[Diskussion] Nominering/Val av Team Leader och Team Contact

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Re: [Diskussion] Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av P.Forsberg »

Urban Anjar skrev:LJ är mycket duktig och engagerad. Därom råder inget tvivel. För er som är nya här kan jag också intyga att han har gjort stora insatser här, och inte bara "där". Vi har emellertid ett problem:
Little John skrev:EDIT: Vem bryr sig om Code of conduct? Det är inget annat än en marknadsförings-knep. Jag tycker synd om dom som inte förstår det.
Om LJ ska kunna tillträda som TL måste han underteckna, leva efter och försvara CoC. Bara LJ själv kan förklara hur det skulle kunna bli möjligt.
Det är lätt att förklara. Jag har undertecknad CoC men ändrade under dom gångna åren min uppfattning. Inte behöver vanliga människor följa beteende-regler, uppsatt av ett företag, för att köra ett operativsystem. CoC är inte en pelare härinne, annars hade man reagerat annorlunda i vissa situationer. Nu måste ju det officiella forum för Ubuntu i Sverige följa CoC. Det är ett villkor av Canonical.
Om jag vore teamleader, skulle jag ta hänsyn detta såklart, fast jag har en annan privat åsikt. Och den står jag för.
Urban du borde har märkt att knappast någon bryr sig om CoC. Bara du. Folk här vill ha hjälp med sina problem, förrutom Pink Panther. Han skapar problem.

LJ
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Pink Panther skrev:Aldrig får detta ske, skall ni starta ett tredje Ubuntu Sverige världskrig genom att nominera Little John. Detta är inte moraliskt eller praktiskt genomförbart. Ni tar död på hela mötesplatsen.

Av: Pink Panther
Den är nästan död. Fattar du inte det ?

LJ
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Från tråden > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=45720
farmfield skrev:Då accepterar jag och Ulsak vår nominering som TL och TC. :)
Låter bra!
Så att vi inte hamnar i ett dödläge med oändliga diskussioner som följd.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Ubuntu-se.org är ett forum för svensktalande ubuntufolk i sverige o/e annorstädes.
Det har därtill förärats Ubuntu.com's förtroende att få vara ett "officiellt" forum för deras produkt i Sverige.

Kan ett sådant officiellt forum därtill knyta duktigt och ambitiöst folk till sig från andra, likvärdiga forum, torde förtjänsten av det, tillfalla gemenskapen i stort. Ju fler duktiga och erfarna personer som delar med sig av sitt kunnande och sina erfarenheter, desto starkare och bättre, bör det officiella forumet ha möjlighet till att bli. Oaktat om vi talar om Ubuntu.se, Linuxportalen, eller något liknande forum för fri programvara.

Kan ett sådant forum få möjligheten till att ta emot produktivt folk från sådana Linux- och ubuntuforum, så blir det sannolikt ett "win/win"förhållande för samtliga inblandade. I synnerhet för alla nya och intresserade ubuntuanvändare. Det mesta, bör kunna bli till det bättre, för var och en. Oavsett var man står.

Att nu, efter en period av synbarligt lugn och ro, försöka starta upp ett litet större engagemang, i och kring forumet med personer i ledningen som redan har ådagalagd erfarenhet i det mesta som har rört vårt forum, det blir förmodligen en formidabel "rivstart", efter nyss avslutad tomgång.

Vi kan inte förlora mer, än vad vi hitintills har gjort, i denna fråga.
Däremot kan vi ha massor att vinna på, att återigen bjuda in personer som bevisligen har lyckats, här och annorstädes.

För vår egen och forumets skull, bör vi ta chansen att i sex månader pröva detta.

Jag har nominerat L J och Ulsak. Det finns fler, som jag skulle kunna tänka mig och som har en liknande bakgrund. Jonas Björk, Linuxportalen, t.ex..
Men viktigast nu, det är att få in en motor i organisationen, som sedan, i sin tur, kanske kan fånga in fler personer från lämpligt håll, till att ge vårt forum en morgondag.

Kan vi inte sluta med "slag under bältet" och andra illustra påhopp på folk som ställer upp för nominering och

. . . . ge dem en chans?

Att man har en åsikt, det är ju jättebra.
Kanske vi också skall ge övriga medlemmar en rätt till att få komma in i debatten och säga, vad de anser.

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

+1 Broder Tuck

Äntligen en sund och vettig inställning!

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Dessutom så har faktiskt vem som helst av medlemmarna rätt och möjlighet att nominera den eller de som man tror skulle fixa uppdraget.
Om jag ville så skulle jag kunna nominera PP....men det vill jag inte.
Jag skulle också kunna nominera pun, oavsett mina personliga åsikter om honom, men i vanlig ordning så tror han väl att jag bara driver med honom, så jag avstår även det.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Broder Tuck skriver i ett inlägg strax härovanför.
Men viktigast nu, det är att få in en motor i organisationen
I och för sig har jag ryckt ut citatet från sitt sammanhang.

