Omröstning - Radering av konto

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.

Ska ubuntu-se.org tillåta uppsägning av medlemskap ?

Omröstningen slutade 26 feb 2010, 12:19

Ja
30
63%
Nej
15
31%
Vet ej ( skriv gärna i tråden )
3
6%

Antal röster: 48

bjoost61
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av bjoost61 »

Emil.s skrev:Finns som sagt en anledning att inte ett enda större internetforum tillåter användare att avregistrera sig.
Här finns i alla fall möjligheten:

http://forum.ubuntu-fi.org/

Direkt med knapp i inställningarna för ditt konto dessutom.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

bjoost61 skrev:
Emil.s skrev:Finns som sagt en anledning att inte ett enda större internetforum tillåter användare att avregistrera sig.

Men lille vän!
Sluta att logga in om du inte trivs här...
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

bjoost61 skrev:

Med "större internetforum" så menar jag ju självklart inte ett annat litet skitforum i storlek med detta. Varken Ubuntu-FI eller Ubuntu-SE verkar ha någon koll på hur det funkar "på riktigt".
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
bjoost61

Inlägg av bjoost61 »

Rune.K skrev:Men lille vän!
Sluta att logga in om du inte trivs här...
Har jag också för avsikt att göra när/om detta problem löser sig, jag är inte längre aktiv i någon tråd här mer än denna.
Då jag anser att "tvångsmedlemskapet" oavsett tekniska problem är ett regelrätt övergrepp mot mig och andra som önskar utträda anser jag att jag har två möjligheter.
Antingen göra sig till ett offer och sätta sig ner och göra ingenting, eller kämpa så mycket jag kan för det jag tycker är rätt.
I alla fall jag väljer det sistnämnda.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

det finns goda skäl att ta bjoost på allvar. Organisationsrätten som gör att vi har rätt att organisera oss i t ex fackförening fungerar bara om det omvända gäller, att man har rätt att inte gå med eller gå ur en organisation.
Som det är nu känner sig bjoost som gisslan eller alibi åt något han inte vill kännas vid eller stödja.
Av den 14 000 medlemmar som en gång reggat är väl detta ett mindre bekymmer / nåt att ej bry sig om eftersom de inte ens besöker forumet. Men vi måste respektera de individer, oavsett hur få de är, som tycker att det är viktigt.
Kan vi åka till månen och skriva übersscript på allt möjligt borde inte var oöverstigligt att lösa det tekniska.

För övrigt, oavsett hur andra forum för sin statistik, borde ubuntu-se.org ha en mer transparent statistik över verkligt besökarantal och aktiva registerade.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Ulsak skrev:Organisationsrätten som gör att vi har rätt att organisera oss i t ex fackförening fungerar bara om det omvända gäller, att man har rätt att inte gå med eller gå ur en organisation.
Att en person registrerat sig på forumet innebär inte att han/hon är med i någon organisation.
Ulsak skrev:För övrigt, oavsett hur andra forum för sin statistik, borde ubuntu-se.org ha en mer transparent statistik över verkligt besökarantal och aktiva registerade.
Det borde gå att borträkna avaktiverade konton i statistiken. Då skulle ju bjoost61, LJ m.fl. bli nöjda. Eller?
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Ett en person registrerat sig på forumet innebär inte att han/hon är med i någon organisation.
ur wikipedia, ditt favoritslagträ i debatter..
Ett synsätt är att en organisation i grund och botten är en samling individer. Organisationen har ingen existens utan sina medlemmar. Ett annat synsätt är att organisationen bara är en struktur av samordnade roller, oavsett vilka individer som kan komma att axla dem: enskilda individer blir då utbytbara, och en individ kan ha flera, eller rentav alla roller i en organisation.'

