Har du någon bra guide för det?farmfield skrev:Det där går att konfa upp i Compiz - men det är ett dj*la meck, enklare i KDE tror jag...Rune.K skrev:En sak jag uppskattar med KDE4 är att man kan ha flera unika skrivbord.
T.ex ett med diverse coola widgets, ett med konsole(terminal) och system-monitor, med mera.
Och med olika bakgrundsbilder, det fanns redan med KDE3...
Ubuntu's nya look
Re: Ubuntu's nya look
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
I wish... När jag gjort sånt själv (typ kört olika bakgrunder på olika skrivbord) så har jag varit inne och meklat med det själv tills det fungerade... Men det finns säker guider & bloggar om det om man gräver runt...Rune.K skrev:Har du någon bra guide för det?farmfield skrev:Det där går att konfa upp i Compiz - men det är ett dj*la meck, enklare i KDE tror jag...Rune.K skrev:En sak jag uppskattar med KDE4 är att man kan ha flera unika skrivbord.
T.ex ett med diverse coola widgets, ett med konsole(terminal) och system-monitor, med mera.
Och med olika bakgrundsbilder, det fanns redan med KDE3...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Jag har problem med att fönsterknapparna försvunnit ibland, då har jag fått logga ut och in igen och det löser sig för det mesta.
Nu är knapparna borta enbart i Firefox?? Jag har bara menyraden för arkiv, redigera osv men inget minimera eller maximera under arkiv heller... hm.
Jag följde idag tipset om gconf-editor och har fixat tillbaka knapparna till vänster sida på öppna fönster, bra tycker jag.
Men hur gör jag med Firefox?
Edit:
jag hittade en lösning som Broder Tuck påpekade Här.
Toppen! Jag hade ju ändå googlat en del innan jag postade...
Nu återstår ju bara varför knapparna är borta på alla fönster ibland när jag loggar in, men det kanske är något inställningsproblem i compiz.
Nu är knapparna borta enbart i Firefox?? Jag har bara menyraden för arkiv, redigera osv men inget minimera eller maximera under arkiv heller... hm.
Jag följde idag tipset om gconf-editor och har fixat tillbaka knapparna till vänster sida på öppna fönster, bra tycker jag.
Men hur gör jag med Firefox?
Edit:
jag hittade en lösning som Broder Tuck påpekade Här.
Toppen! Jag hade ju ändå googlat en del innan jag postade...

Nu återstår ju bara varför knapparna är borta på alla fönster ibland när jag loggar in, men det kanske är något inställningsproblem i compiz.
När minimera, maximera stäng av försvinner eller inte ryms med kan det vara olämpligt inställt i System<Inställningar<Skärmar. Man kan kolla med att ta ett PrtScr (printscreen). I värsta fall är det två skärmar bredvid varandra på bilden, men bara knappa helskärm på skärmen.
Tänkte att kan andra kan väl jag. Hade minimera, maximera stäng av till vänster. Det var tokigt en vecka, efter en månad fungerade det någorlunda. I System<Inställningar<Utseende ändrades till Tema< Clearlooks med knapparna minimera, maximera stäng av till höger. Nu känns det som de också skulle vara på fel sida. Muskursorn vill bara till vänster.
Tänkte att kan andra kan väl jag. Hade minimera, maximera stäng av till vänster. Det var tokigt en vecka, efter en månad fungerade det någorlunda. I System<Inställningar<Utseende ändrades till Tema< Clearlooks med knapparna minimera, maximera stäng av till höger. Nu känns det som de också skulle vara på fel sida. Muskursorn vill bara till vänster.
-
Nu har jag loggat ut och in några gånger utan att jag får några knappar för minimera, maximera eller stäng... riktigt skumt.
vet inte riktigt vad jag skall göra åt detta. Tacksam för tips :-)
Jag tycker det ser ok ut där.christer skrev:När minimera, maximera stäng av försvinner eller inte ryms med kan det vara olämpligt inställt i System<Inställningar<Skärmar.
vet inte riktigt vad jag skall göra åt detta. Tacksam för tips :-)
- farmfield
- Kontakt:
Testa köra det från terminalen.
Knapparna till höger:
Knapparna till vänster:
Knapparna till höger:
Kod: Markera allt
gconftool-2 --set /apps/metacity/general/button_layout --type string menu:minimize,maximize,close
gconftool-2 --set /apps/metacity/general/button_layout --type string close,minimize,maximize:menu
-
jag testade även ditt förslag men ingen skillnad. Skall det bli annorlunda än med gconf-editor?farmfield skrev:Testa köra det från terminalen.
- farmfield
- Kontakt:
Får du upp fönsterlisten med namnet på applikationen/fönstret? Som nu när jag svarar på detta står det 'Ubuntu Sverige - Besvara-Namoroka' i min fönsterlist... Och Namoroka är kodnamnet för försläppta Firefox-versioner då.
Annars känns det som det är fönsterdekoratören som ballar ut. Testa köra (i terminalen)
och/eller
Compiz är ju den med 'effekter' och Metacity den vanliga. Och om det inte fungerar med någon av dessa så känns det som om vi skall titta på GTK och fönsterdekoratören...
Annars känns det som det är fönsterdekoratören som ballar ut. Testa köra (i terminalen)
compiz --replace &
metacity --replace &
Menade att om det finns två skärmar, vanligen en okänd och en svart ruta i System<Inställningar<Skärmar, då är något på tok. Det brukar gå att trixa sig fram, så att det återstår en enda okänd skärm och då skall man välja rätt upplösning, så att inget blir utanför skärmen.
Printscreen ger en bild, och den innehåller också de delar, som inte syns på skärmen. Ser man mera i printscreen bilden än på skärmen, har problemet för mig alltid löst sig med ett trixande i System<Inställningar<Skärmar. Vet inte vad jag gjort, då det varit så olika för olika datorer, men slutresultatet skall bli en skärm och rätt upplösning inställd.
Är det omöjligt att få ordning med System<Inställningar<Skärmar, är det väl något med grafikkort och driver. System<Administration<Hårdvarudrivrutiner öppnas och får man möjlighet att välja är det det som rekommenderas, som brukar få med hela skärmbilden. Naturligtvis kan det också vara någon horisontal /vertikal inställning på själva skärmen, som är felaktigt inställd om allt inte kommer med.
Printscreen ger en bild, och den innehåller också de delar, som inte syns på skärmen. Ser man mera i printscreen bilden än på skärmen, har problemet för mig alltid löst sig med ett trixande i System<Inställningar<Skärmar. Vet inte vad jag gjort, då det varit så olika för olika datorer, men slutresultatet skall bli en skärm och rätt upplösning inställd.
Är det omöjligt att få ordning med System<Inställningar<Skärmar, är det väl något med grafikkort och driver. System<Administration<Hårdvarudrivrutiner öppnas och får man möjlighet att välja är det det som rekommenderas, som brukar få med hela skärmbilden. Naturligtvis kan det också vara någon horisontal /vertikal inställning på själva skärmen, som är felaktigt inställd om allt inte kommer med.
- farmfield
- Kontakt:
Vad jag vill veta är om det är knapparna eller hela fönsterdekorationen som inte visas - det är ju skillnad i detta. Det känns som det är hela fönsterdekorationen.
Utanför ämnet: @Christer
LOL! Jag panikar snart på dina '<' och då menar jag 'A>B' i jämförelse med 'A<B' typ... Borde det inte vara '>'? Och ta det inte som negativ kritik, jag är bara intresserad hur du tänker...
Utanför ämnet: @Christer
LOL! Jag panikar snart på dina '<' och då menar jag 'A>B' i jämförelse med 'A<B' typ... Borde det inte vara '>'? Och ta det inte som negativ kritik, jag är bara intresserad hur du tänker...