Vad jag vill komma fram till är, att det verkar finnas någon mystisk tro, som vid upprepade tillfällen hänvisar till att en "motor" i ledningsposition ska kunna få det här LoCot att växa i all oändlighet.

Jag tror verkligen inte att det är så enkelt!

Nu vill jag inte peka ut just Broder Tuck...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Little John skrev:
Urban Anjar skrev:LJ är mycket duktig och engagerad. Därom råder inget tvivel. För er som är nya här kan jag också intyga att han har gjort stora insatser här, och inte bara "där". Vi har emellertid ett problem:
Little John skrev:EDIT: Vem bryr sig om Code of conduct? Det är inget annat än en marknadsförings-knep. Jag tycker synd om dom som inte förstår det.
Om LJ ska kunna tillträda som TL måste han underteckna, leva efter och försvara CoC. Bara LJ själv kan förklara hur det skulle kunna bli möjligt.
Det är lätt att förklara. Jag har undertecknad CoC men ändrade under dom gångna åren min uppfattning. Inte behöver vanliga människor följa beteende-regler, uppsatt av ett företag, för att köra ett operativsystem. CoC är inte en pelare härinne, annars hade man reagerat annorlunda i vissa situationer. Nu måste ju det officiella forum för Ubuntu i Sverige följa CoC. Det är ett villkor av Canonical.
Om jag vore teamleader, skulle jag ta hänsyn detta såklart, fast jag har en annan privat åsikt. Och den står jag för.
Urban du borde har märkt att knappast någon bryr sig om CoC. Bara du. Folk här vill ha hjälp med sina problem, förrutom Pink Panther. Han skapar problem.

LJ
En åsikt privat och en å uppdragets vägnar -- låter väldigt obekvämt. Det gäller att hålla tungan i rätt mun. ;D

Sen är det väl rätt många av oss som kommer hit som gör det utan att ha något problem. Man får nog skilja på engångsbesökare, som ställer en fråga eller två och på dem som återkommer mer eller mindre regelbundet. Aldrig så många engångsbesökare blir ingen community.

Jag vill gärna höra LJs utläggning runt en annan av Ubuntus grundläggande texter http://www.ubuntu.com/community/ubuntustory/philosophy
Ubuntu is happy to call itself open source. While some refer to free and open source as competing movements with different ends, we do not see free and open source software as either distinct or incompatible. Ubuntu proudly includes members who identify with both movements.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Var har vi förresten de nominerades personliga presentationer?
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:Broder Tuck skriver i ett inlägg strax härovanför.

Vad jag vill komma fram till är, att det verkar finnas någon mystisk tro, som vid upprepade tillfällen hänvisar till att en "motor" i ledningsposition ska kunna få det här LoCot att växa i all oändlighet.

Jag vill nog hålla med om det. Tror det hänger ihop med förväntningen att NÅGON ANNAN ska göra allt det där jobbiga som vi inte vill eller kan själva. Vi behöver inte EN "motor", vi behöver tio, hundra, tusen eller gärna fler motorer.

Givetvis behöver vi nån som kan entusiasmera, prioritera, lösa konflikter osv, men letar vi efter nån som ska göra rubbet åt oss kommer vi att bli besvikna. Vi blir inte bättre än vad vi tillsammans är och gör.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar är en person som vurmar för Ubuntus filosofi och som kategoriserar människor efter den. Dessvärre är denna "lag" nåt som säger hur vi människor skall vara och uppföra oss, oavsett hur vi är som personer individuellt. För min egen del kan jag inte skriva under denna filosofi, för det skulle kräva att jag förändrar hela min person, hur jag är. Resultatet är, garanterat, att jag skulle må dåligt av det.

Jag undrar vad man ska fokusera på egentligen, människors följande av "lagen" eller att marknadsföra och supporta Ubuntu?
Vad är viktigast, egentligen? Är det verkligen så att man måste fokusera på bägge delarna? I så fall är denna community inte trogen CoC, anser jag. Vad gäller marknadsföringen, specifikt i Sverige, kan man nog säga att det finns mycket mer att göra i framtiden.

En person som verkligen försökt och lagt mycket kraft på det är CryingFreeman. Dessvärre har han fått göra mycket av det arbetet alldeles ensam.
Jag beklagar det.

Micke
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Rune.K skrev:
....eller kanske "att inte saligen insomna"??
Urban Anjar skrev:
Jag vill nog hålla med om det. Tror det hänger ihop med förväntningen att NÅGON ANNAN ska göra allt det där jobbiga som vi inte vill eller kan själva. Vi behöver inte EN "motor", vi behöver tio, hundra, tusen eller gärna fler motorer.

