Utanför ämnet: Flyttade tråden till "Ubuntu Sverige".upnorth skrev: EDIT: Det är fortfarande en katastrof att en sån här central fråga ens delvis diskuteras bakom stängda dörrar. Frågor av teknisk natur för administratörerna eller relaterade till konfliktlösning för moderatorerna behöver så klart inte debatteras öppet, men det här är ju ett skämt!
Medlemsråd
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Medlemsråd
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Asså....
Det är helt sjukt vad ni håller på...... man blir ju alldeles skrämd över att läsa sånt här. Dessutom orkar man inte ta sig igenom allt och fatta allt som läggs fram. Vuxna människor, förutsätter jag, som håller på värre än en hönsgård där det finns några tuppar, som alla slåss med rakblad, mer eller mindre.
Finns det inte en enda levande människa som kan samla ihop de vettiga argumenten (exkludera skitsnacket om LJ, är ni snälla) och göra nåt vettigt av det, tex att rösta? Det finns ju en demokratisk ordningsfråga (se http://sv.wikipedia.org/wiki/Streck_i_debatten ) som man, med fördel, kan använda i dessa eviga "samtal".
Total demokrati fungerar inte här och det kommer aldrig att fungera sä länge vi människor är flockdjur och alltid söker efter en ledare (eller va faan ni vill kalla personen med en ledarfunktion). Vi människor vill, av den anledningen, tillhöra en grupp som vi trivs med av diverse anledningar. Så är det bara och det är något som vi föds med!
Vem vill ta ansvar i den här revirpinkande gruppen? Någon enda människa som törs, vill och kan??
Någon som vill sammanställa det här och göra nåt vettigt av det i stället för att det rinner ut i sanden, som det brukar göra?
Ursäkta mitt humör, men hur ska man annars väcka er och får er att tänka efter? Hur skulle det gå till egentligen?
Den allra viktigaste frågan är: Har ni kommit fram till något vettigt?
//FH
Det är helt sjukt vad ni håller på...... man blir ju alldeles skrämd över att läsa sånt här. Dessutom orkar man inte ta sig igenom allt och fatta allt som läggs fram. Vuxna människor, förutsätter jag, som håller på värre än en hönsgård där det finns några tuppar, som alla slåss med rakblad, mer eller mindre.
Finns det inte en enda levande människa som kan samla ihop de vettiga argumenten (exkludera skitsnacket om LJ, är ni snälla) och göra nåt vettigt av det, tex att rösta? Det finns ju en demokratisk ordningsfråga (se http://sv.wikipedia.org/wiki/Streck_i_debatten ) som man, med fördel, kan använda i dessa eviga "samtal".
Total demokrati fungerar inte här och det kommer aldrig att fungera sä länge vi människor är flockdjur och alltid söker efter en ledare (eller va faan ni vill kalla personen med en ledarfunktion). Vi människor vill, av den anledningen, tillhöra en grupp som vi trivs med av diverse anledningar. Så är det bara och det är något som vi föds med!
Vem vill ta ansvar i den här revirpinkande gruppen? Någon enda människa som törs, vill och kan??
Någon som vill sammanställa det här och göra nåt vettigt av det i stället för att det rinner ut i sanden, som det brukar göra?
Ursäkta mitt humör, men hur ska man annars väcka er och får er att tänka efter? Hur skulle det gå till egentligen?
//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
- ZX Spectrum
Trådskaparens idé verkar åtminstone inte gå igenom som det verkar. Personligen är jag emot byråkrati och förkastar allt som utökar denna.FreakHead skrev:Asså....
//FH
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
En annan grej!
Bollplanket skulle väl vara platsen för administrativa prylar om jag fattat rätt. Vad är det för administrativt med "tjötandet" i denna tråd? Ni snackar ju emot er själva, vilket bara gör saker och ting värre vad gäller förtroendet för ledningen.
Illa, mycket illa.