Men det spelar väl för fanken ingen roll hur vad du anser om organisationsrätten för bjoosts del. Han vill avregistrera sig.
Det borde gå att borträkna avaktiverade konton i statistiken. Då skulle ju bjoost61, LJ m.fl. bli nöjda. Eller?
Egentligen är ointressant om bjoost eller LJ blir nöjda då vi redan känner till att de ej identifierar sig med organisationen s a s. Det som är intressant att vi får ett bra och rättvist mått på den aktiviteten som vi har här.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ulsak skrev:För övrigt, oavsett hur andra forum för sin statistik, borde ubuntu-se.org ha en mer transparent statistik över verkligt besökarantal och aktiva registerade.
Det borde gå att borträkna avaktiverade konton i statistiken. Då skulle ju bjoost61, LJ m.fl. bli nöjda. Eller?[/quote]

Låter som ett bra förslag. Räknas man inte med i statistiken och saknar möjlighet att rösta så är man inte med. punkt. Att man har varit med kan och bör man inte mörka med däremot.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Ulsak skrev:...
Egentligen är ointressant om bjoost eller LJ blir nöjda då vi redan känner till att de ej identifierar sig med organisationen s a s. Det som är intressant att vi får ett bra och rättvist mått på den aktiviteten som vi har här.
Det låter bra Ulsak.
Jag tycker härmed vi överlämnar tråden till bjoost och LJ, så kan de sitta här och klaga i all oändlighet. :)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Den tidigare diskussionen i denna tråd huruvida vi skall ställa krav för att acceptera medlemmar i forum/loco fortsätter här:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=46355

/mod

När det gäller radering av konton är min bestämda åsikt att vi skall ge medlemmarna rätt att radera sina konton. Man skall inte behöva ingå i en statistik man inte önskar.

Vi måste dessutom ta fram en mer rättvisande statistik. T.ex. antal unika inloggningar senaste havåret som föreslagits.

/ycc
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

ycc skrev:Den tidigare diskussionen i denna tråd huruvida vi skall ställa krav för att acceptera medlemmar i forum/loco fortsätter här:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=46355

/mod

När det gäller radering av konton är min bestämda åsikt att vi skall ge medlemmarna rätt att radera sina konton. Man skall inte behöva ingå i en statistik man inte önskar.

Vi måste dessutom ta fram en mer rättvisande statistik. T.ex. antal unika inloggningar senaste havåret som föreslagits.

/ycc
Menar du med detta att man också raderar sina poster är jag definitivt emot. Lagt kort ligger

Däremot måste man kunna ta bort kontot från statistiken samtidigt som man naturligtvis samtidigt avsäger sig röst- och yttranderätt.

Har man gått ur ska det finnas en karantän innan man kan gå med igen, förslagsvis ett år. Detta dels för att bespara oss onödig administration, men framför allt för att undvika den svängdörrs- och utpressningstaktik som förekommit här innan. Har man gått ur så har man.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Är det möjligt rent tekniskt att ta bort konton på ett lätt sätt?
Om vi tar detta hypotetiskt. Ifall många vill ta bort sina konton som ger merarbete åt administrationen, kan man inte sätta en gräns över hur ofta man får radera en persons konto, typ en gång per år?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Mer än en radering borde inte vara tillåtet.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Posterna skall vara kvar. (Under "gäst" eller gammalt namn det har jag ingen bestämd åsikt om, det har vi diskuterat förut.)

Viktigast är att få en statistik som visar rätt.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

ycc skrev:Posterna skall vara kvar. (Under "gäst" eller gammalt namn det har jag ingen bestämd åsikt om, det har vi diskuterat förut.)

Viktigast är att få en statistik som visar rätt.
Posterna kan väl vara kvar med "avsändare"? Det kan väl bara stå något om Icke Medlem eller nå't under nicket?

Att ha alla avhoppade kvar under epitetet "Gäst" är bara dumt. Somliga har ju bytt nick ibland, medan andra envisas med att vara lätt igenkännliga. Våra nick är en del av våra identiteter härinne och dem ska man inte avpersonifiera hursomhelst. Det tyder inte på respekt för individen.

Individen i sin tur måste inse att det han/hon skrivit i forumet tillhör forumet och inte en själv längre, precis som allt annat som hamnar på internet. Har man skrivit något man inte vill stå för - tänk efter före och låt bli att skriva det då och ge f-n i att gnälla över att ens inlägg blir kvar om man går ur.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Grön Göling skrev:Posterna kan väl vara kvar med "avsändare"? Det kan väl bara stå något om Icke Medlem eller nå't under nicket?

Att ha alla avhoppade kvar under epitetet "Gäst" är bara dumt. Somliga har ju bytt nick ibland, medan andra envisas med att vara lätt igenkännliga. Våra nick är en del av våra identiteter härinne och dem ska man inte avpersonifiera hursomhelst. Det tyder inte på respekt för individen.

