Ubuntu 11.04, Alpha 1

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:Nu har jag uppgraderat helt vilt. Ska bli ytterst spännande att starta om datorn så om ni inte ser mej på ett tag så vet ni varför... :P

Edit: Omstarten gick helt problemfritt! :D
För mig blev det en bugg............. ;)

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/703688

Nu vill vi se utputten på det här !

Kod: Markera allt

X -version
:unerd:
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

pun skrev:

sudo apt-get install ppa-purge
Den fixade det.
Kul att testa vad som händer och vad resultatet blir. ;) (Stationär med många små start diskar)
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Gnome klassisk ua efter att ha slagit av Unity-pluggen som bråkade först.
Mja, har ett kul problem i Classic, nämligen om jag försöker dra ett fönster från en arbetsyta till en annan. Kuben vrider sig långsaaaamt men lyckas inte ändå att göra det i ett steg :-\
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

gruble skrev:
pun skrev:

sudo apt-get install ppa-purge
Den fixade det.
Kul att testa vad som händer och vad resultatet blir. ;) (Stationär med många små start diskar)
Jo det här blir en riktig tvärnit med nVidia... ;)

Du kan ju klicka på att det drabbade även dig

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/703688

"This bug affects you" i grönt högt upp !

Utvecklare hatar sedan om det kommer in +1 som kommentar eller liknande så har man inte mer fakta så klickar man
bara i This bug affets you rutan ....
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

pun skrev:...
Nu vill vi se utputten på det här !

X -version
:unerd:

X.Org X Server 1.9.0.902 (1.9.1 RC 2)
Release Date: 2010-10-15
X Protocol Version 11, Revision 0
Build Operating System: Linux 2.6.24-28-server x86_64 Ubuntu
Current Operating System: Linux vulfgar 2.6.37-12-generic #26-Ubuntu SMP Wed Jan 5 18:35:17 UTC 2011 x86_64
Kernel command line: BOOT_IMAGE=/boot/vmlinuz-2.6.37-12-generic root=UUID=8c95a71d-4edc-4c81-b2e0-2e2014745975 ro vt.handoff=7 quiet splash
Build Date: 07 January 2011  12:46:57AM
xorg-server 2:1.9.0.902-1ubuntu4 (For technical support please see http://www.ubuntu.com/support) 
Current version of pixman: 0.18.4
	Before reporting problems, check http://wiki.x.org
	to make sure that you have the latest version.
Nu körde jag ytterligare en uppgrade och upptäckte lite försent att en massa paket avinstallerades. :o Ska se om jag vågar starta om igen eller om jag väntar lite till... :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Nu vet jag inte vad du har hittat på, dessutom rekommenderar jag att du använder Synaptic för uppdateringar så har du full koll.

Vilka paket mm som har avinstallerats kan du se i loggen /var/log/apt/history.log.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:Nu vet jag inte vad du har hittat på, dessutom rekommenderar jag att du använder Synaptic för uppdateringar så har du full koll.

Vilka paket mm som har avinstallerats kan du se i loggen /var/log/apt/history.log.
jag använde ju synaptic. ;)
Efter omstart så körde jag det gamla vanliga

sudo apt-get update && sudo aptitude safe-upgrade
och då hände detta:

Removing python-gtkglext1 ...
Removing python-opengl ...
Removing freeglut3 ...
Removing gir1.2-clutter-gtk-0.10 ...
Removing gir1.2-clutter-1.0 ...
Removing gir1.2-gstreamer-0.10 ...
Removing gir1.2-json-glib-1.0 ...
Removing glchess ...
Removing glines ...
Removing gnect ...
Removing gnibbles ...
Removing gnobots2 ...
Removing gnome-js-common ...
Removing gnotravex ...
Removing gnotski ...
Removing gtali ...
Removing iagno ...
Removing libclutk-0.3-0 ...
Removing libdee-1.0-0 ...
Removing libgtk3.0-bin ...
Removing 'diversion of /usr/sbin/update-icon-caches to /usr/sbin/update-icon-caches.gtk2 by libgtk3.0-bin'
Removing 'diversion of /usr/share/man/man8/update-icon-caches.8.gz to /usr/share/man/man8/update-icon-caches.gtk2.8.gz by libgtk3.0-bin'
Removing libgtk3.0-0 ...
Removing libgtk3.0-common ...
Removing libunity-misc0 ...
Removing libxcb-icccm1 ...
Removing libxcb-property1 ...
Removing libzeitgeist-1.0-0 ...
Removing libzeitgeist-gio ...
Removing libzeitgeist-1.0-1 ...
Removing python-rsvg ...
Nu har jag installerat lite mojs igen, tex ett par av spelen som glchess och gnotravex. Vi får väl se vad som händer vid nästa omstart... ;)

