Motion ang ledarstruktur

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Motion ang ledarstruktur

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:
Urban Anjar skrev:...

Vi kan ju börja med det som gjorts...

- Information i portalen
- Flygblad (att skrivas ut, finns tror jag även att beställa från föreningen, men det skrevs här)
- Affischer (tanka ner och skriv ut)
- Presentation av Ubuntu på konferenser
- Pressmeddelanden, i huvudsak vid releaser och andra milstolpar
- Bloggar, enskilt och som organiserad bloggbävning vid releaser
(har säkert glömt nåt)

Förutom att fullfölja, uppdatera och upprepa kan man tänka sig exempelvis att

- Göra en presentation om Ubuntu som man kan ladda ner och använda
- Göra trevliga YouTube-filmer om Ubuntu
- Samla in pengar till en annons i DN
- Göra handledningar för lokala marknadsföringsaktiviteter
- Göra en vandringsutställning att visa upp på bibliotek och liknande
- Resa landet runt (buss? båt?) och propagera för Ubuntu
- Finnas på plats och visa Ububntu där mycket folk samlas; Hultsfredsfestivalen? Åre på sportlovet?

Nåväl, allt är kanske inte lika realistiskt, men det finns i alla fall mycket att göra och ingen ska tro att Ubuntus framgångar hittills har kommit utan ansträngning. Vi har jobbat hårt för att komma dit vi har kommit. För att knäcka Bugg #1 måste vi jobba ännu hårdare.
Det enda jag kan tycka hör specifikt till något ett LoCo borde hålla på med här är en uppdaterad och ständigt utvecklad portal (varför jag satt tre personer att ansvara för saken) samt en eventuell officiell blogg för de som leder LoCot.

Övriga saker är givetvis bra initiativ det också, men framför allt den direkta marknadsföringen organiseras bäst lokalt varför LoCot bör koncentrera sig på saker som passar bättre på internet - support och dokumentation.

Du säger att jag vill avskaffa LoCot, hur får du till det? Du har tagit upp information i portalen som marknadsföring, det räknar jag till dokumentation som i sin tur är lite av en undergrupp till support. Man kan så klart formulera sig mer eller mindre aggressivt, men det handlar fortfarande om att officiell information om systemet och gemenskapen ska finnas tillgängligt.

Den organisationen jag vill införa ska alltså bara sköta de mest grundläggande sakerna så att de inte glöms bort eller blir försenade, men sen ska det så klart vara lätt att organisera andra saker utifrån det här också, men då från medlemmarnas initiativ (även om de kanske råkar ha ett uppdrag).

Det ska med andra ord inte stå att man måste hålla på med något som poster-tillverkning eller bloggande i vår verksamhetsbeskrivning för att det inte hör till vår grundläggande verksamhet även om vi så klart ska uppmuntra till det.

Gör du en för detaljerad lista över arbetsuppgifter finns risken att mycket kommer att kännas som ett tvång för sökande till posterna, varför jag vill ha så basic som möjligt. Det ska också vara möjligt att utforma sitt uppdrag efter de saker man brinner för själv, även om det nu inte står nerskrivet i nåt dokument att man borde pyssla med det ;)

Men du verkar ändå vilja lägga ner sådant som vi redan gör och som tillhör självklara uppgifter för ett LoCo, medan jag vill tydliggöra dessa uppgifter och ge dem en organisatorisk uppgift. Med din modell skippar vi bugg nummer ett.

Dessutom, varför lägga en massa tid på webbdesign om vi inte vill dra hit några nya. Det vi har duger ju till oss som är här, annars hade vi ju inte varit här?

Passivt och inskränkt navelskådande i stället för offensivt agerande är uppenbarligen din linje.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Men lugna ner dig.

Jag skippar delarna av marknadsföring som Föreningen Ubuntu Sverige försökte sig på för att det visade sig vara fruktansvärt tungrott att organisera från webben. Utveckling av portalen har jag så klart med men det ser jag inte som marknadsföring även om det så klart blir det per automatik.

Samtidigt tror jag att bra support och dokumentation är bättre marknadsföring än en massa bloggande osv. Som sagt så har mediehysterin lagt sig, nu är det innehåll och inte yta som räknas, jag menar att marknadsföring är viktat för mycket åt det senare och att vi bör fokusera på resten nu.

Men du har väl glömt att jag fortfarande ser en nödsituation här och att jag försöker skala bort allt utom det mest vitala. Direkt marknadsföring av fri mjukvara är inte aktuellt om vi inte har en organisation som kan producera innehåll också, därför tycker jag att marknadsföringen bör ligga på initiativ från medlemmarna tills vidarfe, även om det bör uppmuntras "uppifrån".

Du kommer väl förmodligen ändå att organisera den biten oavsett om någon ber dig eller inte.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Men lugna ner dig.