-
Så är det, det är hela fönsterlisten som försvinner så att tex Firefox startar i maximerat läge (klistrat typ) med Arkiv, Redigera, visa osv längst upp. Detsamma gäller ibland alla fönster man öppnar tex "platser", så var det igår men när jag loggade in idag så var allt normalt ("peppar, peppar...")farmfield skrev:Vad jag vill veta är om det är knapparna eller hela fönsterdekorationen som inte visas - det är ju skillnad i detta. Det känns som det är hela fönsterdekorationen.
Så skall jag testa det med replace som du skrev ovan, nästa gång jag råkar ut för problemet?
Försökte skriva något i stil med: Välj System ▸ Administration ▸ Utskrifter enligt Ubuntus Hjälp och support, men med lättja blev det System > Administration > Utskrifter eller System < Administration < Utskrifter. Tecknet ▸ har dessutom mer eller mindre försvunnit med Ubuntu 10.10 då AltGr + Shift och fonterna inte fungerar som förr. Har inte kommit på tanken att man skulle tolka dem som matematiska symboler.
- farmfield
- Kontakt:
Nänä, jag tolkar dom som 'pilar' typ, så jag menade alltså 'A>B' = 'A leder till B'.christer skrev:Försökte skriva något i stil med: Välj System ▸ Administration ▸ Utskrifter enligt Ubuntus Hjälp och support, men med lättja blev det System > Administration > Utskrifter eller System < Administration < Utskrifter. Tecknet ▸ har dessutom mer eller mindre försvunnit med Ubuntu 10.10 då AltGr + Shift och fonterna inte fungerar som förr. Har inte kommit på tanken att man skulle tolka dem som matematiska symboler.
Och piltecknet du använder har jag aldrig sett innan, det är ju najs. Annars kör jag själv ju -> som pilsymbol i dessa sammanhang... Så för mig ser det ut som du skriver (ex.) Program <- Grafik <- Inkscape
Och det var ot, meningslöst & inte alls viktigt, det kändes bara helskumt att peka åt andra hållet, hehe... xD
On topic.
Fösta steget att lösa problemet nu är att avgöra om systemet ritar upp fönsterdekorationerna. Jag är som sagt rätt säker på att problemet ligger där. Jag har svårt att tro att den ritar upp fönsterdekorationerna i övrigt men missar bara knapparna...
Tyckte ett tecken < räckte. Det är ju bättre med >, men då måste det till två tangenter. -> är ju ännu bättre, men då är det tre tangenter, som måste användas. Försöker bjuda till, men det blir inte alltid så snyggt.
- farmfield
- Kontakt:
Hehe, och jag var fär feg för att fråga om det var lathet...christer skrev:Tyckte ett tecken < räckte. Det är ju bättre med >, men då måste det till två tangenter. -> är ju ännu bättre, men då är det tre tangenter, som måste användas. Försöker bjuda till, men det blir inte alltid så snyggt.

Och holy moly vad vi är off topic...