Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
philip5 skrev:Jag har slängt ihop paket av Nvidias 256.35 drivisar för Lucid men inte laddat upp dem till min PPA än. Vet att de finns på andra PPA:er också men om det är av intresse kan jag slänga upp dem på min också. Jag kör dem själv nu med mitt XFX GTS 250 och det funkar utmärkt.
Det hade varit jättebra!!!
Eftersom jag fick lita på turen att datorn inte frös så är det bättre om man direkt kunde installera drivrutinerna istället för att först behöva koppla upp sig med taskigt mobilt bredband. Verkar enligt nvidias som att mitt 8200M ska klara den senaste drivrutinen.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
philip5 skrev:Jag har slängt ihop paket av Nvidias 256.35 drivisar för Lucid men inte laddat upp dem till min PPA än. Vet att de finns på andra PPA:er också men om det är av intresse kan jag slänga upp dem på min också. Jag kör dem själv nu med mitt XFX GTS 250 och det funkar utmärkt.
Det hade varit jättebra!!!
Eftersom jag fick lita på turen att datorn inte frös så är det bättre om man direkt kunde installera drivrutinerna istället för att först behöva koppla upp sig med taskigt mobilt bredband. Verkar enligt nvidias som att mitt 8200M ska klara den senaste drivrutinen.
Fast enligt din profil så kör du Jaunty och stämmer det så passar inte mina paket som är för Lucid.
Ops!!!
Har glömt att det fanns sådant under profilen. Naturligtvis kör jag Lucid och det är den som gett mig huvudverken med noveau-drivrutinen som numera är standard.
Nu måste jag köra med den properitära drivrutinen alternativt avinstallera noveau-drivrutinen och använda vesa.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Själv har jag aldrig gett mig på att testa noveau utan kör alltid med nvidias egna stängda men fria. Brukar köra med gamla "nv" drivisen när jag behöver mecka något eller gör det direkt från en terminal utan Xorg.
Jag laddar upp senaste nvidia drivers (just nu 256.35) och nvidia-settings så de finns tillgängliga på min PPA om en stund.
philip5 skrev:Själv har jag aldrig gett mig på att testa noveau utan kör alltid med nvidias egna stängda men fria. Brukar köra med gamla "nv" drivisen när jag behöver mecka något eller gör det direkt från en terminal utan Xorg.
Jag laddar upp senaste nvidia drivers (just nu 256.35) och nvidia-settings så de finns tillgängliga på min PPA om en stund.
Kruxet är att noveau-drivrutinen används som default när man installerar Lucid och det är detta som gjort att jag har haft svårt att installera. Hade varit bättre med en sunkig drivrutin som hade fungerat som det var i tidigare ubuntuversioner.
philip5 skrev:Själv har jag aldrig gett mig på att testa noveau utan kör alltid med nvidias egna stängda men fria. Brukar köra med gamla "nv" drivisen när jag behöver mecka något eller gör det direkt från en terminal utan Xorg.
Kruxet är att noveau-drivrutinen används som default när man installerar Lucid och det är detta som gjort att jag har haft svårt att installera. Hade varit bättre med en sunkig drivrutin som hade fungerat som det var i tidigare ubuntuversioner.
Så kanske det är ja.
Har du testat nvidia 256.35 från min PPA än? Funkar bra hoppas jag.
Är det någon som vet när stöd kan tänkas komma för dubbla grafikkort? Så att man kan välja kort vid inloggning, och stänga av det andra enkelt.
Jag sitter på en Asus Ul30VT med ett Nvidia G210M och ett integrerat intelkort. Finns inget stöd i bios att styra korten tyvärr. Och asus verkar inte pigga på att hjälpa till där.
Har via någon länk förut fått Nvidiakortet att fungera. Dock suger det mycket batteri om det är på. Så jag vill hitta någon smidig lösning att stänga av det, och starta det igen.
Added Support for Quadro 4000, Quadro 5000, and Quadro 6000.
Updated nvidia-installer to detect the nouveau kernel module and fail with an appropriate error message.
