Motion: Detta tror vi kommer fungera! (återtagen)

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
No1Viking

Re: Motion: Detta tror vi kommer fungera!

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar skrev:Det låter som att vi är på väg åt samma håll. Varför så hemlig om vilka arbetsgrupper ni vill ha och deras relationer till varandra?
Varför måste det vara en speciell förutbestämd relation mellan grupperna, det förstår jag inte?
På ett företag, eller i andra organisationer, är grupperna delade beroende på vilken uppgift som skall lösas. Inköpsavdelningen har hand om inköp, försäljningsgänget har, håll i dig nu, hand om försäljningen. De har ingen direkt relation vad gäller deras respektive huvuduppgifter. Dock KAN det vara så att de behöver kommunicera, på nåt sätt. Det som passar bäst lär man sig så att bägge parter blir nöjda. Den ena parten är glad över att få hjälpa till, den andra är glad för att de fått hjälp.

Det här är ingen rymdforskning, anser jag. Alla lär sig hur folk vill bli behandlade och det är en bra sak, för utvecklingens skull och det dagliga arbetets fortskridande. Alla grupper blir till en helhet som är Ubuntu Sveriges ansikte utåt.

Svårare än så är det inte och det har aldrig varit hemligt, vilket insinueras på ett mindre smaklöst sätt.

Helt plötsligt har någon bytt fot och säger att vi är på väg åt samma håll.

//FH
Senast redigerad av 1 No1Viking, redigerad totalt 16 gånger.
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:Ingen plan ingen riktning, vill bara ha makt för att genomföra - vaddå?

Bättre kan ni! ;)
Intressant ordval där, makt, "vill bara ha makt att genomföra".

Insinuera på du...om du känner att det gagnar dina motioner och syften.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Inköpsavdelningen har hand om inköp, försäljningsgänget har, håll i dig nu, hand om försäljningen.
well, åter igen. Är vi så otydliga? Vill man inte ta till sig förslaget? Spelar man dum av j*velskap?
Det enda raka är att lägga ut förslag på medlemsomröstning och se hur de uppfattas?

edit: Styrelsen och arbetsgrupperna som blivit valda får ett mandat att driva verksamheten och man får väl förutsätta att medlemmarnas självbevarelse drift är ett underlag för dem att välja rätt personer som har kraft och förmåga att fatta rätt beslut om dessa "hemligheter" eller "processer"..
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:
Urban Anjar skrev: Ingen plan ingen riktning, vill bara ha makt för att genomföra - vaddå?
Bättre kan ni! ;)
Då kanske det är dags att redovisa vad du själv gjort med din makt.
Förutom att du har varit duktig i Bollplanket...
Tror det skulle bli rätt OT.

Jag försöker förstå det här förslaget men hittar inte svaren eller analysen. De vill ha en massa verktyg, men det framgår inte riktigt vad de vill laga och än mindre vart de ska ta vägen när någonting, vad det nu är, är lagat. Finns detta beskrivet någon annanstans eller?

Ska vi bygga om organisationen måste vi förstå vad som var fel med den gamla och vad vi vill med den nya. Vet vi inte vart vi ska är det meningslöst att bygga en organisation för det.

Ska jag bygga en båt måste jag veta hur många som ska rymmas ombord och på vilka vatten den ska segla. Det är en jäkla skillnad på om jag ska nöjessegla ensam i fint väder på någon insjö eller om den ska försöka vinna Volvo Ocean Race med en stor besättning i skitväder ute på oceanerna.

Det går inte att säga om det här förslaget är bra eller dåligt om vi inte får veta vart man vill med det.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar skrev:Ingen plan ingen riktning, vill bara ha makt för att genomföra - vaddå?
Bättre kan ni! ;)
Ibland undrar jag vad du är för nåt, en vindkappa bland orkanvindar kanske?
Fattar du inte att Ubuntu Sverige blöder? Ser du inte hur få aktiva det är här inne i förhållande till antalet registrerade medlemmar? Är det okänt för dig att många lämnat "ditt" skepp och mönstrat på ett annat ubuntuforum? i så fall tror jag att du måste skaffa dig glasögon alternativt byta ut de du har, för detta är ett katastrofläge!