//FH
Bollplanket skulle väl vara platsen för administrativa prylar om jag fattat rätt. Vad är det för administrativt med "tjötandet" i denna tråd? Ni snackar ju emot er själva, vilket bara gör saker och ting värre vad gäller förtroendet för ledningen.
Illa, mycket illa.
//FH
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
ZX Spectrum skrev:Bla bladjkmmo skrev: .......
Bla bladjkmmo skrev:bla blaZX Spectrum skrev:.....
djkmmo skrev:Vad jag vet så är det där pågående ärenden i Förtroenderådet där det ännu inte finns några beslut fattade. Då jag (av naturliga skäl) inte deltagit i handläggningen av de ärendena vet jag inte vad det kommer att mynna ut i och det antar jag att inte du heller vet? Fram till dess att det är klart känner inte jag att jag alls vill diskutera det. Jag tycker dock att det är anmärkningsvärt att du på det här sättet föregriper Förtroenderådets beslut. Det känns nästan lite som att du försöker påverka beslutet.ZX Spectrum skrev:För det tredje, det där med "tvingar och provocerar du fram bråk och konfrontationer med gemenskapen, gång på gång" har du varit väldigt duktig på själv. Kolla bara på farmfield och Ulsak. Dessutom har du retat upp fler än dessa. Fick pm från en av dom.
Om det är från LJ du fått PM så har jag skrivit det tidigare och jag kan skriva det igen: Som LJ agerar idag så är han att betrakta som ett troll och en sabotör och skall behandlas därefter. Att han blir chockad och förbannad över att någon sätter ner foten säger mer om moderatorerna och admins än om mig. Hade ni skött ert jobb och gett LJ de varningar han borde haft för länge sedan, hade jag inte behövt sätta ned foten. Förtroenderådet och dess ledamöter är det sista värnet för CoC och om mods och admin inte våar eller vill upprätthålla den så är de min skylldighet att göra det.
Ett så skammlöst angrepp på HakanS som LJ gjorde sig skylldig till nu senast, borde omedelbart låsts och modererats bort. CoC betyder inte att man skall behandla människor som agerar respektlöst med silkeshandskar. Det betyder inte heller att man skall permanentbanna någon efter två ogenomrtänkta inlägg, eller liknande. CoC säger att man skall visa tålamod och vara tillåtande, så länge den man diskuterar med också försöker visa respekt tillbaka. Kort sagt handlar det om en ömsesidighet: Om någon visar dig respekt och uppträder respektfullt mot andra, så har du en skyldigt att återgälda den resepkten. Vad den logiska konsekvensen blir i det fall att en av parterna fallerar i respekt kan alla säkert räkna ut (ett tips för tanken kan vara att fundera på om det är strikt i enlighet med CoC att varna eller permanentbanna; mitt svar är att det kan vara OK, om vederbörande aktivt ställt sig vid sidan av gemenskapen och angriper grundtanken i CoC; då har vederbörande i praktiken även avsagt sig det skydd och de rättigheter som CoC ger). Mitt tidigare PM var, som jag också skrev, skrivet i lite affekt, och efter att ha läst Urbans inlägg i LJ:s personangreppstråd så får jag be om ursäkt till Urban. Han stod faktiskt upp för HakanS och bemötte LJ:s angrepp på ett bra sätt. Kudos för det och jag hade fel i min kritik av Urban i de avseendet.
Ni är väl ändå ena riktiga klåpare....ni redigerade (inte bortmodererade) djkmmo:s ursprungspost, men glömde ZX:s quote som sitter med den rykande revolvern.

- Grön Göling
- Städsegrön
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
En liten fundering bara:
Att upnorth av okänd anledning haft ett horn i sidan till Bollplanket, det visste vi väl alla. Vad det sedan är som meriterar att just hans åsikter väger så himla tungt, det har jag aldrig förstått. Fast - javisstja - det var det där med skriker mest och högst....