Givetvis behöver vi nån som kan entusiasmera, prioritera, lösa konflikter osv, men letar vi efter nån som ska göra rubbet åt oss kommer vi att bli besvikna. Vi blir inte bättre än vad vi tillsammans är och gör.
Konsten att delegera och diskutera med ett (O, detta för somliga så förhatliga ord!) bollplank kanske?? Ett "officiellt" eller inofficiellt är oviktigt i sammanhanget. Det handlar väl ganska mycket om att inte själv ta på sig allt utan fråga runt om vem som kan och vill och orkar räcka en hand?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Rune.K skrev:Broder Tuck skriver i ett inlägg strax härovanför.

Nu vill jag inte peka ut just Broder Tuck...
Det behövs flera motorer som kan engagera och entusiasmera människor, anser jag. Därav mitt förslag att fixa en styrelse där man kan hjälpas åt. Man kan tänka sig ett annat namn för det hela, en styrgrupp eller administration. Att lämna en TL och EC ensamma, längst upp, tror jag kan vara farligt om de inte klarar av att marknadsföra, engagera och entusiasmera resten av communityn.

Micke
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Jag kan i alla fall säga att jag välkomnar de nya nomineringarna och jag kan säga att det hade varit förbaskat trevligt att få jobba med allihop, som ett team. För som sagt, det behövs fler än två krafter för att dra igång LoCot igen. :)
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Grön Göling skrev:
Rune.K skrev:
....eller kanske "att inte saligen insomna"??
Urban Anjar skrev:

Konsten att delegera och diskutera med ett (O, detta för somliga så förhatliga ord!) bollplank kanske?? Ett "officiellt" eller inofficiellt är oviktigt i sammanhanget. Det handlar väl ganska mycket om att inte själv ta på sig allt utan fråga runt om vem som kan och vill och orkar räcka en hand?
+1

Micke
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

För att det ska någon vits med en "motor" förutsätter att det finns tillräckligt med indianer. LOL
Min erfarenhet av det här LoCot tidigare, är att det finns allför många hövdingar och alltför för få indianer.
Gamla avsatta hövdingar fortsätter att kriga mot varandra, det är sådan skit som passar bättre i Debatt-tavlan om ens där.

Några gamla hövdingar har mer än ett järn i elden, t.ex de på systerforumet som skapat en egen Remix.
Utanför ämnet: Ska testa den när de ger ut en med KDE.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

CryingFreeman skrev:Jag kan i alla fall säga att jag välkomnar de nya nomineringarna och jag kan säga att det hade varit förbaskat trevligt att få jobba med allihop, som ett team. För som sagt, det behövs fler än två krafter för att dra igång LoCot igen. :)
Ännu ett vettigt inlägg i den här tråden idag!
ycc stod för det förra.

Att samla ett team verkar vara svårt, en del är fortfarande väldigt upptagna med att slå varandra i huvudet med CoC.
Undrar om det verkligen står så i CoC att det ska anändas som tillhygge? ;)

Du har iallafall min röst CF!
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Rune.K skrev:
CryingFreeman skrev:Jag kan i alla fall säga att jag välkomnar de nya nomineringarna och jag kan säga att det hade varit förbaskat trevligt att få jobba med allihop, som ett team. För som sagt, det behövs fler än två krafter för att dra igång LoCot igen. :)
Ännu ett vettigt inlägg i den här tråden idag!
ycc stod för det förra.

Att samla ett team verkar vara svårt, en del är fortfarande väldigt upptagna med att slå varandra i huvudet med CoC.
Undrar om det verkligen står så i CoC att det ska anändas som tillhygge? ;)

Du har iallafall min röst CF!
Rune
Du verkar inte läsa vad jag skriver, att det behövs fler i toppen som hjälper TL. Du och fler med dig har gått emot mig kring det. Har du ändrat dig nu?
Jag är emot det där med CoC, helt och hållet.

Micke
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

No1Viking skrev: Det behövs flera motorer som kan engagera och entusiasmera människor, anser jag. Därav mitt förslag att fixa en styrelse där man kan hjälpas åt. Man kan tänka sig ett annat namn för det hela, en styrgrupp eller administration. Att lämna en TL och EC ensamma, längst upp, tror jag kan vara farligt om de inte klarar av att marknadsföra, engagera och entusiasmera resten av communityn.

Micke

Just en "styrelse" är väl slutdiskuterat och avslaget, men att TL och TC kring sig knyter ett antal "förtrogna" ser jag som närmast en självklarhet. Folk med lite olika förmågor och erfarenheter, som kan ge råd, kritik, idéer och utföra en massa av det jobb som behöver göras. Jag har själv argumenterat för det tidigare liksom flera andra. Vilka som ska ingå bör vara deras beslut och den gruppen ska kunna utökas och minskas dynamiskt.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

No1Viking skrev:...

Rune
Du verkar inte läsa vad jag skriver, att det behövs fler i toppen som hjälper TL. Du och fler med dig har gått emot mig kring det. Har du ändrat dig nu?
Jag är emot det där med CoC, helt och hållet.

Micke
Men en sak som är säker det är att det måste finnas fler indianer än hövdingar.
Finns det bara hövdingar blir det inte mycket uträttat, eller hur?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"