Färgerna i forumet?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av P.Forsberg »

Det blev verkligen bra det här ! Jättesnyggt ! Som gubbe har man ju svårt ibland så fort det finns något nytt... ;D
Bra jobbat, grabbar !!
Senast redigerad av 1 P.Forsberg, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

pun skrev: Wikin innehåller sedan enligt min mening massvis med åldersstigna skrivningar samt rent felaktiga påståenden angående hur man hanterar senaste Ubuntu-version. (efter att ha kollat runt)
Jag har idén att ersätta wikin med ett bloggregister på sikt som är betydligt lättare att underhålla. En överskrift med bloggaren, reklamtext och en länk dit är allt som behövs. Håller på och knåpar för fullt med reklamtexter för att få dom så bra som möjligt, detta tillsammans med Påvel.
Finns krav för att få vara med där som bloggare och det är att den ska vara aktuell och handla om Ubuntu/Program till Ubuntu/Linux. I nuläget är det svenska bloggare som gäller men kan gälla även engelska bloggare i framtiden och då på ett speciellt ställe.
Bloggregistret håller på att skapas men om den ska ersätta wikin har inte diskuterats än så det väntar jag med.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

ZX Spectrum skrev: Jag har idén att ersätta wikin med ett bloggregister på sikt som är betydligt lättare att underhålla.
Förutom då den lilla detaljen att wikin är bra till mycket annat än rent supportrelaterade inlägg.

Dessutom är den mycket enklare att ändra enstaka information i eftersom det finns revisionshistorik i den, något det aldrig kommer att finnas i din lösning.

Jag är möjligen den enda som använder wikin i dagsläget, men den är bra till exempel för planeringen inför releaseträffarna. Nog för att bloggar är bra till mycket, men det är ingen gyllene hammare för att lösa alla problem.

Sluta gärna upp med att bygga bort funktionalitet utan att ersätta den med ett fullgott alternativ. Det argumenteras ju så fel att man blir mörkrädd.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Inget fel med wikin i sig. Bara att ingen vill skriva i den. Och det räcker för min del att skrota den.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Peter Forsberg skrev:Inget fel med wikin i sig. Bara att ingen vill skriva i den. Och det räcker för min del att skrota den.
Jag har inget emot att rensa friskt i wikin så att den blir aktuell, eller rent av ta bort de supportrelaterade delarna, men när det inte finns någon liknande funktionalitet i någon annan del av sajten så blir det bara dumt.

Det finns ju till exempel inget CMS i dagsläget heller dit man kan överföra den aktuella/relevanta information som finns i wikin.

Ge mig några dagar så kan jag konvertera wikins style sheets till den nya designen.

Utanför ämnet: Tänk om vi gud förbjude får lite struktur på LoCot och vill börja hålla planeringsmöten och grejer. Forumet är i så fall långt ifrån ett lämpligt ställe att spara informationen på. Det måste vara någonstans där man kan få viss revisionshistorik.

Sen behöver det inte vara mediawiki. Det kanske t o m är bättre om det inte är det, så att det inte krävs en forskare för att förstå syntaxen.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

CryingFreeman skrev: Sluta gärna upp med att bygga bort funktionalitet utan att ersätta den med ett fullgott alternativ. Det argumenteras ju så fel att man blir mörkrädd.
Detta var bara en praktisk lösning. Hittar du ett bra sätt att underhålla wikin så är det kanon. Bloggregistret kommer skapas oavsett vad som händer.
Det ena behöver inte utesluta det andra så om både wikin och bloggregistret kan få en plats så är det att föredra men då, om wikin underhålls så det är aktuell information där.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

CryingFreeman skrev:
Peter Forsberg skrev:Inget fel med wikin i sig. Bara att ingen vill skriva i den. Och det räcker för min del att skrota den.
Jag har inget emot att rensa friskt i wikin så att den blir aktuell, eller rent av ta bort de supportrelaterade delarna, men när det inte finns någon liknande funktionalitet i någon annan del av sajten så blir det bara dumt.

Det finns ju till exempel inget CMS i dagsläget heller dit man kan överföra den aktuella/relevanta information som finns i wikin.