Att hålla en diskussion i ett aningen mindre forum än det allmänna kan faktiskt vara av godo. Ex.vis skulle inte en tråd som denna behövt ramla ut i ett forum där det redan är såpass mycket turbulens innan.
Inte just nu!
Det hade väl varit vettigare att vänta tills vågsvallet lagt sig och sedan kanske fått till stånd en vettigare och mer sansad diskussion än som nu är?
Förresten skulle den här diskussionen handla om ett ev. Medlemsråd. Har ni glömt det? Bollplankets vara eller icke vara är en helt annan fråga i sammanhanget.
Att upnorth av okänd anledning haft ett horn i sidan till Bollplanket, det visste vi väl alla. Vad det sedan är som meriterar att just hans åsikter väger så himla tungt, det har jag aldrig förstått. Fast - javisstja - det var det där med skriker mest och högst....
Att hålla en diskussion i ett aningen mindre forum än det allmänna kan faktiskt vara av godo. Ex.vis skulle inte en tråd som denna behövt ramla ut i ett forum där det redan är såpass mycket turbulens innan.
Inte just nu!
Det hade väl varit vettigare att vänta tills vågsvallet lagt sig och sedan kanske fått till stånd en vettigare och mer sansad diskussion än som nu är?
Förresten skulle den här diskussionen handla om ett ev. Medlemsråd. Har ni glömt det? Bollplankets vara eller icke vara är en helt annan fråga i sammanhanget.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
- Grön Göling
- Städsegrön
vulfgar skrev:Den här tråden bör låsas och diskussionen fortsätta i öppna tavlor.
Hmmm....jag tvivlar på att det var detta som Vofflan menade då hon menade att tråden skulle låsas och resten av diskussionen förpassas ut i det öppna forumetZX Spectrum skrev:
Utanför ämnet: Flyttade tråden till "Ubuntu Sverige".
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ubuntu member är ju en hederstitel som ingen får utan vidare. Vad jag vet så har vi en sådan hedersmedlem eller finns där fler?Urban Anjar skrev:Jag tror det är dags att inrätta en ny instans, nämligen ett Medlemsråd. Rådet ska bestå av Ubuntu Members, men de ska har rätt att tillfälligt adjungera andra ubunteros.
Tanken är inte att belasta våra Ubuntu Members med tusen och en skitfrågor, men att ha en instans som kan peka ut strategin och dra i nödbromsen ifall vi drar iväg åt galet håll.
Får vi väldigt många Ubuntu members väljer de sinsemellan ett medlemsråd om fem personer eller så.
Som det nu är kan en handfull troll från gatan regga sig, starta en omröstning och sedan kräva att vi ska propagera för Windows...
Edit: Ett första steg skulle kunna vara att skapa en kategori Ubuntu Member så att man kan nå dem med PM.
Sedan vad det gäller ubunteros, vad är det som säger att bara man är en ubuntero så är man av rätt virke och är lämplig för medlemsrådet?
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 40#p313779
Vilken medlem som helst kan ju bli ubuntero om man vill.
Ska vi ha ett medlemsråd överhuvudtaget?
Titta bara på den här tråden, hur många poster tog det innan nån kom med personangrepp och grejor.....det ska ju inte snackas om medlemmar i forumet inom bollplanket?
Senast redigerad av 1 Kattskrället, redigerad totalt 9 gånger.
Håller med om det, men jag kan nog tycka att det var en smula otydligt. Hur som helst ska det inte vara dylika trådar i bollplanket, enligt UA och andra i ledningen.Grön Göling skrev:vulfgar skrev:Den här tråden bör låsas och diskussionen fortsätta i öppna tavlor.Hmmm....jag tvivlar på att det var detta som Vofflan menade då hon menade att tråden skulle låsas och resten av diskussionen förpassas ut i det öppna forumetZX Spectrum skrev:
Utanför ämnet: Flyttade tråden till "Ubuntu Sverige".
