Innehåller då ingen support utan man diskuterar olika saker inom Linux-världen
Borde väl vara en rimlig lösning på problemet !!
Jag tycker det är utmärkt förslag av "pun" det här med "Man skapar en ny undertavla under Ubuntu Cafe som heter "Linuxsnack" ".
"Linuxsnack" Det bör funka om alla håller sig lugna. Men vi har duktiga och kunniga modar nu så förslaget bör vara hållbart. Men vi får inte tappa bort att vi befinner oss i en Ubuntu gemenskap.
//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Är det bara jag som stör mig på den religiösa sektens personliga jihad mot detta forumet?
Det verkar ha gått så långt nu att det inte ens handlar om användarnas eget bästa utan vad de överreligiösa extremisterna tycker är bäst.
Sen sitter det tydligen också en kör och lovsjunger diverse skruvade förslag här också och det pågår helt fritt och öppet.
Att ni sedan inte ens kan rikta ett svar mot mig är bara sorgligt.
Att man sedan sitter och klappar varandra på ryggen och berömmer sig själva är på ren svenska skittöntigt.
Så länge det finns en mobb på detta forumet som domderar och gormar så kommer det aldrig att fungera som ett supportforum utan som ett politiskt och religiöst bollplank.
Detta är från början en extremt pinsam diskussion och det finns inget som helst underlag för att ens dra igång den.
Främst till Plun och Urban, men naturligtvis till alla:
Jag tror inte att friare diskussioner (enligt forumreglerna) behöver nedföra kaos. Som jag uppfattat situationen är det nu t.ex. inte tillåtet med "DOS är bättre än bash", "Windows är bättre än GNOME" el.likn.
Det finns inget stöd i forumreglerna för det förbudet. (Och använd absolut inga oskrivna regler som bara leder till - berättigat - ifrågasättande av modereringen.)
Så länge man följer forumreglerna och inte kör personangrepp är det bara att diskutera de olika operativsystemen.
Det blir lite mer jobb för modsen att hålla i de trådarna jämfört med att bara låsa eller kasta, men visst klarar de det.
Att bara acceptera medlemmar som anser att Ubuntu är bäst i alla lägen reducerar medlemsantalet kraftigt. (Alt. acceptera även andra fast de inte får säga vad de tycker.)
Innehåller då ingen support utan man diskuterar olika saker inom Linux-världen
Borde väl vara en rimlig lösning på problemet !!
Jag tycker det är utmärkt förslag av "pun" det här med "Man skapar en ny undertavla under Ubuntu Cafe som heter "Linuxsnack" ".
"Linuxsnack" Det bör funka om alla håller sig lugna. Men vi har duktiga och kunniga modar nu så förslaget bör vara hållbart. Men vi får inte tappa bort att vi befinner oss i en Ubuntu gemenskap.
//PP
+1 Utmärkt förslag!
Jag tror vi har vädrat alla argument vid det här laget. Nu är det upp till supportgruppen att fatta sitt beslut och att ge oss klara och tydliga riktlinjer kring vad som får och inte får förekomma i supporten.
Utanför ämnet: Var förresten på ett möte igår och hörde att HP har lovat amerikanska försvaret att OpenVMS (inklusive DCL) kommer att leva till minst 2025... nice to hear that SYS$CMKRNL (eller chmk) will still work... )
[Edit] OpenVMS har fortfarande en stor poäng som Linux/Unix saknar och det är AST:ar i olika access mode (och eventflaggor etc)...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver... http://www.enargo.com/it/ OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Kan börja med att erkänna att jag inte läste mer än de två första sidorna och den sista i tråden.
Jag är inte nybörjare inom linux och Ubuntu men jag har inte hängt här speciellt mycket och orsaken är i princip den tråkiga stämningen som råder här. Visst, jag behöver inte komma hit om det inte passar mig och det är väl vad jag har undvikit att göra. Jag gillar Ubuntu och linux väldigt mycket och har därför hoppats på att stämning här ska bli bättre så att jag känner att jag vill hänga här och bidra där jag kan. Jag har inte rekommenderat någon av de vars datorer jag supportar att besöka detta forum för hjälp. Enda anledningen är stämningen och det är tråkigt.
