärtfritt.
- Inget strul med embedd elements I webbläsaren. (Flash, Java, Shockwave mm)
Ubuntu for life.
Utvecklar, älskar att hålla med Visual Studio Professinal 2008
Och håller på med Adobe programmen (funkar bättre i win tycker jag + att jag har det på 3 win datorer). Så spelar jag några spel i win ^^ , Det är väl det jag har Windows till idag.

Mina företagsfossiler .
===================
Detta är mina företagsfossiler som gör att jag ännu så länge använder windows.
Handelsbanken, Skandiabanken och SPCS.
Samtal med ansvarig på handelsbanken medgav att Linuxanvändarna var en för liten grupp för att det skulle vara lönsamt för banken att satsa på att lösa kommunikationen för dessa. Synd att vi inte kan ses som en speciell folkgrupp för då hade det varit löst för länge sedan.
===================
Samtal med ansvarig på handelsbanken medgav att Linuxanvändarna var en för liten grupp för att det skulle vara lönsamt för banken att satsa på att lösa kommunikationen för dessa. Synd att vi inte kan ses som en speciell folkgrupp för då hade det varit löst för länge sedan.
-
- Kontakt:
Byt bank, FSB fungerar utmärkt i Linux.jannee2 skrev:Mina företagsfossiler .
===================

* edit *
Skulle nog inte rekommendera att ens försöka emulera SPCS i Wine då de personer som jobbar på Visma verkar vara helt funtade.
Det är nog så det är och man får se tiden ann.
emulatorer brukar fungera illa i ubuntu så därför har jag windows på datorn som är kopplad till tv:n.
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Jag tar en gammal och halvdöd dator, installerar om windows och säljer. Annars är jag nästan aldrig i Windows.
Loggade in på dual-booten på jobb-datorn igår för att göra lite uppdateringar. Hade inte rört windows på tre månader
/Per
Loggade in på dual-booten på jobb-datorn igår för att göra lite uppdateringar. Hade inte rört windows på tre månader

/Per
Just nu spelar jag mest och ska senare utveckla ett visst program till det som jag behöver hjälp med, men aldrig får hjälp med. Ubuntu använder jag till att skriva, surfa, programmera etc. Ok, jag kan använda XP till att surfa med, men då har jag spelat och orkar inte byta.
Tänkte vara generös och gav flickan en MS Office Home licens.
Allt verkade gå som smort. MS Office aktiverades och kunde användas.
Windows XP kunde inte längre startas efter avstängning.
Windows XP var nämligen inte en äkta version utan en kopia. En piratkopia.
Hon hade sin äkta kopia mycket långt borta. Är det verkligen så att
Windows XP är relaterat till datorprocessorn och XP:s Product Key

Jobbar mycket med nätverk. Måste köra en del saker i windows, typ PacketTracer, Visio. Detta gör jag iofs med Win 2003 Server i virtuelbox. Funkar klockrent.
3D Studio Max, Mental Ray,Zbrush, Flash.
Svar: både ja och nejchrister skrev:Tänkte vara generös och gav flickan en MS Office Home licens.
Win OS som leveras med bärbar datorer är oftast kopplat till just "den" datorn, och är också mycket billigare.
Oam lisenser kallas det, och betyder Original Equipment Manufacturer.
XP home, Vista Home, Oam, installerat på bärbar dator, utan installtionsskivor, allt finns på hårddisken: skulle man kunna kalla gratis.
XP home, Vista Home, Oam, installerat på bärbar dator,med installtionsskivor med datortillverkarens logga,: gratis eller 30 :-
XP home, Vista Home som "Äkta Windows", men Oam: 50-900:-
Men man kan också köpa Oam om man bygger egen dator. Här så kan ju inte OS-et kopplas till en speciell dator eller försäljare, utan det är
väll mer "jag lovar på heder och samvete" avtal. Men om man installerar den på ny dator, så kanske vid uppgraderingar av typ Service Pack så kanske man stämplas med en falsk win kopia via internet.....vet inte
Exempel:
Microsoft Windows Vista Ultimate Engelsk, Fullversion, DVD 4.795:- (jag har utgått från att denna är 32 bitars)
Microsoft Windows Vista Ultimate Engelsk OEM DVD 32bit 1.895:-
Priserna är tagna från http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10339
Det heter OEM.Hjalle skrev:Svar: både ja och nejchrister skrev:Tänkte vara generös och gav flickan en MS Office Home licens.
Win OS som leveras med bärbar datorer är oftast kopplat till just "den" datorn, och är också mycket billigare.
XP home, Vista Home, Oam, installerat på bärbar dator, utan installtionsskivor, allt finns på hårddisken: skulle man kunna kalla gratis.
XP home, Vista Home, Oam, installerat på bärbar dator,med installtionsskivor med datortillverkarens logga,: gratis eller 30 :-
Men man kan också köpa Oam om man bygger egen dator. Här så kan ju inte OS-et kopplas till en speciell dator eller försäljare, utan det är
väll mer "jag lovar på heder och samvete" avtal. Men om man installerar den på ny dator, så kanske vid uppgraderingar av typ Service Pack så kanske man stämplas med en falsk win kopia via internet.....vet inte
Exempel:
Microsoft Windows Vista Ultimate Engelsk, Fullversion, DVD 4.795:- (jag har utgått från att denna är 32 bitars)