//FH
Nej det ska inte diskuteras medlemmar i halvslutna tavlor som dessa där det är oklart vilka som är medlemmar och varför. Den här bastuklubben urgröper förtroendet för forumet.
Det är intressant att medlemmar som vill sätta munkavle på all diskussion och byta ut den mot trådar av karaktären "skogspromenader" själva är med och debatterar i dolda tavlor.
Det är intressant att medlemmar som vill sätta munkavle på all diskussion och byta ut den mot trådar av karaktären "skogspromenader" själva är med och debatterar i dolda tavlor.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Bland oss som är aktiva här finns det 3 som är Ubuntu Member: Daniel Nylander, Andol och jag. Jag är inte så förtjust i idén om medlemsråd och Andol verkar skeptisk.Kattskrället skrev:Ubuntu member är ju en hederstitel som ingen får utan vidare. Vad jag vet så har vi en sådan hedersmedlem eller finns där fler?
Det tycks inte finnas något stöd för idén. Men det mesta i den här tråden är OT och handlar inte alls om något medlemsråd.Kattskrället skrev:Ska vi ha ett medlemsråd överhuvudtaget?
Hade det gått hade jag svarat med ett PM, men nu verkar det vara blockerat av någon anledning.Grön Göling skrev:En liten fundering bara:
Inte just nu!
Jag har inget horn till Bollplanket, det är det alla andra som har (med goda skäl dock), och jag försöker bara se till att folk som har tillgång till den sköter det snyggt. I det här fallet handlar tråden om att bilda en grupp med uppgift att staka ut en väg för LoCot (om jag förstod Urban rätt?). Det anser jag vara en fråga som angår alla och bör diskuteras öppet.
Sen om det blir en mindre skandal av resten av inläggen som spårar ut så kanske det är nödvändigt för att folk ska skärpa sig? Jag börjar bli rätt trött på att bli punktmarkerad för att jag sätter ner foten. Tucken drog ju svärd mot mig sist när jag kritiserade Urban men nu hade jag tydligen en poäng iomed "Nu får det vara nog!"?
Visst, jag hörs mycket, men det är många som är missnöjda och jag försöker mest bara hitta en lösning. Har du problem med det får du väl hjälpa till så att jag blir klar snabbare.
- farmfield
- Kontakt:
Skulle någon av moderatorerna eller administratörerna kunna dela den här tråden i de tre delar den ju har splittats i, medlemsråd, hur vi går vidare och bollplanksdiskussionen är ni snälla.
Jag, Upnorth m.fl. som ville ha ut tråden ville inte ha det för att bråka eller starta bråk utan för att se vad ni övriga tyckte om det som diskuterats i den, om styrningen av forumet o.s.v, och inte för att dra igång debatten om bollplanket igen - även om denna tråd ju aktualiaserar den frågeställningen också...
Enligt mig är UA's grund till tråden den minst intressanta då det finns riktiga problem att ta hand om och då känns regelverksdiskussioner, påbyggnadsidéer o.s.v. lite löjliga att diskutera eftersom dom utgår ifrån en bottenplatta - och dit måste väl ni ha kommit att ni inser att bottenplattan i gemenskapen är sönderrostad och då får man ju fokusera på att fixa den som första steg...
Jag, Upnorth m.fl. som ville ha ut tråden ville inte ha det för att bråka eller starta bråk utan för att se vad ni övriga tyckte om det som diskuterats i den, om styrningen av forumet o.s.v, och inte för att dra igång debatten om bollplanket igen - även om denna tråd ju aktualiaserar den frågeställningen också...
Enligt mig är UA's grund till tråden den minst intressanta då det finns riktiga problem att ta hand om och då känns regelverksdiskussioner, påbyggnadsidéer o.s.v. lite löjliga att diskutera eftersom dom utgår ifrån en bottenplatta - och dit måste väl ni ha kommit att ni inser att bottenplattan i gemenskapen är sönderrostad och då får man ju fokusera på att fixa den som första steg...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Du har en liten poäng där.farmfield skrev:Skulle någon av moderatorerna eller administratörerna kunna dela den här tråden i de tre delar den ju har splittats i, medlemsråd, hur vi går vidare och bollplanksdiskussionen är ni snälla.