Det som fick mej att bli lite förvånad var att gir1.2-paketen uppgraderades alldeles innan, men det är ju mycket möjligt att det som avinstallerades är onödiga grejor. Jag har inte stenkoll på alla paket. Det verkar funka i alla fall, åtminstone före omstart. ;D
Skulle de tinte funka får jag dra ner en daily och installera från scratch igen, det är ju ingen katastrof. Jag har en maverick-installation på den här datorn också utifallomatt... O0
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hmm, de här borde du ha installerade:

Removing libclutk-0.3-0 ...
Removing libdee-1.0-0 ...
Removing libgtk3.0-bin ...
Removing libgtk3.0-0 ...
Removing libgtk3.0-common ...
Removing libunity-misc0 ...
Removing libxcb-icccm1 ...
Removing libxcb-property1 ...
Removing libzeitgeist-1.0-0 ...
Removing libzeitgeist-gio ...
Removing libzeitgeist-1.0-1 ...
Removing python-rsvg ...
Du får väl försöka installera dem en och en och se om du hittar några gemensamma nämnare på beroendeproblem. Kan det vara libglib och libgtk beroendena som strular?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Tack Bowmore! :kram:
Nu är dom återinstallerade, nån av dom fanns med, kom antagligen med när jag återinstallerade ett spel.

Det var ju dumt av mej att inte kolla noggrannare, men det brukar ju vara hyfsat säkert att uppgradera mha safe-upgrade. ::)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Nu är dom återinstallerade, nån av dom fanns med, kom antagligen med när jag återinstallerade ett spel.
Skumt att de avinstallerades då du tydligen inte sprang på några beroendeproblem när du installerade om paketen.
vulfgar skrev:safe-upgrade
Aha, aptitude >:D
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

För er som gillar bling, compiz-fusion-plugins-extra fixat :D
https://lists.ubuntu.com/archives/natty ... 05480.html
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:Nu är dom återinstallerade, nån av dom fanns med, kom antagligen med när jag återinstallerade ett spel.
Skumt att de avinstallerades då du tydligen inte sprang på några beroendeproblem när du installerade om paketen.
Tycker också det var konstigt, paketen borde ju avinstallerats direkt.
Bowmore skrev:
vulfgar skrev:safe-upgrade
Aha, aptitude >:D
Skulle det vara något fel på aptitude? :o Jag tycker alla brukar prata om hur mycket bättre den är än apt.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Lite som är småskumt i samband med omstarten. SKärmen är först lila, sen svart hela tiden, texten ubuntu med prickarna under har försvunnit. Intellihide i Docky har tappat sin intelligens. Ska kolla lite inställningar, det kan ju vara något som ändrats.
Fortfarande kommer det där eländiga US tangentbord upp vid avarje omstart också, fast jag tar bort det mellan gångerna. har testat att plocka bort det enligt detta inlägg, men det hjälper inte.

Edit: Hmm, vid en ny omstart kom ubuntu och prickarna tillbaka och docky funkar normalt igen. Det eländiga tangentbordet kvarstår dock.
Senast redigerad av 2 vulfgar, redigerad totalt 17 gång.
Anledning: tilllägg
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

vulfgar skrev: safe-upgradeAha, aptitude >:D
Skulle det vara något fel på aptitude? :o Jag tycker alla brukar prata om hur mycket bättre den är än apt.
Jo nu vet jag inte vilka du menar med "alla" efter de senaste dagarnas diskussioner.... 8)

De som inte var nöjd med detta filade då ihop en bugg...... det är ju så man kan visa sitt missnöje

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/592336
--------------------------------------------------------------------------------------------
Ubuntu beslutade då att ta bort aptitude från Ubuntu standard och skälet till detta är mycket enkla.

Utåt så var det för att spara plats men dt fanns flera skäl.

Om man kör mot ett stabilt repo (som de flesta gör) så finns det inget behov av aptitude.

Det skapar också förvirring hos en "newbie" att ibland kör man med apt-get men ibland med aptitude.

Sedan satsade man då på Programvarucentralen som ju är minst sagt "busenkel", men då kanske inte enligt den renläriga skolboken.... >:D

Fokuset är ju som bekant för de som inte kan så mycket och kanske inte heller vill lära sig terminalen !!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Men...... kör man mot ett "instabilt" förråd som Nattys då kan aptitude vara alldeled utmärkt och då tex safe-upgrade växeln.

Personligen så kör jag alltid med dist-upgrade för jag är för otålig med att vänta.... :P Men har man då för bråttom så kan man missa att det tas bort en bunt paket.... ;)

Normalt så kör jag då med apt-get MEN inträffar ett eller flera pakethaverier så byter jag till aptitude....... från aptitude så får jag då ett antal alternativ jag kan beskåda och kan välja det jag tycker är bäst.

Men sen kan då ibland otåligheten ha sitt pris så då är det bra att kunna "chroota" sin installation och sedan pillra till paketen.

installationen jag har nu är från Juni så den har överlevt länge ;D
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Skulle det vara något fel på aptitude? :o Jag tycker alla brukar prata om hur mycket bättre den är än apt.
Nja, apt-get, aptitude, synaptic och update manager fungerar bra för stabila utgåvor. Men vi kör ju inte det och då får man vara på sin vakt speciellt om någon av dessa vill ta bort paket.