Något måste göras för att rädda stället och det är inte du som kommer att göra det med tanke på hur du "svänger" melllan ytterlighterna med manipulativa, dumma och elaka kommentarer och kopiering av andras idéer som de lagt ner så mycket arbete på.

//FH
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag har beskrivit problemen, men inte sett någon reaktion. Delar ni den beskrivningen eller har ni en egen?

Jag har pekat ut en riktning, talat om var det viktigaste är med Ubuntu Sverige. Hur svårt är det att tala om om ni också tycker att det är viktigt eller om ni ser andra uppgifter för LoCot.

Jag har ordinerat en medicin, som sätter dessa uppgifter i centrum, men det ser ut som att ni sätter ledningen och era käpphästar i centrum. Jag hoppas det är en synvilla, men ni hjälper inte mig eller andra medlemmar att se klarare.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar skrev:Jag har beskrivit problemen, men inte sett någon reaktion.
Jag har pekat ut en riktning, talat om var det viktigaste är med Ubuntu Sverige. Hur svårt är det att tala om om ni också tycker att det är viktigt eller om ni ser andra uppgifter för LoCot.
Hörrödudu!
Jag har, under över ett års tid, sett var Ubuntu Sverige varit på väg och är det några som skrivit sig "hes" om det så törs jag säga att det är jag och LJ (även om det kan ses som skryt, men det skiter jag i just nu). Kom inte och snacka om att du beskrivit problemen, det har jag och LJ gjort, inte du. Som tack har vi blivit utmobbade och häcklade, bla av dig! Du ska inte snacka om att se klart.

Om du nu har rätt, ska vi räkna hur många av "dina" medlemmar som gått vidare i annat forum (läs ubuntu.se)? Kan du svara på det?

//FH
Senast redigerad av 3 No1Viking, redigerad totalt 16 gång.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:Jag har beskrivit problemen, men inte sett någon reaktion. Delar ni den beskrivningen eller har ni en egen?
Med risk för att det uppfattas som ett personangrepp, men jag personligen (kan inte tala för dom andra i det här) anser att du, Urban, är det stora problemet. Det bara pratas och pratas och i termer vi vanliga dödliga varken vill eller kan förstå.

Och varför insinuerar du sådant vi inte har sagt eller skrivit? Gång på gång svarar vi på frågor, beskriver en lösning som vi tror kommer fungera, beskriver hur vi har tänkt bakom detta...

Du kämpar för att hitta argument mot vårt förslag, det inser jag, men ändå fattar jag inte varför du vill insinuera att vi skulle försöka skapa makt för oss själva? Jag tror att dom flesta vet att iaf. varken jag, Kattskrället eller FreakHead inte kommer ställa upp i ett val till styrelsen, andra, som ZX, Pink Panther eller Rune.K skulle väl hedra oss alla om någon av dom ställde upp i ett val... Men inte menar du väl att vi genom att lägga förslaget har föreslagit oss själva som styrelse, hehe? Det är faktiskt DUi ditt förslag i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39847 som rekommenderar att DU skall upphöjas till TeamLeader utan ett demokratiskt val i frågan... Inser du verkligen inte hur dessa insinuationer slår tillbaka mot dig själv, inte mot oss?

Och varför detta insinuerade om hemligheter som inte finns? Ang. arbetsgrupper så har vi bara har föreslagit två förändringar, en arbetsgrupp för det grafiska och genomförandet av Bossiemans idé om supportmoderatorer/supportgurus med moderationsrättigheter, sen finns det ett antal arbetsgrupper idag som får mandat att göra förändringar utifrån sin kompetens, vad skulle vara hemligt med det? Och behövs det fler arbetsgrupper, ytterligare uppdelningar, ja, det är väl i så fall en sak en ny styrelse får ta tag i, ingenting som vi måste lösa innan förslaget är genomfört av gemenskapen, varför skulle detta preciseras ner på detaljnivå i detta läge?