Dock är det så att det pågår en motionsrunda inför IRC-mötet som CryingFreeman (som är en av de få som kan agera ledare i ordets rätta bemärkelse) så förtjänstfullt ordnat. Där kan man påverka på riktigt, anser jag, om besluten genomförs. Grejen är att den nuvarande ledningen måste hitta ett sätt att driva denna organisation som fungerar och det kommer den aldrig att göra med en massa eviga diskussioner, varken i bollplanket eller i de öppna delarna av forumets så länge det saknas någon som gör jobbet besluten innebär. Det gagnar inte en enda människa mer än att folk garvar pga detta eviga interna bråk. Det är långt ifrån positivt, tycker jag.
Vi som klagar gör det för att belysa det som sker, att det inte funkar varken moraliskt, etiskt eller som en ledningsmodell för Ubuntu Sverige. Det enda som funkar, i min bok, är att det sker något praktiskt, att någon gör något som gör att organisationen mår bättre. Det är något jag eftersöker, alltid.
//FH
+1farmfield skrev:Skulle någon av moderatorerna eller administratörerna kunna dela den här tråden i de tre delar den ju har splittats i, medlemsråd, hur vi går vidare och bollplanksdiskussionen är ni snälla.
Edit:
Välkommen till tillbaka farmfield!
Utanför ämnet: Det är bevisat att du är en häxa...förr i tiden slängde man de som misstänktes för häxor i sjön.
Flöt de, så var de ju häxor och sjönk de var ju problemet ur vägen.
Som tur är bränner vi ju inte häxor på bål längre, annars hade du garanterat varit på bålet.
Jag är imponerad av att du är tillbaka!
Jag hade tänkt skriva ett PM till dej, men kom på att jag lika gärna kunde skriva öppet...
Edit2:
För att alla "kanske" ska förstå är det lämpligt att läsa det här inlägget > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 02#p316902 och hela den tråden från början.
- farmfield
- Kontakt:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39683FreakHead skrev:Dock är det så att det pågår en motionsrunda inför IRC-mötet som CryingFreeman (som är en av de få som kan agera ledare i ordets rätta bemärkelse) så förtjänstfullt ordnat. Där kan man påverka på riktigt, anser jag, om besluten genomförs.
Det behövs mer än en omorganisation... IMO.FreakHead skrev:Grejen är att den nuvarande ledningen måste hitta ett sätt att driva denna organisation som fungerar och det kommer den aldrig att göra med en massa eviga diskussioner, varken i bollplanket eller i de öppna delarna av forumets så länge det saknas någon som gör jobbet besluten innebär. Det gagnar inte en enda människa mer än att folk garvar pga detta eviga interna bråk. Det är långt ifrån positivt, tycker jag.
+1FreakHead skrev:Vi som klagar gör det för att belysa det som sker, att det inte funkar varken moraliskt, etiskt eller som en ledningsmodell för Ubuntu Sverige. Det enda som funkar, i min bok, är att det sker något praktiskt, att någon gör något som gör att organisationen mår bättre. Det är något jag eftersöker, alltid.
Som gammal fridykare så är man ändå glad att man lyckas flyta upp till ytan då och då, hehe... xDRune.K skrev:+1farmfield skrev:Skulle någon av moderatorerna eller administratörerna kunna dela den här tråden i de tre delar den ju har splittats i, medlemsråd, hur vi går vidare och bollplanksdiskussionen är ni snälla.
Edit:
Välkommen till tillbaka farmfield!
Utanför ämnet: Det är bevisat att du är en häxa...förr i tiden slängde man de som misstänktes för häxor i sjön.
Flöt de, så var de ju häxor och sjönk de var ju problemet ur vägen.
