vulfgar skrev:
safe-upgradeAha, aptitude

Skulle det vara något fel på aptitude?

Jag tycker alla brukar prata om hur mycket bättre den är än apt.
Jo nu vet jag inte vilka du menar med "alla" efter de senaste dagarnas diskussioner....
De som inte var nöjd med detta filade då ihop en bugg...... det är ju så man kan visa sitt missnöje
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/592336
--------------------------------------------------------------------------------------------
Ubuntu beslutade då att ta bort aptitude från Ubuntu standard och skälet till detta är mycket enkla.
Utåt så var det för att spara plats men dt fanns flera skäl.
Om man kör mot ett stabilt repo (som de flesta gör) så finns det inget behov av aptitude.
Det skapar också förvirring hos en "newbie" att ibland kör man med apt-get men ibland med aptitude.
Sedan satsade man då på Programvarucentralen som ju är minst sagt "busenkel", men då kanske inte enligt den renläriga skolboken....
Fokuset är ju som bekant för de som inte kan så mycket och kanske inte heller vill lära sig terminalen !!!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Men......
kör man mot ett "instabilt" förråd som Nattys då kan aptitude vara alldeled utmärkt och då tex safe-upgrade växeln.
Personligen så kör jag alltid med dist-upgrade för jag är för otålig med att vänta....

Men har man då för bråttom så kan man missa att det tas bort en bunt paket....
Normalt så kör jag då med apt-get MEN inträffar ett eller flera pakethaverier så byter jag till aptitude....... från aptitude så får jag då ett antal alternativ jag kan beskåda och kan välja det jag tycker är bäst.
Men sen kan då ibland otåligheten ha sitt pris så då är det bra att kunna "chroota" sin installation och sedan pillra till paketen.
installationen jag har nu är från Juni så den har överlevt länge