Min erfarenhet är att aptitude ibland vill ta bort paket som jag inte vill ta bort medan apt-get ibland inte vill installera, speciellt uppgradera, paket som jag vill ha in. Sen får man tänka på att saknade/felaktiga beroenden kan orsaka problem. I ditt fall kan det ju ha varit så att aptitude antog att dessa paket kunde avinstalleras (vilket den är pigg på) då den inte hittade några beroenden som höll dem kvar. Eftersom du sen kunde installera paketen utan beroendeproblem igen kan ha berott just på det.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Det eländiga tangentbordet kvarstår dock.
Har du svensk skrivbord inställt vid inloggningen. Du kan även se vad du har för val satt vid inloggningen i filen ~/.dmrc
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:Skulle det vara något fel på aptitude? :o Jag tycker alla brukar prata om hur mycket bättre den är än apt.
Nja, apt-get, aptitude, synaptic och update manager fungerar bra för stabila utgåvor. Men vi kör ju inte det och då får man vara på sin vakt speciellt om någon av dessa vill ta bort paket.
Yup..... sedan är det ju viktigt att man lyssnar på de som fördjupat sig i detta..... som ColinWatson som avslutade buggtråden jag postade.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... omments/19
I'd rather encourage people to report dependency resolution problems in the tools that we use by default (apt-get, update-manager, the release upgrader) rather than retaining and encouraging the use of a forked toolset.
osv... typiskt knivskarpt svar från honom.... :unerd:

Efter det svaret så dog "tjötandet" om aptitude, sen kan man då klicka på hans namn i länken så ser man vem det är.

Men visst är aptitude användbart mot en instabilt förråd !! och det är ju bara att installera precis som Colin skrev.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev: Min erfarenhet är att aptitude ibland vill ta bort paket som jag inte vill ta bort medan apt-get ibland inte vill installera, speciellt uppgradera, paket som jag vill ha in. Sen får man tänka på att saknade/felaktiga beroenden kan orsaka problem. I ditt fall kan det ju ha varit så att aptitude antog att dessa paket kunde avinstalleras (vilket den är pigg på) då den inte hittade några beroenden som höll dem kvar. Eftersom du sen kunde installera paketen utan beroendeproblem igen kan ha berott just på det.
Misstänkte att det kan ha varit något sådant.
Bowmore skrev:
vulfgar skrev:Det eländiga tangentbordet kvarstår dock.
Har du svensk skrivbord inställt vid inloggningen. Du kan även se vad du har för val satt vid inloggningen i filen ~/.dmrc
Om jag raderar .dmrc innan jag startar om eller loggar ut så finns endast svenskt tangentbord. Det skapas dock en ny .dmrc vid varje omstart/inloggning

[Desktop]
Language=en_US.utf8
Layout=us
Session=gnome-classic
Langlist=en_US:en
LCMess=en_US.utf8
Jag tror att denna kanske beror på att jag har engelska som språkval för själva systemet, det kanske är det som gör att den inte riktigt tror på att jag verkligen vill ha svenskt tangentbord. ;) Jag föredrar att ha engelska som språk för systemet eftersom det är enklare att söka på ev felmeddelanden osv då. Hur som helst så är detta att klassa som ett i-landsproblem, inget som jag inte kan leva med. 8)

Jag "gnäller" mest för att det är lite kul att det blir några små fel ibland. Det är ju det som är grejen med att köra en utvecklingsversion, att det ska hända lite spännande ofrutsägbara saker då och då. ;D
pun skrev:....
Personligen så kör jag alltid med dist-upgrade för jag är för otålig med att vänta.... :P Men har man då för bråttom så kan man missa att det tas bort en bunt paket.... ;)

Normalt så kör jag då med apt-get MEN inträffar ett eller flera pakethaverier så byter jag till aptitude....... från aptitude så får jag då ett antal alternativ jag kan beskåda och kan välja det jag tycker är bäst.

Men sen kan då ibland otåligheten ha sitt pris så då är det bra att kunna "chroota" sin installation och sedan pillra till paketen.

...
Har full förståelse och sympati med den där otåligheten. ;D
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Det skapas dock en ny .dmrc vid varje omstart/inloggning
Japp, det är GDM som skapar den och lagrar de inställningar du satt i nedre panelen i inloggningsskärmen när du loggar in. Så gör den inte det så är det ett GDM problem eller sitter djupare in i systemet. Konstigt dock att ingen annan verkar ha problemet, inte ens Plun som säkert kör engelska och svenskt tangentbord.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

vulfgar skrev: Har full förståelse och sympati med den där otåligheten. ;D
Jo men nu blev det lite Ubuntu-uppfostran också inkl Colins syn som då är både Debian samt Ubuntu-utvecklare.... kan vara bra veta när det "hoas" någonstans i forumet.... ;)

Lite paket ikväll iaf ...... 8)
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"