Som tur är bränner vi ju inte häxor på bål längre, annars hade du garanterat varit på bålet.
Jag är imponerad av att du är tillbaka!
Jag hade tänkt skriva ett PM till dej, men kom på att jag lika gärna kunde skriva öppet...
Edit2:
För att alla "kanske" ska förstå är det lämpligt att läsa det här inlägget > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 02#p316902 och hela den tråden från början.
- Grön Göling
- Städsegrön
Det börjar bli litet för mycket nu!
Mycket snack och liten trädgård, om man säger så.
Har ni inget konstruktivt att säga alls? Kan ni "slett ikke" enas om något alls?
....och här trodde jag att det var vuxna människor......
Så dumt av mig.
Har ni inget konstruktivt att säga alls? Kan ni "slett ikke" enas om något alls?
Så dumt av mig.
Bara för att det stormar betyder det inte att skeppet kommer att kantra. Vänta du till IRC-mötet, där kommer det att bli orkan, men troligtvis också lite solsken. Det verkar tyvärr inte som att vi kan "komma överens", men jag är inte säker på att det är något bra mål i sig. Hade det varit så hade inte ubuntu.se funnits.Grön Göling skrev:Det börjar bli litet för mycket nu!
Så dumt av mig.
Btw, kan du verkligen inte se någonting "konstruktivt" alls i den här tråden?
- farmfield
- Kontakt:
Nån har missat att vi har en "Poseidon Adventure"-upplevelse just nu... Skeppet ligger upp-o-ner, det har möjligtvis inte sjunkit än bara...
Jag har ingen lösning på hur det skulle gå till men sett till vad som har hänt och hur det har hanterats så kan det knappast finnas något förtroende för varken kontaktpersoner eller Förtroenderådet i detta läget och att förlita sig på nya regler (iaf av varianten fler paragrafer) tror jag inte heller på i den här situationen...
Jag tror på ny struktur i 'toppen' á la ett styrande råd, projektgrupper för driften av sajten och ett enkelt regelverk för hur en grupp arbetar (som gäller alla grupper) tillsammans med korta mandatperioder (6mån), max två mandatperioder i rad på en vald position o.s.v...
Bort med bollplanket och arbetsgrupperna har separata tavlor där medlemmarna ansvarar för att diskussionerna är on topic - och skit i vad som skulle vara straff för att bryta det förtroendet, så enkelt att ta tag i nån enskild som missköter sig i en grupp ändå ju... Återställ förtroendet för grupperna, för admins, mods o.s.v...

Jag har ingen lösning på hur det skulle gå till men sett till vad som har hänt och hur det har hanterats så kan det knappast finnas något förtroende för varken kontaktpersoner eller Förtroenderådet i detta läget och att förlita sig på nya regler (iaf av varianten fler paragrafer) tror jag inte heller på i den här situationen...
Jag tror på ny struktur i 'toppen' á la ett styrande råd, projektgrupper för driften av sajten och ett enkelt regelverk för hur en grupp arbetar (som gäller alla grupper) tillsammans med korta mandatperioder (6mån), max två mandatperioder i rad på en vald position o.s.v...
Bort med bollplanket och arbetsgrupperna har separata tavlor där medlemmarna ansvarar för att diskussionerna är on topic - och skit i vad som skulle vara straff för att bryta det förtroendet, så enkelt att ta tag i nån enskild som missköter sig i en grupp ändå ju... Återställ förtroendet för grupperna, för admins, mods o.s.v...
- Pink Panther
________________________________________________________________________________________________________farmfield skrev:Nån har missat att vi har en "Poseidon Adventure"-upplevelse just nu... Skeppet ligger upp-o-ner, det har möjligtvis inte sjunkit än bara...![]()
Det var nog något av detta bästa/förslag jag nånsin läst på Ubuntu Sverige. Så ärligt och riktigt resonerat.
Fy fan vad bra !!!!
+++++++++100
Pink Panther

Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah