upnorth skrev:Det enda jag kan tycka hör specifikt till något ett LoCo borde hålla på med här är en uppdaterad och ständigt utvecklad portal (varför jag satt tre personer att ansvara för saken) samt en eventuell officiell blogg för de som leder LoCot.Urban Anjar skrev:...
Vi kan ju börja med det som gjorts...
- Information i portalen
- Flygblad (att skrivas ut, finns tror jag även att beställa från föreningen, men det skrevs här)
- Affischer (tanka ner och skriv ut)
- Presentation av Ubuntu på konferenser
- Pressmeddelanden, i huvudsak vid releaser och andra milstolpar
- Bloggar, enskilt och som organiserad bloggbävning vid releaser
(har säkert glömt nåt)
Förutom att fullfölja, uppdatera och upprepa kan man tänka sig exempelvis att
- Göra en presentation om Ubuntu som man kan ladda ner och använda
- Göra trevliga YouTube-filmer om Ubuntu
- Samla in pengar till en annons i DN
- Göra handledningar för lokala marknadsföringsaktiviteter
- Göra en vandringsutställning att visa upp på bibliotek och liknande
- Resa landet runt (buss? båt?) och propagera för Ubuntu
- Finnas på plats och visa Ububntu där mycket folk samlas; Hultsfredsfestivalen? Åre på sportlovet?
Nåväl, allt är kanske inte lika realistiskt, men det finns i alla fall mycket att göra och ingen ska tro att Ubuntus framgångar hittills har kommit utan ansträngning. Vi har jobbat hårt för att komma dit vi har kommit. För att knäcka Bugg #1 måste vi jobba ännu hårdare.
Övriga saker är givetvis bra initiativ det också, men framför allt den direkta marknadsföringen organiseras bäst lokalt varför LoCot bör koncentrera sig på saker som passar bättre på internet - support och dokumentation.
Du säger att jag vill avskaffa LoCot, hur får du till det? Du har tagit upp information i portalen som marknadsföring, det räknar jag till dokumentation som i sin tur är lite av en undergrupp till support. Man kan så klart formulera sig mer eller mindre aggressivt, men det handlar fortfarande om att officiell information om systemet och gemenskapen ska finnas tillgängligt.
Den organisationen jag vill införa ska alltså bara sköta de mest grundläggande sakerna så att de inte glöms bort eller blir försenade, men sen ska det så klart vara lätt att organisera andra saker utifrån det här också, men då från medlemmarnas initiativ (även om de kanske råkar ha ett uppdrag).
Det ska med andra ord inte stå att man måste hålla på med något som poster-tillverkning eller bloggande i vår verksamhetsbeskrivning för att det inte hör till vår grundläggande verksamhet även om vi så klart ska uppmuntra till det.
Gör du en för detaljerad lista över arbetsuppgifter finns risken att mycket kommer att kännas som ett tvång för sökande till posterna, varför jag vill ha så basic som möjligt. Det ska också vara möjligt att utforma sitt uppdrag efter de saker man brinner för själv, även om det nu inte står nerskrivet i nåt dokument att man borde pyssla med det
Men du verkar ändå vilja lägga ner sådant som vi redan gör och som tillhör självklara uppgifter för ett LoCo, medan jag vill tydliggöra dessa uppgifter och ge dem en organisatorisk uppgift. Med din modell skippar vi bugg nummer ett.
Dessutom, varför lägga en massa tid på webbdesign om vi inte vill dra hit några nya. Det vi har duger ju till oss som är här, annars hade vi ju inte varit här?
Passivt och inskränkt navelskådande i stället för offensivt agerande är uppenbarligen din linje.