Bra jobbat, grabbar !!
Jag har idén att ersätta wikin med ett bloggregister på sikt som är betydligt lättare att underhålla. En överskrift med bloggaren, reklamtext och en länk dit är allt som behövs. Håller på och knåpar för fullt med reklamtexter för att få dom så bra som möjligt, detta tillsammans med Påvel.pun skrev: Wikin innehåller sedan enligt min mening massvis med åldersstigna skrivningar samt rent felaktiga påståenden angående hur man hanterar senaste Ubuntu-version. (efter att ha kollat runt)
Förutom då den lilla detaljen att wikin är bra till mycket annat än rent supportrelaterade inlägg.ZX Spectrum skrev: Jag har idén att ersätta wikin med ett bloggregister på sikt som är betydligt lättare att underhålla.
Jag har inget emot att rensa friskt i wikin så att den blir aktuell, eller rent av ta bort de supportrelaterade delarna, men när det inte finns någon liknande funktionalitet i någon annan del av sajten så blir det bara dumt.Peter Forsberg skrev:Inget fel med wikin i sig. Bara att ingen vill skriva i den. Och det räcker för min del att skrota den.
Detta var bara en praktisk lösning. Hittar du ett bra sätt att underhålla wikin så är det kanon. Bloggregistret kommer skapas oavsett vad som händer.CryingFreeman skrev: Sluta gärna upp med att bygga bort funktionalitet utan att ersätta den med ett fullgott alternativ. Det argumenteras ju så fel att man blir mörkrädd.
Alltså, det hade ju varit underbart att få in den nya designen och få rensat upp i den - det hade uppskattats otroligt mkt...CryingFreeman skrev:Jag har inget emot att rensa friskt i wikin så att den blir aktuell, eller rent av ta bort de supportrelaterade delarna, men när det inte finns någon liknande funktionalitet i någon annan del av sajten så blir det bara dumt.Peter Forsberg skrev:Inget fel med wikin i sig. Bara att ingen vill skriva i den. Och det räcker för min del att skrota den.
Det finns ju till exempel inget CMS i dagsläget heller dit man kan överföra den aktuella/relevanta information som finns i wikin.
Ge mig några dagar så kan jag konvertera wikins style sheets till den nya designen.
Men det går väl att göra på Launchpad..? Vi har ju ett Launchpad-konto faktiskt...Tänk om vi gud förbjude får lite struktur på LoCot och vill börja hålla planeringsmöten och grejer. Forumet är i så fall långt ifrån ett lämpligt ställe att spara informationen på. Det måste vara någonstans där man kan få viss revisionshistorik.
Sen behöver det inte vara mediawiki. Det kanske t o m är bättre om det inte är det, så att det inte krävs en forskare för att förstå syntaxen.
Att agera uppslagsverk för återkommande basfrågor.ZX Spectrum skrev:Bara några små frågor, vilken funktion har wikin?
Att hänvisa till vid vanliga frågor snarare än att besvara alla frågeställningar manuellt.Vad vill vi uppnå med en wiki?
Dom som är intresserade av det = tydligen ingen.Vem ska se till att innehållet håller sig uptodate?
När man har en hammare så är alla problem en spik.farmfield skrev:Jag skulle gärna vilja se en Ubuntu FAQ, men jag tvekar på om denna skall ligga under mediawiki som idag utan kanske göras betydligt enklare, t.ex. genom en låst klistrad tråd i toppen av alla supportkategorier i forumet...
Vi har ju portalen i drupal och wikin i mediawiki, måste vi ha olika programvaror? Går det inte att använda något som är lättanvänt för alla och som kan användas för både ock? (Med lättanvänt menar jag att man inte ska behöva kunna ett spån om html osv) Eller är jag helt ute och cyklar?CryingFreeman skrev:När man har en hammare så är alla problem en spik.farmfield skrev:Jag skulle gärna vilja se en Ubuntu FAQ, men jag tvekar på om denna skall ligga under mediawiki som idag utan kanske göras betydligt enklare, t.ex. genom en låst klistrad tråd i toppen av alla supportkategorier i forumet...
Fördelen med en wikiliknande lösning är att vem som helst kan gå in och lägga till, dra ifrån eller uppdatera. I en låst forumtråd är det bara admins och moderatorer som kan göra nåt.
Och wikins främsta funktion för min del är inte att agera informationsbank för återkommande basfrågor, utan för t ex mötesprotokoll, dokument för locots räkning etc. Som en arbetsyta där alla har tillgång helt enkelt.
Men ni gör som ni vill.
Har man en öl är man sällan spik nykter...CryingFreeman skrev:När man har en hammare så är alla problem en spik.farmfield skrev:Jag skulle gärna vilja se en Ubuntu FAQ, men jag tvekar på om denna skall ligga under mediawiki som idag utan kanske göras betydligt enklare, t.ex. genom en låst klistrad tråd i toppen av alla supportkategorier i forumet...
Problemet med vår wiki är att det inte funnits något intresse från medlemmarna att göra detta.Fördelen med en wikiliknande lösning är att vem som helst kan gå in och lägga till, dra ifrån eller uppdatera. I en låst forumtråd är det bara admins och moderatorer som kan göra nåt.
Hmm, mjo, men så används den ju inte idag...Och wikins främsta funktion för min del är inte att agera informationsbank för återkommande basfrågor, utan för t ex mötesprotokoll, dokument för locots räkning etc. Som en arbetsyta där alla har tillgång helt enkelt.
Det här är bara en diskussion, inget annat. Skall wikin vara kvar? Varför? Om så, hur löser vi problemen som finns med den? O.s.v...Men ni gör som ni vill.
Det finns enstaka svenska bloggare som håller en godtagbar klass och är värt att länka till.ZX Spectrum skrev:Jag har idén att ersätta wikin med ett bloggregister på sikt som är betydligt lättare att underhålla. En överskrift med bloggaren, reklamtext och en länk dit är allt som behövs. Håller på och knåpar för fullt med reklamtexter för att få dom så bra som möjligt, detta tillsammans med Påvel.pun skrev: Wikin innehåller sedan enligt min mening massvis med åldersstigna skrivningar samt rent felaktiga påståenden angående hur man hanterar senaste Ubuntu-version. (efter att ha kollat runt)
Finns krav för att få vara med där som bloggare och det är att den ska vara aktuell och handla om Ubuntu/Program till Ubuntu/Linux. I nuläget är det svenska bloggare som gäller men kan gälla även engelska bloggare i framtiden och då på ett speciellt ställe.
Bloggregistret håller på att skapas men om den ska ersätta wikin har inte diskuterats än så det väntar jag med.