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Har kört XP i runt ett och ett halvt år nu. Jag använder Photoshop och en del ljudredigeringsprogram främst, samt en del spel förstås.
Installationen var från en inte helt fräsh image gjord med Drive Image 2002, service pack 1.
Har under de 18 månaderna inte haft ett enda fel som har varit Windows eget, utan mest något småfel i form av att något program självt har hängt sig, ofta något enklare freewarespel odyl, vilket varit lätt åtgärdat med en "Ctrl+Alt+Del". Inte ett enda virus en gång. Datorn har gått som ett urverk precis hela tiden.
Jag har reagerat lite på en del kommentarer som hävdar att XP inte skulle vara speciellt stabilt.
Men...........
Antagligen så har jag "rätt hårdvara" i burken, jag sköter om systemet noga och släpper inte in en massa skit hursomhelst.
Många släpper själva in virus eller klantar till det genom att förstöra viktiga filer. Av det kan jag dra slutsatsen, att om man sköter om sitt XP så är det förvånansvärt stabilt. Tyvärr så är många rätt dåliga på det, eller saknar helt enkelt kunskaper.
Jodå, XP är stabilt.............
Stabilare än något som MS någonsin lyckats att åstakomma helt på egen hand.
(NT var ju inte MS hela förtjänst precis, fick jag veta här på forumet)
Det smått ironiska med detta är att, den enda riktigt fungerande versionen av Windows, var inte deras eget verk. Själv vart jag förvånad när XP kom, MS kommer med en fungerande produkt? Det kan inte vara möjligt.
Och det var det inte heller.
Vista är väl deras eget verk antar jag.
Installationen var från en inte helt fräsh image gjord med Drive Image 2002, service pack 1.
Har under de 18 månaderna inte haft ett enda fel som har varit Windows eget, utan mest något småfel i form av att något program självt har hängt sig, ofta något enklare freewarespel odyl, vilket varit lätt åtgärdat med en "Ctrl+Alt+Del". Inte ett enda virus en gång. Datorn har gått som ett urverk precis hela tiden.
Jag har reagerat lite på en del kommentarer som hävdar att XP inte skulle vara speciellt stabilt.
Men...........
Antagligen så har jag "rätt hårdvara" i burken, jag sköter om systemet noga och släpper inte in en massa skit hursomhelst.
Många släpper själva in virus eller klantar till det genom att förstöra viktiga filer. Av det kan jag dra slutsatsen, att om man sköter om sitt XP så är det förvånansvärt stabilt. Tyvärr så är många rätt dåliga på det, eller saknar helt enkelt kunskaper.
Jodå, XP är stabilt.............
Stabilare än något som MS någonsin lyckats att åstakomma helt på egen hand.

(NT var ju inte MS hela förtjänst precis, fick jag veta här på forumet)
Det smått ironiska med detta är att, den enda riktigt fungerande versionen av Windows, var inte deras eget verk. Själv vart jag förvånad när XP kom, MS kommer med en fungerande produkt? Det kan inte vara möjligt.
Och det var det inte heller.
Vista är väl deras eget verk antar jag.

-
Då var det för mycket inblandning av MS som sänkte Vista helt enkelt.Eldräven skrev:Windows Vista = NT 6.0, enligt Wikipedia.Hund skrev:Vista är väl deras eget verk antar jag.

