Forumet = byråkrati = färre aktiva medlemmar

Diskussion gällande forumet
No1Viking

Re: Forumet = byråkrati = färre aktiva medlemmar

Inlägg av No1Viking »

farmfield skrev:Skaffa ett riktigt valt delarskap... 'Förtroenderådet' skall vara ett beslutande råd & kontaktpersonerna TeamLeaders i dess rätta bemärkelse... Sätt fasta mandatperioder för rådsmedlemmar & TeamLeaders (12 mån?) samt begränsa antalet mandatperioder till två eller nåt - tvinga fram friskt blod...

Och ovanstående gäller då inte våra nuvarande valda medlemmar då dessa är valda på andra premisser... Gör om, gör rätt... Välj t.ex. djkmmo till ledare på riktigt, så respekterar jag det valet, samma för Urban... Jag kommer inte springa här oavsett och gemenskapen gör som den vill, men gör det rätt, inte som nu att folk vänder ryggen & flyr så fort det blir strul - för problemen ligger ju kvar hur mycket man än ignorerar dom - och i det maktvakum som uppstår så tar den mest drivande medlemmen makten och den perfekta demokratin blev till en ytterst märklig kombination av diktatur och ett praktiskt experiment i kaosteori...
+1

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

FreakHead skrev:
Pink Panther skrev: Representativ demokrati.

1. Representativ demokrati kan också ses som en samlingsbeteckning för en mängd demokratiska modeller. Gemensamt för dessa är dock att kärnan består av regelbundet återkommande val mellan konkurrerande representanter.
Rätt! De bästa ska väl väljas på ett korrekt och bra sätt i stället för att folket i den nuvarande ledningen har en cementerad roll.
Pink Panther skrev: 2. Det regelbundet återkommande valet är kanske det mest centrala i den representativa demokratin. Det är nämligen med denna mekanism som medlemmarna får sin möjlighet att välja bort dem som misskött sitt ansvar.
Detta kan man lösa med att utlysa misstroendevotum med förtroendeomröstning som följd.
Pink Panther skrev: 3. Med lättare ord kan man säga att medlemmarna väljer representanter till administrationen, som sedan ska representera vad medlemmarna tycker.
Jajjamensan, där har du helt rätt, utan minsta tvivel. Självklart är tyckadet baserat på vad respektive ledare i sin position står för, vill och kan.
Pink Panther skrev: 4. Nackdelar: När en elit (i form av en administration) väl är vald så har den makten och det går inte att göra anspråk på att de beslut som den fattar skall stämma överens med folkviljan i forumet.
Va? Om folk går till val för att välja de som skall tillhöra administrationen får väl de som ställer upp till val dels rida på tidigare meriter samt också göra en avsiktsförklaring, vad de tänker göra med sitt mandat. De kan komma med vallöften, visioner, förslag till projekt de kommer att genomföra etc. Du kan kalla det en skönhetstävling om du vill, vilket är vad det handlar om.
Pink Panther skrev: 5. Nackdelar med Förtroendemodellen: En utbildad elit skall på ett vist sätt föra medlemmarnas talan. Denna modell har starka elitistiska förtecken. Den bygger på att medlemmarna inte vet sitt eget bästa och att representanterna när de väl är valda skall tänka själv.
1. Var är den eliten utbildad i så fall? Jag har aldrig hört talas om ett Ubuntuuniversitet som passar in på det som Ubuntu Sverige gör med avseende på syfte, mål och metod.
2. Här blir jag lite förgrymmad och faktiskt besviken. Du skriver: "Den bygger på att medlemmarna inte vet sitt eget bästa och att representanterna när de väl är valda skall tänka själv.". Det var verkligen ett hårt slag under bältet på alla här. Du diskriminerar Ubuntu Sveriges medlemmar och hela den svenska befolkningen med en sån kommentar. Usch och fy!
Pink Panther skrev: Jag avskyr den här modellen. Allt som har med elit tänkande gör att jag bara ser rött och svart. Blir förbannad.
Det där om elit får stå för dig själv. Se punkten 2 i svaret ovan.

//FH

Jag håller med dig. Det blev kanske lite tokigt. Men vad jag har gjort är att jag skiftat lite text i följande förklaring för att få det till att passa in i vårt sammanhang.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Representativ_demokrati

"Förtroendemodellen bygger på att professionella politiker som tillhör en utbildad elit på ett vist sätt skall föra folkets talan. En av de första förespråkarna för denna modell var den konservativa ideologen Edmund Burke som ansåg att representation hänger intimt samman med en moralisk plikt. Denna modell har starka elitistiska förtecken. Den bygger på att folket inte vet sitt eget bästa och att representanterna när de väl är valda skall tänka själv".

Pink Panther

;)
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

farmfield skrev:Skaffa ett riktigt valt delarskap... 'Förtroenderådet' skall vara ett beslutande råd & kontaktpersonerna TeamLeaders i dess rätta bemärkelse... Sätt fasta mandatperioder för rådsmedlemmar & TeamLeaders (12 mån?) samt begränsa antalet mandatperioder till två eller nåt - tvinga fram friskt blod...
+1
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Var finns ubuntu-se:s stadgar?

(Sökning på "stadgar" handlar om "fuse" och startsidan ubuntu-se.org har inga uppenbara länkar.)
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

David Andersson skrev:Var finns ubuntu-se:s stadgar?

(Sökning på "stadgar" handlar om "fuse" och startsidan ubuntu-se.org har inga uppenbara länkar.)
Stämmer. Det finns inga stadgar eller ett motsvarande regeldokument här.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

FreakHead skrev:
David Andersson skrev:Var finns ubuntu-se:s stadgar?

Stämmer. Det finns inga stadgar eller ett motsvarande regeldokument här.

//FH
Helt riktigt och jag tror inte det är helt ovanligt när det gäller grupperingar på nätet eller aktionsgrupper av olika slag. Ofta väljer man att prioritera att slåss för sin sak i stället för att skriva en massa om hur organisationen ska fungera. Däremot är det inte självklart att det ska förbli på det sättet. Blir det mycket tjafs i procedurfrågor och ifrågasätande av besluts legitimitet kan det vara tvunget. Å andra sidan kan man vara flexiblare och effektivare utan.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "Forum"