Ge mig några dagar så kan jag konvertera wikins style sheets till den nya designen.
Alltså, det hade ju varit underbart att få in den nya designen och få rensat upp i den - det hade uppskattats otroligt mkt... :)
Tänk om vi gud förbjude får lite struktur på LoCot och vill börja hålla planeringsmöten och grejer. Forumet är i så fall långt ifrån ett lämpligt ställe att spara informationen på. Det måste vara någonstans där man kan få viss revisionshistorik.

Sen behöver det inte vara mediawiki. Det kanske t o m är bättre om det inte är det, så att det inte krävs en forskare för att förstå syntaxen.
Men det går väl att göra på Launchpad..? Vi har ju ett Launchpad-konto faktiskt...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Bara några små frågor, vilken funktion har wikin?
Vad vill vi uppnå med en wiki?
Vem ska se till att innehållet håller sig uptodate?
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ZX Spectrum skrev:Bara några små frågor, vilken funktion har wikin?
Att agera uppslagsverk för återkommande basfrågor.
Vad vill vi uppnå med en wiki?
Att hänvisa till vid vanliga frågor snarare än att besvara alla frågeställningar manuellt.
Vem ska se till att innehållet håller sig uptodate?
Dom som är intresserade av det = tydligen ingen. ::) :-[

Vi (*) har tagit ett internt beslut om att Wikin skall placeras under dokumentation med tydlig info om att delar av den är väldigt out-of-date.

(*) Administrationen ihop då, inkl. wikiadmin, inte endast jag som TL, vilket tidigare, felaktigt, uppgetts.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Hade gärna kunnat sköta nån del av wikin men är tyvärr inte den bästa på linux. Lättare saker kan jag säkert skriva om.
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Man kan ju alltid ta bort delen med programvaror från wikin. Det mesta är ju bara reklam för programmen och knappast något som hjälper någon.
Kolla på dessa så förstår ni vad jag menar:

http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Gimp
http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Inkscape
http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Thunderbird
http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Kopete
http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Nano

Sen finns det visserligen externa länkar längst ner till programmen men då är det inte wikin som tillhandahåller hjälpen utan andra hemsidor.
Om man koncentrerar sig på hjälp om distributionen Ubuntu så begränsar man lite.

Däremot är jag fortfarande skeptisk till wikin men någon får motbevisa att jag har fel.
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag skulle gärna vilja se en Ubuntu FAQ, men jag tvekar på om denna skall ligga under mediawiki som idag utan kanske göras betydligt enklare, t.ex. genom en låst klistrad tråd i toppen av alla supportkategorier i forumet...
Användarvisningsbild
CryingFreeman

farmfield skrev:Jag skulle gärna vilja se en Ubuntu FAQ, men jag tvekar på om denna skall ligga under mediawiki som idag utan kanske göras betydligt enklare, t.ex. genom en låst klistrad tråd i toppen av alla supportkategorier i forumet...
När man har en hammare så är alla problem en spik. ;)

Fördelen med en wikiliknande lösning är att vem som helst kan gå in och lägga till, dra ifrån eller uppdatera. I en låst forumtråd är det bara admins och moderatorer som kan göra nåt.

Och wikins främsta funktion för min del är inte att agera informationsbank för återkommande basfrågor, utan för t ex mötesprotokoll, dokument för locots räkning etc. Som en arbetsyta där alla har tillgång helt enkelt.

Men ni gör som ni vill.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

CryingFreeman skrev:
farmfield skrev:Jag skulle gärna vilja se en Ubuntu FAQ, men jag tvekar på om denna skall ligga under mediawiki som idag utan kanske göras betydligt enklare, t.ex. genom en låst klistrad tråd i toppen av alla supportkategorier i forumet...

Fördelen med en wikiliknande lösning är att vem som helst kan gå in och lägga till, dra ifrån eller uppdatera. I en låst forumtråd är det bara admins och moderatorer som kan göra nåt.

Och wikins främsta funktion för min del är inte att agera informationsbank för återkommande basfrågor, utan för t ex mötesprotokoll, dokument för locots räkning etc. Som en arbetsyta där alla har tillgång helt enkelt.

Men ni gör som ni vill.
Vi har ju portalen i drupal och wikin i mediawiki, måste vi ha olika programvaror? Går det inte att använda något som är lättanvänt för alla och som kan användas för både ock? (Med lättanvänt menar jag att man inte ska behöva kunna ett spån om html osv) Eller är jag helt ute och cyklar?