Jag vill också höra dig ge ett enda hållbart argument för varför 'din' idé skulle ha någon som helst fördel framför vår - och beskriv det gärna så en vanlig människa förstår vad du pratar om är du snäll.

Vi har gjort vårt bästa för att fundera på vad som är problemet, tittat på vad som inte fungerar såväl som VAD som faktiskt fungerar... Vi har använt vår erfarenhet från vår tid här - vissa som vanliga medlemmar, andra som funktionärer på hög nivå - och verkligen gjort vårt bästa för att komma fram till en lösning som vi tror fungerar. Nu är resten upp till gemenskapen. Och se det som en grund för gemenskapen kan bygga vidare på, inte som den där ouppnåeliga patentlösningen som över natten löser alla problem, för någon sådan finns inte...

Edit: Fick omstrukturera lite och lägga till lite, lite snurrig eftersom jag har fortfarande en massa minnesbilder av galningar på cyklar som hoppar på 4-meters-hopp i skallen efter denna solig dag i Onsala-dirten & "Dusted '09"... ;D
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Jag tänker inte personligen ställa upp för någon form av plats i någon styrelse eller annan funktion på forumet. Varför? Jag har andra åtagande i mitt arbete som är krävande. Andra är familjeskäl och privat åtagande. Mina skäl har aldrig varit att skaffa mig en egen position eller makt i forumet. Varför är du en av de som står bakom förslaget? Det är helt enkelt ett bra förslag. Det här en påminnelse om att vi inte lever som passiva åskådare medan saker händer oss. Det är människor som får saker att hända.

Pink Panther

;)
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 17 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Utanför ämnet:
Pink Panther skrev: Utanför ämnet: [...] familje skäll [...]
Utanför ämnet:
Ja, även jag känner att jag föredrar skäll från familjen än härifrån... xD
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

@ farmfield

Om man inte fattar så frågar man, det gör jag till er och du och dina polare har goda chanser att göra samma sak.

Jag har ingen intention att sänka ert förslag, men inte heller att ropa "Halleluja" utan att ens ha förstått det. Jag frågar för att förstå hur ni tänkt, och hur era förslag kan passa ihop med andras.

Jag tror nämligen inte att någon av oss sitter inne med hela sanningen, Inte ni, inte jag och ingen annan förslagsställare, men om vi plockar det bästa och sätter ihop det på ett konstruktivt sätt kan det bli riktigt bra. Men för att uppnå det krävs det öppenhet och inte skyttegravstaktik. Öppenhet för att hitta godbitarna i andras förslag, öppenhet för att förklara sina egna, öppenhet för att egna förslag inte fyller alla behov och öppenhet för kompromisser.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Öppenhet? Vad är det som är dolt och inte framgår i vårt förslag?

Sedan dra in alla motioner till diskussion och kompromissande? Kom du hit igår och har missat diskussionmodellen som körts här de senaste åren, långbänk modell se.org utan slut?

Själv så klarar du ut att tyda dina kryptiska motioner med processser, nya grupper och fina titlar, medan alla andra här undrar vad du egentligen snackar om och hänger inte med i dina svängar.
Inte ens vulfgar vet vad du pratar om och kan förklara det.

Vårt är vad jag anser inte otydligt på någonting och allt är förklarat, fastän du tror att det finns konstigheter och hemligheter som lurkar i vårt förslag och du inbillar dig att vi söker makt på nåt outgrundligt vis.
Fortsätt du med din vanliga stil och droppa lite insinuationer och fud som du brukar göra när det är nåt du inte gillar och när du försöker ändra fokus i trådar.

Inser inte du Urban, att du med ditt agerande stöter bort produktiva medlemmar från den här siten?

Nä, håll dig till ditt bloggande och gör dig ett namn istället, det är ju det du har prioriterat det senaste året.

Verkar som du missat att läsa partiet om "step down gracefully" Urban. Borde kanske läsa det och ta till dig vad som står där.