Added information to the NVIDIA driver README on how to disable the nouveau driver.
Fixed VDPAU to not print a debug error message when calling VdpVideoMixerQueryFeatureSupport with an unsupported or unknown VdpVideoMixerFeature.
Removed the requirement that in TwinView passive stereo, MetaModes must have identical viewports on each monitor.
Removed the requirement that in active stereo, all monitors must use identical modetimings.
Enhanced VDPAU to better report certain kinds of initialization error.
Fixed a regression that caused Xv to return BadAlloc errors on AGP systems when using the AGP GART driver contained in the NVIDIA driver. This fixes the problem reported in nvnews.net thread 151199.
Nouveau detekteringen är väl den viktigaste nyheten.
Själv funderar jag på om den stödjer Xorg 1.9 som nu finns i Xorg-edgers-ppat.
Grafik drivaren startar med det, men jag tappar av någon anledning ljudet om jag
kör med Xorg-edgers för tillfället. Tror det dök upp under fotbolls-vm någon gång
Har testat ominstallera men lika när jag lägger till deras ppa. Får starta det med
Volymkontroll för PulseAudio efter varje omstart. /kör Maverick nu.
gruble skrev:Grafik drivaren startar med det, men jag tappar av någon anledning ljudet om jag
kör med Xorg-edgers för tillfället. Tror det dök upp under fotbolls-vm någon gång
Har testat ominstallera men lika när jag lägger till deras ppa. Får starta det med
Volymkontroll för PulseAudio efter varje omstart. /kör Maverick nu.
Jo grafikdrivaren funkar prima för mig....kan sedan inte upptäcka något konstigt med Xorg 1.9, CPU, minne etc.... Unigine Heaven 3D test är något bättre.
Angående ljudet så hamnar jag i "mute" läge efter varje start.
Jag installerade den imorse. Körde även in Xorg 1.9 igen i hopp om att min dumma bugg skulle lösa sig.. Jag lider av svår prestandaförlust. Känns lite som att köra Vista på en gammal P2 dator.
Hund skrev:Jag installerade den imorse. Körde även in Xorg 1.9 igen i hopp om att min dumma bugg skulle lösa sig.. Jag lider av svår prestandaförlust. Känns lite som att köra Vista på en gammal P2 dator.
Jo det borde ju visa sig i top, conky, system-monitorn etc vad som är problemet.
Hund skrev:Det enda som sticker iväg är Xorg. Men det är samma sak med Xorg 1.8 och 1.9, oavsett linuxkärna och vilken version av NVIDIAs drivrutin jag kör med.
Kör du med Ubuntu eller Arch-ihopkoket... Arch ackumlurerar buggar staplade på varandra......
Arch. Jag tror det är något med GNOME, testade nya KDE häromdagen och då flöt det på som smör. Dock har jag och KDE aldrig lyckats blivit vänner och kommer förmodligen aldrig bli det heller.
Arch flyter på väldigt bra, paketen ligger ju testing-repon innan dom skeppas ut. Skulle man råka ut för en bugg är det väldigt lätt att rulla tillbaka paket med Pacman.
Hund skrev:Arch. Jag tror det är något med GNOME, testade nya KDE häromdagen och då flöt det på som smör. Dock har jag och KDE aldrig lyckats blivit vänner och kommer förmodligen aldrig bli det heller.
Arch flyter på väldigt bra, paketen ligger ju testing-repon innan dom skeppas ut. Skulle man råka ut för en bugg är det väldigt lätt att rulla tillbaka paket med Pacman.
OT
Nej jag tror inte på Archs stuk eftersom det hela tiden måste bli problem med vilken gcc-plattform man är på....
Ontopic:
Hade den här tråden i bakhuvudet som rullat ett tag hos nvnews, buggen är även konfirmerad av "Zander" en bit ner, 2 gånger.
Sista inlägget är att det funkar med sista drivaren..... sen måste det i likhet med Ubuntu vara av största vikt att HELA X-stacken byggs/paketinstalleras om när man byter version, annars kan det bli strul.