Om man sen vill ha supportinfo osv i klistrade forumtrådar eller i portal/wiki är ju något man kan avgöra från fall till fall, men tydligen verkar det enklare för många att fixa en HowTo i forumet än att skriva i wikin. Frågan är om det beror på att mediawiki är för krånglig eller på att forumet känns närmare till hands.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Finns vissa saker i wikin som är länkade till bloggar. Både jag själv och Påvel har en sådan. Är det en bra lösning att kombinera sådana länkar med egen text i wikin?

http://ubuntu-se.org/wiki/Program/OpenOffice.org_Base
http://ubuntu-se.org/wiki/Program/OpenOffice.org_Writer

Sen tycker jag personligen att man kan börja om från början med dokumentationerna där istället för att någon stackare ska kolla igenom om dom som fortfarande är aktuella.

Återigen, vem/vad ska se till att kvaliteten är bra o wikin, finns det någon lösning?
Sätta tidsstämpel på allting så man gallrar bort det som är x år/månader gammalt.
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

CryingFreeman skrev:
Har man en öl är man sällan spik nykter... ::)

(fattar inte riktigt hur du menar)
Problemet med vår wiki är att det inte funnits något intresse från medlemmarna att göra detta. :(
Hmm, mjo, men så används den ju inte idag...
Men ni gör som ni vill.
Det här är bara en diskussion, inget annat. Skall wikin vara kvar? Varför? Om så, hur löser vi problemen som finns med den? O.s.v...

Du nämnde tidigare att du ev. var intresserad av att ta tag i wikin. Är du det? Det hade ju varit skitbra om nån gjorde det... :)
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Steekigt ansiktslyft!
Synd bara att de fula foss-länkarna inte kunde ha lagts i nån Ad på sidan istället...
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Och huvudmenyn bör sitta några pixlar ner...

just nu är den c.a en centimeter för högt upp!
Edit: Måste bara säga vad hemskt skönt att ni bara gjorde detta utan att skapa massvis med töntiga omröstningar! :)

Sorry, men jag tycker att bakgrunden bakom allt, är alldeles för ljus. varför inte lila?
och smiliesarna passar inte så värst bra, skaffa sånna som flashback har så blir det ännu bättre, dessa ser ju ut att komma från stenåldern! 8)

Kan slänga ihop en userstyle annars om ingen håller med mig.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Om det behövs folk att fixa till i wikin kan jag kanske hjälpa till lite. Beror på vad som ska göras osv. :)
Bild
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

ZX Spectrum skrev:
pun skrev: Wikin innehåller sedan enligt min mening massvis med åldersstigna skrivningar samt rent felaktiga påståenden angående hur man hanterar senaste Ubuntu-version. (efter att ha kollat runt)
Jag har idén att ersätta wikin med ett bloggregister på sikt som är betydligt lättare att underhålla. En överskrift med bloggaren, reklamtext och en länk dit är allt som behövs. Håller på och knåpar för fullt med reklamtexter för att få dom så bra som möjligt, detta tillsammans med Påvel.
Finns krav för att få vara med där som bloggare och det är att den ska vara aktuell och handla om Ubuntu/Program till Ubuntu/Linux. I nuläget är det svenska bloggare som gäller men kan gälla även engelska bloggare i framtiden och då på ett speciellt ställe.
Bloggregistret håller på att skapas men om den ska ersätta wikin har inte diskuterats än så det väntar jag med.
Det finns enstaka svenska bloggare som håller en godtagbar klass och är värt att länka till.

Jag följer sedan inte de svenska särskilt aktivt utan kollar mest in OMGUbuntu samt WebUpd8 som innehåller material som intresserar mig.

Angående en wiki så har jag i åratal haft den bestämda uppfattningen att det är dömt att misslyckas pga dels wiki-syntaxen som förvisso inte är svår men jag själv tycker är skit att hålla på med.

Jag föredrar forum-stilen med U-F som föredöme ;)

http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=100

OBS !!!! att de har en undertavla dit utdaterat "skräp" snabbt kastas... !!!
Skriv svar

Återgå till "Forum"