Men vadå? Allt funkar ju rätt så bra här, så varför ändra på någonting. Det fattas ju bara lite folk i supporten... ::)

Blir det bara lugnt och man kan låsa in alla motioner i ältandets saliga rum, så löser sig allt av sig självt. Eller hur? ::)

Förhoppningsvis blir jag dömd till 3 varningar för det här inlägget och får en permban på köpet, vore inte så dumt imho.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Jag har slutat att lyssna på dig Urban Anjar. Du bara obstruerar.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:@ farmfield

Om man inte fattar så frågar man, det gör jag till er och du och dina polare har goda chanser att göra samma sak.

Jag har ingen intention att sänka ert förslag, men inte heller att ropa "Halleluja" utan att ens ha förstått det. Jag frågar för att förstå hur ni tänkt, och hur era förslag kan passa ihop med andras.

Jag tror nämligen inte att någon av oss sitter inne med hela sanningen, Inte ni, inte jag och ingen annan förslagsställare, men om vi plockar det bästa och sätter ihop det på ett konstruktivt sätt kan det bli riktigt bra. Men för att uppnå det krävs det öppenhet och inte skyttegravstaktik. Öppenhet för att hitta godbitarna i andras förslag, öppenhet för att förklara sina egna, öppenhet för att egna förslag inte fyller alla behov och öppenhet för kompromisser.
Misstänker att du fortfarande letar efter spader 17 i dina egna förslag/motioner.
Kan du vara vänlig och förklara varför du just nu lägger fram en massa förslag/motioner?
Vad jag vet så har du haft mer än ett år på dej att förbättra LoCot.
"Och var varsam med sanningen"...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Oavsett om denna motion eller någon annans blir aktuell så kommer jag att trycka på för att en förändring ska ske. Vi diskuterar på irc-mötet och sen blir det någon form av val i forumet, alltså inte en massa diskussioner för diskussionernas skull. Oavsett vad som händer så kommer ALDRIG 100% av medlemmarna att bli nöjda. Det är något vi får leva med och helt enkelt köra över dessa. Huvudsaken är att majoriteten är nöjda.

Sen skulle jag vilja se att irc-mötet kommer att resultera i att fler medlemmar blir nöjda än innan mötet, alltså om 60% av medlemmarna är nöjda med ett förslag innan mötet så kanske det är 80% som är nöjda efteråt. Alltså kanske det blir kompromisser från alla håll för att få så många nöjda som möjligt.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Hylas skrev:Jag har slutat att lyssna på dig Urban Anjar. Du bara obstruerar.
Jag försöker förstå, förklara och hitta väger. Demokrati är jobbigt, det kräver att man lyssnar, diskuterar, tar ställning och kompromissar.

@förslagsställarna

En styrelse kan nog vara en bra sak att ha. Bossieman, Vulfgar och jag skulle säkert mer än en gång haft nytta av att stödja oss på en styrelse, men en styrelse löser inte heller alla problem.

Styrelser är av naturen tröga och byråkratiska. De träffas sällan, följer sina dagordningar. Inget ont i det, det ger långsiktighet och trygghet. Inget ont i det, som sagt var vi kan behöva lite mer av den varan.

Men vi lever på Internet. Där är det snabba puckar. Får vi en fråga från en journalist förväntas vi svara på den genast, inte efter ett möte om tre veckor. Vill någon boka in oss på en konferens är det samma grej, för att inte tala om idéer från medlemmarna.

Vi har haft långbänkar innan, men vi vill ju inte ersätta en sorts långbänkar med en annan...

Hur löser ert förslag detta?

@ZX: Nä, 100% blir säkert inte nöjda, det kan man inte begära. Men om man drar in taggarna och börjar se möjligheterna kan fler bli nöjda och slutresultatet kan bli bättre och mer genomtänkt. Du är på rätt väg där, men redan nu kan man börja det jobbet i stället för att så etter och fiendskap (syftar inte på dig).
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

ZX Spectrum skrev:Oavsett om denna motion eller någon annans blir aktuell så kommer jag att trycka på för att en förändring ska ske. Vi diskuterar på irc-mötet och sen blir det någon form av val i forumet, alltså inte en massa diskussioner för diskussionernas skull. Oavsett vad som händer så kommer ALDRIG 100% av medlemmarna att bli nöjda. Det är något vi får leva med och helt enkelt köra över dessa. Huvudsaken är att majoriteten är nöjda.