(...)

Du kommer väl förmodligen ändå att organisera den biten oavsett om någon ber dig eller inte.
Du har glömt att jag ska dra mig tillbaka till hus och trädgård...
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

OK, jag vet att jag är lite OT, men ibland kan man bara inte hålla sig: Visst är det synd att så mycket energi går åt till att diskutera om det skall vara en två eller fem gubbar/gummor i toppen. Visst är det en naiv förhoppning, men tänk om vi kunde fokusera på konkret arbete istället.

Risken är ju också att stor att vilket förslag som än kommer att (ev.) genomföras så kommer det nog ändå att ifrågasättas senare.

Vi behöver en attitydförändring. Visst är det ordet en klyscha, men "konkret" arbete (support marknadsföring ...), skall uppskattas mer och visas respekt. Vi måste administrera och omorganisera mindre.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

ycc skrev:OK, jag vet att jag är lite OT, men ibland kan man bara inte hålla sig: Visst är det synd att så mycket energi går åt till att diskutera om det skall vara en två eller fem gubbar/gummor i toppen. Visst är det en naiv förhoppning, men tänk om vi kunde fokusera på konkret arbete istället.

Risken är ju också att stor att vilket förslag som än kommer att (ev.) genomföras så kommer det nog ändå att ifrågasättas senare.

Vi behöver en attitydförändring. Visst är det ordet en klyscha, men "konkret" arbete (support marknadsföring ...), skall uppskattas mer och visas respekt. Vi måste administrera och omorganisera mindre.
Kan inte annat än instämma. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

vulfgar skrev:
ycc skrev:OK, jag vet att jag är lite OT, men ibland kan man bara inte hålla sig: Visst är det synd att så mycket energi går åt till att diskutera om det skall vara en två eller fem gubbar/gummor i toppen. Visst är det en naiv förhoppning, men tänk om vi kunde fokusera på konkret arbete istället.

Kan inte annat än instämma. :)
Vilket vi förhoppningsvis får om vi skapar nån slags organisation som folk är med på. Nu finns det ju nästan inga förutsättningar för att "konkret" arbete är värt besväret som jag ser det, eller har jag missat nåt?

Bara en sån sak som att vi inte har en plan för något överhuvudtaget förhindrar ju en del, men utan ansvariga är det svårt att jobba åt samma håll.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

upnorth skrev:Nu finns det ju nästan inga förutsättningar för att "konkret" arbete är värt besväret som jag ser det, eller har jag missat nåt?
Ja, du har verkligen missat något. Det finns många personer som behöver hjälp med att använda Ubuntu. Varför behövs det en ledare för att det ska vara värt "besväret" att hjälpa dessa användare?
upnorth skrev:Bara en sån sak som att vi inte har en plan för något överhuvudtaget förhindrar ju en del, men utan ansvariga är det svårt att jobba åt samma håll.
Skyll på det du. Du har tidigare sagt att du inte är intresserad av att hjälpa till med något praktiskt.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

HakanS skrev:
upnorth skrev:Nu finns det ju nästan inga förutsättningar för att "konkret" arbete är värt besväret som jag ser det, eller har jag missat nåt?
Ja, du har verkligen missat något. Det finns många personer som behöver hjälp med att använda Ubuntu. Varför behövs det en ledare för att det ska vara värt "besväret" att hjälpa dessa användare?
upnorth skrev:Bara en sån sak som att vi inte har en plan för något överhuvudtaget förhindrar ju en del, men utan ansvariga är det svårt att jobba åt samma håll.
Skyll på det du. Du har tidigare sagt att du inte är intresserad av att hjälpa till med något praktiskt.
Forumsupporten är väl det enda som alltid fungerat bra, det är inte den jag försöker få ordning på.

Jag är inte intresserad av att plugga xorg.conf i supportsyfte, knacka kod, rapportera buggar eller översätta så det stämmer nog. De problemen jag vill fixa räknas ju inte så vad ska jag säga?
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Skulle det vara så att idén med en TL vinner så får nog den personen förvänta sig att kontinurligt ta mycket kritik från enskilda användare & mindre grupper - se bara på hur mycket jag (m.fl.) varit på Urban nu... :-\
Jag får intrycket av att de som propagerar för en LoCo-ledare gör det för att de vill ha någon som de kan kritisera.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag tror inte det som i första hand saknas är "handfast ledning". Jag tror mer det som saknas är att vi "kavlar upp skjortärmarna" och tar tag i något vi anser behöver åtgärdas.