Jag hoppas fortfarande att det kan bli ett forum som är värt många besök i framtiden.
stelu skrev:Kan börja med att erkänna att jag inte läste mer än de två första sidorna och den sista i tråden.
Jag är inte nybörjare inom linux och Ubuntu men jag har inte hängt här speciellt mycket och orsaken är i princip den tråkiga stämningen som råder här. Visst, jag behöver inte komma hit om det inte passar mig och det är väl vad jag har undvikit att göra. Jag gillar Ubuntu och linux väldigt mycket och har därför hoppats på att stämning här ska bli bättre så att jag känner att jag vill hänga här och bidra där jag kan. Jag har inte rekommenderat någon av de vars datorer jag supportar att besöka detta forum för hjälp. Enda anledningen är stämningen och det är tråkigt.
Jag hoppas fortfarande att det kan bli ett forum som är värt många besök i framtiden.
Rätt i stora stycken och jag tillhör inte heller de som "bråkar" här... däremot så stör det mig inte speciellt utan jag ser det mer som en konsekvens av fria och öppna system... ok, en del spårar ur helt, men det beror nog mer på bristande egen kapacitet, det här är ett öppet forum...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver... http://www.enargo.com/it/ OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Om man skapar en tavla "Linuxsnack" så blir det ju ändå kvar att avgöra vad man skall göra med de som talar om Windows.
Tidigare har väl debattavlan fyllt denna funktion.
ycc skrev:Om man skapar en tavla "Linuxsnack" så blir det ju ändå kvar att avgöra vad man skall göra med de som talar om Windows.
Tidigare har väl debattavlan fyllt denna funktion.
Under Cafe: "Linuxsnack"
"General Support".
Ställ frågor här som inte hör hemma i någon annan kategori.
Medan "Hårdvara som hårdvara" behålls som en underkategorier i "General Support"
Alltså försvinner följande underkategorier:
Andra öppna och fria operativsystem
Proprietära operativsystem
Ett förslag.
//PP
Linux Mint 18 Sarah
fd.svensson skrev:Varför sätta en ny tavla? Vill man prata linux i Cafe är det väl bara att göra det. Cafe betyder väl allt?
Jo men nu kan det vara en stor fördel att separera diskussioner om detta eftersom det måste vara hårt modererat och inga "bashningar" tillåtas av olika distar och hur olika öppenkällkodsprojekt jobbar.
Ett annat exempel på en diskussion som garanterat kommer upp är Mono-frågan och där måste man kräva en helt korrekt diskussion och ingen pajkastning.
I övrigt så måste då "Övrig Hjälp" helt försvinna som en viktig markering att det här ÄR ett Ubuntuforum !!
Jag kommer personligen inte att lägga ner någon överskottsenergi samt min lediga tid om inte denna fråga är löst med något arbete i en grupp !!
pun skrev:
som en viktig markering att det här ÄR ett Ubuntuforum !!
Man kunde ju tro att domännamnet skulle räcka som sådan markering, men du har helt uppenbart rätt i att en eller flera tydliga sådana markeringar krävs för att göra det här till en kreativ, trevlig och konstruktiv gemenskap.
Pun hur skall vi göra med "remasters" from the core Ubuntu build? En del av dessa är godkända av Ubuntu/Canonical Ltd och vissa fall stöttas/hålls under armen. Det vet du mer någon annan användare. Med dina kunskaper och informations kunskaper om Ubuntu.
//PP
Linux Mint 18 Sarah
pun skrev:
som en viktig markering att det här ÄR ett Ubuntuforum !!
Man kunde ju tro att domännamnet skulle räcka som sådan markering, men du har helt uppenbart rätt i att en eller flera tydliga sådana markeringar krävs för att göra det här till en kreativ, trevlig och konstruktiv gemenskap.
Nej den markeringen är uppenbarligen inte tydlig nog..... (precis som alla andra stora distforum redan uppfattat och gjort förändringar)
Sen måste man då göra kompromissen och då är en undertavla till Ubuntu Cafe ett bra val.