Individen i sin tur måste inse att det han/hon skrivit i forumet tillhör forumet och inte en själv längre, precis som allt annat som hamnar på internet. Har man skrivit något man inte vill stå för - tänk efter före och låt bli att skriva det då och ge f-n i att gnälla över att ens inlägg blir kvar om man går ur.
+1

Samt se till att få en mer rättvisande statistik som t.ex. aktiva konton/tidsperiod eller liknande samt ändra "Jippi, nu är vi 43.275 medlemmar" till "43.275 registrerade användare sedan starten" eller liknande.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Little John skrev:Som ni säkert vet, går det inte att radera sitt konto hos ubuntu-se.org. Detta innebär att man i nuläge är reggat på livstid utan chans att ta bort sitt konto. Jag kanske förstår administrationens synpunkter men jag anser att detta förfalska statistiken kolossalt. Med andra ord, antalet registrerade medlemmar är fel. Jag vet att många ville radera sitt konto.
Att säga upp sitt medlemskap i föreningar eller organisationer är en rättighet som finns förankrat i lagar. Jag uppmanar administrationen av ubuntu-se.org att omedelbart skapar möjligheten att radera sitt konto.
Och eftersom allt ska vara demokratiskt frågar jag nu:

Vad tycker ni ?

LJ
Som ni säkert vet, går det inte att radera sitt konto hos ubuntu-se.org.Du får det att låta som om det går annorstädes. Går det hos ubuntu.se?

Du har ju valt att inte svara mig i tråden, så jag får uppmana dig ännu en gång till det och till att träda fram och besvara min fråga om hur du har det i det forum där du själv är admin. TACK!
*edit* Citerar dig även där med:
Att säga upp sitt medlemskap i föreningar eller organisationer är en rättighet som finns förankrat i lagar. Jag uppmanar administrationen av ubuntu-se.org att omedelbart skapar möjligheten att radera sitt konto.
För att visa på, hur allvarligt man där, på ubuntu.se förmodligen, tycks se på detta. slut på editeringen.

Jag har även efterlyst information om hur ni har gjort, för att få till det. Inte heller det, har du svarat på.

För min del är det självklart att man är rak och renhårig gentemot andra och inte kräver något av dem, som man inte kan ställa upp på själv.

I ett par, tre års tid, har vi nu träffats, språkats vid per tel. etc. och jag är övertygad om, att du är rak och ärlig och aldrig skulle ha startat en sådan här tråd här inne, om du inte själv, i god tid inför den här publiceringen, hade sett till, att ni föregår med gott exempel. Allt annat, skulle vara förödande för min tilltro och respekt.

Varför skall det vara så svårt att tala om, hur ni har lagt upp det?

Jag väntar med spänning på ditt svar.

Tukken
Senast redigerad av 3 Broder Tuck, redigerad totalt 23 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

farmfield skrev:
Grön Göling skrev:Posterna kan väl vara kvar med "avsändare"? Det kan väl bara stå något om Icke Medlem eller nå't under nicket?

+1

Samt se till att få en mer rättvisande statistik som t.ex. aktiva konton/tidsperiod eller liknande samt ändra "Jippi, nu är vi 43.275 medlemmar" till "43.275 registrerade användare sedan starten" eller liknande.
Jag har markerat det som är det mest väsentliga i hela upplägget.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

En medelväg vore att inaktivera kontot och/eller skapa en användargrupp som kan kallas "Fd medlem", "Ej medlem" eller liknande. Man kan givetvis också ändra ordet "medlemmar" till "registrerade användare från start" i forumets fot där det står "Totalt antal medlemmar 14227",

Det är mycket sannolikt att dessa förslag redan givits i tråden, jag orkar inte kolla. :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
bjoost61

Inlägg av bjoost61 »

Grön Göling skrev:Individen i sin tur måste inse att det han/hon skrivit i forumet tillhör forumet och inte en själv längre, precis som allt annat som hamnar på internet. Har man skrivit något man inte vill stå för - tänk efter före och låt bli att skriva det då och ge f-n i att gnälla över att ens inlägg blir kvar om man går ur.
Väldigt rimligt, dock kan den som absolut inte vill ha sina inlägg kvar välja att radera dem själv, manuellt INNAN man utträder.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"