Jag tror inte heller att det går att leda frivilliga på samma sätt som "på jobbet". Om Urban ber upnorth att försöka få in artikel i en tidning eller Urban ber mig att skriva en Wiki-sida så gör vi det bara om vi tycker det är en bra idé. (Och jag har inte haft tid att skriva så mycket alls på sistone tyvärr.)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

upnorth skrev:Forumsupporten är väl det enda som alltid fungerat bra, det är inte den jag försöker få ordning på.
...
De problemen jag vill fixa räknas ju inte så vad ska jag säga?
Du får gärna hjälpa till att fixa det som du tycker är problemen med LoCot.
Men att sitta och tala om vad andra ska gör, utan att själv hjälpa till, fungerar inte. Oavsett om det är en TL, webbredaktör eller medlem som säger det.
Det är p.g.a detta som jag är emot valda ledare eller styrelser.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

HakanS skrev:
upnorth skrev:Forumsupporten är väl det enda som alltid fungerat bra, det är inte den jag försöker få ordning på.
...
De problemen jag vill fixa räknas ju inte så vad ska jag säga?
Du får gärna hjälpa till att fixa det som du tycker är problemen med LoCot.
Men att sitta och tala om vad andra ska gör, utan att själv hjälpa till, fungerar inte. Oavsett om det är en TL, webbredaktör eller medlem som säger det.
Det är p.g.a detta som jag är emot valda ledare eller styrelser.
Jag har inte lust att göra nåt så länge det inte sker organiserat. Oavsett om jag hittar på en text som behövs i portalen eller blir ombedd att skriva en guide vill jag först se hur det passar in i en tidigare uppsatt plan eller lista över saker att göra.

Om alla bara kavlar upp armarna och gör saker för att de känner för det blir det visserligen också saker gjorda, men samtidigt blir resultatet väldigt spretigt.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

upnorth skrev:Jag har inte lust att göra nåt så länge det inte sker organiserat. Oavsett om jag hittar på en text som behövs i portalen eller blir ombedd att skriva en guide vill jag först se hur det passar in i en tidigare uppsatt plan eller lista över saker att göra.

Om alla bara kavlar upp armarna och gör saker för att de känner för det blir det visserligen också saker gjorda, men samtidigt blir resultatet väldigt spretigt.
Och därför, menar du, behövs det en TeamLeader som bestämmer vad som ska göras?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

HakanS skrev:
upnorth skrev:Jag har inte lust att göra nåt så länge det inte sker organiserat. Oavsett om jag hittar på en text som behövs i portalen eller blir ombedd att skriva en guide vill jag först se hur det passar in i en tidigare uppsatt plan eller lista över saker att göra.

Och därför, menar du, behövs det en TeamLeader som bestämmer vad som ska göras?
Med mera.

Denne får så klart lov att presentera sina idéer som en del av valprocessen så att medlemmarna kan avgöra om det är nåt de är med på eller inte.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

ycc skrev:Jag tror inte det som i första hand saknas är "handfast ledning". Jag tror mer det som saknas är att vi "kavlar upp skjortärmarna" och tar tag i något vi anser behöver åtgärdas.
Man kan nog inte peka på en enskild händelse eller enskilda personer (förtroendevalda) och förklara vår nuvarande situation med det. Jag tror att vår situation idag har sitt ursprung i en hel massa olika orsaker som var och en bidrar till den här handlingsförlamningen och diskuterandet utan ände.

Efter DSK så har forumet fullständigt överdemokratiserats och allt, minsta lilla detalj ska nagelfaras och diskuteras fullständigt sönder och samman INNAN man överhuvudtaget kan ens fundera på att dra det till omröstning.
Varför det blev så? Förmodligen för att vi då i eftersvallet av DSK trodde att det var rätt väg att gå, att alla skulle ha chansen att säga sitt och kunna påverka. Resultatet ser vi ju idag. Titta bara på alla dessa motioner och hur det ska dras i långbänk bara en sån sak. Men det finns en uppsjö av andra exempel med, jag tog bara det senaste i raden av dem.

Oavsett om vi nu får en TL eller en styrelse (ledningsgrupp...kalla det vad ni vill) så är en förutsättning att den/de har och kan bygga upp medlemmarnas förtroende, får den/de inte chansen så spelar det nog ingen roll vilken ledning vi skaffar oss i framtiden heller. Risken är större att det går snett med en ensam TL i toppen, men med rätt person så kan det vara den bästa lösningen. Fel person vore en katastrof.
Men ledningen måste ha mandat att ta beslut utan att fråga en kotte om lov om ledningen anser sig behöva göra det.

Dessutom, så är jag övertygad om att får vi bara igång och startar alla dessa grupper, med eget mandat att göra det de är där för att göra, utan att be någon om lov, utan att behöva dra det i långbänk i forumet, utan att behöva genomföra omröstningar för att få ett beslut att gå vidare på....
Får dessa grupper eget mandat att göra det de kan och det de brinner för så är jag övertygad om att den här gemenskapen kommer att få luft under vingarna igen och aktiviteten kommer öka rejält på alla fronter.