Jösses, jag tyckte hela tiden att det skändes fel, varför, varför, VARFÖR...................Hund skrev:Det heter OEM.Hjalle skrev:Svar: både ja och nejchrister skrev:Tänkte vara generös och gav flickan en MS Office Home licens.
Exempel:

Jag har tre Win licenser: XP home, XP 64 bit, Vista Ult 64 bit.
Vista var ingen trevlig bekantskap. UAC ger ett intryck av ett psykiskt sjukt OS som är behov av medicinering. Om de inte gjort så att hela skärmen grå-ades ner vid varning så kanske man skulle ha blivit lika o-irriterad som i Ubuntu. Sen får man reda på att UAC var mest till för att fostra programtillverkare. http://www.idg.se/2.1085/1.155841
Ett stort misstag från Microsoft. Jag har slagit av UAC. Men Vista har också gjort att jag hellre sitter vid min gamla XP 64 bit burk, istället för den nya, snabbare Vista burk.
Vista burken får ta hand om renderingar, men jag 3D modellerar på gammelburken.
XP 64 bit var en välsignelse, Win 2000 som jag satt på tidigare gjorde att jag hade stora problem med stora renderingar för tryck, Mental Ray krashade för att dem inte kunde rensa minnet. Taket var ju 3Gb under Win 2000. Man fick dela upp renderingen i bitar, eller rendera modellerna separat i scenen för att senare kompa ihop dem i Photoshop. XP 64 bit var ett OS just för min verksamhet, och Microsoft talade med mig som grafiker för första gången i mitt liv. Det var liksom mindre: ”nu kan du dela ut dina bilder med vänner och bekanta mycket enklare” och var istället fokuserat på fördelarna med minneshantering och fördelarna för videoredigering, animation, 3D modellering och rendering . Microsoft fokuserar alltför ofta bara kostymer som kundkrets, så det blir lite osensuellt och grått .
XP 64 bit är jag mycket nöjd med.
Nackdelarna med XP 64 bit var att det var ett sladdbarn, den lanserades sist i XP familjen. Det gjorde att det var snävt med drivrutiner. Och när företaget som tillverkade hårdvaran skrev att det funkade på XP, så var inte XP 64 bit inräknat.
Vista kanske jag kommer överens med senare. Men min åsikt är att Vista inte är en utveckling, bara en förändring.
Vista var ingen trevlig bekantskap. UAC ger ett intryck av ett psykiskt sjukt OS som är behov av medicinering. Om de inte gjort så att hela skärmen grå-ades ner vid varning så kanske man skulle ha blivit lika o-irriterad som i Ubuntu. Sen får man reda på att UAC var mest till för att fostra programtillverkare. http://www.idg.se/2.1085/1.155841
Ett stort misstag från Microsoft. Jag har slagit av UAC. Men Vista har också gjort att jag hellre sitter vid min gamla XP 64 bit burk, istället för den nya, snabbare Vista burk.
Vista burken får ta hand om renderingar, men jag 3D modellerar på gammelburken.
XP 64 bit var en välsignelse, Win 2000 som jag satt på tidigare gjorde att jag hade stora problem med stora renderingar för tryck, Mental Ray krashade för att dem inte kunde rensa minnet. Taket var ju 3Gb under Win 2000. Man fick dela upp renderingen i bitar, eller rendera modellerna separat i scenen för att senare kompa ihop dem i Photoshop. XP 64 bit var ett OS just för min verksamhet, och Microsoft talade med mig som grafiker för första gången i mitt liv. Det var liksom mindre: ”nu kan du dela ut dina bilder med vänner och bekanta mycket enklare” och var istället fokuserat på fördelarna med minneshantering och fördelarna för videoredigering, animation, 3D modellering och rendering . Microsoft fokuserar alltför ofta bara kostymer som kundkrets, så det blir lite osensuellt och grått .
XP 64 bit är jag mycket nöjd med.
Nackdelarna med XP 64 bit var att det var ett sladdbarn, den lanserades sist i XP familjen. Det gjorde att det var snävt med drivrutiner. Och när företaget som tillverkade hårdvaran skrev att det funkade på XP, så var inte XP 64 bit inräknat.
Vista kanske jag kommer överens med senare. Men min åsikt är att Vista inte är en utveckling, bara en förändring.
-
Man kan ju undra varför någon släpper nåt som faktiskt fungerar betydligt sämre. Behövdes verkligen det?