Körde vi sedan en mer avancerad forummjukvara så ströp man även det uppåtgående flöde av nya trådar från detta forum
Hursomhelst så med rätt "approach" så finns det mycket att sakligt diskutera hur saker o ting utvecklas, samt då skälen att olika distar gör som man gör.
Hursomhelst så tänker jag INTE lägga ner en sekunds energi på att göra svenska howtos av någonting så länge man inte kan ta itu med det här.
Sen har jag tydliga signaler från andra att de känner likadant..... varför lägga ner en massa energi när det bara blir tjafs och trollning av allting.
Det skulle vara perfekt om Ubuntu kunde få utvecklas i lugn och ro utan ett antal användare som konstant ska ifrågasätta allting som händer !!
pun skrev:
Hursomhelst så tänker jag INTE lägga ner en sekunds energi på att göra svenska howtos av någonting så länge man inte kan ta itu med det här.
Sen har jag tydliga signaler från andra att de känner likadant..... varför lägga ner en massa energi när det bara blir tjafs och trollning av allting.
Du är väl med i supportgruppen förmodar jag, eller borde vara i alla fall. Det här är väl en fråga för er att bestämma och inget som behöver dras i långbänk. Det borde kunna bestämmas och fixas i helgen eller i alla fall nästan.
pun skrev:
Du är väl med i supportgruppen förmodar jag, eller borde vara i alla fall. Det här är väl en fråga för er att bestämma och inget som behöver dras i långbänk. Det borde kunna bestämmas och fixas i helgen eller i alla fall nästan.
Jo men nu måste fler våga välja !!!
Noterar att idag erbjuder LP Pardus som headline..... gårdagens pang-erbjudanden har någon tagit bort..
@Urban: Supportgruppen kan INTE bestämma att kategorier ska tas bort eller diskussionsämnen på hela forumet ska förbjudas. Det måste bestämmas tillsammans av flera aktiva som representerar forumet.
Jag har inte ropat STORT eller mycket om min åsikt, men det betyder inte att jag skulle verkställa beslut, som jag ser att genomdrivs med uttröttningstaktik. (Finns givetvis andra som kan verkställa, men jag vill lite gardera mig i förväg också, så jag kan säga "Det var inte jag." ;-)) Om det verkar främja bara enstaka egon hos personer, som är forumets medlemmar/besökare, så är det inte bra. Busenkelt!
Att samma person ropar många gånger hela tiden flera dagar i streck, gör inte det till fler personer ändå. Regeln om Ubuntu-specifikt tillämpas redan på hela sajten och gemenskapen är ju i det stora hela inte sådär värstan intresserad av annat heller, så det talas inte heller annat än Ubuntu, förutom några kategorier i forumet, så det ska inte kunna vara så stort hallå om de kategorierna, som det blev nu. Det här är en storm i ett vattenglas.
Jag har faktiskt inte så noga koll på vad som är specifikt Ubuntu och vad som kommit in i Ubuntus nuvarande ihopsättning via en annan dist. Jag kan inte operativsystemet så bra så att jag skulle våga påstå att grub2 är det enda rätta för uppstart av flera similära dister i en multiboot, jag anser att grub1 kan passa mycket bättre för det, men det är syndigt att säga så, då Ubuntu gått vidare? Jag menar, var ska man dra gränserna då? Nej, nej, vi kan inte börja bestämma bort saker som går att använda i Ubuntu. Å till allas vår glädje, så går det mesta att använda i Ubuntu, om inte annat, så med VM, därmed så bör vi inte IMHO hindra folk från att få fråga och svara om det mesta.
Peetra skrev:@Urban: Supportgruppen kan INTE bestämma att kategorier ska tas bort eller diskussionsämnen på hela forumet ska förbjudas. Det måste bestämmas tillsammans av flera aktiva som representerar forumet.
Nej och det vet jag......
Men nu är det bara att välja om man vill välja den långsamma dödens väg som Linuxportalen eller om man vill bygga upp ett renodlat Ubuntuforum där Ubuntu kan utvecklas i lugn och ro.
På nybörjarens alldeles egna villkor som inte vill annat än att lära sig just Ubuntu !!