Får vi bara grupperna att komma igång och fungera som de är tänkta, så kommer varken TL, styrelse eller vad vi nu ska ha för ledning, behöva göra så mycket för att styra upp eller påverka på andra sätt.
För medlemmarna kan ju ägna sig åt det de vill göra utan att behöva fråga någon om lov först.

ycc skrev:Jag tror inte heller att det går att leda frivilliga på samma sätt som "på jobbet". Om Urban ber upnorth att försöka få in artikel i en tidning eller Urban ber mig att skriva en Wiki-sida så gör vi det bara om vi tycker det är en bra idé. (Och jag har inte haft tid att skriva så mycket alls på sistone tyvärr.)
Håller med dig, det går inte att beordra en frivillig till någonting som den inte vill göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

ycc skrev:Jag tror inte det som i första hand saknas är "handfast ledning". Jag tror mer det som saknas är att vi "kavlar upp skjortärmarna" och tar tag i något vi anser behöver åtgärdas.

Jag tror inte heller att det går att leda frivilliga på samma sätt som "på jobbet". Om Urban ber upnorth att försöka få in artikel i en tidning eller Urban ber mig att skriva en Wiki-sida så gör vi det bara om vi tycker det är en bra idé. (Och jag har inte haft tid att skriva så mycket alls på sistone tyvärr.)
Jag tror det ligger väldigt mycket i det du säger - och ärligt talat, i viss mån gäller det nog på jobbet också, jag menar det är skillnad på det folk gör pliktskyldigast för de är tvungna och det de gör helhjärtat och med glädje.

Men visst finns det "knep", man kan få folk att åta sig en uppgift och då kan man också ställa tykna frågor om det inte blivit gjort. Man kan göra lite tävling av det. Man kan se till att ha så kul tillsammans att ingen vill stå vid sidan av. Man kan också använda sig av olika sorters belöningar.

Det är frivilligt att gå med i en sångkör eller ett fotbollslag, men den som inte tränar riskerar att åka ur. Har man tillräckligt kul tillsammans vill man inte åka ur.

Det börjar ärligt talat vara ett tag sedan vi hade kul tillsammans och det är nog lite av källan till att folk tillåter sig att ställa till gruff, och med mer gruff blir det ännu mindre kul. Där har vi en klassisk ond cirkel.

Sen är det lättare att få saker gjorda i små tighta grupper, som får jobba efter egna beslut. Gissa varför jag föreslagit ett gäng sådana?

@Kattskrället

+1
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Utanför ämnet:
upnorth skrev:
HakanS skrev:
upnorth skrev:Utanför ämnet: Nu finns det ju nästan inga förutsättningar för att "konkret" arbete är värt besväret som jag ser det, eller har jag missat nåt?
Utanför ämnet:

upnorth skrev:Utanför ämnet: Bara en sån sak som att vi inte har en plan för något överhuvudtaget förhindrar ju en del, men utan ansvariga är det svårt att jobba åt samma håll.
Utanför ämnet:
Utanför ämnet:
Forumsupporten är väl det enda som alltid fungerat bra, det är inte den jag försöker få ordning på.

Jag är inte intresserad av att plugga xorg.conf i supportsyfte, knacka kod, rapportera buggar eller översätta så det stämmer nog. De problemen jag vill fixa räknas ju inte så vad ska jag säga?
Utanför ämnet:

Du verkar ju inte överdrivet sugen att plugga på hur man organiserar saker nuförtiden heller. Även på det området finns det kunskaper och en terminologi, men då blir det för jobbigt igen. Du hade en gång ett uppdrag för LoCot, men det var väl också för jobbigt att genomföra.

Tyvärr, renodlad åsiktsproduktion utan bas i kunskaper och erfarenheter har vi väldigt lite nytta av. Har du provat en karriär i politiken, de har kanske ett behov av dina förmågor?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

+1

Därför är den här tråden betydligt mindre viktig och intressant än trådarna om vad vi ska göra och hur själva arbetet ska organiseras, men det är väl som med cykelskjulet

http://en.wikipedia.org/wiki/Color_of_the_bikeshed
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

OK grabbar!
Vad kan se börjar ni bli alltmer offtopic.
För de/den som vill diskutera politik, var vänlig och starta en egen tråd om det.
Läs igenom första inlägget om de olika förslagen till ledarstuktur om hur det här Locot ska styras.
Och återkom med relevanta inlägg med fördelar/nackdelar angående de olika motionerna.
mvh Rune.K
Edit: Glömde att skriva att ovanstående skriver jag i egenskap av "lokal moderator"...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

På det hela taget handlar tråden just om ledarstruktur, precis som det förväntas av den, visst kunde den mer fokusera på själva motionerna, men det är lika viktigt att se det sammanhang där KP/TL/Styrelse ska verka och vad som kan förväntas av dem.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"