Sen skulle jag vilja se att irc-mötet kommer att resultera i att fler medlemmar blir nöjda än innan mötet, alltså om 60% av medlemmarna är nöjda med ett förslag innan mötet så kanske det är 80% som är nöjda efteråt. Alltså kanske det blir kompromisser från alla håll för att få så många nöjda som möjligt.
+1 ZX Spectrum

Jag står bakom dej till 100% när du säger "att en förändring ska ske".
Och när du säger det "och sen blir det någon form av val i forumet".

Många vill gärna tro att allt ska avgöras på IRC-mötet.
För min del känns det betydligt mer trovärdigt om vi har omröstningar i forumet.
Nu får det naturligtvis inte vara omröstningar som varar hur länge som helst, i syfte att dra ut på processen att välja ny ledning.
Att vi måste ha en ny ledning är väl ganska självklart för de flesta. :)
Och gärna då i formen av en styrelse med 5+2 medlemmar som i sin tur väljer den lämpligaste till Ordförande för att styra LoCot.
Det vore ganska tråkigt om vi skulle behöva kalla in Jono Bacon för att avsätta nuvarande ledning.
Jag har läst någonstans på ubuntu.com att en ledare/kontaktperson bör "step down gracefully", om han inte klarar av sitt uppdrag.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Urban Anjar skrev: En styrelse kan nog vara en bra sak att ha. Bossieman, Vulfgar och jag skulle säkert mer än en gång haft nytta av att stödja oss på en styrelse, men en styrelse löser inte heller alla problem.

Styrelser är av naturen tröga och byråkratiska. De träffas sällan, följer sina dagordningar. Inget ont i det, det ger långsiktighet och trygghet. Inget ont i det, som sagt var vi kan behöva lite mer av den varan.

Men vi lever på Internet. Där är det snabba puckar. Får vi en fråga från en journalist förväntas vi svara på den genast, inte efter ett möte om tre veckor. Vill någon boka in oss på en konferens är det samma grej, för att inte tala om idéer från medlemmarna.
Lär inte bli trögare än vad det är i dagens läge. Inte mycket kreativt som händer här utan allt ska diskuteras i oändlighet. Det får vara någon måtta på alla "demokratiska" trådar som sprids överallt i forumet. Om man däremot delegerar arbete åt en grupp så kan den gruppen arbeta självständigt utan dessa diskussioner.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev: Kan du vara vänlig och förklara varför du just nu lägger fram en massa förslag/motioner?
Vad jag vet så har du haft mer än ett år på dej att förbättra LoCot.
Givetvis lämnar jag motioner för att jag vill förbättra hur saker funkar här. Varför det inte redan funkar som jag vill framgår av detta:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39835

@ZX, nä, kanske inte trögare, men inte så mycket bättre som det borde.

En styrelse kan peka ut riktningen i stort, där har ert förslag en poäng. Se'n har jag i ett antal motioner förklarat hur jag anser att det dagliga arbetet bör organiseras, precis för att undvika den tröghet som vi har haft idag, där en handfull gnällspikar och nejsägare kan lamslå arbetet.

Vi behöver nämligen inte bara en eller två grupper utan vi behöver flera stycken och vi behöver klara ut hur de ska funka tillsammans och vi behöver någon form av daglig ledning som kan ta beslut när styrelsen inte är samlad.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

ZX Spectrum skrev:Inte mycket kreativt som händer här utan allt ska diskuteras i oändlighet. Det får vara någon måtta på alla "demokratiska" trådar som sprids överallt i forumet.
Kan du ge exempel på åtminstone två saker som diskuterats i oändlighet, som skulle bli genomförda om detta styrelsesätt användes?
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"